Pagina 2 van 2

Re: Verbruik V70 D3/D4

Geplaatst: 17.03.2017 - 19:47
door coqrouge
havana schreef: Mijn eerste 2 tankbeurten zitten erop, de eerste keer 1:14, de tweede keer maar net 1:13.

Beide beurten toch vooral snelweg waarbij ik me aan de snelheid houd.

Vind dit toch een beetje tegenvallen, of ligt het aan mij? De auto heeft een RICA stage 1 chip (DPF is leeg). Overweeg bij Volvotune andere software te halen, maar dit moet dan uit uit kunnen. Het is overigens wel een automaat.
Ik probeerde op de RICA site te achterhalen wat een stage 1 chip moet bewerkstelligen, maar kwam daar niet uit. Levert deze chip alleen meer vermogen of alleen een lager verbruik (of een combinatie van beide)? Als het alleen meer vermogen is ben je dat misschien ook gaan gebruiken met als gevolg een hoger verbruik. Het verwijderen van het roetfilter moet, naar mijn mening, sowieso een gunstiger verbruik opleveren doordat het brandstof verslindende regenereren uitblijft. Die door jou opgegeven 1:13-14 lijkt me ook vrij hoog tenzij de stage 1 alleen maar een vermogens boost is. Als je serieus zuiniger wilt rijden met deze wagen zul je de kruissnelheid op de snelweg omlaag moeten halen naar 100 km/u. Zelf heb ik de eco-powertune van Volvotune laten uitvoeren met als resultaat 7-8% lager praktijk verbruik (5 cil. 2.0 l handgeschakeld met DPF).

Re: Verbruik V70 D3/D4

Geplaatst: 17.03.2017 - 21:17
door RoaldH
coqrouge schreef: Ik probeerde op de RICA site te achterhalen wat een stage 1 chip moet bewerkstelligen, maar kwam daar niet uit. Levert deze chip alleen meer vermogen of alleen een lager verbruik (of een combinatie van beide)? Als het alleen meer vermogen is ben je dat misschien ook gaan gebruiken met als gevolg een hoger verbruik. Het verwijderen van het roetfilter moet, naar mijn mening, sowieso een gunstiger verbruik opleveren doordat het brandstof verslindende regenereren uitblijft. Die door jou opgegeven 1:13-14 lijkt me ook vrij hoog tenzij de stage 1 alleen maar een vermogens boost is. Als je serieus zuiniger wilt rijden met deze wagen zul je de kruissnelheid op de snelweg omlaag moeten halen naar 100 km/u. Zelf heb ik de eco-powertune van Volvotune laten uitvoeren met als resultaat 7-8% lager praktijk verbruik (5 cil. 2.0 l handgeschakeld met DPF).
Stage 1 is toch geen eco tuning?

Re: Verbruik V70 D3/D4

Geplaatst: 18.03.2017 - 09:54
door coqrouge
RoaldH schreef: Stage 1 is toch geen eco tuning?
Als dát zo is heb je onder aan de streep met het doorboren van de DPF (zuiniger) en het toegenomen vermogen (onzuiniger) ongeveer evenveel verbruik als met een standaard D3. 1:13-14 is dan een gemiddelde praktijkwaarde en zou voor mij geen reden zijn om verhaal te halen bij RICA. Tenzij er beloften zijn gedaan natuurlijk...

Re: Verbruik V70 D3/D4

Geplaatst: 18.03.2017 - 10:37
door BlackcurrantV70
Onze C70 D3 haalt op de BC rond de 7,5/100km maar wordt veel file en korte stadritten (17km) gebruikt.

Mij XC70 D3 AWD (2.4 bi-turbo, 163pk) haalt ook zo rond de 7,5/100km met veel snelweg gebruik.

Nog geen haar op mijn hoofd die eraan gedacht heeft om stappen te ondernemen omdat het verbruik te hoog zou zijn.

Koken kost geld, zeker met 2 vijfpitters in de garage.

Het kan mijn pret niet drukken...

Re: Verbruik V70 D3/D4

Geplaatst: 18.03.2017 - 11:08
door NielsPHEV
Mijn 2.0 D3 5 cil. 163 pk was destijds de eerste die Rica tunde en die ging uitgebreid op de testbank. EGR en dpf waren overigens niet aangepast. Probleem was dat de turbo kleiner is dan op andere 2.0 D3 5 cilinders en er daardoor niet zoveel te tunen valt. Vermogens toename was ook heel beperkt. Met eco tuning probeert men de motor wat efficiënter te houden door een hogere laaddruk en een breder toeren gebied waarbinnen je met een hoger koppel kunt rijden en nou juist dat lukt niet echt met de 2.0. Ik reed met die (overigens heerlijke) 215 pk 2.4 5 cilinder zuiniger dan met de 2.0 5 cilinder als je de koppel krommes op elkaar legt dan snap je waarom.

Re: Verbruik V70 D3/D4

Geplaatst: 18.03.2017 - 11:24
door Marcnij
NielsPHEV schreef: Probleem was dat de turbo kleiner is dan op andere 2.0 D3 5 cilinders en er daardoor niet zoveel te tunen valt
Doel je daarmee op de in de V50 en C70 geleverde variant?
Ik vraag me namelijk al een tijdje af waarom de D3/D4 in de 60/70 serie 136/163 pk heeft en in de 40/50 serie (incl C70) 150/177 pk terwijl in beide series het koppel 350/400 nm is.

Re: Verbruik V70 D3/D4

Geplaatst: 18.03.2017 - 12:29
door NielsPHEV
Marcnij schreef:
NielsPHEV schreef: Probleem was dat de turbo kleiner is dan op andere 2.0 D3 5 cilinders en er daardoor niet zoveel te tunen valt
Doel je daarmee op de in de V50 en C70 geleverde variant?
Ik vraag me namelijk al een tijdje af waarom de D3/D4 in de 60/70 serie 136/163 pk heeft en in de 40/50 serie (incl C70) 150/177 pk terwijl in beide series het koppel 350/400 nm is.
Inderdaad, als je op de sites van de tuners kijkt zie je ook dat de D3/4 in de S40 V50 en C70 naar 200 pk gebracht wordt terwijl de V70 D3/4 op zo'n 175 pk blijft hangen, koppel is bij de S40 V50 C70 D3/4 ook over een groter toerengebied beschikbaar. Ondanks dat er aankondigen voor Polestar tuning voor de V70 D3 zijn geweest is die er volgens mij nooit gekomen. Ook P* kan met software tuning de turbo niet groter maken.

Re: Verbruik V70 D3/D4

Geplaatst: 18.03.2017 - 14:49
door coqrouge
BlackcurrantV70 schreef: Koken kost geld, zeker met 2 vijfpitters in de garage.
Voor hen die dat willen kan er ook efficiënter gekookt worden op 5 pitten :D

Re: Verbruik V70 D3/D4

Geplaatst: 03.04.2017 - 20:33
door Swisskid
havana schreef: Geen DPF, dus regeneratie is out of the question.
Ik hoop dat je het DPF nog hebt bewaard ? 8-)

http://www.autoweek.nl/nieuws/overgangs ... oetfilter/

Re: Verbruik V70 D3/D4

Geplaatst: 03.04.2017 - 21:17
door havana
Visuele inspectie, dus geen enkel probleem....

http://nos.nl/artikel/2166403-verwijder ... boden.html

Re: Verbruik V70 D3/D4

Geplaatst: 05.04.2017 - 21:00
door Rob2
1e tankbeurt met de V70 D3 GT met 5 pitten ...
1:14,5 dat is nog geen 7 liter per 100km.
BC geeft 1:14,9 aan