fredhead schreef:Je hebt zelfs nog kans dat je met jouw omstandigheden zuiniger rijd in de normale stand dan de Eco+
Nou dat is intussen ruimschoots bewezen. Onder
onze omstandigheden scheelt het 3 - 4 ltr. op 100 km. Wel geen spectaculaire cijfers maar het belangrijkste is dat ik nu een versnellingsbak heb met een normaal lees: gewenst schakelgedrag en de auto niet meer zo hoeft te zwoegen bij heuveltje op of het normaal accelereren na een bocht!
silverado schreef:....... Ik had geen flippers, maar wel 'manual' met de pook schakelen. Dit leer je snel af omdat de bak traag reageert op een schakelcommando.... Als dit bij jou snel gaat heb je n.a.w. een bak met dubbele koppeling. Het ontbreken van een olie peilstok? Klopt dit wel? Bij de D3 zit voor, onderin een korte versie, eigenlijk bedoelt voor garage gebruik.
Mijn bak schakelt snel (flippers en pook). Volgens het Instructieboekje heb ik een Geartronic omdat de aanduiding MPS6 op de sticker op de versnellingsbak ontbreekt. Dit is overigens mijn eerste Volvo met automaat (de 460 1.8i CVT niet meegerekend) dus ik heb geen enkele ervaring met het verschil in schakelgedrag van een auto met Powershift of Geartronic.
Een peilstok kan ik echt niet vinden en dat kan kloppen want, en dat heb ik ook uit het Instructieboekje: Modellen waarbij het oliepeil wordt gemeten middels een sensor hebben geen peilstok.
Intussen heeft de auto vorige week bij kilometerstand 31.235 zijn 30.000 km beurt gehad. Kosten: € 235,54 incl. BTW.
Ook de thuiskomer ligt nu in de kofferbak. Kosten complete set: € 477,56 incl. BTW. Ja, dat is andere koek dan de € 70 die je betaalt als je e.e.a. 'af-fabriek' bestelt! En ........ 'statiegeld' teruggeven voor de 80 litr. aan ruimte in de kofferbak die ik nu kwijt ben? Vergeet het maar!
Het testen ('grenzen opzoeken') op het circuit in de
Algarve heeft intussen ook plaatsgevonden. Daar kan ik kort over zijn: prima wegligging en je moet het toch wel heel bont maken voordat de auto uitbreekt of anderszins oncontroleerbaar wordt. Ik merk nog op dat ik nog steeds op 205/60R16 banden rijd.
Verder uiterst tevreden over de auto. Een S60 is toch echt meer auto dan een V40 en ik vind hem ook mooier.
De zit is ondanks dat er geen Volvo
fauteuils meer inzitten maar gewoon
confectiestoeltjes prima. Auto is erg stil en wat me opvalt: géén windgeruis.
Zomaar wat zaken die me opgevallen zijn (geen klachten):
- mogelijkheid om 3x knipperen uit te schakelen. Geen idee wat daar de zin van is.
- kofferbak ontgrendelt en springt uit het slot indien je ontgrendelt met de schakelaar op het dashboard maar doet dat niet als je het bij vergendelde auto met de transpondersleutel doet. Dan gaat alleen het alarm eraf. Vreemd!
- indien je het bovenstaande gedaan hebt en je de kofferbak weer sluit, vergrendelt hij niet meer automatisch en het alarm schakelt ook niet in. Moet handmatig met de transpondersleutel. Vreemd! (de S80 deed dat wel)
- wat het feit dat de achterlichten aangaan bij het openen van de kofferbak volgens het Instructieboekje met veiligheid te maken heeft ..........
- de armsteun mag die naam niet hebben. Elleboogsteun kan nog net. Bij de V40 kon je hem naar voren schuiven.
- bij het vergrendelen van de auto komt er gedurende korte tijd spanning op de 12V aansluitingen te staan. Ik kwam hierachter doordat mijn GPS 's morgens nog aanstond. Dus even gekeken wat daar de oorzaak van was omdat hij bij contact uit automatisch uitschakelt binnen 15 sec. en pas bij
contact aan weer automatisch aan gaat. Vreemd!
- als je de versnellingsbak in "S" zet dan gaat er naast de schakelindicator een oranje symbool branden. Prima maar waarom dat er dan plotseling van achter die geamputeerde snelheidsmeter ook nog een grote S tevoorschijn komt .........
- jammer dat de auto maar één uitlaatpijp heeft. Van mij hadden zie die net zoals bij de V40 D2 weg mogen werken. Vandaar dat er hoogstwaarschijnlijk de diffuser + dubbele eindpijpen van de R-design opkomen. Ik had ook al overwogen om rechts ook een uitsparing voor een eindpijp te maken maar daar zie ik toch maar vanaf. Ben bang dat ik dat niet mooi/netjes voor elkaar krijg.
Maar heerlijke auto!
Volvo for Life? Nou niet meteen gaan overdrijven mensen .........
Rob