heb nu bijna 4 jaar (200.000 km) dezelfde vraag nog steeds. Dealers weten het niet. En ervaringen zijn sporadisch. Zou graag willen weten wie de polestar demping heeft gekozen. Denk niemand omdat de meesten gelijk voor Heico oid gaan omdat ze vanwege het uiterlijk een verlaagde auto willen. Terwijl ik echt vind dat de rechtuitstabiliteit -zeker bij een beetje zijwind- onder de maat is. En ik ben echt geen racer oid.waxonline schreef: wie heef zijn pih laten verlagen en kan zijn ervaringen delen?
via volvo is er de mogelijkheid om de PIH met polestar dempers en veren iets te verlagen.
hij gaat maar 1 cm omlaag, maar ik ben even benieuwd naar de verbetering in rijgedrag
ik ben ook benieuwd naar ervaringen met de heico set!
via zoekfunctie kon ik niks vinden over polestar verlaging, maar als iemand een draadje weet dan houd ik me uiteraard aanbevolen
dank!
PIH polestar verlaging
-
- 2nd Gear member
- Contacteer:
Volvo for life!
V50 2.0d (4x)
V50 2.0d (4x)
-
- 2nd Gear member
- Contacteer:
Even los van het oog. Kun je echt aangeven dat hij rechtuit stabiel(er) is? Hoe lang heb je met het gewone onderstel gereden? Daar gaat het mij vooral om. Ik hoef niet harder door de bocht. Maar ik vind de auto rechtuit op hogere snelheid gewoon (te) zoekerig. Niet sportief iig. En idd, een gewone V60 rijdt strakker heb ik ervaren. Eigenlijk van de zotte bij zo'n dure auto. En een merk dat veiligheid zo hoog in het vaandel heeft staan!volvofrits2013 schreef: Ik heb een Heico set met 18 inch. Prima te doen, stuurt en rijdt een stuk strakker dan voorheen. Zeker de moeite waard. O, ja ziet er ook beter uit!
Volvo for life!
V50 2.0d (4x)
V50 2.0d (4x)
- RoaldH
- 6th Gear member
Ik heb de uitlijning laten aanpassen en de bandenspanning iets verhoogt 2,8 à 3,0 bar. Dat doet wonderen.
2013 Volvo V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Polestar
2021 Tesla Model 3 RWD Deep Blue / White
2023 Peugeot 208 GT 136 Rouge Elixir
- SaYin
- 2nd Gear member
Ik schrijf nergens dat hij rechtuit stabieler is (wat is voor jouw stabieler?) met de Heico set, ik schrijf dat ik persoonlijk het standaard onderstel van de PIH te gezapig vind en het koetswerk snel op een neer deint. Dit heeft niet mijn persoonlijke voorkeur, dus ik heb gekozen om het eea te veranderen aan de auto, zowel opties als rijeigenschappen.V60Majolee schreef:Even los van het oog. Kun je echt aangeven dat hij rechtuit stabiel(er) is? Je hebt immers maar 3 maanden met het gewone onderstel gereden? Daar gaat het mij vooral om. Ik hoef niet harder door de bocht. Maar ik vind de auto rechtuit op hogere snelheid gewoon (te) zoekerig. Niet sportief iig. En idd, een gewone V60 rijdt strakker heb ik ervaren. Eigenlijk van de zotte bij zo'n dure auto. En een merk dat veiligheid zo hoog in het vaandel heeft staan!SaYin schreef: Na 3 maanden is bij mij de heico onderstel (veren en dempers) geplaatst. Zomers met 19" en in de winter met 18" velgen. Ik hou persoonlijke van een sportiever, harder en stugger onderstel. Met de instelbare stuurbekrachtiging op zwaarste stand vind ik persoonlijk dat de auto pas enigzins dynamisch rijdt en communiceerd. Maar ja het blijft een zware auto met een zware neus en kont. Dus ik vind persoonlijk dat zonder deze opties de auto wel enigszins gezapig rijdt. Rechte stukken ok, maar zodra er sprake is van bochtenwerk zowel onder als overstuur neigingen, ondanks 4 wiel aandrijving. Merkte dit weer toen ik laatst een normale d6 meekreeg als vervangend vervoer. En het oog wil natuurlijk ook wat
Ik hou persoonlijk meer van een hard onderstel, maar dat is persoonlijke smaak. De auto's die ik voorheen heb gereden waren dan ook allemaal uitgevoerd met een verlaagd sportonderstel. Een hard onderstel in combinatie met grote en brede wielen zal eerder de conditie van de weg voelbaar doorgeven, in sporen trekken etc. Wat de een dynamisch of sportief noemt, noemt een ander onrustig en zoekend weggedrag. Het is maar waar je eigen voorkeur naar uit gaat. Iedereen maakt zijn eigen keuzes op basis van zijn of haar voorkeuren.
Ik begrijp dan ook niet echt het punt wat je hier probeert te maken? Er wordt gevraagd naar ervaringen (is naar mijn inzien persoonlijk en subjectief) met Polestar of Heico verlagingssets en die deel ik hier. Dan lees ik jou reactie op mijn post en vraag ik mij af wat jij hiermee probeert bij te dragen? Is dit je mening of je ervaring of iets anders?
En wat vind je van de zotte van zo'n dure auto? Het is gewoon een V60 met een innovatieve hybride aandrijflijn die zorgt voor de hoge prijs. Deze aandrijflijn heeft tot gevolg dat het gewicht significant toeneemt en dit beïnvloedt de rijeigenschappen van de auto, die in de basis niet is ontworpen met de hybride aandrijflijn als uitgangspunt. Dit is een compromis en zoals bij elke compromis zul je ergens water bij de wijn moeten doen. In het geval van PIH in rijgedrag en handeling. Ik deel je mening dan ook niet. En de V60 PIH heeft net als de normale V60 een heel scala aan veiligheidssystemen, zowel standaard als voor een zachte meerprijs als optie. Waaronder ook opties die in het D-segment niet bij alle merken beschikbaar waren, dus ik deel ook daar je mening niet en ben van mening dat Volvo inderdaad veiligheid op een zeer hoog niveau heeft staan en bereikbaar op al hun modellen.
OT: Vind jij de V60PIH bij hogere snelheden zoekerig op stukken rechtuit met een normaal onderstel of met een sportonderstel? Wat is jouw ervaring met een Polestar / Heico onderstel?
Polestar 3 LE LRDM PP, Snow, Jupiter Nappa, 1.3 mpHD LED, elek. trekhaak, 20" winter
Volvo XC60 T8 Inscription, Onyx Black, alle lines, luchtvering, DAB+, alarm, 22" zomer, 20" winter, elek. trekhaak, ext. kit, PS tuning
Volvo V60 D6 TE R-Design full option, Savile Grey, 18" winter, 19" zomer, afn. trekhaak, PS tuning, PS front spoiler, Heico chassiskit
Volvo V40 D2 Summum Intro & Sec. Line, verw. voorruit, afn. trekhaak
Div, Audi (A4, A3)
Volvo XC60 T8 Inscription, Onyx Black, alle lines, luchtvering, DAB+, alarm, 22" zomer, 20" winter, elek. trekhaak, ext. kit, PS tuning
Volvo V60 D6 TE R-Design full option, Savile Grey, 18" winter, 19" zomer, afn. trekhaak, PS tuning, PS front spoiler, Heico chassiskit
Div, Audi (A4, A3)
- RoaldH
- 6th Gear member
@SaYin: het zoekerige gedrag bij meer dan 140 km/h op een snelweg met bochten, is goed te verhelpen met een goede uitlijning, hogere bandenspanning en goede banden.
Sinds ik die zaken heb laten aanpakken is dat geen issue meer.
Sinds ik die zaken heb laten aanpakken is dat geen issue meer.
- SaYin
- 2nd Gear member
Hoi RoaldH, ik heb zelf geen last van zoekerig gedrag bij hogere snelheden, de auto rijdt voor mij prima zo!
Polestar 3 LE LRDM PP, Snow, Jupiter Nappa, 1.3 mpHD LED, elek. trekhaak, 20" winter
Div, Audi (A4, A3)
Div, Audi (A4, A3)
- RoaldH
- 6th Gear member
Dat idee had ik al. Maar bedankt voor je uitleg. We kunnen dus de conclusie trekken dat het Heico geen invloed heeft op zoekerig gedrag bij hogere snelheden.SaYin schreef: Hoi RoaldH, ik heb zelf geen last van zoekerig gedrag bij hogere snelheden, de auto rijdt voor mij prima zo!

-
- 2nd Gear member
- Contacteer:
En daarmee is mijn vraag beantwoord. Dank voor je uitleg en toelichting. Ik zal nog even mijn opmerkingen nader toelichten.RoaldH schreef:Dat idee had ik al. Maar bedankt voor je uitleg. We kunnen dus de conclusie trekken dat het Heico geen invloed heeft op zoekerig gedrag bij hogere snelheden.SaYin schreef: Hoi RoaldH, ik heb zelf geen last van zoekerig gedrag bij hogere snelheden, de auto rijdt voor mij prima zo!![]()
Ik ben namelijk al zolang ik de V60 heb op zoek naar een oplossing voor de wegligging rechtuit. Recent weer naar Duitsland geweest. Auto was net uitgelijnd en de juiste bandenspanning. Boven de 200 met een beetje zijwind begon ik echt te merken dat de auto niet stabiel meer ligt. Lijkt wel of hij in lengte-richting gaat wringen. Dus van voor naar achter. Al mijn V50 2.0d's (4 stuks) die ik heb gehad hadden dat niet. Twee daarvan had ik laten tunen en haalden 215-220 km/h. De keren dat ik dat reed lag de auto stabieler dan mijn PIH. Verder merkte ik ook dat laatst een V60D2 leenauto tot hoge snelheid veel strakker rechtuit reed dan mijn PIH.
Daaruit leidt ik af dat het hoge gewicht en (te) weinig aanpassingen aan het onderstel van de PIH tov een 'gewone' V60 hieraan debet zijn.
Dat vind ik jammer. En had ik niet verwacht van een auto die meer dan E 70.000,- kostte. Er zijn auto's als de golf, focus en ook de V40 die bij gelijke snelheid stukken stabieler en beter rechtuit rijden. En die kosten bijna de helft van de PIH. Voor mij zelf betekent dit dat de auto, ondanks alle electronica en luxe, best iets meer aanpassingen aan het onderstel had mogen hebben om het hoge gewicht meer te compenseren. En besef ook dat de D5 motor en de automaat al zo lang meegaat, dat daar het geld qua ontwikkelkosten niet aan op is gegaan. Dat is ook vaak gemeld bij oplevering van de auto. Nog geen 2 maanden na aflevering kwam immers de even sterke D4 uit met 8-traps automaat. Die waren beide geheel nieuw ontwikkeld en blijkbaar te duur voor de PIH.
En begrijp mij goed, ik ben een echte fan van Volvo. Anders had ik deze niet aangeschaft.
En nu ik vandaag heb vernomen uit het nieuws dat over 2 jaar Volvo met elektrische motoren komt, ga ik er vanuit en hoop ik dat de PIH de 100.000 km extra die ik dan heb afgelegd nog evenveel plezier geeft. Jammer dat het geen jaar eerder is. Dan had ik gelijk kunnen oversteken omdat dan mijn 5 jaar bijtelling met 0% afgelopen is.

Volvo for life!
V50 2.0d (4x)
V50 2.0d (4x)
- RoaldH
- 6th Gear member
Hoi V60Majolee (ik weet je echte naam niet),V60Majolee schreef: En daarmee is mijn vraag beantwoord. Dank voor je uitleg en toelichting. Ik zal nog even mijn opmerkingen nader toelichten.
Ik ben namelijk al zolang ik de V60 heb op zoek naar een oplossing voor de wegligging rechtuit. Recent weer naar Duitsland geweest. Auto was net uitgelijnd en de juiste bandenspanning. Boven de 200 met een beetje zijwind begon ik echt te merken dat de auto niet stabiel meer ligt. Lijkt wel of hij in lengte-richting gaat wringen. Dus van voor naar achter. Al mijn V50 2.0d's (4 stuks) die ik heb gehad hadden dat niet. Twee daarvan had ik laten tunen en haalden 215-220 km/h. De keren dat ik dat reed lag de auto stabieler dan mijn PIH. Verder merkte ik ook dat laatst een V60D2 leenauto tot hoge snelheid veel strakker rechtuit reed dan mijn PIH.
Daaruit leidt ik af dat het hoge gewicht en (te) weinig aanpassingen aan het onderstel van de PIH tov een 'gewone' V60 hieraan debet zijn.
Dat vind ik jammer. En had ik niet verwacht van een auto die meer dan E 70.000,- kostte. Er zijn auto's als de golf, focus en ook de V40 die bij gelijke snelheid stukken stabieler en beter rechtuit rijden. En die kosten bijna de helft van de PIH. Voor mij zelf betekent dit dat de auto, ondanks alle electronica en luxe, best iets meer aanpassingen aan het onderstel had mogen hebben om het hoge gewicht meer te compenseren. En besef ook dat de D5 motor en de automaat al zo lang meegaat, dat daar het geld qua ontwikkelkosten niet aan op is gegaan. Dat is ook vaak gemeld bij oplevering van de auto. Nog geen 2 maanden na aflevering kwam immers de even sterke D4 uit met 8-traps automaat. Die waren beide geheel nieuw ontwikkeld en blijkbaar te duur voor de PIH.
En begrijp mij goed, ik ben een echte fan van Volvo. Anders had ik deze niet aangeschaft.
En nu ik vandaag heb vernomen uit het nieuws dat over 2 jaar Volvo met elektrische motoren komt, ga ik er vanuit en hoop ik dat de PIH de 100.000 km extra die ik dan heb afgelegd nog evenveel plezier geeft. Jammer dat het geen jaar eerder is. Dan had ik gelijk kunnen oversteken omdat dan mijn 5 jaar bijtelling met 0% afgelopen is.![]()
Ik denk dat ik nu snap wat er anders is in de setup van onze auto's. Met de standaard uitlijning is de auto inderdaad wat zoekerig. Ik ben naar Profile Tyrecenter geweest in Zeist. Ze hebben daar de uitlijning verder nagelopen/aangepast en sinds dat moment herken ik niet meer dat de V60 zoekerig is op hoge snelheid of bij doordraaiers op de autobaan. Ik weet wel dat Profile Tyrecenter het had over iets meer toespoor en dat daardoor er iets meer bandenslijtage zou zijn. Maar bij mij werkt het wel.
-
- 5th Gear member
Hier is de sporing ook aangepast. Echter met minder toespoor. Ze hebben de standen op de minimale opgegeven tolerantie gezet. En wel richting stand nul. Dus volgens mij is dat minder toespoor geworden.
Gevolg: Niet meer zoekerig Althans een stuk minder en daarbij ook nog eens minder bandenslijtage.
Gevolg: Niet meer zoekerig Althans een stuk minder en daarbij ook nog eens minder bandenslijtage.
- edraket
- 7th Gear member
Met minder toespoor wordt een voorwiel aangedreven auto doorgaans zoekeriger. Onze Volvo zeker. Maar dan zou je het rapport erbij moeten plaatsen om er iets zinnigs over te kunnen zeggen.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
-
- 5th Gear member
Hij is met iets minder toespoor handzamer geworden, gaat makkelijker de bocht in. Het wringt net iets minder.edraket schreef: Met minder toespoor wordt een voorwiel aangedreven auto doorgaans zoekeriger. Onze Volvo zeker. Maar dan zou je het rapport erbij moeten plaatsen om er iets zinnigs over te kunnen zeggen.
En op hoge snelheden is die stabieler dan voorheen.
Blijkbaar werkt het hoge gewicht mee dat het bij de pih iets anders werkt dan bij de gewone V60.
Echter er is nog steeds iets toespoor overgebleven.
- RoaldH
- 6th Gear member
@vaudi: het kan zo maar zijn dat jouw V60 te veel toespoor had en mijn exemplaar veel te weinig.
- edraket
- 7th Gear member
Dat denk ik ook, daarom gaf ik ook aan dat er zonder uitlijnrapport niet zoveel over te zeggen is.
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
-
- 5th Gear member
Die van mij had teveel toespoor, dat is zeker.RoaldH schreef: @vaudi: het kan zo maar zijn dat jouw V60 te veel toespoor had en mijn exemplaar veel te weinig.
Heb natuurlijk geen idee hoe dat bij jouw auto is. Eerst moet de auto op de meetbrug bij iemand die weet hoe de uitlijnwereld in elkaar steekt. Dat is dus niet het knaapje die de sporing even afstelt.
Vervolgens wordt er bepaald of huidige sporing toe- of uitspoor heeft. (negatief toepoor)
Vroeger hadden achterwiel aandrijvers toespoor. Dat werd vanzelf evenwijdig op het moment dat de auto op snelheid is.
Die van mij heeft net een toefje toe.
Uiteraard moeten je rubbers en ophangpunten wel strak zijn. Maar ook de wielvlucht mag links / rechts niet uit de pas zijn. Een aantal waarden zijn helaas niet normaal instelbaar.
- edraket
- 7th Gear member
Er is meer instelbaar dan de uitlijners aangeven. De meesten zeggen alleen het toespoor te kunnen afstellen aan de voorkant. Achterkant wordt doorgaans niet eens aangeraakt. Dat is omdat ze het allemaal ingewikkeld vinden, een andere reden kan ik niet bedenken. Het is afstelbaar, maar ze doen het niet. Kost teveel tijd denk ik, en de monteur snapt het niet.
Laatst gewijzigd door edraket op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85