Zodra je flinke afstanden gaat afleggen, zoals die vrachtwagens van Schorpioen, merk je pas hoeveel storingen er zijn met DAB+ en hoe irritant dat is.
Als ik binnen mijn dorp blijf is er ook niets aan de hand.
Slecht ontvangst met DAB+
- mga1600
- 6th Gear member
Dat is vreemd: als ik van huis (kop van noord-Holland) naar de stad Groningen rijd (gebeurt frequent) is het de hele weg perfect.....op een kortstondige dip (soms, niet altijd) na bij Den Oever aan het begin van de AfsluitdijkBasG schreef: Heb in mijn zakelijke auto ook Dab+. In het noorden een drama, valt steeds uit. Ligt blijkbaar aan de dekking.
XC60 T6 Ultimate Dark my24
- tbrugman
- 2nd Gear member
Meestal ligt slechte ontvangst niet aan het automerk. Enkele factoren die van belang zijn:
1. Kwaliteit van het netwerk.
Er zijn 4 netwerken in Nederland: A) NPO is nagenoeg landelijk dekkend B) VCR, de landelijke commerciele stations, wordt gewerkt aan een goede dekking C) Regionaal netwerk, bevat niet-landelijke commerciele stations en de regionale omroepen, dekking is in de Randstad nog matig, daarbuiten goed tot uitstekend. D) MTVNL een reeks losse zenders, bedekt vaak kleine - niet aangesloten - gebieden.
2: Kwaliteit en plaatsing van de radio.
Raam-antennes in auto's werken vaak niet goed. zij worden te dicht bij raamstijlen of onder en verkeerde hoek geplaatst. Dat is funest voor de ontvangst. Ook worden soms zaken niet goed gemonteerd, bijvoorbeeld een antenneversterker wordt niet van voeding voorzien. Dan lijkt alles goed, maar werkt het toch niet. Een dakantenne werkt beter, mits goed gemonteerd.
Dus welke zender luister je met welk toestel en hoe is dat gemonteerd? Zonder die informatie kun je niks zeggen over mogelijke oorzaken.
Veel info over de netwerken staat op: http://radio-tv-nederland.nl/dab/dab-overzicht.html
1. Kwaliteit van het netwerk.
Er zijn 4 netwerken in Nederland: A) NPO is nagenoeg landelijk dekkend B) VCR, de landelijke commerciele stations, wordt gewerkt aan een goede dekking C) Regionaal netwerk, bevat niet-landelijke commerciele stations en de regionale omroepen, dekking is in de Randstad nog matig, daarbuiten goed tot uitstekend. D) MTVNL een reeks losse zenders, bedekt vaak kleine - niet aangesloten - gebieden.
2: Kwaliteit en plaatsing van de radio.
Raam-antennes in auto's werken vaak niet goed. zij worden te dicht bij raamstijlen of onder en verkeerde hoek geplaatst. Dat is funest voor de ontvangst. Ook worden soms zaken niet goed gemonteerd, bijvoorbeeld een antenneversterker wordt niet van voeding voorzien. Dan lijkt alles goed, maar werkt het toch niet. Een dakantenne werkt beter, mits goed gemonteerd.
Dus welke zender luister je met welk toestel en hoe is dat gemonteerd? Zonder die informatie kun je niks zeggen over mogelijke oorzaken.
Veel info over de netwerken staat op: http://radio-tv-nederland.nl/dab/dab-overzicht.html
Current : V60 1.6D Summum MY2014
Previous: V50 1.6D Limited MY2012 / S40 1.8 Momentum MY2007
Previous: V50 1.6D Limited MY2012 / S40 1.8 Momentum MY2007
- ARTIM98
- 2nd Gear member
Bij mij schakelt hij meestal meteen vanzelf over naar DAB-FM verbinding en af en toe gaat hij weer in eens naar DAB+ verbinding.
Zal wel aan het netwerk van all die Non-Stop muziekzenders zitten.
Zal wel aan het netwerk van all die Non-Stop muziekzenders zitten.
You make me go Volvo
2021 Volvo V60 CC B5 Ultimate2015 Volvo V40 D4 Volvo Ocean Race