Pagina 2 van 3

Re: Zin en/of onzin van stuurhuisflush

Geplaatst: 02.06.2016 - 17:27
door berke
PGV70 schreef: Klinkt goed!
En mooi resultaat van zelf tijd en olie investeren - geeft vast voldoening.
Absoluut, altijd goed en leuk om zelf te doen. Zeker als het resultaat goed is

Re: Zin en/of onzin van stuurhuisflush

Geplaatst: 23.06.2016 - 13:16
door EMPool
Mensen,

ik wil binnenkort ook preventief de stuurbekrachtiging olie in mijn s80 (2.5T 2007) gaan spoelen.

nu kom ik alleen 2 verschillende nummers tegen bij stuurbekrachtiging olie.
Volvo STD 1273.36 van eurol / kroon olie
VOLVO 8713089 van mannol zie link in reactie blackspider)

wat is nu de goede?

Re: Zin en/of onzin van stuurhuisflush

Geplaatst: 25.06.2016 - 14:48
door berke
Weet ik ook niet, ik heb olie van comma gehaald MVCFH

iedere automaterialenzaak zal de juiste olie verkopen.

Succes met de flush!

Re: Zin en/of onzin van stuurhuisflush

Geplaatst: 25.06.2016 - 22:19
door edraket
Waarom niet gewoon de olie bij de dealer halen, weet je zeker dat je de juiste hebt.

Re: Zin en/of onzin van stuurhuisflush

Geplaatst: 25.06.2016 - 22:22
door SuperKnutsel
In oktober in Elst tijdens de Techno / Tuning dag kan ook.
Weet je zeker dat je de juiste olie hebt en goede service.

Re: Zin en/of onzin van stuurhuisflush

Geplaatst: 25.06.2016 - 23:44
door edraket
Wat gooien ze er daar dan in? Er zijn ook heel veel discussies over de juiste versnellingsbak olie. Ook daar wordt niet de originele olie gebruikt met als gevolg een slecht schakelende bak. Dat zal met het stuurhuis minder kritisch zijn, maar ik zou echt alleen maar originele olie in de bak en stuurhuis willen hebben.

Re: Zin en/of onzin van stuurhuisflush

Geplaatst: 26.06.2016 - 13:49
door Fredhead
EMPool schreef: Mensen,

ik wil binnenkort ook preventief de stuurbekrachtiging olie in mijn s80 (2.5T 2007) gaan spoelen.

nu kom ik alleen 2 verschillende nummers tegen bij stuurbekrachtiging olie.
Volvo STD 1273.36 van eurol / kroon olie
VOLVO 8713089 van mannol zie link in reactie blackspider)

wat is nu de goede?
Via Volvo zelf ben ik voor mijn S60 op Kroon uit gekomen.

Re: Zin en/of onzin van stuurhuisflush

Geplaatst: 22.07.2016 - 11:56
door EMPool
Hier nog een mooi how to filmpje van een stuurhuis flush

https://www.youtube.com/watch?v=Op6vqOlutTE

ik begrijp alleen niet waarom hij de auto start? en weer snel uit zet.

Re: Zin en/of onzin van stuurhuisflush

Geplaatst: 22.07.2016 - 12:16
door Ripley
EMPool schreef: ik begrijp alleen niet waarom hij de auto start? en weer snel uit zet.
Ik denk om de pomp te flushen.

Re: Zin en/of onzin van stuurhuisflush

Geplaatst: 22.07.2016 - 12:19
door EMPool
Ripley schreef: Ik denk om de pomp te flushen.
dat zou kunnen ja =)

Re: Zin en/of onzin van stuurhuisflush

Geplaatst: 22.07.2016 - 13:18
door hvt
Zover Ik mij kan herinneren aan er mij mij geen drup uit de retourslang zonder de motor aan te hebben.
Dus alleen aan het stuur draaien was niet genoeg, motor moest ook aan.

Maar dan het fout hebben, is al weer een tijdje geleden.


Ik heb dit nog eens doorgelezen en zie dat niet iedereen het op dezelfde manier doet.
Als ik het goed begrijp vangt niet iedereen de olie op in een aparte bak, maar laat het gewoon weer in het reservoir pompen.
De oude smerige olie komt toch eerder terug dan de schone op is?
Dan mengt de oude en nieuwe toch al in het reservoir?
Leek mij daarom verstandiger om de retourslang los te maken en de oude olie gelijk op te vangen.
Heb het wel met zijn tweeën gedaan. Eén die motor start en stuur steeds heen en weer draait, en één die olie blijft bijvullen en in de gaten houdt wanneer er schone olie uit de retourslang komt.
Dus als het laatste filmpje, maar dan met de motor aan.

En zoals eerder gemeld, geweldig resultaat.

Re: Zin en/of onzin van stuurhuisflush

Geplaatst: 01.08.2016 - 07:50
door EMPool
Gister de flush gedaan.

Flush kan gewoon met de motor uit, gewoon aan het stuur draaien en je pompt de olie rond.
dit zou natuurlijk bij andere bouwjaren en kunnen afwijken.
uiteraard de motor nog even aangezet om de pomp te voorzien van nieuwe olie.

ik heb in totaal 2 liter gebruikt, de vloeistof werd al snel helder groen.
het is wel verstandig om die 3de liter achter de hand te hebben mocht je niet genoeg hebben.
wat ik niet had bij mij is de het niveau na dat ik alles terug had gebouwd nog zakte (zoals in mijn geplaatste youtube linkje)
dit zou met luchtbellen in het systeem te maken kunnen hebben in het youtube filmpje.

ik heb het idee dat het sturen een stuk strakker is geworden en minder nerveus / zoekerig.
al met al erg blij :D

foto van voor en tijdens, de na foto ben ik vergeten te maken :-/

Re: Zin en/of onzin van stuurhuisflush

Geplaatst: 11.06.2018 - 14:07
door Sander02
Ik heb mijn stuurhuis onlangs ook laten flushen en kreeg wat last van trillingen bij bepaalde toerentallen en ook zoemend geluid, vooral in bochten. Vloeistof schuimde wanneer het warm was. Ontluchtingspoging gedaan. Hielp niet.
Naar Volvo dealer gegaan en die heeft bijgevuld en probleem was weg.
Niveau bleek te laag te zijn. Ook heb ik er wat olie uitgezogen en die was niet licht groen. Of is het hele donkere vloeistof?

Moet de gene die flushed niet net zolang doorgaan tot hetle systeem schoon is?
Reservoir was ook vervangen.

Kan het kloppen dat je na een flush peil in de gaten moet houden omdat het nog wat kan zakken?

Het zevende geluid in de bochten was verdwenen na wat olie bij te vullen. Echter na een hele lange rit naar italie
En vervolgens kronkelwegen omhoog hoorde ik toch weer wat en ook wat zwaarder sturen bij bijna stilstand.
Later geluid weer weg na aantal uren auto geparkeerd te hebben. Misschien door de warmte?
Morgen terugweg, ben benieuwd. Zal peil checken maar kan niet bijvullen.

Re: Zin en/of onzin van stuurhuisflush

Geplaatst: 11.06.2018 - 15:04
door JosW
Sander02 schreef: Ik heb mijn stuurhuis onlangs ook laten flushen en kreeg wat last van trillingen bij bepaalde toerentallen en ook zoemend geluid, vooral in bochten. Vloeistof schuimde wanneer het warm was. Ontluchtingspoging gedaan. Hielp niet.
Naar Volvo dealer gegaan en die heeft bijgevuld en probleem was weg.
Niveau bleek te laag te zijn. Ook heb ik er wat olie uitgezogen en die was niet licht groen. Of is het hele donkere vloeistof?

Moet de gene die flushed niet net zolang doorgaan tot hetle systeem schoon is?
Reservoir was ook vervangen.

Kan het kloppen dat je na een flush peil in de gaten moet houden omdat het nog wat kan zakken?

Het zevende geluid in de bochten was verdwenen na wat olie bij te vullen. Echter na een hele lange rit naar italie
En vervolgens kronkelwegen omhoog hoorde ik toch weer wat en ook wat zwaarder sturen bij bijna stilstand.
Later geluid weer weg na aantal uren auto geparkeerd te hebben. Misschien door de warmte?
Morgen terugweg, ben benieuwd. Zal peil checken maar kan niet bijvullen.
Heb ooit de flush laten doen omdat ie zwaar stuurde. Heeft niets geholpen. Meest waarschijnlijke oorzaak bij zwaar sturen is de servo van de stuurbekrachtiging.

Re: Zin en/of onzin van stuurhuisflush

Geplaatst: 12.06.2018 - 22:41
door Sander02
Heb er geen last meer van gehad na die keer 2 dagen geleden waar die wel heel veel belast was met kronkelwegen naar een top van een berg.

Maar de andere vraag, weet iemand dat. Moet 1 x flushen voldoende zijn voor schone olie?
Oftewel ze horen toch net zolang door te gaan totdat alles schoon is?
Zie verder mijn vorige bericht.

Re: Zin en/of onzin van stuurhuisflush

Geplaatst: 15.06.2018 - 12:40
door hansijssel
Tip olie:

koop bij Ford garage de olie ((WS xyz) en bleek stuk goedkoper dan met Volvo sticker

Re: Zin en/of onzin van stuurhuisflush

Geplaatst: 15.06.2018 - 12:51
door t5power
Ik las eens dat een eigenaar van XC90 V8 zijn stuurhuispomp (oid?) moest laten vervangen die door rotzooi in de olie waarschijnlijk was kapot gegaan. Het was nogal een kostenpost omdat de motor er helemaal uit moest. Dus dan lijkt een preventieve stuurhuisflush geen gek idee. Als iemand dit verhaal kan bevestigen/ontkrachten?

Re: Zin en/of onzin van stuurhuisflush

Geplaatst: 18.06.2018 - 22:34
door Sander02
Als je een flush laat uitvoeren door een specialist en olie blijkt toch weer donker te zijn hebben ze het dan niet goed gedaan en heb je recht op een nieuwe flush? Kost toch aardig wat. Is bij mij als het goed is met flush apparaat gedaan.

Re: Zin en/of onzin van stuurhuisflush

Geplaatst: 08.01.2019 - 09:42
door MichelV70
Gisteren zelf gedaan, met dank aan volvosweden, uurtje werk.
Km stand 245.000

Oude olie rook niet echt fris meer.

Zin en/of onzin van stuurhuisflush

Geplaatst: 12.01.2021 - 17:37
door Voorn
Mijn wagen heeft 288.000 km gelopen en vorige week kreeg ik wat problemen met sturen. Vanuit de middenstand draaiend naar links of naar rechts moest ik het stuur ergens doorheen trekken. Niet fijn rijden.
Dacht meteen aan Gery Slot in Uden om het stuurhuis te laten flushen. Vandaag geweest.
Hij heeft het stuurhuis geflushed (45 min werk) en constateerde ook meteen dat het filter in het reservoir dicht zat.
Heeft hij schoongemaakt (lukte gelukkig). Ben weggereden en het euvel was over.
Scheelde een hele hoop geld met als dit niet was gelukt :-)