RoaldH schreef:
@arnold_w
Je hebt meerdere manieren op de auto te dwingen alleen de diesel te gebruiken:
1. In hybrid de pook naar links (op snelweg in 6e versnelling): hierdoor wordt alleen de 400v accu gebruikt voor de airco en hou je range over. Dit is relatief zuinig. Maar uiteindelijk maak je de 400v accu volledig leeg.
2a. In save zal met een resterende range > 20 km de range op peil gehouden worden. Dus heb je 35 km range dan zal de accu steeds worden bijgeladen tot deze waarde. Dit kost extra brandstof t.o.v 1.
2b.Heb je minder dan 20 km dan laadt de auto tot max 20. Dit kost extra brandstof t.o.v 2a.
3. In AWD (of Power) zal bij geringe belasting (snelweg en rustig met het brandstofpedaal) de range langzaam teruglopen tot 10 à 15km. Dit kost meer brandstof t.o.v. 1 maar minder dan 2b.
Top, bedankt voor het advies.
Het is mij er overigens niet om te doen zo zuinig mogelijk te rijden en achter (lees tussen) vrachtwagens hangen op de A15 waar het barst van die monsters, hier ben ik geen liefhebber van.
Ik vind het vooral handig om zelf invloed te hebben om het gebruik van elektrisch of diesel, zodat ik elektrisch in kan zetten op het moment dat ik dat wil. In de bebouwde kom wil ik vooral elektrisch kunnen rijden, daar haal je en het meeste rendement, maar vind ik het milieutechnisch ook meer verantwoord. De toekomst zal zijn dat steeds meer steden diesels gaan weren en dan is het prettig als je gewoon op stroom kunt rijden. Dan wil je dus nog wel wat over hebben om daar nog 10-20km te kunnen rijden.
Optie 1 lijkt me in dat geval niet verkeerd. (heeft de PHEV eigenlijk nog een gewone 12v accu? voor verlichting, starten etc).
Optie 2a: hoe werkt die save mode dan? Als je op de save mode knop drukt bij een bepaalde range, dan blijft hij aanvullen tot die range? Dus wanneer ik verwacht nog 10km nodig te hebben aan het einde van de rit en de range staat op 10km, dan dus op de save knop drukken?
Optie 3 had ik al het eea over gelezen, dat dit een prettige rijstand is en relatief weinig extra diesel verbruikt. Ook de prettige eigenschappen van 4WD rijden is natuurlijk fijn. Vraag me alleen wel af of de elektrische motor er op bedacht is om continu belast te worden.
Ik ga het allemaal maar eens uitproberen.