Pagina 2 van 2

Re: D5 tuning

Geplaatst: 02.01.2017 - 23:22
door XC70D5.NL
V70/2.4D/2003 schreef: Voor lekker doorrijden op de Autobahn adviseren wij, van WC-eend, een BMW 535 D. Dat ding heeft een koppelkromme als de tafelberg en met de begrenzer er af zal de top bijna 100 km hoger liggen dan wat er met goed fatsoen uit een D5 komt.

O ja, ik weet toevallig ook wat het kost als je de motor ik in de soep draait. Neem van mij aan, daar kan geen tuning tegenop.
Man, met 440 Nm nu, daar kun je met goed fatsoen al niet meer normaal mee wegrijden met een caravan aan de haak want dan blijft de opbouw staan, zo sterk is dat kreng nu al.
Maar ik hou niet van beemers dat zijn van die sjonnie bakken ;)
Ja 440nm rijd inderdaad lekker door. Wel een trekhaak maar geen caravan ;)
Wegrijden is redelijk traag lijkt wel of torque begrenst is in de eerste paar stappen van de automaat, en ja je hebt gelijk als het een keer rolt en het moet sneller gaat het rap harder

Re: D5 tuning

Geplaatst: 03.01.2017 - 01:04
door JeroenSpock
Mijn D5 zit ook op 440Nm, trekt vrij makkelijk naar 200 km/u. Wat is het probleem dan precies met het 'doorrijden'?
Denk niet dat er nog wat veranderd als je er 1440Nm in stopt hoor. Misschien tijd voor een andere auto als het nog harder moet.
Je automaat vind die 440 al niet lekker, bij de snellere Volvo's is het koppel bij automaatbakken zelfs begrensd tot ik meen 350.

Re: D5 tuning

Geplaatst: 03.01.2017 - 10:03
door BendW
Als volvotune kijkt dan zie je toch waarde van 500nm en 250pk...

Re: D5 tuning

Geplaatst: 03.01.2017 - 10:11
door V70/2.4D/2003
BendW schreef: Als volvotune kijkt dan zie je toch waarde van 500nm en 250pk...
Maar dan wel geheel voor EIGEN RISICO!

Re: D5 tuning

Geplaatst: 03.01.2017 - 10:22
door evert65
Mijn vraag inhet geheel is , waarom?
Waarommoet ienog sneller, en nog meer nm hebben?
Wat wou je bereiken?, de 1e volvo op de maan?
En leg de kosten er eens naast , man voor dat geld....
Koop een S80 met een v8 kietel die een ietsie en niemand komt je nog voorbij

Re: D5 tuning

Geplaatst: 03.01.2017 - 10:28
door diesel01
Mijn D5 heeft van Polestar 205pk en 450nm gekregen en dat geeft een lekker smeuïg blok.
Moet wel zeggen dat ik hem niet in zijn 5 vol laat optrekken vanaf 55km/u, dat zou betekenen dat hij vol op koppel aan de bak zou moeten en mijn gevoel zegt dat de GT dat herhaaldelijk niet leuk gaat vinden.
Wanneer ik even snel wil inhalen dat zorg ik dat ik een versnelling kies waarbij het toerental op ongeveer 2500rpm staat, omdat een D5 ook voldoende lucht heeft boven de 3000rpm geeft dat een mooie versnelling.

Re: D5 tuning

Geplaatst: 03.01.2017 - 10:54
door BendW
V70/2.4D/2003 schreef:
BendW schreef: Als volvotune kijkt dan zie je toch waarde van 500nm en 250pk...
Maar dan wel geheel voor EIGEN RISICO!
Het risico is sowieso voor je eigen maar de vraag is wat kan...kijk op de site van volvotune en je zult deze waardes bij elk type volvo met een d5 in tegen komen.Dus ik veronderstel dat het toch gedaan word...

Re: D5 tuning

Geplaatst: 03.01.2017 - 11:24
door V70/2.4D/2003
Alles kan, the sky is the jeweetwel.

De auto heeft standaard meer dan voldoende vermogen en koppel. Ik kwam vanuit een standaard 131 pk V70 in een standaard 185 pk. De 131 kon alles wat ik er mee moet doen meer dan voldoende aan qua vermogen. De 185 pk is zo sterk dat ik de uitwerking van de krachten heb mogen aanschouwen aan de opbouw en het interieur van mijn caravan. Ergo: kracht zat.
Maar waarom willen we dan meer?
* Verbruik: gaat zeker niet naar beneden
* Levensduur banden/bak/aandrijflijn/remmen: gaat er zeker niet langer van worden, eerder korter.
* Topsnelheid: gaat er echt niet significant van omhoog tenzij je een godsvermogen gaat besteden aan verdere aanpassingen.

Natuurlijk ben ik te oud geworden voor al dat soort maar kijk ik alleen al naar de kosten van die grappenmakerij dan ben ik al helemaal klaar.
Spektakel begint bij een 5 a 6 honderd euro en stopt, puur qua tuning, bij een 1200 euro als er Polestar in komt.
Behoudens "rijplezier" zie ik nergens winst, slechts kosten en risico.

Re: D5 tuning

Geplaatst: 03.01.2017 - 11:41
door BendW
Ik heb ook 175 pk en 420nm in de xc60 en rijd meer dan behoorlijk.Als je dan de laatste d5 ziet in de xc90 classic die hebben 215pk en ik geloof 460 n/m standaard uit het zefde blok,dan zit je al niet zo heel ver van de waardes van obbe af...

Re: D5 tuning

Geplaatst: 03.01.2017 - 11:52
door JeroenSpock
BendW schreef:Als je dan de laatste d5 ziet in de xc90 classic die hebben 215pk en ik geloof 460 n/m standaard uit het zefde blok,dan zit je al niet zo heel ver van de waardes van obbe af...
Maar tussen de eerste D5 in 2001 met 340Nm en de laatste D5 biturbo met 460Nm zit nogal wat verschil, en intussen zijn vast de automaatbakken ook lichtelijk aangepast aan dat vermogen.

Re: D5 tuning

Geplaatst: 03.01.2017 - 12:31
door diesel01
V70/2.4D/2003 schreef: Alles kan, the sky is the jeweetwel.

De auto heeft standaard meer dan voldoende vermogen en koppel. Ik kwam vanuit een standaard 131 pk V70 in een standaard 185 pk. De 131 kon alles wat ik er mee moet doen meer dan voldoende aan qua vermogen. De 185 pk is zo sterk dat ik de uitwerking van de krachten heb mogen aanschouwen aan de opbouw en het interieur van mijn caravan. Ergo: kracht zat.
Maar waarom willen we dan meer?
* Verbruik: gaat zeker niet naar beneden
* Levensduur banden/bak/aandrijflijn/remmen: gaat er zeker niet langer van worden, eerder korter.
* Topsnelheid: gaat er echt niet significant van omhoog tenzij je een godsvermogen gaat besteden aan verdere aanpassingen.

Natuurlijk ben ik te oud geworden voor al dat soort maar kijk ik alleen al naar de kosten van die grappenmakerij dan ben ik al helemaal klaar.
Spektakel begint bij een 5 a 6 honderd euro en stopt, puur qua tuning, bij een 1200 euro als er Polestar in komt.
Behoudens "rijplezier" zie ik nergens winst, slechts kosten en risico.
Paar weken geleden in de nieuwe D4 8GT gereden en dat ding heeft een prachtige loop en kracht afgifte.
Ik ben helemaal om en het geluid van die 5cilinder kan mij gestolen worden, de rust en souplesse van die nieuwe 190pk/400nm diesel is prachtig en meer heb je niet nodig.

Re: D5 tuning

Geplaatst: 03.01.2017 - 12:37
door V70/2.4D/2003
Tja Tom, iets met centen en eerder gedane noodzakelijke investeringen om hem weer op de weg te krijgen......
Over een jaar of drie maar eens kijken

Re: D5 tuning

Geplaatst: 03.01.2017 - 18:29
door XC70D5.NL
evert65 schreef: Mijn vraag inhet geheel is , waarom?
Waarommoet ienog sneller, en nog meer nm hebben?
Wat wou je bereiken?, de 1e volvo op de maan?
En leg de kosten er eens naast , man voor dat geld....
Koop een S80 met een v8 kietel die een ietsie en niemand komt je nog voorbij
Niet echt sneller maar om de cruise snelheid vqst te houden en voor een snellere tussensprint
Ik rij elke week Ams Luzern en dan is meerijden op de linkerbaan wel lekker
En die diesel houd het betaalbaar. V8 is beter maar dat wordt zo duur

Re: D5 tuning

Geplaatst: 03.01.2017 - 21:35
door Jers3n
JeroenSpock schreef:
BendW schreef:Als je dan de laatste d5 ziet in de xc90 classic die hebben 215pk en ik geloof 460 n/m standaard uit het zefde blok,dan zit je al niet zo heel ver van de waardes van obbe af...
Maar tussen de eerste D5 in 2001 met 340Nm en de laatste D5 biturbo met 460Nm zit nogal wat verschil, en intussen zijn vast de automaatbakken ook lichtelijk aangepast aan dat vermogen.
Laatste D5 in de XC90 Classic heeft standaard zonder tuning max 200pk (H6-420Nm/GT-440Nm) gehad, in de XC90 Classic is dan ook geen bi-turbo geleverd. Enkel een doorontwikkelde single turbo versie van de 185pk D5, maar dan als euro5.

En voor de vorm, de MY17 5 cyl. 2.4L bi-turbo D5 heeft standaard 220 pk met als H6 420 Nm en als GT 440 Nm (euro 6b). Polestar maakt daar 230pk en 470 Nm van, wat weer dezelfde waardes zijn als Polestar tuning bij de 215 pk D5.

En dat er bij TS een beperking op de Nm's/pk's in de eerste versnellingen zit zou best een kunnen, die indruk heb ik nl ook bij de onze met handbak, pas in 3e verzet kan ik voor mijn gevoel het hele vermogen aanspreken. En mbt de topsnelheid, is de begrenzing van 210 km/h (geldt voor de XC70) er ook afgehaald door Volvotune?

Re: D5 tuning

Geplaatst: 03.01.2017 - 22:35
door XC70D5.NL
Jers3n schreef:
JeroenSpock schreef:
BendW schreef:Als je dan de laatste d5 ziet in de xc90 classic die hebben 215pk en ik geloof 460 n/m standaard uit het zefde blok,dan zit je al niet zo heel ver van de waardes van obbe af...
Maar tussen de eerste D5 in 2001 met 340Nm en de laatste D5 biturbo met 460Nm zit nogal wat verschil, en intussen zijn vast de automaatbakken ook lichtelijk aangepast aan dat vermogen.
Laatste D5 in de XC90 Classic heeft standaard zonder tuning max 200pk (H6-420Nm/GT-440Nm) gehad, in de XC90 Classic is dan ook geen bi-turbo geleverd. Enkel een doorontwikkelde single turbo versie van de 185pk D5, maar dan als euro5.

En voor de vorm, de MY17 5 cyl. 2.4L bi-turbo D5 heeft standaard 220 pk met als H6 420 Nm en als GT 440 Nm (euro 6b). Polestar maakt daar 230pk en 470 Nm van, wat weer dezelfde waardes zijn als Polestar tuning bij de 215 pk D5.

En dat er bij TS een beperking op de Nm's/pk's in de eerste versnellingen zit zou best een kunnen, die indruk heb ik nl ook bij de onze met handbak, pas in 3e verzet kan ik voor mijn gevoel het hele vermogen aanspreken. En mbt de topsnelheid, is de begrenzing van 210 km/h (geldt voor de XC70) er ook afgehaald door Volvotune?
Ik dacht het wel. Maar door dat mijn banden masr tot 190 gaan nog niet uitgeprobeerd..eerst wachten op de zomerbanden

Re: D5 tuning

Geplaatst: 04.01.2017 - 13:57
door JeroenSpock
Mijn D5 is ook bij Volvotune geweest. Koppel is dacht ik inderdaad begrensd in de 1e versnelling, en zonder snelheidsbegrenzer loopt hij nu 220 ipv 210 dus verwaarloosbaar. Wat hem vooral tegenhoud zijn de toeren van de motor, en die verander je niet met een chippie.
Zoals al gezegd werd, dan moet je er 1000en euro's in stoppen. Maar dat lijkt me vrij zonde van het geld, om alleen mee te kunnen komen op de linker baan. Alsof mijn D5 dat nu niet zou kunnen. Het meeste wat op die stressbaan rijdt is getreuzel, en als je de ruimte hebt kan je binnen no-time weer in de ankers.

Re: D5 tuning

Geplaatst: 11.01.2017 - 22:40
door XC70D5.NL
JeroenSpock schreef: Mijn D5 is ook bij Volvotune geweest. Koppel is dacht ik inderdaad begrensd in de 1e versnelling, en zonder snelheidsbegrenzer loopt hij nu 220 ipv 210 dus verwaarloosbaar. Wat hem vooral tegenhoud zijn de toeren van de motor, en die verander je niet met een chippie.
Zoals al gezegd werd, dan moet je er 1000en euro's in stoppen. Maar dat lijkt me vrij zonde van het geld, om alleen mee te kunnen komen op de linker baan. Alsof mijn D5 dat nu niet zou kunnen. Het meeste wat op die stressbaan rijdt is getreuzel, en als je de ruimte hebt kan je binnen no-time weer in de ankers.
Klopt bij 220 of zo loopt een D5 in het rood denk ik,nog niet geprobeerd 200 vindt ik hard zat.
Het gaat mij ook meer om het koppel voor de "tussen sprintjes" die roffel is dan zo mooi;)
Hou het hier ook voorlopig bij denk ik. Misschien nog een grote intercooler die er nu inzit daar zijn een hoop lamellen van plat..en de rubberen turbo slangen vervanging voor siliconen die er nu opzitten voelen zo slap aan

Re: D5 tuning

Geplaatst: 12.01.2017 - 11:11
door passenger
XC70D5.NL schreef:Het gaat mij ook meer om het koppel voor de "tussen sprintjes" die roffel is dan zo mooi;)
Dat snap ik heel goed, die blijkt bij de XC90 toch minder hoorbaar, klein gemisje...