Pagina 2 van 2
Re: City safety
Geplaatst: 05.09.2017 - 16:45
door Almerev70
Hoe hard reed je?
Ik heb een keer een ingreep gehad.
Ging inparkeren file parkeren en reed, volgens de v70, iets te dicht op een voor me staande auto en pastboem.... stond stil.
Geweldig systeem.
Heeel toevallig vanavond weer een ingreep. De 2de in 1 jaar, heb de auto volgende week precies een jaar.
Ik reed beetje file, maar reed rustig in treintje en keek naar links naar andere auto's, Pats ineens stond ik stil omdat ze voor me ook stil stonden!. City Safety bedankt! Scheelde een schade formulier.
Re: City safety
Geplaatst: 05.09.2017 - 20:01
door Ruud2
Ik reed zeker niet harder dan 20-25 km pu, boven de 30 km werkt het systeem niet, heb ik gelezen.
Kan iemand zeggen of je die laser straal kunt zien of zichtbaar kunt maken?
Re: City safety
Geplaatst: 05.09.2017 - 21:17
door Almerev70
Ruud2 schreef:
Ik reed zeker niet harder dan 20-25 km pu, boven de 30 km werkt het systeem niet, heb ik gelezen.
Kan iemand zeggen of je die laser straal kunt zien of zichtbaar kunt maken?
Je kan de dealer vragen of ze dit kunnen meten?
Ik las dit op de media site van volvo: En dan met name de 2 laatste zinnen zijn mss verklarend voor jou.
City Safety: actieve veiligheid in de stad
Volvo introduceert een uniek systeem dat bestuurders kan helpen aanrijdingen bij lage snelheid, zoals die veel voorkomen in stedelijk gebied of in langzaam rijdend verkeer, te vermijden. Op het moment dat de bestuurder niet tijdig reageert en tegen een voorligger dreigt te rijden, remt de auto zelf. Met dit systeem, door Volvo City Safety genoemd, beoogt Volvo een halvering van het aantal kop-staartbotsingen. Met de introductie van de conceptauto XC60, begin dit jaar in Detroit, maakte ook City Safety zijn debuut. Volvo is van plan om dit systeem binnen twee jaar op de markt te brengen.
‘City Safety biedt voor alle betrokkenen voordelen. De kans op een whiplash bij inzittenden in de voorste auto wordt volledig of in elk geval sterk gereduceerd. Daarnaast kan het systeem een bijdrage leveren aan het terugdringen van reparatiekosten voor beide voertuigen', stelt Jonas Ekmark, manager Preventieve Veiligheid van het Volvo Car Safety Centre. Zodra een voorligger plotseling remt en City Safety bepaalt dat een aanrijding waarschijnlijk is, worden preventief de remmen geactiveerd om de bestuurder te helpen het ongeval te voorkomen door alsnog te remmen of een uitwijkmanoeuvre uit te voeren. Bemerkt het systeem dat de bestuurder nog meer hulp nodig heeft, dan zal de auto door middel van een hydraulische pomp geheel zelfstandig remmen.
Statistieken wijzen uit dat ongeveer 75 procent van alle geregistreerde aanrijdingen zich voltrekken bij snelheden tot maximaal 30 km/uur. Daar komt bij dat de gevolgen van deze aanrijdingen vaak zo gering zijn dat deze niet worden gemeld bij een verzekeringsmaatschappij. Dat neemt echter niet weg dat reparaties van zelfs de kleinste aanrijdingen veel tijd en geld kosten.
Het systeem City Safety is actief bij snelheden tot 30 km/uur. Op het moment dat het onderlinge snelheidsverschil tussen twee voertuigen onder 15 km/uur ligt, helpt het systeem de bestuurder een aanrijding helemaal te vermijden. Bij snelheden tussen 15 en 30 km/uur richt het systeem zich er vooral op de snelheid zoveel mogelijk te verlagen voordat de aanrijding een feit is.
Bron:
https://www.media.volvocars.com/nl/nl-n ... ases/12791
Re: City safety
Geplaatst: 06.09.2017 - 12:30
door Ruud2
Ga het binnenkort nog een keer proberen met lagere snelheid.
Re: City safety
Geplaatst: 06.09.2017 - 14:28
door Swisskid
Het "Volvo City safety" systeem kan een botsing voorkomen als de snelheid 15 km/h of lager is. Dat het bij 20 - 25 km/h niet werkt klopt dus. Wel zal het systeem ingrijpen om zodoende de snelheid te verlagen.
"If the relative speed between the car and obstacle is less than 15km/h, the car will be able to brake such that the collision is avoided. At higher relative speeds, City Safety will not be able to prevent the collision but will reduce the impact speed."
Zie ook deze EuroNCAP link m.b.t. dit onderwerp:
https://www.euroncap.com/en/ratings-rew ... ty-safety/
EuroNCAP report:
https://cdn.euroncap.com/media/2076/201 ... safety.pdf
Zelf, tot nu toe, tweemaal een "ingreep" gehad, bij het naderen van een slagboom, waarbij ik inderdaad bij één van de keren de slagboom inderdaad niet had gezien, en de andere keer iets te "enthousiast" kwam aan rijden.
Het werkt dus prima...

Re: City safety
Geplaatst: 06.09.2017 - 19:54
door Volvolof
Op een gegeven moment heeft Volvo de detectiegrens verhoogd van 30 naar 50 km/u.
In de folder van de V70 van 2013 (MY 2014) staat dit:
City Safety systeem, geavanceerd remassistentsysteem met behulp van lasertechnologie. Bij snelheden tot 50 km/u detecteert
deze lasertechnologie of een auto voor u binnen 6 tot 8 meter stilstaat of langzamer gaat rijden. Afhankelijk van de snelheid en
de situatie wordt een botsing voorkomen of de impact hiervan sterk gereduceerd.
Bij 50km/u is op een droog wegdek de remweg ruim 9 meter. Na 6 meter heb je nog een behoorlijke snelheid
Tot ongeveer 35km/u zou het goed moeten gaan bij stilstaande objecten. Ik ga het niet uitproberen
Re: City safety
Geplaatst: 06.09.2017 - 21:44
door badjakker
Voor aankoop van mijn XC70 in 2014 in juli 2014 een proefrit gemaakt in deze toen 3 maanden auto. Beviel goed en verkoper demonstreerde toen city safety. Hij reed met 40 km per uur op een hek af, waarop een Volvo spandoek was bevestigd. Ik zat er naast en mijn echtgenote achterin. Was geen echt prettige ervaring, maar we maakten een noodstop en stonden een meter of 2 voor het hek stil. Het display gaf aan dat het systeem had ingegrepen. Afgelopen 3 jaar 2x voor een slagboom een ingreep die niet nodig was geweest en 2x in een file waarvan 1x waarbij ik ook zelf remde, maar ook 1x waarbij het systeem mij terecht voor was. Bij dit laatste reed ik wel harder, maar mijn auto heeft ook Collision Warning met full autobrake en dit zou werken tot 200 km/u. De voetgangersdetectie laat je soms wel schrikken, als een voetganger snel naar de rand van de weg loopt. Er gaat dan een waarschuwingssignaal, maar gelukkig geen (onterechte) ingreep meegemaakt. Overall zeer tevreden over City Safety en Collision Warning.
Re: City safety
Geplaatst: 06.09.2017 - 22:44
door JosW
Tja, met al die opties kom ik er bekaaid af met mijn V70 uit 2010. Niks van dat alles. Heb wel die optie in mijn hoofd, de zg. Personal Safety and Collision Warning. Wordt aangestuurd door de rechter hersenkwab en al 20 jaar met gemiddeld 60.000 kilometer per jaar geen fouten.

Re: City safety
Geplaatst: 07.09.2017 - 21:30
door Hans oet Twent
Het werkt donders goed hoor! 2x nu een ingreepje gehad. Het systeem was sneller dan ik. O ja was onder de 15km/h.......
Re: City safety
Geplaatst: 08.09.2017 - 11:45
door Ruud2
Test geslaagd.
De matras weer opgezet en stapvoets benaderd, en ja hoor systeem greep in, auto kwam vlak voor matras tot stilstand! Nog een paar keer geprobeerd met steeds iets hogere snelheden, het systeem greep steeds eerder en krachtiger in, leek wel of er iets wakker geworden was!
In elk geval goed te weten dat het werkt.
Re: City safety
Geplaatst: 08.09.2017 - 12:16
door Almerev70
Goed om te lezen!
Wel een aparte gewaarwording he?
Re: City safety
Geplaatst: 08.09.2017 - 12:21
door lint
Ik heb nu twee keer een ingreep van City Safety gehad, beide keren bij een slagboom die ik iets te enthousiast naderde. Je schrikt toch van de ingreep maar beter dat dan tegen iets aanrijden.
Re: City safety
Geplaatst: 08.09.2017 - 14:37
door hsv70
JosW schreef:
Tja, met al die opties kom ik er bekaaid af met mijn V70 uit 2010. Niks van dat alles. Heb wel die optie in mijn hoofd, de zg. Personal Safety and Collision Warning. Wordt aangestuurd door de rechter hersenkwab en al 20 jaar met gemiddeld 60.000 kilometer per jaar geen fouten.
En dat terwijl er, volgens mij, toch een fabricagefoutje in het hoofd zit.
Je remt, neem ik aan, met je rechtervoet, en die kant wordt aangestuurd door de linker hersenkwab

Maar als het werkt, lekker zo laten.

Re: City safety
Geplaatst: 08.09.2017 - 14:43
door Casey
Je remt, neem ik aan, met je rechtervoet, en die kant wordt aangestuurd door de linker hersenkwab
Maar als het werkt, lekker zo laten.


Scherp!
Re: City safety
Geplaatst: 08.09.2017 - 14:43
door JosW
hsv70 schreef:
JosW schreef:
Tja, met al die opties kom ik er bekaaid af met mijn V70 uit 2010. Niks van dat alles. Heb wel die optie in mijn hoofd, de zg. Personal Safety and Collision Warning. Wordt aangestuurd door de rechter hersenkwab en al 20 jaar met gemiddeld 60.000 kilometer per jaar geen fouten.
En dat terwijl er, volgens mij, toch een fabricagefoutje in het hoofd zit.
Je remt, neem ik aan, met je rechtervoet, en die kant wordt aangestuurd door de linker hersenkwab

Maar als het werkt, lekker zo laten.
Nee, bij mij zit alles gedraaid. Ik ben bijvoorbeeld ook linkshandig.
