[V50 1.6D MY2010] Plotseling hoger verbruik
-
- Starter
- Berichten: 9
- Lid geworden op: 27.02.2017 - 13:46
Roetfilter laat ik wel zitten. Deze zit er nu 80,000 km onder en heeft gisteren tijdens de uitgebreide testrit ( met aangesloten laptop ) geen problemen opgemerkt. Alle waarden zoals gewenst.
Het gaat mij om kostenoverweging en verminderen van risico. Een nieuwe EGR klep kost aanzienlijk meer dan uitschrijven en afdoppen.
Ik ga ervan uit dat schone lucht in mijn mooie torretje mijn verbranding ten goede komt waardoor vermogen en verbruik positief worden beinvloed.
Mocht het regeneratie proces of roetfilter problemen veroorzaken dan volgt een nieuwe keuze.
Het gaat mij om kostenoverweging en verminderen van risico. Een nieuwe EGR klep kost aanzienlijk meer dan uitschrijven en afdoppen.
Ik ga ervan uit dat schone lucht in mijn mooie torretje mijn verbranding ten goede komt waardoor vermogen en verbruik positief worden beinvloed.
Mocht het regeneratie proces of roetfilter problemen veroorzaken dan volgt een nieuwe keuze.
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 171
- Lid geworden op: 14.11.2014 - 22:41
Tot nu toe nog geen melding en/of noodloop.KiekisNL schreef: op het moment dat deze niet is aangesloten kreeg ik bij de focus in iedergeval een storingsmelding op het dashbord met een noodloop tot gevolg.
gok dat dit bij volvo het zelfde is
We even een 2e hands druksensor en temperatuursensor gehaald. Maakt echter geen verschil.
Vraag is natuurlijk of de 2e hands items wel goed waren

V50 1.6D DRIVe MY2010
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 171
- Lid geworden op: 14.11.2014 - 22:41
... nooit te vroeg juigen ...VolvoV50Ryder schreef:Tot nu toe nog geen melding en/of noodloop.KiekisNL schreef: op het moment dat deze niet is aangesloten kreeg ik bij de focus in iedergeval een storingsmelding op het dashbord met een noodloop tot gevolg.
gok dat dit bij volvo het zelfde is
We even een 2e hands druksensor en temperatuursensor gehaald. Maakt echter geen verschil.
Vraag is natuurlijk of de 2e hands items wel goed waren![]()
Na het tanken melding in het scherm dat ik met spoed iets moet laten doen ...
Nou dacht ik dat bij het regenerenen regeneratievloeistof werd toegevoegd aan de brandstof, maar dat is niet helemaal zo (?)
Ik heb gelezen dat de regeneratievloeistof wordt toegevoegd na iedere tankbeurt, er wordt dan berekend hoeveel je getankt hebt (?) en afhankelijk daarvan wordt er regeneratievloeistof aan de brandstof toegedient(?)
(hoe weet hij dat ik getankt heb?)
Klink allemaal heel logisch want de melding kwam na het tanken.
Ook de foutmeldingen wijzen in die richting
- Additive, tank Level to low
- Additeve, dosing module (ADM), Qualifier unknown
alleen wel vreemd want bij het uitlezen van het 'tank Level' geeft hij 3/15 (0=leeg, 15=vol)
(?)=kan iemand dat bevestigen?
V50 1.6D DRIVe MY2010
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 416
- Lid geworden op: 12.12.2016 - 21:19
Ik was vanmiddag bij de Volvo dealer, daar werd exact hetzelfde versteld. Na een tankbeurt wordt er additief vloeistof toegevoegd. Het systeem berekend adhv het daadwerkelijk tanken (tankdop gaat open) en het aantal liters dat er additief toegevoegd dient te worden. Er wordt natuurlijk ook gesignaleerd als de tank bijna leeg is (in het dashboard) dus er wordt schijnbaar ook herkend als de tank vol is.
Volvo V60 R-Design (MY2014) 1.6 T3 Powershift, Polestar Engineered
Renault Mégane Estate Limited TCE 140 (MY2018)
Volvo V60 (MY2015) 1.6 D2 Momentum, High Performance met Sensus Connect
Volvo V50 (MY2011) 1.6D Kinetic, High Performance met RTI navigatie
Renault Mégane Estate Limited TCE 140 (MY2018)
Volvo V60 (MY2015) 1.6 D2 Momentum, High Performance met Sensus Connect
Volvo V50 (MY2011) 1.6D Kinetic, High Performance met RTI navigatie
-
- Starter
- Berichten: 9
- Lid geworden op: 27.02.2017 - 13:46
Weer iets geleerd.
Handig zo'n forum
Handig zo'n forum
- KiekisNL
- 2nd Gear member
- Berichten: 51
- Lid geworden op: 18.12.2016 - 10:24
- Contacteer:
en dat ie eerder begint te mekkeren dan dat hij daadwerkelijk leeg is, is ook logisch aangezien je het tankje moeilijk zelf kunt bijvullen (kan wel maar zit op een balle plaats bij het achterwiel), dus hou je tijd over om naar de garage/dealer/specialist te gaan om hem te laten bij vullen.
Groet Anton
================================================================================================================================
Volvo V50 D5 163PK GT MY2007 (dec-16-heden 155k>>)
Ford Focus 1.6TDCI 109PK MY2008 (gereden van 2013-2016 kmstand 122k>>255k)
Toyota Yaris TS 1.8 VVTI 136PK MY2007 (gereden van 2008-2013 kmstand 5k>>186k)
Renault Kangoo 1.8DTI MY2000 (gereden van 2004-2008 kmstand 85k>>205k)
================================================================================================================================
Volvo V50 D5 163PK GT MY2007 (dec-16-heden 155k>>)
Ford Focus 1.6TDCI 109PK MY2008 (gereden van 2013-2016 kmstand 122k>>255k)
Toyota Yaris TS 1.8 VVTI 136PK MY2007 (gereden van 2008-2013 kmstand 5k>>186k)
Renault Kangoo 1.8DTI MY2000 (gereden van 2004-2008 kmstand 85k>>205k)
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 171
- Lid geworden op: 14.11.2014 - 22:41
Nou, dat valt toch wel mee.KiekisNL schreef: en dat ie eerder begint te mekkeren dan dat hij daadwerkelijk leeg is, is ook logisch aangezien je het tankje moeilijk zelf kunt bijvullen (kan wel maar zit op een balle plaats bij het achterwiel), dus hou je tijd over om naar de garage/dealer/specialist te gaan om hem te laten bij vullen.
Vandaag bijvul kit gehaald en bijgevuld.
Gewoon auto op 2 oprijbokken en met de bijgeleverde slang en nippels is het gewoon een kwestie van aansluiten.
De slang is net lang genoeg om de vulbus tussen het achterwiel te krijgen zodat het hoger komt dan het tankje.
(misschien handig om de rechterachterkant uit de veren te hangen, past de fles er beter tussen)
Iemand enig idee hoeveel er in het tankje kan?
Ik heb nu 1 ltr bijgevuld maar volgens mij is het tankje nog niet vol.
V50 1.6D DRIVe MY2010
- KiekisNL
- 2nd Gear member
- Berichten: 51
- Lid geworden op: 18.12.2016 - 10:24
- Contacteer:
om een tankje bij te vullen vind ik:
zou het niet weten hoeveel er in moet, heb het met de focus 1x laten doen en dat was bij de ford dealer daarna 120k gereden zonder dat ie aangaf dat ie leeg was.
best lastig om "even" te doen, gelukkig heb ik met nu geen toevoegingen (ten minste zo ver als ik weet)Gewoon auto op 2 oprijbokken en met de bijgeleverde slang en nippels is het gewoon een kwestie van aansluiten.
De slang is net lang genoeg om de vulbus tussen het achterwiel te krijgen zodat het hoger komt dan het tankje.
(misschien handig om de rechterachterkant uit de veren te hangen, past de fles er beter tussen)
zou het niet weten hoeveel er in moet, heb het met de focus 1x laten doen en dat was bij de ford dealer daarna 120k gereden zonder dat ie aangaf dat ie leeg was.
Groet Anton
================================================================================================================================
Volvo V50 D5 163PK GT MY2007 (dec-16-heden 155k>>)
Ford Focus 1.6TDCI 109PK MY2008 (gereden van 2013-2016 kmstand 122k>>255k)
Toyota Yaris TS 1.8 VVTI 136PK MY2007 (gereden van 2008-2013 kmstand 5k>>186k)
Renault Kangoo 1.8DTI MY2000 (gereden van 2004-2008 kmstand 85k>>205k)
================================================================================================================================
Volvo V50 D5 163PK GT MY2007 (dec-16-heden 155k>>)
Ford Focus 1.6TDCI 109PK MY2008 (gereden van 2013-2016 kmstand 122k>>255k)
Toyota Yaris TS 1.8 VVTI 136PK MY2007 (gereden van 2008-2013 kmstand 5k>>186k)
Renault Kangoo 1.8DTI MY2000 (gereden van 2004-2008 kmstand 85k>>205k)
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 171
- Lid geworden op: 14.11.2014 - 22:41
Hoeveel erin kan ben ik nog steeds niet achter.
Wel is het nu zo dat 11/15 (11 eenheden van de max 15 eenheden) inzit.
Uitgaande van de 3/15 die er daarvoor inzat zou je uitkomen op bijna 2l.
Bij de eerste proefrit is het uiteindelijke probleem echter nog niet weg (hoger verbruik).
Wel zijn er geen foutmeldingen meer.
Nu zat ik te overdenken:
Mogelijk was mijn regenereervloeistof op en zat er dus geen toevoeging (regenereervloeistof) in de brandstof.
Na het tanken berekend de ECM (Engine Control Module) de hoeveelheid brandstof die er is bijgekomen en doseert afhankelijk daarvan de hoeveelheid regenereervloeistof.
Na het vullen van de regenereervloeistof heb ik voor de zekerheid de brandstoftank vol getankt, maar dit was maar ca. 10l.
Mogelijk dat er dus te weinig regenereervloeistof is toegedient en daardoor het regeneratieproces niet goed verloopt.
Wel is het nu zo dat 11/15 (11 eenheden van de max 15 eenheden) inzit.
Uitgaande van de 3/15 die er daarvoor inzat zou je uitkomen op bijna 2l.
Bij de eerste proefrit is het uiteindelijke probleem echter nog niet weg (hoger verbruik).
Wel zijn er geen foutmeldingen meer.
Nu zat ik te overdenken:
Mogelijk was mijn regenereervloeistof op en zat er dus geen toevoeging (regenereervloeistof) in de brandstof.
Na het tanken berekend de ECM (Engine Control Module) de hoeveelheid brandstof die er is bijgekomen en doseert afhankelijk daarvan de hoeveelheid regenereervloeistof.
Na het vullen van de regenereervloeistof heb ik voor de zekerheid de brandstoftank vol getankt, maar dit was maar ca. 10l.
Mogelijk dat er dus te weinig regenereervloeistof is toegedient en daardoor het regeneratieproces niet goed verloopt.
V50 1.6D DRIVe MY2010
- KiekisNL
- 2nd Gear member
- Berichten: 51
- Lid geworden op: 18.12.2016 - 10:24
- Contacteer:
of dat de verschildruk te groot is en blijft regenereren dat op zich geeft geen foutcode. het beste effect heb je geloof ik als je gedurende het regenereren tegen de 3000rpm aan zit en dat +/- 15min (heb ik ergens op het focus club forum gelezen).
heb je wel die slangen gecontroleerd of ze nog heel en open (niet verstopt) zijn?
heb je wel die slangen gecontroleerd of ze nog heel en open (niet verstopt) zijn?
Groet Anton
================================================================================================================================
Volvo V50 D5 163PK GT MY2007 (dec-16-heden 155k>>)
Ford Focus 1.6TDCI 109PK MY2008 (gereden van 2013-2016 kmstand 122k>>255k)
Toyota Yaris TS 1.8 VVTI 136PK MY2007 (gereden van 2008-2013 kmstand 5k>>186k)
Renault Kangoo 1.8DTI MY2000 (gereden van 2004-2008 kmstand 85k>>205k)
================================================================================================================================
Volvo V50 D5 163PK GT MY2007 (dec-16-heden 155k>>)
Ford Focus 1.6TDCI 109PK MY2008 (gereden van 2013-2016 kmstand 122k>>255k)
Toyota Yaris TS 1.8 VVTI 136PK MY2007 (gereden van 2008-2013 kmstand 5k>>186k)
Renault Kangoo 1.8DTI MY2000 (gereden van 2004-2008 kmstand 85k>>205k)
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 171
- Lid geworden op: 14.11.2014 - 22:41
Zeker, maar geen problemen gevonden.KiekisNL schreef: heb je wel die slangen gecontroleerd of ze nog heel en open (niet verstopt) zijn?
V50 1.6D DRIVe MY2010
- KiekisNL
- 2nd Gear member
- Berichten: 51
- Lid geworden op: 18.12.2016 - 10:24
- Contacteer:
had het ook kunnen verklaren op het moment dat je sensor vast zit op een bepaalde druk en daardoor denkt dat hij zou moeten regenereren.
Groet Anton
================================================================================================================================
Volvo V50 D5 163PK GT MY2007 (dec-16-heden 155k>>)
Ford Focus 1.6TDCI 109PK MY2008 (gereden van 2013-2016 kmstand 122k>>255k)
Toyota Yaris TS 1.8 VVTI 136PK MY2007 (gereden van 2008-2013 kmstand 5k>>186k)
Renault Kangoo 1.8DTI MY2000 (gereden van 2004-2008 kmstand 85k>>205k)
================================================================================================================================
Volvo V50 D5 163PK GT MY2007 (dec-16-heden 155k>>)
Ford Focus 1.6TDCI 109PK MY2008 (gereden van 2013-2016 kmstand 122k>>255k)
Toyota Yaris TS 1.8 VVTI 136PK MY2007 (gereden van 2008-2013 kmstand 5k>>186k)
Renault Kangoo 1.8DTI MY2000 (gereden van 2004-2008 kmstand 85k>>205k)
-
- Starter
- Berichten: 9
- Lid geworden op: 27.02.2017 - 13:46
Ik weet niet waar jullie woonachtig zijn, maar op Urk (ja daar) zit een dieselspecialist Jaap Pul die gespecialiseerd is in dieselmotoren. Die jongens zijn echt toppers.
Ze zijn altijd bereidwillig om je op weg te helpen.
Ze zijn altijd bereidwillig om je op weg te helpen.
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 171
- Lid geworden op: 14.11.2014 - 22:41
Dat is uit te lezen middels een kastje en een programma wat ze o.a. in de garage gebruiken (DICE en VIDA).
Deze geeft dan aan hoeveel er nog in het tankje zit:
15/15 = vol, 0/15 = leeg
Als de inhoud van het tankje onder de 4/15 komt krijg je een melding op je dashboard (MotorManagementLampje) en de tekst dat je met spoed naar de garage moet.
Deze geeft dan aan hoeveel er nog in het tankje zit:
15/15 = vol, 0/15 = leeg
Als de inhoud van het tankje onder de 4/15 komt krijg je een melding op je dashboard (MotorManagementLampje) en de tekst dat je met spoed naar de garage moet.
V50 1.6D DRIVe MY2010
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 171
- Lid geworden op: 14.11.2014 - 22:41
Probleem blijft toch.
Vandaag weer bij de Volvo-meneer geweest en die hebben een uitvoerig onderzoek gedaan => toch het roetfilter.
Dus: vervangen of laten verwijderen. Ja wat is wijsheid?
Vandaag weer bij de Volvo-meneer geweest en die hebben een uitvoerig onderzoek gedaan => toch het roetfilter.
Dus: vervangen of laten verwijderen. Ja wat is wijsheid?
V50 1.6D DRIVe MY2010
- Marcnij
- 5th Gear member
- Berichten: 2169
- Lid geworden op: 27.03.2013 - 18:13
- Locatie: Apeldoorn
- Contacteer:
Verwijderen is niet legaal. Vervangen dus dat ding.
Vorig: MY2011 Volvo V50 1.6D DrivE S/S Kinetic, Business line, Winter line, Black Saphire
Vorig MY2011 Volvo C70 D3 Geartronic, Summum, Magic Blue
Geen Volvo meer
. Huidig: BMW 118i Corporate Executive Sport. autoloos
Vorig MY2011 Volvo C70 D3 Geartronic, Summum, Magic Blue
Geen Volvo meer
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 171
- Lid geworden op: 14.11.2014 - 22:41
Verwijderen:Marcnij schreef: Verwijderen is niet legaal. Vervangen dus dat ding.
€225
Vervangen:
een veelvoud daarvan met alle ellende
(en we doen toch allemaal weleens iets wat eigenlijk niet mag

V50 1.6D DRIVe MY2010
- KiekisNL
- 2nd Gear member
- Berichten: 51
- Lid geworden op: 18.12.2016 - 10:24
- Contacteer:
of je laat het roetfilter "modificeren"
(lees opboren, pijp er in en uitschrijven
) dan ziet ie nog steeds op je auto
.



Groet Anton
================================================================================================================================
Volvo V50 D5 163PK GT MY2007 (dec-16-heden 155k>>)
Ford Focus 1.6TDCI 109PK MY2008 (gereden van 2013-2016 kmstand 122k>>255k)
Toyota Yaris TS 1.8 VVTI 136PK MY2007 (gereden van 2008-2013 kmstand 5k>>186k)
Renault Kangoo 1.8DTI MY2000 (gereden van 2004-2008 kmstand 85k>>205k)
================================================================================================================================
Volvo V50 D5 163PK GT MY2007 (dec-16-heden 155k>>)
Ford Focus 1.6TDCI 109PK MY2008 (gereden van 2013-2016 kmstand 122k>>255k)
Toyota Yaris TS 1.8 VVTI 136PK MY2007 (gereden van 2008-2013 kmstand 5k>>186k)
Renault Kangoo 1.8DTI MY2000 (gereden van 2004-2008 kmstand 85k>>205k)