Pagina 2 van 3

Re: [V50 1.6D MY2010] Plotseling hoger verbruik

Geplaatst: 08.03.2017 - 09:12
door Jelmer de Jong

Re: [V50 1.6D MY2010] Plotseling hoger verbruik

Geplaatst: 08.03.2017 - 10:42
door Dijkstra23
Roetfilter laat ik wel zitten. Deze zit er nu 80,000 km onder en heeft gisteren tijdens de uitgebreide testrit ( met aangesloten laptop ) geen problemen opgemerkt. Alle waarden zoals gewenst.
Het gaat mij om kostenoverweging en verminderen van risico. Een nieuwe EGR klep kost aanzienlijk meer dan uitschrijven en afdoppen.
Ik ga ervan uit dat schone lucht in mijn mooie torretje mijn verbranding ten goede komt waardoor vermogen en verbruik positief worden beinvloed.

Mocht het regeneratie proces of roetfilter problemen veroorzaken dan volgt een nieuwe keuze.

Re: [V50 1.6D MY2010] Plotseling hoger verbruik

Geplaatst: 09.03.2017 - 19:02
door VolvoV50Ryder
KiekisNL schreef: op het moment dat deze niet is aangesloten kreeg ik bij de focus in iedergeval een storingsmelding op het dashbord met een noodloop tot gevolg.
gok dat dit bij volvo het zelfde is
Tot nu toe nog geen melding en/of noodloop.
We even een 2e hands druksensor en temperatuursensor gehaald. Maakt echter geen verschil.
Vraag is natuurlijk of de 2e hands items wel goed waren :'(

Re: [V50 1.6D MY2010] Plotseling hoger verbruik

Geplaatst: 10.03.2017 - 22:07
door VolvoV50Ryder
VolvoV50Ryder schreef:
KiekisNL schreef: op het moment dat deze niet is aangesloten kreeg ik bij de focus in iedergeval een storingsmelding op het dashbord met een noodloop tot gevolg.
gok dat dit bij volvo het zelfde is
Tot nu toe nog geen melding en/of noodloop.
We even een 2e hands druksensor en temperatuursensor gehaald. Maakt echter geen verschil.
Vraag is natuurlijk of de 2e hands items wel goed waren :'(
... nooit te vroeg juigen ...
Na het tanken melding in het scherm dat ik met spoed iets moet laten doen ...

Nou dacht ik dat bij het regenerenen regeneratievloeistof werd toegevoegd aan de brandstof, maar dat is niet helemaal zo (?)
Ik heb gelezen dat de regeneratievloeistof wordt toegevoegd na iedere tankbeurt, er wordt dan berekend hoeveel je getankt hebt (?) en afhankelijk daarvan wordt er regeneratievloeistof aan de brandstof toegedient(?)
(hoe weet hij dat ik getankt heb?)

Klink allemaal heel logisch want de melding kwam na het tanken.

Ook de foutmeldingen wijzen in die richting
- Additive, tank Level to low
- Additeve, dosing module (ADM), Qualifier unknown


alleen wel vreemd want bij het uitlezen van het 'tank Level' geeft hij 3/15 (0=leeg, 15=vol)

(?)=kan iemand dat bevestigen?

Re: [V50 1.6D MY2010] Plotseling hoger verbruik

Geplaatst: 10.03.2017 - 22:43
door nielslu
Ik was vanmiddag bij de Volvo dealer, daar werd exact hetzelfde versteld. Na een tankbeurt wordt er additief vloeistof toegevoegd. Het systeem berekend adhv het daadwerkelijk tanken (tankdop gaat open) en het aantal liters dat er additief toegevoegd dient te worden. Er wordt natuurlijk ook gesignaleerd als de tank bijna leeg is (in het dashboard) dus er wordt schijnbaar ook herkend als de tank vol is.

Re: [V50 1.6D MY2010] Plotseling hoger verbruik

Geplaatst: 11.03.2017 - 08:45
door Dijkstra23
Weer iets geleerd.
Handig zo'n forum

Re: [V50 1.6D MY2010] Plotseling hoger verbruik

Geplaatst: 11.03.2017 - 10:00
door KiekisNL
en dat ie eerder begint te mekkeren dan dat hij daadwerkelijk leeg is, is ook logisch aangezien je het tankje moeilijk zelf kunt bijvullen (kan wel maar zit op een balle plaats bij het achterwiel), dus hou je tijd over om naar de garage/dealer/specialist te gaan om hem te laten bij vullen.

Re: [V50 1.6D MY2010] Plotseling hoger verbruik

Geplaatst: 11.03.2017 - 14:26
door VolvoV50Ryder
KiekisNL schreef: en dat ie eerder begint te mekkeren dan dat hij daadwerkelijk leeg is, is ook logisch aangezien je het tankje moeilijk zelf kunt bijvullen (kan wel maar zit op een balle plaats bij het achterwiel), dus hou je tijd over om naar de garage/dealer/specialist te gaan om hem te laten bij vullen.
Nou, dat valt toch wel mee.

Vandaag bijvul kit gehaald en bijgevuld.

Gewoon auto op 2 oprijbokken en met de bijgeleverde slang en nippels is het gewoon een kwestie van aansluiten.
De slang is net lang genoeg om de vulbus tussen het achterwiel te krijgen zodat het hoger komt dan het tankje.
(misschien handig om de rechterachterkant uit de veren te hangen, past de fles er beter tussen)

Iemand enig idee hoeveel er in het tankje kan?
Ik heb nu 1 ltr bijgevuld maar volgens mij is het tankje nog niet vol.

Re: [V50 1.6D MY2010] Plotseling hoger verbruik

Geplaatst: 11.03.2017 - 20:28
door KiekisNL
om een tankje bij te vullen vind ik:
Gewoon auto op 2 oprijbokken en met de bijgeleverde slang en nippels is het gewoon een kwestie van aansluiten.
De slang is net lang genoeg om de vulbus tussen het achterwiel te krijgen zodat het hoger komt dan het tankje.
(misschien handig om de rechterachterkant uit de veren te hangen, past de fles er beter tussen)
best lastig om "even" te doen, gelukkig heb ik met nu geen toevoegingen (ten minste zo ver als ik weet)

zou het niet weten hoeveel er in moet, heb het met de focus 1x laten doen en dat was bij de ford dealer daarna 120k gereden zonder dat ie aangaf dat ie leeg was.

Re: [V50 1.6D MY2010] Plotseling hoger verbruik

Geplaatst: 11.03.2017 - 20:58
door VolvoV50Ryder
Hoeveel erin kan ben ik nog steeds niet achter.
Wel is het nu zo dat 11/15 (11 eenheden van de max 15 eenheden) inzit.
Uitgaande van de 3/15 die er daarvoor inzat zou je uitkomen op bijna 2l.

Bij de eerste proefrit is het uiteindelijke probleem echter nog niet weg (hoger verbruik).
Wel zijn er geen foutmeldingen meer.

Nu zat ik te overdenken:
Mogelijk was mijn regenereervloeistof op en zat er dus geen toevoeging (regenereervloeistof) in de brandstof.
Na het tanken berekend de ECM (Engine Control Module) de hoeveelheid brandstof die er is bijgekomen en doseert afhankelijk daarvan de hoeveelheid regenereervloeistof.
Na het vullen van de regenereervloeistof heb ik voor de zekerheid de brandstoftank vol getankt, maar dit was maar ca. 10l.
Mogelijk dat er dus te weinig regenereervloeistof is toegedient en daardoor het regeneratieproces niet goed verloopt.

Re: [V50 1.6D MY2010] Plotseling hoger verbruik

Geplaatst: 11.03.2017 - 22:58
door KiekisNL
of dat de verschildruk te groot is en blijft regenereren dat op zich geeft geen foutcode. het beste effect heb je geloof ik als je gedurende het regenereren tegen de 3000rpm aan zit en dat +/- 15min (heb ik ergens op het focus club forum gelezen).
heb je wel die slangen gecontroleerd of ze nog heel en open (niet verstopt) zijn?

Re: [V50 1.6D MY2010] Plotseling hoger verbruik

Geplaatst: 11.03.2017 - 23:30
door VolvoV50Ryder
KiekisNL schreef: heb je wel die slangen gecontroleerd of ze nog heel en open (niet verstopt) zijn?
Zeker, maar geen problemen gevonden.

Re: [V50 1.6D MY2010] Plotseling hoger verbruik

Geplaatst: 13.03.2017 - 13:08
door KiekisNL
had het ook kunnen verklaren op het moment dat je sensor vast zit op een bepaalde druk en daardoor denkt dat hij zou moeten regenereren.

Re: [V50 1.6D MY2010] Plotseling hoger verbruik

Geplaatst: 15.03.2017 - 07:58
door Dijkstra23
Ik weet niet waar jullie woonachtig zijn, maar op Urk (ja daar) zit een dieselspecialist Jaap Pul die gespecialiseerd is in dieselmotoren. Die jongens zijn echt toppers.
Ze zijn altijd bereidwillig om je op weg te helpen.

Re: [V50 1.6D MY2010] Plotseling hoger verbruik

Geplaatst: 15.03.2017 - 20:11
door rooie83
misschien een domme vraag
hoe weet ik hoevol de regenereervloeistof tank is

chris

Re: [V50 1.6D MY2010] Plotseling hoger verbruik

Geplaatst: 15.03.2017 - 22:10
door VolvoV50Ryder
Dat is uit te lezen middels een kastje en een programma wat ze o.a. in de garage gebruiken (DICE en VIDA).
Deze geeft dan aan hoeveel er nog in het tankje zit:

15/15 = vol, 0/15 = leeg
Als de inhoud van het tankje onder de 4/15 komt krijg je een melding op je dashboard (MotorManagementLampje) en de tekst dat je met spoed naar de garage moet.

Re: [V50 1.6D MY2010] Plotseling hoger verbruik

Geplaatst: 16.03.2017 - 14:29
door VolvoV50Ryder
Probleem blijft toch.
Vandaag weer bij de Volvo-meneer geweest en die hebben een uitvoerig onderzoek gedaan => toch het roetfilter.

Dus: vervangen of laten verwijderen. Ja wat is wijsheid?

Re: [V50 1.6D MY2010] Plotseling hoger verbruik

Geplaatst: 16.03.2017 - 15:23
door Marcnij
Verwijderen is niet legaal. Vervangen dus dat ding.

Re: [V50 1.6D MY2010] Plotseling hoger verbruik

Geplaatst: 17.03.2017 - 11:42
door VolvoV50Ryder
Marcnij schreef: Verwijderen is niet legaal. Vervangen dus dat ding.
Verwijderen:
€225

Vervangen:
een veelvoud daarvan met alle ellende

(en we doen toch allemaal weleens iets wat eigenlijk niet mag :P )

Re: [V50 1.6D MY2010] Plotseling hoger verbruik

Geplaatst: 17.03.2017 - 17:25
door KiekisNL
of je laat het roetfilter "modificeren" O-) (lees opboren, pijp er in en uitschrijven :bandit: ) dan ziet ie nog steeds op je auto 8-) .