Pagina 2 van 3

Re: Geartronic gedrag van 2 naar 3

Geplaatst: 16.03.2017 - 14:51
door wereldreiziger
Ja neutral control staat zelfs in vida dat het er op zit. En normaal gaat dat goed hoor. Voet van de rem, even wachten tot dat ie pakt en dan gasgeven. Eerder gas is kans op schokje.
Ardecca olie is er in gegaan.

Re: Geartronic gedrag van 2 naar 3

Geplaatst: 16.03.2017 - 15:03
door edraket
Ardecca, pff, wat is dat nu weer? Waarom doen die automaten spoelers er niet gewoon de originele olie in. Er gebeurt een hoop narigheid door niet originele olie. Komt nog veel kritischer dan bij moderne motoren.

Re: Geartronic gedrag van 2 naar 3

Geplaatst: 16.03.2017 - 16:14
door wereldreiziger
Ik ga toch uit van de expertise van die heren.
Maar voor de zekerheid nieuwe spoelafspraak gemaakt voor spoelen met originele Volvo olie.

Re: Geartronic gedrag van 2 naar 3

Geplaatst: 16.03.2017 - 16:19
door diesel01
Zo...wanneer je de zoekfunctie gebruikt is er al een hoop geschreven over flushen en het gebruik van olie.

Re: Geartronic gedrag van 2 naar 3

Geplaatst: 16.03.2017 - 16:37
door sebastiaan84
edraket schreef: Ardecca, pff, wat is dat nu weer? Waarom doen die automaten spoelers er niet gewoon de originele olie in. Er gebeurt een hoop narigheid door niet originele olie. Komt nog veel kritischer dan bij moderne motoren.
Volgens mij maakt het niet zoveel uit welke merk olie gebruikt als de spec. maar overeenkomt.

Besides, de forum sponsoren hier weten wat mij betreft meer van spoelen en onderhoud van de GT dan respectievelijk dealer broek Emmen en een specialist hier niet te ver vandaag. Beide vonden olie af laten lopen en paar liter nieuwe ATF erop afdoende, kosten bij beide rondom de 400 euro....

Maargoed ieder zijn ding laten we maar zeggen ;)

Even inhoudelijk op het topic volgens mij is het grootste deel wat ik hier lees gewoon normaal GT gedrag.

Re: Geartronic gedrag van 2 naar 3

Geplaatst: 16.03.2017 - 17:07
door diesel01
sebastiaan84 schreef:
edraket schreef: Ardecca, pff, wat is dat nu weer? Waarom doen die automaten spoelers er niet gewoon de originele olie in. Er gebeurt een hoop narigheid door niet originele olie. Komt nog veel kritischer dan bij moderne motoren.
Volgens mij maakt het niet zoveel uit welke merk olie gebruikt als de spec. maar overeenkomt.

Besides, de forum sponsoren hier weten wat mij betreft meer van spoelen en onderhoud van de GT dan respectievelijk dealer broek Emmen en een specialist hier niet te ver vandaag. Beide vonden olie af laten lopen en paar liter nieuwe ATF erop afdoende, kosten bij beide rondom de 400 euro....

Maargoed ieder zijn ding laten we maar zeggen ;)

Even inhoudelijk op het topic volgens mij is het grootste deel wat ik hier lees gewoon normaal GT gedrag.
Ik zie dat jij vanaf 2015 meeloopt op het forum.
Niet om het eoa maar in 2011 ben ik degene geweest die Gerry en Broekhuis heeft samengebracht.
Nadat mijn auto is gespoeld met full synthetische olie die volgens de product specialist beter waren dan die van de voorgeschreven fabrikant had mijn auto last van meer slip dan voorheen.
ik heb daarna nogmaals een flush laten doen met de minerale olie die door Volvo is voorgeschreven waarna de bak weer schakelde als nieuw.
De slip was verdwenen en Volvo Broekhuis gebruikt wel de flush apparatuur maar uitsluitend de voorgeschreven olie.
Ik was niet de enige met problemen die zijn ontstaan na de flush met full syn olie, ook die mensen hebben de bak wederom laten flushen met minerale olie.
Naar ik heb begrepen mogen mensen die laten flushen zelf aangeven welke olie ze er weer in willen hebben.
Dat hij dus alleen aan de specificatie moeten doen klopt niet, nooit afwijken qua olie die Volvo voorschrijft.
Het hele verhaal heeft hier op het forum gestaan.

Re: Geartronic gedrag van 2 naar 3

Geplaatst: 16.03.2017 - 17:41
door wereldreiziger
Maar de TF-80SD welke ik heb, heeft die minerale olie vanaf nieuwbouw? Want dan zit daar mogelijk een oorzaak? Nu is er synthetisch in gegaan want mineraal zat alleen in de oudere bakken is me verteld.

Re: Geartronic gedrag van 2 naar 3

Geplaatst: 16.03.2017 - 19:54
door diesel01
Das een goeie, ik heb geen idee.
Wellicht geeft het instructieboekje uitsluitsel en ander kan een dealer je dat vast vertellen.
Mss is hier iemand op het forum die het weet.
De GT 6 wil alleen een minerale olie.
Edit jij hebt een gt6 en dus een bus minerale olie bij de dealer ophalen en nogmaals spoelen.

Re: Geartronic gedrag van 2 naar 3

Geplaatst: 16.03.2017 - 20:02
door diesel01
Google eens op Mobil atf 3309, volgensmij was dat de specificatie.

Re: Geartronic gedrag van 2 naar 3

Geplaatst: 16.03.2017 - 20:07
door diesel01
Ik zeg schenk jezelf een borrel in en ga er maar even voor zitten
viewtopic.php?t=51263&page=fst_unread&h ... at;flushen

Re: Geartronic gedrag van 2 naar 3

Geplaatst: 16.03.2017 - 21:35
door wereldreiziger
Had het topic ooit al eens gelezen. nu weer even snel met een bak koffie.
In Vida (versie 2013A) is er vanaf 2010 een verandering te vinden in onderdeel nr's voor de atf olie.
Voorbeeld:
V70 D5 TF-80SC uit 2008 --> 1 liter atf 1161540 (kom ik op JWS 3309)
V70 D5 TF-80SC uit 2011 --> 1 liter atf 31256774 (kom ik op JWS 3324)
Met mijn bak de TF-80SD (uitgelezen met vida) kom ik ook op onderdeel nr 31256774 (AW-1 olie volgens het service boekje).
volgens deze link (mag dat?) is ook deze nieuwe olie mineraal.
Maar ik kan er verder nog niets over vinden op het net, weinig info over.
zou ook rood zijn van kleur, echter wat er uitgespoeld werd waar ik bij was, had geen enkele tint rood meer in zich.

Re: Geartronic gedrag van 2 naar 3

Geplaatst: 16.03.2017 - 22:53
door edraket
Deze olie is inderdaad rood, en dat was de olie ook toen hij in jouw bak ging. is echt de juiste olie. Ik meen ook dat voor de oudere auto's met de TF-80SC de nieuwe olie gebruikt moet worden, maar dat weet ik zo uit mijn hoofd niet zeker.
Wel erg verstandig dat je de bak opnieuw laat doen. Ik begrijp gewoon echt niet dat die bakkenspoelers zo eigenwijs zijn en nog steeds niet originele olie gebruiken. Er zijn al heel veel gebruikers op terug gekomen, en na problemen terug bij de originele olie is alles weer goed.

Moet je nu opnieuw de spoeling betalen?

Overigens is zelf doen helemaal niet zo ingewikkeld bij deze bak (ook het echte spoelen dus).

Re: Geartronic gedrag van 2 naar 3

Geplaatst: 16.03.2017 - 22:59
door wereldreiziger
Volgende week woensdag naar Varsseveld, hopelijk is het dan opgelost.
Heb verder geen vergelijkingsmateriaal. Dit is mijn eerste automaat, dus gedrag inschatten blijft lastig. Maar die klappen bij wegrijden zijn echt niet oke.
Maar die neutral control kon uit bij de V70 van, ik meen voor 2010. Iemand een idee of dat bij de nieuwe met start-stop ook kan? Navraag bij mijn dealer resulteerde in rollende ogen van de beste man...

Re: Geartronic gedrag van 2 naar 3

Geplaatst: 16.03.2017 - 23:07
door arnoud
Ik weet vrij zeker dat 'neutral control' alleen in automaten van de P2 series (S60, V70, S80) tussen 2000 en 2002 is toegepast. Sindsdien is Volvo daar vanaf gestapt omdat het toch niet zo'n goed idee was.

Re: Geartronic gedrag van 2 naar 3

Geplaatst: 16.03.2017 - 23:16
door wereldreiziger
Mogelijk dat het er weer in is gekomen bij de SS systemen ivm brandstof en emmisie normen?
5 sec stilstaan, en automaat blijft kruipen bij licht lossen vd remmen.
halve minuut stilstaan, en kruipt niet, duurt echt heel even 0,5-1 sec voordat er weer aandrijving is.
Zie foto in bijlage, kopie van vida, althans ik interpreteer dat als Neutral Control.
(zie daar opeens ook weer staan dat het een 80SC automaat is terwijl in voertuig keuze er SD staat, naja volgensmij schelen ze niet erg onderling)

edit:
NB. ss staat pertinent uit (tenzij ik het vergeet), diesel stoken!

Re: Geartronic gedrag van 2 naar 3

Geplaatst: 17.03.2017 - 09:50
door diesel01
Mijn automaat blijft rollen hoelang ik ook stil sta.
Kun je dat vinkje niet uit zetten?
Gewoon nogmaals laten spoelen met de door Volvo voorgeschreven olie en het zou goed moeten zijn.

Re: Geartronic gedrag van 2 naar 3

Geplaatst: 17.03.2017 - 10:43
door SuperKnutsel
Zaterdag 25 maart in Elst voor een speciale prijs !

Re: Geartronic gedrag van 2 naar 3

Geplaatst: 17.03.2017 - 14:05
door sebastiaan84
diesel01 schreef:
sebastiaan84 schreef:
edraket schreef: Ardecca, pff, wat is dat nu weer? Waarom doen die automaten spoelers er niet gewoon de originele olie in. Er gebeurt een hoop narigheid door niet originele olie. Komt nog veel kritischer dan bij moderne motoren.
Volgens mij maakt het niet zoveel uit welke merk olie gebruikt als de spec. maar overeenkomt.

Besides, de forum sponsoren hier weten wat mij betreft meer van spoelen en onderhoud van de GT dan respectievelijk dealer broek Emmen en een specialist hier niet te ver vandaag. Beide vonden olie af laten lopen en paar liter nieuwe ATF erop afdoende, kosten bij beide rondom de 400 euro....

Maargoed ieder zijn ding laten we maar zeggen ;)

Even inhoudelijk op het topic volgens mij is het grootste deel wat ik hier lees gewoon normaal GT gedrag.
Ik zie dat jij vanaf 2015 meeloopt op het forum.
Niet om het eoa maar in 2011 ben ik degene geweest die Gerry en Broekhuis heeft samengebracht.
Nadat mijn auto is gespoeld met full synthetische olie die volgens de product specialist beter waren dan die van de voorgeschreven fabrikant had mijn auto last van meer slip dan voorheen.
ik heb daarna nogmaals een flush laten doen met de minerale olie die door Volvo is voorgeschreven waarna de bak weer schakelde als nieuw.
De slip was verdwenen en Volvo Broekhuis gebruikt wel de flush apparatuur maar uitsluitend de voorgeschreven olie.
Ik was niet de enige met problemen die zijn ontstaan na de flush met full syn olie, ook die mensen hebben de bak wederom laten flushen met minerale olie.
Naar ik heb begrepen mogen mensen die laten flushen zelf aangeven welke olie ze er weer in willen hebben.
Dat hij dus alleen aan de specificatie moeten doen klopt niet, nooit afwijken qua olie die Volvo voorschrijft.
Het hele verhaal heeft hier op het forum gestaan.
Ik heb mijn laten flushen in Elst, wat dat aangaat niets dan lof, ik ervaar geen problemen zoals hierboven omschreven. Weet ook niet of de GT van een V50 af fabriek mineraal of syntheet gevuld is.

Vooropgesteld ik zit niet in het olie wereldje dus misschien is mijn gedachte fout, maar ik kan me niet voorstellen dat een minerale olie en een synthetische olie dezelfde specificatie hebben. Ik kan me voorstellen dat ze beide kunnen voldoend aan grootheden voor visociteit, dat zie je wel vaker. Maar dat 2 verschillende samenstellingen kunnen voldoen aan dezelfde specificatie dat lijkt me niet opgaan. Vandaar mijn opmerking dat als men een olie gebruikt met dezelfde specificatie . het merk niet zoveel mag uitmaken.

Re: Geartronic gedrag van 2 naar 3

Geplaatst: 17.03.2017 - 14:10
door diesel01
sebastiaan84 schreef:
diesel01 schreef:
sebastiaan84 schreef: Volgens mij maakt het niet zoveel uit welke merk olie gebruikt als de spec. maar overeenkomt.

Besides, de forum sponsoren hier weten wat mij betreft meer van spoelen en onderhoud van de GT dan respectievelijk dealer broek Emmen en een specialist hier niet te ver vandaag. Beide vonden olie af laten lopen en paar liter nieuwe ATF erop afdoende, kosten bij beide rondom de 400 euro....

Maargoed ieder zijn ding laten we maar zeggen ;)

Even inhoudelijk op het topic volgens mij is het grootste deel wat ik hier lees gewoon normaal GT gedrag.
Ik zie dat jij vanaf 2015 meeloopt op het forum.
Niet om het eoa maar in 2011 ben ik degene geweest die Gerry en Broekhuis heeft samengebracht.
Nadat mijn auto is gespoeld met full synthetische olie die volgens de product specialist beter waren dan die van de voorgeschreven fabrikant had mijn auto last van meer slip dan voorheen.
ik heb daarna nogmaals een flush laten doen met de minerale olie die door Volvo is voorgeschreven waarna de bak weer schakelde als nieuw.
De slip was verdwenen en Volvo Broekhuis gebruikt wel de flush apparatuur maar uitsluitend de voorgeschreven olie.
Ik was niet de enige met problemen die zijn ontstaan na de flush met full syn olie, ook die mensen hebben de bak wederom laten flushen met minerale olie.
Naar ik heb begrepen mogen mensen die laten flushen zelf aangeven welke olie ze er weer in willen hebben.
Dat hij dus alleen aan de specificatie moeten doen klopt niet, nooit afwijken qua olie die Volvo voorschrijft.
Het hele verhaal heeft hier op het forum gestaan.
Ik heb mijn laten flushen in Elst, wat dat aangaat niets dan lof, ik ervaar geen problemen zoals hierboven omschreven. Weet ook niet of de GT van een V50 af fabriek mineraal of syntheet gevuld is.

Vooropgesteld ik zit niet in het olie wereldje dus misschien is mijn gedachte fout, maar ik kan me niet voorstellen dat een minerale olie en een synthetische olie dezelfde specificatie hebben. Ik kan me voorstellen dat ze beide kunnen voldoend aan grootheden voor visociteit, dat zie je wel vaker. Maar dat 2 verschillende samenstellingen kunnen voldoen aan dezelfde specificatie dat lijkt me niet opgaan. Vandaar mijn opmerking dat als men een olie gebruikt met dezelfde specificatie . het merk niet zoveel mag uitmaken.
en dat blijkt in de praktijk toch anders te zijn (zie mijn link)

Re: Geartronic gedrag van 2 naar 3

Geplaatst: 17.03.2017 - 15:51
door edraket
Er zijn zoveel eigenschappen die een ATF moet hebben dat ze op de basis eigenschappen erg goed overeenkomen, maar de bak toch niet doet wat hij moet doen. Gewoon geen risico in nemen, de bakken fabrikant weet als geen ander wat de beste olie is voor de bak, en die stoppen ze er in!