Start/stop systeem onveilig?

+++t blijft behelpen+++
6th Gear member
Contacteer:

Wel apart.. Jullie schuiven een gebruikersfout af op de fabrikant.
Maar wat iedereen geleerd heeft, namelijk de auto in zodanig neerzetten dat hij niet uit zichzelf kan wegrijden dat vergeten jullie.
Zelf nadenken?
Ik zie steeds meer amerikaanse toestanden van mensen die hun voertuig niet beheersen ofwel kennen.
en JA, dat kan natuurlijk opgelost worden door de fabrikant, maar NEE, an ID ten T error is de fabrikant niet te verwijten
'90 740 Turbo+ intercooler estate 192 BHP 290NM
'17 V60 D2 Nordic(+) 120pk 6-traps Geartronic PowerBlue
'89 740 Turbo intercooler sedan 5 bak 200 PK MBC
'84 244 DL Sedan 4 bak B200K bijna geen PK's, restauratie object'
'04 C70 2.0T 20V 165 PK Cabriolet Titanium Grey
'88 740 Turbo intercooler estate automaat 165 PK
'95 850 2.5 20V Sedan Automaat Alter 2 595.000 km
'93 850 GLE 2.5 10 V Sedan Automaat 479.000 km Alter 1
'86 780 V6 coupe 170 PK beige metallic
ufovolvo
4th Gear member
Contacteer:

Wel apart... dat je het als een gebruikersfout beschrijft, dat iemand bij een stilstaande motor uit de auto stapt. Slaap jij dan ook in dat ding? En "zodanig neerzetten dat hij niet uit zichzelf kan wegrijden" lijkt mij toch wel wat anders als een auto die achter je rug de motor start en dan wegrijdt. Perslot, laat je een auto met een handbak niet ook altijd in de versnelling achter? Ik zie echt niet in wat dat met voertuigbeheersing heeft te maken, zeker niet als je met het manual in de hand nergens uit kan herleiden dat dit voor kan komen.

Mijn wedervraag is: Hoe had je gereageerd, als dit - ik noem maar 's wat - op een parkeerterrein was gebeurt en jij zelf was aangereden door een auto zonder bestuurder? Natuurlijk houd jij dan (terecht) de eigenaar van het voertuig aansprakelijk en jij zult maar wat blij zijn dat zijn verzekering alle gevolgen van - ik hou het beperkt - jouw gebroken been vergoedt.

Ik zie deze topic niet als een aanval op Volvo en zo bedoel ik hem ook niet. Ik constateer dat een reeks van veiligheidsvoorzieningen, bediend in een bepaalde volgorde, kunnen resulteren in grote gevolgen. Als we daarvoor niet in conclaaf gaan met de fabrikant, dan ontstaat de situatie dat jij en ik, via de toch al steeds duurder wordende verzekeringspremie, gaan betalen voor iets waarvoor zij vermoedelijk eenvoudig een oplossing hadden kunnen maken. Maar dan moeten ze er wel van horen en daarvoor is het handig om te weten of het exemplarisch is (een fout in alleen mijn auto) of structureel... dat zal volledig de reactie van Volvo bepalen, lijkt mij.

Daarnaast: iedere forummer die hier meeleest weet nu waar hij rekening mee moet houden. Ook dat verkleint de kans op volgende ongelukjes...

Dit is geen Amerikaanse toestand over claimen en zo, dit is Nederlandse nuchterheid en zuinigheid. En gezien de auto waar jij in rijdt moet dat laatste je toch aanspreken.
V70 T4 Inscription Geartronic my2016
V70 2.4D Momentum Geartronic my2010
S80 D5 aut Kinetic my2005
diesel01
Geartronic member

met alle respect maar wanneer ik thuis kom dan zet ik de auto in P, doe mijn gordel af, trek de telefoon van de kabel en druk op de stopknop.
Ik ben nog nooit uitgestapt terwijl de bak nog in drive staat.
Het verbaast mij overigens niet dat het gebeurd, het heeft alles te maken met de manier zoals velen in de auto zitten, zich niet bewust van de omgeving en druk met andere dingen dan het besturen van een auto.
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
IkeV70
5th Gear member

diesel01 schreef: met alle respect maar wanneer ik thuis kom dan zet ik de auto in P, doe mijn gordel af, trek de telefoon van de kabel en druk op de stopknop.
Het verbaast mij overigens niet dat het gebeurd, het heeft alles te maken met de manier zoals velen in de auto zitten, zich niet bewust van de omgeving en druk met andere dingen dan het besturen van een auto.
Jij hebt dan ook geen start/stop (of hybride). Dat is niet dus niet vergelijkbaar.
En het gaat natuurlijk niet om de dagelijkse situatie thuis. Het gaat om die enkele keer dat dingen eens anders gaan dan anders. Dat je bijvoorbeeld even staat te wachten op iets of iemand en onverwacht toch even uit moet stappen.

Volvo's zitten boordevol veiligheidsvoorzieningen. Soms overdreven, maar okee, better safe than sorry dan maar. Dus als er nu al minstens 2 Volvo-rijders zijn die meegemaakt hebben dat je uitstapt zonder te realiseren dat de motor nog draait (omdat ie vanwege s/s niet daadwerkelijk draait), en dat de auto er dus zonder bestuurder vandoor gaat, dan lijkt het toch niet overdreven om ook daar een specifiek piepje aan te verbinden. Nuttiger dan het gordel-piepje dat alleen de bestuurder beschermt. Dit gaat over het beschermen van een toevallige voorbijganger.
V70 - 2.5D
V60 PIH
V60 T5
OGA244
8th Gear member

het is voor mij inderdaad een omlijnde procedure, net als bij starten..
Heb sinds vorige week een automaat en constateer nu steeds dat ik de handrem er nog steeds volautomatisch opzet..
diesel01
Geartronic member

IkeV70 schreef:
diesel01 schreef: met alle respect maar wanneer ik thuis kom dan zet ik de auto in P, doe mijn gordel af, trek de telefoon van de kabel en druk op de stopknop.
Jij hebt dan ook geen start/stop (of hybride). Dat is niet dus niet vergelijkbaar.En het gaat natuurlijk niet om de dagelijkse situatie thuis. Het gaat om die enkele keer dat dingen eens anders gaan dan anders. Dat je bijvoorbeeld even staat te wachten op iets of iemand en onverwacht toch even uit moet stappen.

Volvo's zitten boordevol veiligheidsvoorzieningen. Soms overdreven, maar okee, better safe than sorry dan maar. Dus als er nu al minstens 2 Volvo-rijders zijn die meegemaakt hebben dat je uitstapt zonder te realiseren dat de motor nog draait (omdat ie vanwege s/s niet daadwerkelijk draait), en dat de auto er dus zonder bestuurder vandoor gaat, dan lijkt het toch niet overdreven om ook daar een specifiek piepje aan te verbinden. Nuttiger dan het gordel-piepje dat alleen de bestuurder beschermt. Dit gaat over het beschermen van een toevallige voorbijganger.
Ben er mee bezig, zal er op gaan letten.
Ik denk niet dat mijn manier van werken er anders door gaat worden.
Zet het systeem met inschakelen van de GT gewoon uit.
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
OGA244
8th Gear member

IkeV70 schreef:Volvo's zitten boordevol veiligheidsvoorzieningen. Soms overdreven, maar okee, better safe than sorry dan maar. Dus als er nu al minstens 2 Volvo-rijders zijn die meegemaakt hebben dat je uitstapt zonder te realiseren dat de motor nog draait (omdat ie vanwege s/s niet daadwerkelijk draait), en dat de auto er dus zonder bestuurder vandoor gaat, dan lijkt het toch niet overdreven om ook daar een specifiek piepje aan te verbinden. Nuttiger dan het gordel-piepje dat alleen de bestuurder beschermt. Dit gaat over het beschermen van een toevallige voorbijganger.
toch lijk je je er dan toch niet van bewust dat je radio blijft spelen, je lichten blijven branden, je als "ritueel" je versnellingshandel niet naar de P gezet hebt...
Waarom reageer je dan niet op je lichten en je radio en wel op een piepje?
IkeV70
5th Gear member

OGA244 schreef:
IkeV70 schreef:Volvo's zitten boordevol veiligheidsvoorzieningen. Soms overdreven, maar okee, better safe than sorry dan maar. Dus als er nu al minstens 2 Volvo-rijders zijn die meegemaakt hebben dat je uitstapt zonder te realiseren dat de motor nog draait (omdat ie vanwege s/s niet daadwerkelijk draait), en dat de auto er dus zonder bestuurder vandoor gaat, dan lijkt het toch niet overdreven om ook daar een specifiek piepje aan te verbinden. Nuttiger dan het gordel-piepje dat alleen de bestuurder beschermt. Dit gaat over het beschermen van een toevallige voorbijganger.
toch lijk je je er dan toch niet van bewust dat je radio blijft spelen, je lichten blijven branden, je als "ritueel" je versnellingshandel niet naar de P gezet hebt...
Kun je je daar niets bij voorstellen? Heb je wel eens in een V60 hybride gezeten?

Als je de V60 hybride stilzet om uit te stappen is de motor allang afgeslagen. Dat gebeurt al in het begin van de straat. Je hoort dus geen motor.
Als je de V60 hybride uitzet met de start/stop knop blijft de radio gewoon doorspelen. Dat blijft zo tot enkele seconden na het openen van de deur. Ik sta al naast de auto als de radio uitgaat.
Als je de V60 hybride uitzet met de start/stop knop blijft het display gewoon actief. Er gebeurt wel iets, een animatietje of er veranderen wat details, maar niet iets dat direct opvalt. Het is dus niet zo dat het scherm direct op zwart gaat zodra de motor uitgezet wordt.
De lichten gaan automatisch aan en uit. Op het dashboard is er geen indicatie die aangeeft of ze branden (ook zoiets...). Overdag zie je niet of je lichten nog branden of niet.

Mijn V60 hybride piept als ik mijn gordel niet om heb
Knippert met lampjes in mijn voorruit als hij vindt dat ik te dicht achter mijn voorligger rij
Piept als hij vindt dat ik te dicht langs de lijnen van de weg rij
Piept als hij vindt dat die muur wel erg dichtbij mijn bumper komt als ik aan het parkeren ben
Gaat voor me op de rem als hij denkt dat we niet onder die slagboom door kunnen rijden (waar we wel onderdoor kunnen)
.., etc ...
(Allemaal waarschuwingen die natuurlijk volkomen overbodig zijn omdat wanneer de bestuurder gewoon oplet en bewust is er niets fout gaat, aldus sommigen hier)

Maar waar die V60 hybride met niet voor waarschuwt, althans niet zodanig afwijkend of ingrijpend dat het opvalt nog voordat ik uitgestapt ben, is wanneer ik met geactiveerde (electische) mortor, pook in D of R, mijn gordel losmaak, mijn deur openmaak en uitstap. En aangezien die electrische motor toch ook een momentje nodig heeft na rem loslaten om daadwerkelijk te gaan kruipen gaat de auto pas in beweging als ik er al naast sta.

Dit gebeurt mij natuurlijk ook niet elke week. Het is me 1x echt gebeurd, ik stond er al naast terwijl de auto tegen de kliko aan rolde die voor me stond. En nog eens zodanig dat ik het wel direct merkte en herstelde.

Dus: Is dit Volvo aan te rekenen? Nee
Is dit een verbeterpuntje? Ja !
Laatst gewijzigd door IkeV70 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
V70 - 2.5D
V60 PIH
V60 T5
Summum
6th Gear member

@OGA: Die radio blijft ook na het uitschakelen van de motor (het contact) spelen...tot het moment dat je de deur opent.

Tuurlijk staan bepaalde types hier weer klaar om te roepen dat je zelf op moet letten en bewust moet autorijden. Dat neemt niet weg dat eenieder van ons wel eens een moment van verslapping of onoplettendheid heeft. Het gaat erom dat juist op die momenten de techniek je zou kunnen behoeden voor brokken. En autofabrikanten, zeker Volvo, streven daar ook naar. Anders hadden we geen airbags, zelfremmende auto's en meer van die zaken gehad.

Ufovolvo haalt mijns inziens zeer terecht een mogelijk veiligheidsmanco aan het licht. Zijn 'fout' is een voor een fabrikant voorzienbare situatie, immers door het afslaan van de motor door het s/s-systeem kan een bestuurder in de veronderstelling zijn de motor reeds te hebben afgezet. Bovendien zou het probleem makkelijk te voorkomen moeten zijn door een signaal of een fysieke blokkering van het opnieuw aanslaan van de motor als de deur geopend is en de versnelling in D staat. Zoals hiervoor al door iemand werd aangehaald vereist Volvo toch ook dat de bak in P of N staat en de rem wordt ingetrapt voordat je kunt starten? Situaties als door Ufovolvo meegemaakt zijn kunnen voor fabrikanten waardevolle feedback opleveren waarmee zij hun voordeel kunnen doen. Top dat je de ervaring hier deelt, ik denk dat weinigen zich van dit (mogelijk kleine) risico van s/s-systemen bewust waren.
(2008) V70 T6 AWD Summum, Barents Blue, off black leder, full option
(2020) Audi E-tron
(2016) V60 D6 Twin Engine Summum, Magic Blue, Sport leder soft beige, Intellisafe Pro, Hybrid Technology, Security, Family, 19" Bor + 18" Skadi
(2011) V60 2.0T Momentum, Caspian Blue, off black leder, driver support line, exterior styling, 19" Bor + 18" Fortuna
(2005) V50 2.4 Summum, Silver, premium mobility, 18" Atreus
(2001) S60 2.4i Intro Ed. aut, nautic blue, 17" Tethys
OGA244
8th Gear member

IkeV70 schreef:
OGA244 schreef:
Kun je je daar niets bij voorstellen? Heb je wel eens in een V60 hybride gezeten?

Als je de V60 hybride stilzet om uit te stappen is de motor allang afgeslagen. Dat gebeurt al in het begin van de straat. Je hoort dus geen motor.
Als je de V60 hybride uitzet met de start/stop knop blijft de radio gewoon doorspelen. Dat blijft zo tot enkele seconden na het openen van de deur. Ik sta al naast de auto als de radio uitgaat.
Als je de V60 hybride uitzet met de start/stop knop blijft het display gewoon actief. Er gebeurt wel iets, een animatietje of er veranderen wat details, maar niet iets dat direct opvalt. Het is dus niet zo dat het scherm direct op zwart gaat zodra de motor uitgezet wordt.
De lichten gaan automatisch aan en uit. Op het dashboard is er geen indicatie die aangeeft of ze branden (ook zoiets...). Overdag zie je niet of je lichten nog branden of niet.

Mijn V60 hybride piept als ik mijn gordel niet om heb
Knippert met lampjes in mijn voorruit als hij vindt dat ik te dicht achter mijn voorligger rij
Piept als hij vindt dat ik te dicht langs de lijnen van de weg rij
Piept als hij vindt dat die muur wel erg dichtbij mijn bumper komt als ik aan het parkeren ben
Gaat voor me op de rem als hij denkt dat we niet onder die slagboom door kunnen rijden (waar we wel onderdoor kunnen)
.., etc ...
(Allemaal waarschuwingen die natuurlijk volkomen overbodig zijn omdat wanneer de bestuurder gewoon oplet en bewust is er niets fout gaat, aldus sommigen hier)

Maar waar die V60 hybride met niet voor waarschuwt, althans niet zodanig afwijkend of ingrijpend dat het opvalt nog voordat ik uitgestapt ben, is wanneer ik met geactiveerde (electische) mortor, pook in D of R, mijn gordel losmaak, mijn deur openmaak en uitstap. En aangezien die electrische motor toch ook een momentje nodig heeft na rem loslaten om daadwerkelijk te gaan kruipen gaat de auto pas in beweging als ik er al naast sta.

Dit gebeurt mij natuurlijk ook niet elke week. Het is me 1x echt gebeurd, ik stond er al naast terwijl de auto tegen de kliko aan rolde die voor me stond. En nog eens zodanig dat ik het wel direct merkte en herstelde.

Dus: Is dit Volvo aan te rekenen? Nee
Is dit een verbeterpuntje? Ja !
JOUW hybride geeft ook middels een acoustisch signaal en middels een tekst aan MOTOR LOOPT als je de deur open doet.. mis je dat is dat geen ontwerpfout maar een simpel aandachtsdingetje van jou als chauffeur
ufovolvo
4th Gear member
Contacteer:

@Summum: Ik voel dat jij mijn bedoeling feilloos snapt en daarvoor mijn dank. Nou Volvo nog!

@Diesel01: Dan beland jij dus straks ook in de risicogroep, met één voordeel: Jij bent nu gewaarschuwd!

@IkeV70:... Dankje, ik had het niet beter kunnen schrijven, en mee hierdoor lijkt het niet alleen een V70-, maar een structureel Volvo- of zelfs een structureel Start/stop-systeem-probleem

@OGA244: ... En dat piepje heeft mijn V70 niet eens, want dan had ik me tenminste voor m'n kop kunnen slaan.

En aan de anderen die vinden dat 't m'n eigen schuld is... ach, laat maar... ik hoop voor jullie dat jullie dit nooit mee te hoeven maken!
Laatst gewijzigd door ufovolvo op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
MN-NL
5th Gear member

Helemaal met TS eens. It is not a feature, it is a bug!

De reacties hier zijn weer aardig voorspelbaar. Zij die Volvo op een voetstuk plaatsen en zij die het een hele prettige maar niet perfecte auto vinden.

Dat start stop verhaal is domweg nog niet uitontwikkeld. Als er niemand in de bestuurdersstoel zit mag de auto niet aanspringen. Punt. Start stop actief of niet.

Ook ik heb af en toe ruzie ermee, als actieve en ervaren chauffeur. Heb ik nooit met mijn volledig mechanische oldtimer. Die doet namelijk geen onlogische dingen.

Volvo cars: neem je verantwoordelijkheid!
OGA244
8th Gear member

Laat je de rem los bij n automaat slaat hij direct aan, niet als je er al uit bent…
JosW
5th Gear member

Ben ik even blij dat ik dat start/stop systeem niet heb. Vraag me ook af wat de economische meerwaarde is. Zeg ik iets geks als ik veronderstel dat een startende motor meer brandstof gebruikt dan een stationair draaiende?
ex 240 sedan, ex 240 station Polar, ex V70 classic, ex V70 D Fasttech, ex V70 2.4D Volvotune, nu 2.0 T4 Polar+, Automaat. 2016.
ufovolvo
4th Gear member
Contacteer:

@OGA244... te merken dat je er weinig tot geen ervaring mee hebt. Rem los en hij gaat starten... da's wat anders dan aanslaan. Daar zit nog nog weer tijd tussen. Afhankelijk van hoe jij uitstapt sta je dan allang buiten.
evert65
6th Gear member

TS interresant verhaal , ik deel je mening volledig dat dit iets is wat eigenlijk niet mag
Ook mij is het wel, eens overkomen dat ik wil uitstappen ( motor af) en dan de sleutel er niet uit krijg omdag de bak niet in zijn P staat
ook ik zit wel eens met mijn gedachten of blik elders
Jammer dat sommigen werkelijk met een blik niet verder dan hun neus kritiek moeten menen te leveren op de bestuurder
Dat bewijst maar weer eens het spreekwoord dat de boodschapper het heeft gedaan als er iets mis is met zaken
Succes met uitzoeken , en reageer niet te veel op azijndrinkers
keep calm!, your randomizer is running
OGA244
8th Gear member

ufovolvo schreef: @OGA244... te merken dat je er weinig tot geen ervaring mee hebt. Rem los en hij gaat starten... da's wat anders dan aanslaan. Daar zit nog nog weer tijd tussen. Afhankelijk van hoe jij uitstapt sta je dan allang buiten.
ik heb er voldoende ervaring mee om er n mening over te hebben, wat jij hier stelt is onzin, sta je bv bij n stoplicht en laat je de rem los gaat hij echt direct weg..
jalex_h
6th Gear member

Nou, direct weg... dat loopt bij de mijne toch echt wel los. Hij gaat direct aan de slag om weg te kunnen gaan maar voordat je rijdt ben je zo 2 seconden verder. En als je geen gas bij geeft, begint hij heel langzaam te rollen. Tijd zat om uit te stappen, mwah, zo snel zou het mij niet lukken. Maar ik ben het met TS eens dat het gewoon niet zou moeten mogen. En dat staat los van dat het je eigen verantwoordelijkheid is. Want dan kunnen we net zo goed alle veiligheidssystemen uit de auto weg laten. Ongelukken gebeuren nu eenmaal en Volvo heeft in dit opzicht de lat bijzonder hoog gelegd en een zeer ambiteuze doelstelling geformuleerd. Dan moet iets wat met aanwezige sensoren eenvoudig te voorkomen is, simpelweg niet mogen gebeuren.

Overigens, de mogelijkheid om bij een automaat alleen in P te kunnen starten is ooit eens geïntroduceerd nadat een dame in Amerika tijdens het starten van haar Audi tegen een muur knalde. Waarschijnlijk omdat de bak niet in P of N stond maar dat was niet meer te achterhalen. De dame in kwestie hield echter vol dat het wel degelijk het geval was en spande een rechtszaak tegen Audi aan. Zoals bekend, doen ze daar niet zo aan eigen verantwoordelijkheid....
Ooit:
Een kale 440 1.7 DL uit 1989, een flink aangeklede V40 2.0 uit 1996
V70 D4 GT Nordic+ met een aantal leuke dingetjes uit 2015 zie hier
Een rode V90 T4 Business Sportuit 2019

Huidig: XC60 Essential Fusion Red

Je kunt beter een optimist zijn die ongelijk heeft dan een pessimist die gelijk krijgt.
MN-NL
5th Gear member

Als je op acc in de file rijdt remt de auto ook tot volledige stilstand. Zonder de rem aan te raken. En dan doet start stop ook mee. Na 3 sec gaat acc in stand-by. De auto start dan weer na ofwel gaspedaal aanraken, ofwel resume op het stuur indrukken. Het rempedaal hoef ik niet te gebruiken.

Ik zou in die tijd uit kunnen stappen. Bijvoorbeeld omdat ik al een tijdje sta vanwege aanrijding of zo.

Nou kan je stellen dat je dat allemaal niet moet doen als berijder maar bottom line mag de auto niet automatisch starten als we niemand op de bestuurdersstoel zit toch?

Zie het maar als een enhancement request ;-)

Alle veiligheidssystemen samen maken het geheel zeer complex. De auto neemt veel taken van de chauffeur over. Ooit zullen we volledig zelfrijdende auto's hebben. Maar precies dit soort issues maakt dat technisch gezien buitengewoon complex. Gaat dus nog wel even duren....
Want Volvo en de andere fabrikanten hebben hun zaken nog lang niet ver genoeg op orde om het menselijk brein van de chauffeur te kunnen vervangen :-)
OGA244
8th Gear member

dat brein moet dan niet op standby staan als je autorijdt,
sta je met que assist al een tijdje stil gaat deze gewoon uit na het geven van een geluidje
slaat de motor af bij s/s gaat er steeds een rondlopend groen pijltje met een A erin branden
er zijn steeds zekere indicatoren maar de rode draad is hier toch "als ik er even niet met mijn hoofd bij ben"
daar gaat dan klaarblijkelijk ook geen geluidje of lampje meer bij helpen
Plaats reactie

Terug naar “V70/XC70 vanaf MY2008”