Zin en/of onzin van stuurhuisflush

berke
2nd Gear member
Berichten: 67
Lid geworden op: 30.08.2014 - 19:05

PGV70 schreef: Klinkt goed!
En mooi resultaat van zelf tijd en olie investeren - geeft vast voldoening.
Absoluut, altijd goed en leuk om zelf te doen. Zeker als het resultaat goed is
Gebruikersavatar
EMPool
2nd Gear member
Berichten: 192
Lid geworden op: 06.09.2015 - 14:41

Mensen,

ik wil binnenkort ook preventief de stuurbekrachtiging olie in mijn s80 (2.5T 2007) gaan spoelen.

nu kom ik alleen 2 verschillende nummers tegen bij stuurbekrachtiging olie.
Volvo STD 1273.36 van eurol / kroon olie
VOLVO 8713089 van mannol zie link in reactie blackspider)

wat is nu de goede?
Laatst gewijzigd door EMPool op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
- Volvo S80 summum 2.5T 2007
- VW polo 1.3 on steroids 1983 <- sold
berke
2nd Gear member
Berichten: 67
Lid geworden op: 30.08.2014 - 19:05

Weet ik ook niet, ik heb olie van comma gehaald MVCFH

iedere automaterialenzaak zal de juiste olie verkopen.

Succes met de flush!
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8632
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Waarom niet gewoon de olie bij de dealer halen, weet je zeker dat je de juiste hebt.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
SuperKnutsel
4th Gear member
Berichten: 511
Lid geworden op: 04.12.2006 - 05:09

In oktober in Elst tijdens de Techno / Tuning dag kan ook.
Weet je zeker dat je de juiste olie hebt en goede service.
S80II V8
V70 2.5T AWD Geartronic Titanium with Oleg power (by Volvotune) XC90 bigbrake kit (by Volvoservice.eu)
V70 2.4T MTE upgraded software, Ferrita Cat-Back, K&N filter, IPD TCV, IPD silicone turbohosekit
V70 2.4 Classic
V40 T4
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8632
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Wat gooien ze er daar dan in? Er zijn ook heel veel discussies over de juiste versnellingsbak olie. Ook daar wordt niet de originele olie gebruikt met als gevolg een slecht schakelende bak. Dat zal met het stuurhuis minder kritisch zijn, maar ik zou echt alleen maar originele olie in de bak en stuurhuis willen hebben.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
Fredhead
Geartronic member
Berichten: 26902
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

EMPool schreef: Mensen,

ik wil binnenkort ook preventief de stuurbekrachtiging olie in mijn s80 (2.5T 2007) gaan spoelen.

nu kom ik alleen 2 verschillende nummers tegen bij stuurbekrachtiging olie.
Volvo STD 1273.36 van eurol / kroon olie
VOLVO 8713089 van mannol zie link in reactie blackspider)

wat is nu de goede?
Via Volvo zelf ben ik voor mijn S60 op Kroon uit gekomen.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
EMPool
2nd Gear member
Berichten: 192
Lid geworden op: 06.09.2015 - 14:41

Hier nog een mooi how to filmpje van een stuurhuis flush

https://www.youtube.com/watch?v=Op6vqOlutTE

ik begrijp alleen niet waarom hij de auto start? en weer snel uit zet.
- Volvo S80 summum 2.5T 2007
- VW polo 1.3 on steroids 1983 <- sold
Ripley
2nd Gear member
Berichten: 243
Lid geworden op: 04.09.2007 - 21:12

EMPool schreef: ik begrijp alleen niet waarom hij de auto start? en weer snel uit zet.
Ik denk om de pomp te flushen.
Gebruikersavatar
EMPool
2nd Gear member
Berichten: 192
Lid geworden op: 06.09.2015 - 14:41

Ripley schreef: Ik denk om de pomp te flushen.
dat zou kunnen ja =)
- Volvo S80 summum 2.5T 2007
- VW polo 1.3 on steroids 1983 <- sold
Gebruikersavatar
hvt
5th Gear member
Berichten: 1361
Lid geworden op: 06.01.2008 - 14:44
Locatie: Westerkwartier (gr)

Zover Ik mij kan herinneren aan er mij mij geen drup uit de retourslang zonder de motor aan te hebben.
Dus alleen aan het stuur draaien was niet genoeg, motor moest ook aan.

Maar dan het fout hebben, is al weer een tijdje geleden.


Ik heb dit nog eens doorgelezen en zie dat niet iedereen het op dezelfde manier doet.
Als ik het goed begrijp vangt niet iedereen de olie op in een aparte bak, maar laat het gewoon weer in het reservoir pompen.
De oude smerige olie komt toch eerder terug dan de schone op is?
Dan mengt de oude en nieuwe toch al in het reservoir?
Leek mij daarom verstandiger om de retourslang los te maken en de oude olie gelijk op te vangen.
Heb het wel met zijn tweeën gedaan. Eén die motor start en stuur steeds heen en weer draait, en één die olie blijft bijvullen en in de gaten houdt wanneer er schone olie uit de retourslang komt.
Dus als het laatste filmpje, maar dan met de motor aan.

En zoals eerder gemeld, geweldig resultaat.
Laatst gewijzigd door hvt op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
V40 1997(MY1998), 1.8, 320000km, summergreen, LPG, ecc, cc, half leer, verlaagd, heldere donkere koplampen.
V70 2004, 2.4 (140pk), Black Sapphire, Thor 17", Eibach pro-kit -30, Xenon, vol leer, ecc, cc, schuif-kanteldak, spoiler, mistlampen, HP-speakers, CFE.
http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=50941
Gebruikersavatar
EMPool
2nd Gear member
Berichten: 192
Lid geworden op: 06.09.2015 - 14:41

Gister de flush gedaan.

Flush kan gewoon met de motor uit, gewoon aan het stuur draaien en je pompt de olie rond.
dit zou natuurlijk bij andere bouwjaren en kunnen afwijken.
uiteraard de motor nog even aangezet om de pomp te voorzien van nieuwe olie.

ik heb in totaal 2 liter gebruikt, de vloeistof werd al snel helder groen.
het is wel verstandig om die 3de liter achter de hand te hebben mocht je niet genoeg hebben.
wat ik niet had bij mij is de het niveau na dat ik alles terug had gebouwd nog zakte (zoals in mijn geplaatste youtube linkje)
dit zou met luchtbellen in het systeem te maken kunnen hebben in het youtube filmpje.

ik heb het idee dat het sturen een stuk strakker is geworden en minder nerveus / zoekerig.
al met al erg blij :D

foto van voor en tijdens, de na foto ben ik vergeten te maken :-/
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
- Volvo S80 summum 2.5T 2007
- VW polo 1.3 on steroids 1983 <- sold
Sander02
4th Gear member
Berichten: 721
Lid geworden op: 28.09.2015 - 00:48

Ik heb mijn stuurhuis onlangs ook laten flushen en kreeg wat last van trillingen bij bepaalde toerentallen en ook zoemend geluid, vooral in bochten. Vloeistof schuimde wanneer het warm was. Ontluchtingspoging gedaan. Hielp niet.
Naar Volvo dealer gegaan en die heeft bijgevuld en probleem was weg.
Niveau bleek te laag te zijn. Ook heb ik er wat olie uitgezogen en die was niet licht groen. Of is het hele donkere vloeistof?

Moet de gene die flushed niet net zolang doorgaan tot hetle systeem schoon is?
Reservoir was ook vervangen.

Kan het kloppen dat je na een flush peil in de gaten moet houden omdat het nog wat kan zakken?

Het zevende geluid in de bochten was verdwenen na wat olie bij te vullen. Echter na een hele lange rit naar italie
En vervolgens kronkelwegen omhoog hoorde ik toch weer wat en ook wat zwaarder sturen bij bijna stilstand.
Later geluid weer weg na aantal uren auto geparkeerd te hebben. Misschien door de warmte?
Morgen terugweg, ben benieuwd. Zal peil checken maar kan niet bijvullen.
Laatst gewijzigd door Sander02 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
XC70 2.5T 11-2003
V50 1.8 2005
Gebruikersavatar
JosW
5th Gear member
Berichten: 2341
Lid geworden op: 19.04.2006 - 20:44
Locatie: Hengelo

Sander02 schreef: Ik heb mijn stuurhuis onlangs ook laten flushen en kreeg wat last van trillingen bij bepaalde toerentallen en ook zoemend geluid, vooral in bochten. Vloeistof schuimde wanneer het warm was. Ontluchtingspoging gedaan. Hielp niet.
Naar Volvo dealer gegaan en die heeft bijgevuld en probleem was weg.
Niveau bleek te laag te zijn. Ook heb ik er wat olie uitgezogen en die was niet licht groen. Of is het hele donkere vloeistof?

Moet de gene die flushed niet net zolang doorgaan tot hetle systeem schoon is?
Reservoir was ook vervangen.

Kan het kloppen dat je na een flush peil in de gaten moet houden omdat het nog wat kan zakken?

Het zevende geluid in de bochten was verdwenen na wat olie bij te vullen. Echter na een hele lange rit naar italie
En vervolgens kronkelwegen omhoog hoorde ik toch weer wat en ook wat zwaarder sturen bij bijna stilstand.
Later geluid weer weg na aantal uren auto geparkeerd te hebben. Misschien door de warmte?
Morgen terugweg, ben benieuwd. Zal peil checken maar kan niet bijvullen.
Heb ooit de flush laten doen omdat ie zwaar stuurde. Heeft niets geholpen. Meest waarschijnlijke oorzaak bij zwaar sturen is de servo van de stuurbekrachtiging.
ex 240 sedan, ex 240 station Polar, ex V70 classic, ex V70 D Fasttech, ex V70 2.4D Volvotune, nu 2.0 T4 Polar+, Automaat. 2016.
Sander02
4th Gear member
Berichten: 721
Lid geworden op: 28.09.2015 - 00:48

Heb er geen last meer van gehad na die keer 2 dagen geleden waar die wel heel veel belast was met kronkelwegen naar een top van een berg.

Maar de andere vraag, weet iemand dat. Moet 1 x flushen voldoende zijn voor schone olie?
Oftewel ze horen toch net zolang door te gaan totdat alles schoon is?
Zie verder mijn vorige bericht.
XC70 2.5T 11-2003
V50 1.8 2005
hansijssel
2nd Gear member
Berichten: 130
Lid geworden op: 27.08.2008 - 18:23
Locatie: Leiden

Tip olie:

koop bij Ford garage de olie ((WS xyz) en bleek stuk goedkoper dan met Volvo sticker
t5power
5th Gear member
Berichten: 2123
Lid geworden op: 02.07.2009 - 21:02

Ik las eens dat een eigenaar van XC90 V8 zijn stuurhuispomp (oid?) moest laten vervangen die door rotzooi in de olie waarschijnlijk was kapot gegaan. Het was nogal een kostenpost omdat de motor er helemaal uit moest. Dus dan lijkt een preventieve stuurhuisflush geen gek idee. Als iemand dit verhaal kan bevestigen/ontkrachten?
[2006] Volvo XC90 V8 Executive MY2007
(2004) Volvo V70 T5. Summum MY05. 17"; LM Orpheus velgen. RTI - HU850 - FourC
(2004) Volvo S40 2.0D. Momentum. RTI - High Performance Sound
(1997) Volvo S40 2.0
Sander02
4th Gear member
Berichten: 721
Lid geworden op: 28.09.2015 - 00:48

Als je een flush laat uitvoeren door een specialist en olie blijkt toch weer donker te zijn hebben ze het dan niet goed gedaan en heb je recht op een nieuwe flush? Kost toch aardig wat. Is bij mij als het goed is met flush apparaat gedaan.
XC70 2.5T 11-2003
V50 1.8 2005
Gebruikersavatar
MichelV70
2nd Gear member
Berichten: 235
Lid geworden op: 26.05.2007 - 13:05
Locatie: Dalfsen

Gisteren zelf gedaan, met dank aan volvosweden, uurtje werk.
Km stand 245.000

Oude olie rook niet echt fris meer.
Laatst gewijzigd door MichelV70 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
XC60 D4 Inscription 2016
Polestar 2 awd
Gebruikersavatar
Voorn
4th Gear member
Berichten: 608
Lid geworden op: 06.06.2009 - 00:22

Mijn wagen heeft 288.000 km gelopen en vorige week kreeg ik wat problemen met sturen. Vanuit de middenstand draaiend naar links of naar rechts moest ik het stuur ergens doorheen trekken. Niet fijn rijden.
Dacht meteen aan Gery Slot in Uden om het stuurhuis te laten flushen. Vandaag geweest.
Hij heeft het stuurhuis geflushed (45 min werk) en constateerde ook meteen dat het filter in het reservoir dicht zat.
Heeft hij schoongemaakt (lukte gelukkig). Ben weggereden en het euvel was over.
Scheelde een hele hoop geld met als dit niet was gelukt :-)
Groeten van Eddy
________________

Huidig:
Volvo XC70 2.4 D4 AWD Summum Polar+ bj 2016 345.000 km
Pan European ST1100 bj 1993 135.000 km
Ex volvo:
Volvo 245 GL bj 1991 625.000 km
Volvo V70 D5 Geartronic bj 2005 527.000 km
Plaats reactie

Terug naar “V70/XC70 vanaf MY2008”