Pagina 2 van 3
Re: V90: hebbes!
Geplaatst: 09.11.2016 - 22:53
door jvr3720
Dank voor de reacties!
(Jimmy, ik denk er nog even over na)
Inmiddels zit de eerste 600km erop.
Auto rijdt echt in alle omstandigheden geweldig.
Gisteren in het donker over natte gladde Duitse landweggetjes: auto rijdt vlot, zeker en comfortabel. Grootlichtassistent werkt top.
Vandaag van Hannover richting Amsterdam. Ondanks regen toch flink doorrijden (180/200 waar mogelijk). Met mijn BMW 5 kreeg ik dan op het stuk Oberhausen Arnhem toch altijd wat kriebels. De AWD ligt super strak op de weg. Stuur en remmen reageren geweldig.
File richting Hoevelaken met de handjes en voetjes los gereden. Even wennen maar het werkt echt prima. Afremmen gaat soms iets abrupter dan noodzakelijk. Als je de afstand iets ruimer instelt lootp het wat soepeler.
Verbruik valt tegen ten opzichte van de boekjes, maar dat is te verwachten. Hoge snelheden, files en winterbanden horen niet echt bij de ideale testomstandigheden. Ik schat ongeveer 600 km op een tank.
Oh ja: adressen invoeren op het touchscreen gaat niet helemaal lekker. Moet wel zeggen dat ik het handschrift heb van een bejaarde arts. Morgen iets van een stylo proberen.
Ook wel gek: de POI's worden wel op het dashboard display aangegeven maar niet op het centrale display. Jammer, want dan zou je snel een tankstation o.i.d. aan kunnen klikken als tussenstop.
Re: V90: hebbes!
Geplaatst: 09.11.2016 - 23:16
door diesel01
Je geeft hem in de eerste 300km direct de sporen tot 200+?
Re: V90: hebbes!
Geplaatst: 10.11.2016 - 07:19
door HansEindhovenV70
Ik heb gisteravond in een benzine automaat V90 gereden. Leuke auto maar met alle recenties had ik echt verwacht dat de V90 echt merkbaar heel veel stiller zou zijn dan een V70. Dit viel mij tegen, het veren en rijden vond ik niet zo heel erg veel verschil eigenlijk. De v70 is geen echte bochtenrijder, ook niet voor gemaakt, maar bochtenwerk met de V90 weet ik niet zo goed wat ik ervan moet vinden. Begrijp alles rondom premium niet zo heel erg goed. Er wordt voorgedaan alsof een V90 echt een auto is die qua rijden stappen vooruit is tov een V70 en alles zoveel beter is dat het een wereld van verschil moet zijn. Ik vond het erg tegenvallen toen ik met deze gedachte een stukje erin ging rijden. Het is een super fijne auto, daar niet van, maar ik had meer verwacht na de verhalen! Mensen blazen graag dingen erg op denk ik, wellicht om klanten van andere merken te trekken

Re: V90: hebbes!
Geplaatst: 10.11.2016 - 07:36
door Johann
diesel01 schreef:
Je geeft hem in de eerste 300km direct de sporen tot 200+?
Met de 8 traps ben je dan nog rustig aan het touren.
@TS: Proficiat met de nieuwe auto!
Re: V90: hebbes!
Geplaatst: 10.11.2016 - 12:32
door V480-S60
Idd Wat een mooie verschijning. En zoals Johann al zegt met 200 km/h ben je met GT8 lekker aan het cruisen.
En op zo'n afstand is de D5 natuurlijk al lekker warm.
Re: V90: hebbes!
Geplaatst: 10.11.2016 - 13:27
door vanommj
Fantastisch mooie auto. Dit wordt zeker mijn volgende auto, maar wellicht in XC trim.
Re: V90: hebbes!
Geplaatst: 10.11.2016 - 19:39
door rsnhakan
Ben het met diesel eens!
Re: V90: hebbes!
Geplaatst: 10.11.2016 - 21:28
door hvt
Gefeliciteerd, geweldige auto.
Ben wel benieuwd naar de daglicht foto's.
Re: V90: hebbes!
Geplaatst: 10.11.2016 - 21:53
door NielsPHEV
rsnhakan schreef:
Ben het met diesel eens!
je bent het eens met een vraag ?
Re: V90: hebbes!
Geplaatst: 10.11.2016 - 22:08
door diesel01
NielsPHEV schreef:
rsnhakan schreef:
Ben het met diesel eens!
je bent het eens met een vraag ?
Ik zou, wanneer het mijn nieuwe auto betreft, hem wisselend belasten en zeker niet vanaf kilometerstand nul vol belasten.
Even de metalen rustig op elkaar laten inwerken totdat er 1000 of1500km op de teller staat.
Verschillende toerentallen tot max 140km/u.
Val niemand aan met andere inzichten en ben zeker benieuwd naar de foto's gemaakt bij daglicht.
Afgelopen zondag even het grootlicht led van een V90 gezien, niet gewoon hoe veel licht dat geeft.
Re: V90: hebbes!
Geplaatst: 10.11.2016 - 22:40
door NielsPHEV
diesel01 schreef:
NielsPHEV schreef:
rsnhakan schreef:
Ben het met diesel eens!
je bent het eens met een vraag ?
Ik zou, wanneer het mijn nieuwe auto betreft, hem wisselend belasten en zeker niet vanaf kilometerstand nul vol belasten.
Even de metalen rustig op elkaar laten inwerken totdat er 1000 of1500km op de teller staat.
Verschillende toerentallen tot max 140km/u.
Val niemand aan met andere inzichten en ben zeker benieuwd naar de foto's gemaakt bij daglicht.
Afgelopen zondag even het grootlicht led van een V90 gezien, niet gewoon hoe veel licht dat geeft.
Zit tussen je oren.
Snelheid zeg heel weinig over de belasting van de motor en al heel zeker niet meer bij de huidige lange overbrengingen en forse vermogens.
Feitelijk belast je de motor bij optrekken in nagenoeg alle situaties veel zwaarder dan continu 200 km/h.
Het verhaal van max snelheid bij inrijden komt uit de tijd dat je auto's had met motortjes die met duidelijk andere toleranties in elkaar gezet zijn en waarbij het blokje nagenoeg max vermogen leverde wanneer je 140 of 150 kmh reed. Sterker nog er ging inloop olie in die bij een paar duizend km werd vervangen en meteen de kopbouten nagetrokken
Warm rijden is veel meer van belang maar eigenlijk tonen de hybrides aan dat dit ook niet zo heel veel meer uitmaakt met de huidige constructie methoden, materialen en niet te vergeten (dunne) olie
Re: V90: hebbes!
Geplaatst: 10.11.2016 - 23:14
door dbosker
diesel01 schreef:Afgelopen zondag even het grootlicht led van een V90 gezien, niet gewoon hoe veel licht dat geeft.
Ja, dat is een mooi stukje licht. Van de tegenliggers kun je een klein spinnetje op het hemeltje zien kruipen en exact zien wat voor kleur montuur de bestuurder heeft

Re: V90: hebbes!
Geplaatst: 10.11.2016 - 23:19
door blastaway
Pfff wat een droom!
Re: V90: hebbes!
Geplaatst: 10.11.2016 - 23:34
door JeroenSpock
Mooi ding in ieder geval, voor mij alleen maar een droom. De sedan uiteraard. Heb er even in gezeten bij de dealer in Veendam, maar de inruilwaarde van de S60 haalt het net niet.
Kom wel eens een XC90 tegen met die led verlichting, en ik moet zeggen dat ze erg netjes naar tegenliggers schijnen. VW heeft ook led, maar dat lijken wel 2 van die blauwe xenon vlekken. Andere VW's hebben dan weer net als MB, Ford en Peugeot die 2 dubbele koplampen en die staan wel netjes.
Volvo doet dat in één keer goed, mooi.
diesel01 schreef:Ik zou, wanneer het mijn nieuwe auto betreft, hem wisselend belasten en zeker niet vanaf kilometerstand nul vol belasten.
Even de metalen rustig op elkaar laten inwerken totdat er 1000 of1500km op de teller staat.
Verschillende toerentallen tot max 140km/u
Dat staat ook in de instructieboekjes van onze nieuwe Benz, maar dat hoef je echt niet te proberen met een lijnbus. Dat is van km stand 0 trappen met warme en koude motor, en die dingen rijden gewoon een miljoen kilometer of meer.
Zal allemaal wel meevallen.
Re: V90: hebbes!
Geplaatst: 11.11.2016 - 08:45
door diesel01
Het is mijn gevoel, ongetwijfeld dat ze in prufstand gedraaid hebben maar mijn gevoel zegt dat het even enige tijd nodig heeft om op elkaar in te slijten.
Re: V90: hebbes!
Geplaatst: 11.11.2016 - 09:06
door Johann
Ja maar die 140 km/h is volledig gerelateerd aan de verhoudingen in de versnellingsbak en met name het laatste verzet. Je zou anders ook kunnen proberen om 140 in de 3 te gaan rijden..
De andere regeltjes zijn idd variëren, liefst geen vollast en al helemaal niet bij nog niet opgewarmde motor, geen langdurige hogere last in aanvang.
Maar er zijn ook andere theorieën waarvan een toch wel een beetje een punt lijkt te hebben nl dat de zuiger compressie veren alleen goed gaan afdichten als ze ook daadwerkelijk tegen de cilinderwand gedrukt worden en dit kan alleen bij hogere last cq cylinderdruk. Bekijk je de techniek op een andere manier dan kun je stellen dat mocht een motor echt "inlopen" in de eerste 500 km er de volgende 500 km ook al een evenredige slijtage kan plaatsvinden.. Een paar keer 500 km verder en de motor zou op zijn.
Belangrijk zijn heat cycles om de materialen te laten uitzetten en krimpen en de pakkingen te zetten/afdichten. Het echte inlopen is vaak niet meer dan een paar uur met heat cyles voor nodig. De motor zal toch moeten doen waar deze voor gemaakt is. Techniek heeft niet stil gezeten en de moderne motoren worden eigenlijk al vrijwel ingelopen in elkaar gezet.
Kijk je vervolgens naar je normale rijstijl dan blijf je ruim onder de gevraagde maximalen. Gewoon rijden dus en effe niet gek doen.
Kijk ik even naar mijn nieuwe Polestar dan schrik je er van wat Volvo op de motor toe laat. Bijvoorbeeld in Sport+ mode doodleuk terugschakelen naar 5500 toeren om voor piek vermogen klaar te staan in de versnelling. Het pedaal moet op de bodem om alles goed te laten werken. Geeft duidelijk aan dat het materiaal tegenwoordig meer hebben kan. Het motormanagement kent ook nog verschillende opwarm stadia en ik heb me laten vertellen dat er een inrij programma actief is gedurende de eerste 300 km. Heb hier geen bevestiging op gekregen trouwens..
Re: V90: hebbes!
Geplaatst: 11.11.2016 - 11:55
door lint
diesel01 schreef:
Het is mijn gevoel, ongetwijfeld dat ze in prufstand gedraaid hebben maar mijn gevoel zegt dat het even enige tijd nodig heeft om op elkaar in te slijten.
Ik heb hetzelfde gevoel, eerst de mechaniek rustig laten wennen aan zware inspanning.
Re: V90: hebbes!
Geplaatst: 11.11.2016 - 18:29
door V480-S60
Zoals al gezegd. Constamt 200 km/h is geen zware belasting met de GT8. Wel goed op temperatuur laten komen. Maar dat is door Johann al uitgelegd.

Re: V90: hebbes!
Geplaatst: 11.11.2016 - 19:38
door NielsPHEV
Johann schreef:
Ja maar die 140 km/h is volledig gerelateerd aan de verhoudingen in de versnellingsbak en met name het laatste verzet. Je zou anders ook kunnen proberen om 140 in de 3 te gaan rijden..
De andere regeltjes zijn idd variëren, liefst geen vollast en al helemaal niet bij nog niet opgewarmde motor, geen langdurige hogere last in aanvang.
Maar er zijn ook andere theorieën waarvan een toch wel een beetje een punt lijkt te hebben nl dat de zuiger compressie veren alleen goed gaan afdichten als ze ook daadwerkelijk tegen de cilinderwand gedrukt worden en dit kan alleen bij hogere last cq cylinderdruk. Bekijk je de techniek op een andere manier dan kun je stellen dat mocht een motor echt "inlopen" in de eerste 500 km er de volgende 500 km ook al een evenredige slijtage kan plaatsvinden.. Een paar keer 500 km verder en de motor zou op zijn.
Belangrijk zijn heat cycles om de materialen te laten uitzetten en krimpen en de pakkingen te zetten/afdichten. Het echte inlopen is vaak niet meer dan een paar uur met heat cyles voor nodig. De motor zal toch moeten doen waar deze voor gemaakt is. Techniek heeft niet stil gezeten en de moderne motoren worden eigenlijk al vrijwel ingelopen in elkaar gezet.
Kijk je vervolgens naar je normale rijstijl dan blijf je ruim onder de gevraagde maximalen. Gewoon rijden dus en effe niet gek doen.
Kijk ik even naar mijn nieuwe Polestar dan schrik je er van wat Volvo op de motor toe laat. Bijvoorbeeld in Sport+ mode doodleuk terugschakelen naar 5500 toeren om voor piek vermogen klaar te staan in de versnelling. Het pedaal moet op de bodem om alles goed te laten werken. Geeft duidelijk aan dat het materiaal tegenwoordig meer hebben kan. Het motormanagement kent ook nog verschillende opwarm stadia en ik heb me laten vertellen dat er een inrij programma actief is gedurende de eerste 300 km. Heb hier geen bevestiging op gekregen trouwens..
Helemaal mee eens.
Ik was serieus bang dat die V60 PIH met 60 k km's serieus olie zouden verbruiken kromme koppen zouden hebben die dingen krijgen pas op een hun tater als telkens die diesel bij komt zonder fatsoenlijke voorwarming toch blijft het spul heel en zijn er wat software, airco pomp en esg dingetjes.
En nog los van het inlopen de blokken komen maar heel kort op piek vermogen, ik heb het voor de grap eens uitrekenend geloof dat de tank van mijn T8 in 25 minuten leeg zou als ik 300 kW vermogen zou vragen bij een rendement op arbeid van 30%. Zelfs een T8 rijdt ietsje langer dan dat op een tank (alhoewel 1 : 5 prima haalbaar is)
Re: V90: hebbes!
Geplaatst: 12.11.2016 - 11:21
door ARTIM98
ohhhoo, hij is moooi!