Re: Spacers
Geplaatst: 16.03.2017 - 15:58
Ik volg dit even, ben benieuwd naar je ervaring verder.
Welkom op Volvo-Forum.nl - Het forum voor alle Volvoliefhebbers
https://www.volvo-forum.nl/
Zolang de banden niet buiten de wielkasten komen is het goedV70/2.4D/2003 schreef: En het gebruik van spacers, wat zegt het voertuigreglement daarvan?
Dat mag gerust, zolang het maar niet meer dan 3cm isfredhead schreef:Zolang de banden niet buiten de wielkasten komen is het goedV70/2.4D/2003 schreef: En het gebruik van spacers, wat zegt het voertuigreglement daarvan?
Volgens mij geldt de 2% regel: meer dan dit obv typegoedkeuring is niet toegestaan.MartijnAbel schreef:Dat mag gerust, zolang het maar niet meer dan 3cm isfredhead schreef:Zolang de banden niet buiten de wielkasten komen is het goedV70/2.4D/2003 schreef: En het gebruik van spacers, wat zegt het voertuigreglement daarvan?![]()
Het enige wat verandert bij een remactie is het grotere moment tav de wielophanging; de rubbers. Het draaimoment blijft identiek. (radiaal is er voor het wiel geen verandering opgetreden door deze verbreding) Maar ALS dat een factor is, (je hebt er over 1cm op 40cm, is ~2 procent groter moment) mag je ook geen al te goede banden monteren, met teveel grip. Of zou je te warm asfalt moeten vermijden, anders zouden de krachten te groot worden. En daarnaast rem je ruwweg 10% op de achterwielen tav de voorwielen. En los daarvan; je ophangingsrubbers varieren ook in shore waarde door een varierende buitentemperatuur (los van de reguliere slijtage).De door de spoorverbreders gewijzigde kracht op de wieldrager heeft ook een negatieve invloed op de werking van het ABS. Er wordt een groter moment overgebracht op de wieldrager, waardoor er een vertragingsfout ontstaat.
Het zijn typisch antwoorden en reacties van Lease rijders, die eigenlijk zelf graag deze aanpassingen en of veranderingen aan hun auto hadden willen toepassen of hebben, maar dit niet mag van hun lease maatschappij, en dan met allerlei statements aankomen om deze aanpassingen de grond in te boren.buikijn schreef:Het enige wat verandert bij een remactie is het grotere moment tav de wielophanging; de rubbers. Het draaimoment blijft identiek. (radiaal is er voor het wiel geen verandering opgetreden door deze verbreding) Maar ALS dat een factor is, (je hebt er over 1cm op 40cm, is ~2 procent groter moment) mag je ook geen al te goede banden monteren, met teveel grip. Of zou je te warm asfalt moeten vermijden, anders zouden de krachten te groot worden. En daarnaast rem je ruwweg 10% op de achterwielen tav de voorwielen. En los daarvan; je ophangingsrubbers varieren ook in shore waarde door een varierende buitentemperatuur (los van de reguliere slijtage).De door de spoorverbreders gewijzigde kracht op de wieldrager heeft ook een negatieve invloed op de werking van het ABS. Er wordt een groter moment overgebracht op de wieldrager, waardoor er een vertragingsfout ontstaat.
Vind het om eerlijk te zijn je redenatie onredelijk ver gezocht en de beinvloeding van deze verbreding op het ABS. (anti blokkeer systeem) betwijfel ik ten zeerste.
ABS heeft het geen effect op, op een geometrische doorberekening van een bochtencorrectie in de ESC. Ook daarvoor gelden bovengenoemde variabelen. Misschien is er zelfs een scenario denkbaar waarin ze je leven zouden redden ipv andersom.
Tsja. 10mm verbreding is erg beschaafd, om meteen met termen als 'sjonnie gehalte' te gaan smijten begrijp ik niet. In je handtekening heb je het over een diffuser/skidplate en skirts.
Dat zijn nog eens reacties van een bedrijf!snorremans schreef:Het zijn typisch antwoorden en reacties van Lease rijders, die eigenlijk zelf graag deze aanpassingen en of veranderingen aan hun auto hadden willen toepassen of hebben, maar dit niet mag van hun lease maatschappij, en dan met allerlei statements aankomen om deze aanpassingen de grond in te boren.buikijn schreef:Het enige wat verandert bij een remactie is het grotere moment tav de wielophanging; de rubbers. Het draaimoment blijft identiek. (radiaal is er voor het wiel geen verandering opgetreden door deze verbreding) Maar ALS dat een factor is, (je hebt er over 1cm op 40cm, is ~2 procent groter moment) mag je ook geen al te goede banden monteren, met teveel grip. Of zou je te warm asfalt moeten vermijden, anders zouden de krachten te groot worden. En daarnaast rem je ruwweg 10% op de achterwielen tav de voorwielen. En los daarvan; je ophangingsrubbers varieren ook in shore waarde door een varierende buitentemperatuur (los van de reguliere slijtage).De door de spoorverbreders gewijzigde kracht op de wieldrager heeft ook een negatieve invloed op de werking van het ABS. Er wordt een groter moment overgebracht op de wieldrager, waardoor er een vertragingsfout ontstaat.
Vind het om eerlijk te zijn je redenatie onredelijk ver gezocht en de beinvloeding van deze verbreding op het ABS. (anti blokkeer systeem) betwijfel ik ten zeerste.
ABS heeft het geen effect op, op een geometrische doorberekening van een bochtencorrectie in de ESC. Ook daarvoor gelden bovengenoemde variabelen. Misschien is er zelfs een scenario denkbaar waarin ze je leven zouden redden ipv andersom.
Tsja. 10mm verbreding is erg beschaafd, om meteen met termen als 'sjonnie gehalte' te gaan smijten begrijp ik niet. In je handtekening heb je het over een diffuser/skidplate en skirts.
Morgen middag heb ik een afspraak staan om de auto vierkant uit te lijnen, het uitlijn bedrijf was zeer benieuwd geworden na mijn verhaal en vraag van de spacers, en wat hiervan wel of niet een probleem zou kunnen zijn, hij was zeer enthousiast en nodigde mij direct uit om de auto vierkant uit te lijnen om zo een conclusie te trekken.
Uitslag volgt morgenavond![]()
Ik heb op de sloop een beschadigde achterwiel draagarm gehaald en hiervan alle niet noodzakelijke attributen verwijderd zodat ik een plat model overhield.buikijn schreef: Ik vind het echt een eerste klas verbreding! Heb je de spacers laten lasersnijden? Ik heb de beschikking over een cnc, ik weet niet of je er tekeningen oid van hebt? Of overweeg je deze set commercieel in te zetten? Wat voor bouten heb je gebruikt?
buikijn schreef:het sjonnie-gehalte ontstaat mi met name wanneer je het combineert met rode remklauwen; die combi schreeuwt mij te veel.
Tsja. 10mm verbreding is erg beschaafd, om meteen met termen als 'sjonnie gehalte' te gaan smijten begrijp ik niet. In je handtekening heb je het over een diffuser/skidplate en skirts.
Dat is mijn mening, en dus een kwestie van smaak.
Overigens om een diffuser, skidplate en skirts (allen origineel Volvo) hier gelijk aan te stellen, dát begrijp ik dan weer niet, aan jou zal een cc uitvoering dus niet besteed zijn. Maar je wilde een punt maken neem ik maar aan.
Blijft ook een kwestie van smaak zullen we maar denken...
OT: ik blijf er bij: spacers hebben meer negatieve invloed op de techniek van een auto (in al z'n complexiteit) dan de meesten willen geloven.
Er zijn zat technische artikelen te vinden waar het op z'n minst ernstig in twijfel wordt getrokken.
(de commercie geeft dan uiteraard weer het nodige 'positieve' tegengas, maar das verklaarbaar)
Maar zoals ik al eerder zei: doe vooral wat je mooi vindt.
Het is niet zo heel spannend, wiellager gaat in zijn geheel er af ( vier bouten los halen ) de rembracket demonteren en de spacer word tussen het achterwiellager en de draagarm gemonteerd.m-kliko schreef: Ik ben niet helemaal into dit gedeelte van de auto, maar moest je de wiellagers ook verwijderen? Of kan dat als 1 geheel eraf en dan de spoorverbreding erachter?
Best gaaf hoe je dit zo gemaakt hebt! Zou willen dat ik de kunde en gereedschap had!
Zoals anderen al zeiden: commercieel maken!![]()
![]()