Mijn 2009 C30 heeft 110Nm in het boekje staan
Een 2011 schijnt dus 110Nm voor stalen velgen te hebben en 130Nm voor de conische moeren van lm velgen
Aanhaalmoment wielmoeren V50
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 288
- Lid geworden op: 12.07.2009 - 16:35
Aanhaalmoment is gerelateerd aan de maat van het gebruikte schroefdraad en de hoevelheid kracht die de moer moet kunnen weerstaan zonder los te komen. Wielmaat heeft hier in dit geval van onze volvo's geen invloed op. Type velg wel (staal/lichtmetaal)
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 189
- Lid geworden op: 09.09.2015 - 23:38
Voor zover ik weet is aanhaalmoment gerelateerd aan hoever een bout of schroefdraad kan "rekken" zonder blijvende schade, en na het losdraaien weer krimpt. Bij een te hoog moment rekt de schroefdraad of bout te ver uit, waardoor deze dunner wordt en daarmee ook zwakker.
Wat betreft het natrekken, ik controleer het alleen als iemand anders de wielen op moment heeft gezet, en verder alleen bij het wisselen van zomer/winter. Dat er rommel en troep tussen kan zitten gebeurd bij mij niet,bij elke wissel wordt alles schoongemaakt en schoongeborsteld met een staalborstel. Overigens nog nooit een kaartje gehad van een garage om terug te komen en ook nog nooit een wielmoer of bout verloren. Misschien in t geval van een lease auto extra controle en- verdienmoment?
Wat betreft het natrekken, ik controleer het alleen als iemand anders de wielen op moment heeft gezet, en verder alleen bij het wisselen van zomer/winter. Dat er rommel en troep tussen kan zitten gebeurd bij mij niet,bij elke wissel wordt alles schoongemaakt en schoongeborsteld met een staalborstel. Overigens nog nooit een kaartje gehad van een garage om terug te komen en ook nog nooit een wielmoer of bout verloren. Misschien in t geval van een lease auto extra controle en- verdienmoment?
- Luuk87
- 2nd Gear member
- Berichten: 187
- Lid geworden op: 11.03.2015 - 10:40
Natrekken is volslagen onzin bij wielen, maar dan kan wél belangrijk zijn bij onderdelen die onderhevig zijn aan thermische cyclussen. Het wiel en de naaf hebben ten opzichte van elkaar 0 werking en dan verandert je aandraaimoment ook niet. Een voorbeeld waar het wel belangrijk kán zijn, zijn de cilinderkopmoeren. Bij sommige modellen (voornamelijk racerij etc, geen massaproductievoertuigen) moeten die elke x km nagetrokken worden. Te vast draaien rekt de bout inderdaad uit waardoor hij van elastische naar plastische vervorming gaat (dat de diameter dan kleiner wordt is een logisch gevolg maar niet dé oorzaak dat hij zwakker wordt), zodra de bout dit punt 1x bereikt heeft is hij volledig afgeschreven omdat hij nog maar de helft van de kracht kan hebben, ongeveer.
Dat gezegd hebbende zijn wielbouten loeisterk. De meeste garages rammen gewoon de luchtsleutel erop en het is niet ongebruikelijk dat wielbouten met ver over de 200nm vastzitten. Niet zo handig met de kunststof versie van onze bouten en daarom hoor je ook dat ze zovaak stuk gaan. Het gaat nog veel vaker gewoon goed, overigens, en 120 of 130nm is niet zo heel spannend. Vooral als je er voorheen nooit naar hebt gekeken is het best onlogisch om zodra je een momentsleutel hebt in één keer superstrak op de getalletjes te gaan letten. Lichtmetaal is ook niet heel blij met een te hoog moment maar het is ook weer geen kaas dus al te zenuwachtig doen schiet niet op.
Dat gezegd hebbende zijn wielbouten loeisterk. De meeste garages rammen gewoon de luchtsleutel erop en het is niet ongebruikelijk dat wielbouten met ver over de 200nm vastzitten. Niet zo handig met de kunststof versie van onze bouten en daarom hoor je ook dat ze zovaak stuk gaan. Het gaat nog veel vaker gewoon goed, overigens, en 120 of 130nm is niet zo heel spannend. Vooral als je er voorheen nooit naar hebt gekeken is het best onlogisch om zodra je een momentsleutel hebt in één keer superstrak op de getalletjes te gaan letten. Lichtmetaal is ook niet heel blij met een te hoog moment maar het is ook weer geen kaas dus al te zenuwachtig doen schiet niet op.
Laatst gewijzigd door Luuk87 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Volvo V50 | 2006 | 2.0D
K&N en ZIP: 176pk / 390Nm
Gentleman's sjonniebak
K&N en ZIP: 176pk / 390Nm
Gentleman's sjonniebak

- MartijnAbel
- 4th Gear member
- Berichten: 917
- Lid geworden op: 23.02.2015 - 18:30
- Locatie: Surhuisterveen
Ik hou gewoon een 110nm aan, dat zou zeker goed moeten zitten dan. Vind 90nm wel heel erg laag :p
Ik had trouwens, na testen vanavond, wel het gevoel dat bij 110nm ik het spul zomaar weer los kon krijgen met het kruis. Of komt dat omdat ze nog wat vastvreten na verloop van tijd?
Ik had trouwens, na testen vanavond, wel het gevoel dat bij 110nm ik het spul zomaar weer los kon krijgen met het kruis. Of komt dat omdat ze nog wat vastvreten na verloop van tijd?
Volvo V70 2.0T 2011 - Volvo V60 2013 D5 Polestar - Volvo V50 T5 2004 DTC/RICA
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 288
- Lid geworden op: 12.07.2009 - 16:35
'volslagen onzin' roepen terwijl je zelf de grootste misser in dit topic maakt;
Graag gedaan, houd het vooral gezellig ipv te komen met 'volslagen onzin' en mocht het je niet duidelijk zijn; ja, dat schoot mij in het verkeerde keelgat. (de luchtpijp, ik hoest en proest er nog van) Sorry dat mijn ego even opspeelt.
Je geeft hiermee aan dat ze niet onderhevig zijn aan thermische cicli, en dat ze 0 werking hebben. Ze zijn juist wel onderhevig aan thermische veranderingen (remschijven zijn nou eenmaal niet 100% geïsoleerd tav de wienaaf/velg en dat het uitzettingscoefficient van het staal van de remschijf afwijkt tav het aluminium en je dus juist wel werking hebt. Nogmaals, ik ben ooit een bout verloren, het interesseert mij niet wat jij doet, ik geef aan wat ik doe. (en je argumenten rammelen ook nog eens aan alle kanten, om maar even lekker van mij af te bijten )maar dan kan wél belangrijk zijn bij onderdelen die onderhevig zijn aan thermische cyclussen. Het wiel en de naaf hebben ten opzichte van elkaar 0 werking
Graag gedaan, houd het vooral gezellig ipv te komen met 'volslagen onzin' en mocht het je niet duidelijk zijn; ja, dat schoot mij in het verkeerde keelgat. (de luchtpijp, ik hoest en proest er nog van) Sorry dat mijn ego even opspeelt.
Laatst gewijzigd door buikijn op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
- V70/2.4D/2003
- 8th Gear member
- Berichten: 16549
- Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
- Locatie: Noord-Groningen
Neen maar zeg, Luuk.....lang niet gehoord en gelezen man
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Vigilat ut quiescant
- Luuk87
- 2nd Gear member
- Berichten: 187
- Lid geworden op: 11.03.2015 - 10:40
Ja ja, ik weet het, je mag hier niets zeggen dat niet in de lijn der Volvo-degelijkheid valt... Maar vanuit praktisch oogpunt, de meeste mensen hebben helemaal geen momentsleutel. De meeste garages draaien wielen vast met luchtsleutels en alleen de bijzondere gevallen worden met een momentsleutel gedaan. Daar hoort onze Volvo technisch gezien ook bij door die crappy standaard bouten maar dat zou je niet verwachten en weten de meeste mensen dan ook niet. Tóch gaat het bijna altijd goed.
Ik ben zelf nog nooit een wielbout verloren noch ken ik iemand die dat heeft meegemaakt, anekdotisch bewijs zegt niet veel maar kan voor jou heel belangrijk zijn. Is het niet mogelijk dat die moer in eerste instantie niet goed vast zat? Alles dat buiten rijdt ondergaat thermische cyclussen, al is met maar omdat het weer niet altijd hetzelfde is. Ik bedoel dat er geen temperatuur in de velg/naaf komt die een significante uitzetting veroorzaakt. Als je je bouten continu wil natrekken moet je dat gerust doen, ik weet zeker dat alle leaserijders dat ook op het religieuze af doen en dat dat de reden is dat die nooit wielen verliezen met zijn allen.
Ik ben zelf nog nooit een wielbout verloren noch ken ik iemand die dat heeft meegemaakt, anekdotisch bewijs zegt niet veel maar kan voor jou heel belangrijk zijn. Is het niet mogelijk dat die moer in eerste instantie niet goed vast zat? Alles dat buiten rijdt ondergaat thermische cyclussen, al is met maar omdat het weer niet altijd hetzelfde is. Ik bedoel dat er geen temperatuur in de velg/naaf komt die een significante uitzetting veroorzaakt. Als je je bouten continu wil natrekken moet je dat gerust doen, ik weet zeker dat alle leaserijders dat ook op het religieuze af doen en dat dat de reden is dat die nooit wielen verliezen met zijn allen.
Laatst gewijzigd door Luuk87 op 01.01.1970 - 01:00, 3 keer totaal gewijzigd.
Volvo V50 | 2006 | 2.0D
K&N en ZIP: 176pk / 390Nm
Gentleman's sjonniebak
K&N en ZIP: 176pk / 390Nm
Gentleman's sjonniebak

-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
Het loslopen van wielbouten en moeren komt simpelweg door het niet vastzetten, te veel vertrouwen in een luchtsleutel,
ondeskundigheid of onoplettendheid, meer kan ik er niet van maken.
ondeskundigheid of onoplettendheid, meer kan ik er niet van maken.
- sebastiaan84
- 4th Gear member
- Berichten: 823
- Lid geworden op: 08.06.2015 - 12:01
- Locatie: Emmen
- Contacteer:
Alle garages waar ik tot op heden geweest ben draaien de moeren vast met een luchtsleutel en lopen daarna met een momentsleutel even langs alle wielen. Dan praat ik over Merkdealers van Toyota en Volvo, universele dorpsgarages, zelfs de vaak besproken banden discounters als ATU en Euromaster heb ik het zien doen.
In mijn onderschrift is te zien dat het wagenpark niet bepaald uit "speciale gevallen" bestaan heeft....
Tevens, sorry Luuk ik ken je niet persoonlijk, is het niet handig eerst iets te roepen om vervolgens de keutel deels in te trekken...
In mijn onderschrift is te zien dat het wagenpark niet bepaald uit "speciale gevallen" bestaan heeft....
Tevens, sorry Luuk ik ken je niet persoonlijk, is het niet handig eerst iets te roepen om vervolgens de keutel deels in te trekken...
Volvo V60 D6 AWD Plug-in Hybride Summum, Polestar optimised MY14
Past:
Volvo V50 2.4i Geartronic summum MY05
Volvo V40 D2 summum full options MY15
Toyota Avensis Wagon TA22 1.8i Terra Kouki '01
Toyota Corolla AE111 1.6i G6-R(ally) Zenki '99
Toyota Starlet EP81 1.3i Si Whiteline/Koni edition Zenki '91
Past:
Volvo V50 2.4i Geartronic summum MY05
Volvo V40 D2 summum full options MY15
Toyota Avensis Wagon TA22 1.8i Terra Kouki '01
Toyota Corolla AE111 1.6i G6-R(ally) Zenki '99
Toyota Starlet EP81 1.3i Si Whiteline/Koni edition Zenki '91
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 288
- Lid geworden op: 12.07.2009 - 16:35
Heb de eerdere reacties niet gelezen, maar ik vind het keurig wat er staat
Vind het op deze manier een sportieve reactie. Ik heb een flinke dosis technisch inzicht, en geloof er ook niet in dat een wielbout los kan gaan zitten wanneer deze op aanhaalmoment op een schone, goed passende naaf, schone velg, proper schroefdraad en dito gat is vastgezet door iemand met fatsoenlijk inzicht. Praktijk heeft mij alleen verteld dat ik met een geruster gevoel door Zwitserland tuf in een auto met nagetrokken wielbouten, afgetopt met 2 vrolijke kleine mannetjes en een engel van een vrouw. Je hebt gelezen wat mijn ervaring is omtrent de verloren bout; voor die 2 minuten werk en het instellen van de momentsleutel.
Zoals gezegd, knappe jongen die mij er van weerhoudt.

Zoals gezegd, knappe jongen die mij er van weerhoudt.
Laatst gewijzigd door buikijn op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- 1st Gear member
- Berichten: 11
- Lid geworden op: 23.02.2017 - 20:29
- Locatie: Nootdorp
Ik heb losse conische ringen om mijn wielmoeren zitten. Heeft dit invloed op het aantrekmoment? Ik gebuikte bij vorige Volvo's met alleen conische bouten 126 Nm. Nu anders?
Ook heb ik gezien dat ik minimale koper vet op de moeren zitten. Onzin of makkelijk?
Ook heb ik gezien dat ik minimale koper vet op de moeren zitten. Onzin of makkelijk?
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 142
- Lid geworden op: 25.11.2014 - 09:30
Een luchtsleutel gebruik je om wielmoeren/bouten aan te zetten. Zodra je een luchtsleutel (slagmoersleutel in vakjargon) hoort "slagen" ben je iets aan het verkloten.sebastiaan84 schreef: Alle garages waar ik tot op heden geweest ben draaien de moeren vast met een luchtsleutel en lopen daarna met een momentsleutel even langs alle wielen. Dan praat ik over Merkdealers van Toyota en Volvo, universele dorpsgarages, zelfs de vaak besproken banden discounters als ATU en Euromaster heb ik het zien doen.
Beschadigde schroefdraad en kromme wielnaven zijn hiervan de oorzaak. Wielbouten en -moeren zet je vast met een momentsleutel of, als je die niet hebt, met gezond verstand met de hand vast.
Als je ziet (lees hoort) dat een monteur je bouten dan wel moeren vast rammelt dan is dat zeer laks.
Natrekken met een momentsleutel op 120Nm heeft dan ook geen zin als je ze eerst vast ramt met weet ik veel hoeveel Nm!
V50 T5 Polestar gekieteld en mét handbak!
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 63
- Lid geworden op: 31.10.2017 - 19:14
Was zelf even aan het zoeken, wel handig als ik het hier ook even post.
Aanhaalmoment V50 2005 is 85nm volgens het instructieboekje Volvo V50.
Extra tip: bandenspanning moet 2,5 BAR zijn voor alle 4 de wielen.

Aanhaalmoment V50 2005 is 85nm volgens het instructieboekje Volvo V50.
Extra tip: bandenspanning moet 2,5 BAR zijn voor alle 4 de wielen.

V50 2.4 Summum MY2005
- MartijnAbel
- 4th Gear member
- Berichten: 917
- Lid geworden op: 23.02.2015 - 18:30
- Locatie: Surhuisterveen
Is afhankelijk van lichtmetaal of staal. 85nm is veel en veel te weinig. Hebben ze uiteindelijk ook aangepast.Suunto schreef: Was zelf even aan het zoeken, wel handig als ik het hier ook even post.
Aanhaalmoment V50 2005 is 85nm volgens het instructieboekje Volvo V50.
Extra tip: bandenspanning moet 2,5 BAR zijn voor alle 4 de wielen.
![]()
Ik zet ze nu elke keer vast op 110nm
Volvo V70 2.0T 2011 - Volvo V60 2013 D5 Polestar - Volvo V50 T5 2004 DTC/RICA