VOLVO V50 2.0D rookt bij koude start

Geleverd vanaf 2003
Gebruikersavatar
ufovolvo
4th Gear member
Berichten: 853
Lid geworden op: 11.08.2007 - 21:15
Locatie: drenthe
Contacteer:

Oké, maar ik duidde niet perse op een lekke koppakking, hoor, dan had je vast ook andere problemen gemeld en dan wat het ook redelijk onwaarschijnlijk geweest dat het na opwarming weg is. Daarbij zeg je, dat de damp naar onverbrande diesel(brandstof) ruikt.

Ik denk eerder dat de zuiger(-veren) in elk geval koud niet meer voldoende sluiten. De zuiger wordt heter (veel heter) dan de cilinder waarin hij op en neer gaat en zet dus meer uit. Dat zou verklaren, waarom er koud compressieverlies op kan treden, wat warm veel minder zal zijn. Punt is, dat een diesel een hele hoge compressie nodig heeft voor het zelfontbrandend principe daarvan.
V70 T4 Inscription Geartronic my2016
V70 2.4D Momentum Geartronic my2010
S80 D5 aut Kinetic my2005
Gebruikersavatar
Luuk87
2nd Gear member
Berichten: 187
Lid geworden op: 11.03.2015 - 10:40

Willemvolvov502.0d schreef: Beste mensen ik heb een filmpje gepost .
hoop dat iemand raad weet
Dat is geen witte rook maar dat noemen we blauw. ik zou zeggen de klepseals (hoeft er maar 1 te zijn) aangezien de auto dan "overnight" olie in de cilinders kan lekken welke vervolgens mee verbrandt. Na een paar honderd meter is de meeste olie afgefikt en wordt de lekkende olie zo'n kleine hoeveelheid dat je het niet meer ziet. Hij loopt ook raar maar dat is logisch, in het begin is de concentratie olie in een cilinder (weet niet welke natuurlijk) zo hoog dat die onmogelijk direct goed mee kan doen.

Overigens is het naar diesel ruiken wel te verklaren als de motor niet goed loopt, dan houd je altijd brandstofresten in de uitlaat die daar wellicht "naverbranden" en dat ruik je wel. Sowieso ruik je deze auto's (zonder roetfilter) bij koude start, althans de mijne echt wel. -edit de jouwe heeft wel een roetfilter... dan nog kun je ze iets ruiken.
Laatst gewijzigd door Luuk87 op 01.01.1970 - 01:00, 4 keer totaal gewijzigd.
Volvo V50 | 2006 | 2.0D
K&N en ZIP: 176pk / 390Nm

Gentleman's sjonniebak :)
Gebruikersavatar
Willemvolvov502.0d
Starter
Berichten: 9
Lid geworden op: 06.11.2016 - 22:11

Deze klepseals vervangen is dat een hoop werk en is dat een dure reparatie en wat moet er dan allemaal gebeuren?
ik hoor het graag
Gebruikersavatar
Luuk87
2nd Gear member
Berichten: 187
Lid geworden op: 11.03.2015 - 10:40

Het is natuurlijk maar een internetdiagnose, ik zou vooral bij een garagist informeren of dat inderdaad is wat er aan de hand is voordat je dit laat doen. Klepseals vervangen is an sich een aardig klusje maar het kan tegenwoordig zonder de koppen eraf te halen en dat scheelt een hoop. Nog altijd ben je er echt wel even zoet mee, de kosten zitten niet in de seals zelf. Het kan technisch gezien alles zijn waarin zich olie bevindt in het inlaattraject.

Voor de verduidelijking is het misschien handig als je iemand achter je laat rijden, en dan eens een paar keer goed volgas/uitrollen (in versnelling) afwisselt. Dan trekt de motor flink aan de oliedruk en als de motor dan rookt (+ wanneer die dat doet) vertelt je ook het een en ander.
Volvo V50 | 2006 | 2.0D
K&N en ZIP: 176pk / 390Nm

Gentleman's sjonniebak :)
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V50 series”