Pagina 2 van 2

Re: Laadpaal vs thuislader

Geplaatst: 02.08.2017 - 09:07
door Blue-Eyes
Nadeel is ook dat mensen ipv 130 nu soms tot onder de 100 km zich laten afzakken.
Dus niet alleen meer de mensen die de brandstof te duur vinden, maar ook de verbruikscijfer junkies :P

Re: Laadpaal vs thuislader

Geplaatst: 02.08.2017 - 10:19
door lancer
Blue-Eyes schreef: Nadeel is ook dat mensen ipv 130 nu soms tot onder de 100 km zich laten afzakken.
Dus niet alleen meer de mensen die de brandstof te duur vinden, maar ook de verbruikscijfer junkies :P
Niks mis mee, zolang de lollie maar naar de bodem gaat voordat er wordt ingehaald. (Ipv niet of omgekeerd)

Re: Laadpaal vs thuislader

Geplaatst: 02.08.2017 - 10:43
door Blue-Eyes
Als men dat doet heb je gelijk :)


Het is echt iets van de laatste jaren. Hogere prijzen (op dit moment erg laag, maar weer stijgend) en het elektrisch rijden.
Al diverse malen gevaarlijke acties gezien.
Mensen verwachten het gewoon niet, zijn er niet genoeg op ingesteld. En ja, je moet anticiperen, dat begrijp ik.

Ga dan achter een vrachtwagen hangen, zuiniger kan je niet rijden :P

Ik ben echt een voorstander van verplichte minimum snelheden van tenminste 90% van de max. snelheid. Wordt het imo minder gevaarlijk op de weg.

Re: Laadpaal vs thuislader

Geplaatst: 02.08.2017 - 14:49
door RoaldH
@arnold_w

Je hebt meerdere manieren op de auto te dwingen alleen de diesel te gebruiken:
1. In hybrid de pook naar links (op snelweg in 6e versnelling): hierdoor wordt alleen de 400v accu gebruikt voor de airco en hou je range over. Dit is relatief zuinig. Maar uiteindelijk maak je de 400v accu volledig leeg.
2a. In save zal met een resterende range > 20 km de range op peil gehouden worden. Dus heb je 35 km range dan zal de accu steeds worden bijgeladen tot deze waarde. Dit kost extra brandstof t.o.v 1.
2b.Heb je minder dan 20 km dan laadt de auto tot max 20. Dit kost extra brandstof t.o.v 2a.
3. In AWD (of Power) zal bij geringe belasting (snelweg en rustig met het brandstofpedaal) de range langzaam teruglopen tot 10 à 15km. Dit kost meer brandstof t.o.v. 1 maar minder dan 2b.

Re: Laadpaal vs thuislader

Geplaatst: 03.08.2017 - 12:55
door arnold_w
RoaldH schreef: @arnold_w

Je hebt meerdere manieren op de auto te dwingen alleen de diesel te gebruiken:
1. In hybrid de pook naar links (op snelweg in 6e versnelling): hierdoor wordt alleen de 400v accu gebruikt voor de airco en hou je range over. Dit is relatief zuinig. Maar uiteindelijk maak je de 400v accu volledig leeg.
2a. In save zal met een resterende range > 20 km de range op peil gehouden worden. Dus heb je 35 km range dan zal de accu steeds worden bijgeladen tot deze waarde. Dit kost extra brandstof t.o.v 1.
2b.Heb je minder dan 20 km dan laadt de auto tot max 20. Dit kost extra brandstof t.o.v 2a.
3. In AWD (of Power) zal bij geringe belasting (snelweg en rustig met het brandstofpedaal) de range langzaam teruglopen tot 10 à 15km. Dit kost meer brandstof t.o.v. 1 maar minder dan 2b.
Top, bedankt voor het advies.

Het is mij er overigens niet om te doen zo zuinig mogelijk te rijden en achter (lees tussen) vrachtwagens hangen op de A15 waar het barst van die monsters, hier ben ik geen liefhebber van.
Ik vind het vooral handig om zelf invloed te hebben om het gebruik van elektrisch of diesel, zodat ik elektrisch in kan zetten op het moment dat ik dat wil. In de bebouwde kom wil ik vooral elektrisch kunnen rijden, daar haal je en het meeste rendement, maar vind ik het milieutechnisch ook meer verantwoord. De toekomst zal zijn dat steeds meer steden diesels gaan weren en dan is het prettig als je gewoon op stroom kunt rijden. Dan wil je dus nog wel wat over hebben om daar nog 10-20km te kunnen rijden.

Optie 1 lijkt me in dat geval niet verkeerd. (heeft de PHEV eigenlijk nog een gewone 12v accu? voor verlichting, starten etc).
Optie 2a: hoe werkt die save mode dan? Als je op de save mode knop drukt bij een bepaalde range, dan blijft hij aanvullen tot die range? Dus wanneer ik verwacht nog 10km nodig te hebben aan het einde van de rit en de range staat op 10km, dan dus op de save knop drukken?
Optie 3 had ik al het eea over gelezen, dat dit een prettige rijstand is en relatief weinig extra diesel verbruikt. Ook de prettige eigenschappen van 4WD rijden is natuurlijk fijn. Vraag me alleen wel af of de elektrische motor er op bedacht is om continu belast te worden.

Ik ga het allemaal maar eens uitproberen.

Re: Laadpaal vs thuislader

Geplaatst: 03.08.2017 - 16:43
door RoaldH
arnold_w schreef:
Top, bedankt voor het advies.

Het is mij er overigens niet om te doen zo zuinig mogelijk te rijden en achter (lees tussen) vrachtwagens hangen op de A15 waar het barst van die monsters, hier ben ik geen liefhebber van.
Ik vind het vooral handig om zelf invloed te hebben om het gebruik van elektrisch of diesel, zodat ik elektrisch in kan zetten op het moment dat ik dat wil. In de bebouwde kom wil ik vooral elektrisch kunnen rijden, daar haal je en het meeste rendement, maar vind ik het milieutechnisch ook meer verantwoord. De toekomst zal zijn dat steeds meer steden diesels gaan weren en dan is het prettig als je gewoon op stroom kunt rijden. Dan wil je dus nog wel wat over hebben om daar nog 10-20km te kunnen rijden.

Optie 1 lijkt me in dat geval niet verkeerd. (heeft de PHEV eigenlijk nog een gewone 12v accu? voor verlichting, starten etc).
Optie 2a: hoe werkt die save mode dan? Als je op de save mode knop drukt bij een bepaalde range, dan blijft hij aanvullen tot die range? Dus wanneer ik verwacht nog 10km nodig te hebben aan het einde van de rit en de range staat op 10km, dan dus op de save knop drukken?
Optie 3 had ik al het eea over gelezen, dat dit een prettige rijstand is en relatief weinig extra diesel verbruikt. Ook de prettige eigenschappen van 4WD rijden is natuurlijk fijn. Vraag me alleen wel af of de elektrische motor er op bedacht is om continu belast te worden.

Ik ga het allemaal maar eens uitproberen.
Ja er zit een gewone 12v accu in die door de 400v accu wordt bijgeladen (en natuurlijk als de auto aan het laden aan de laadpaal is).
Je aanname van save klopt bij een range hoger dan 20km. Dus stel je gaat met volle accu elektrisch naar de snelweg en je hebt 35km range over als je de save modus gaat inschakelen, dan zal de auto zorgen dat die 35km range in stand blijft. Maar is er minder range dan 20 km (stel nog 5km), dan zal de auto bijladen tot max 20km. Dat kost het meeste brandstof. Als je in AWD rijdt en je zet het dashboard in Performance modus, kun je op de meter links van de gecombineerde snelheidsmeter en toerenteller zien wanneer de ERAD (elektromotor) extra ondersteuning levert. Je zal zien dat dit eigenlijk alleen maar gebeurd tijdens "gasgeven" of indien de belasting toeneemt. Bij constante snelheid of remmen is er geen ondersteuning en dus geen belasting van de elektromotor. Als je gelijkmatig rijdt, dan zal het brandstofverbruik marginaal hoger zijn dan in Hybrid. Ik vind dit voor lange vakantieritten de fijnste stand.