Pagina 2 van 2
Re: Multiriem in distributie
Geplaatst: 29.10.2017 - 11:25
door Frederik Welvaert
Ik hoop ook dat ze grondig onderzoeken wat er is mis gegaan. Mijn ervaring in de industrie is dat v-riemen vooral snel kapot gaan als ze niet goed uitgelijnd zijn, op verkeerde spanning staan of er ergens iets vastloopt. We hebben al eens aan alle poelies gedraaid, zowel de alle span-en geleiderollen gingen soepel, ook de nieuwe alternator, airco compressor en stuurpomp draaien vlotjes rond... Ik weet nu hoe het klinkt als een riem begint uit te rafelen. Volgende keer meteen motor uit en naar de kant laten rollen...
Re: Multiriem in distributie
Geplaatst: 29.10.2017 - 11:38
door trondheim
Frederik Welvaert schreef:
Ik hoop ook dat ze grondig onderzoeken wat er is mis gegaan. Mijn ervaring in de industrie is dat v-riemen vooral snel kapot gaan als ze niet goed uitgelijnd zijn, op verkeerde spanning staan of er ergens iets vastloopt. We hebben al eens aan alle poelies gedraaid, zowel de alle span-en geleiderollen gingen soepel, ook de nieuwe alternator, airco compressor en stuurpomp draaien vlotjes rond... Ik weet nu hoe het klinkt als een riem begint uit te rafelen. Volgende keer meteen motor uit en naar de kant laten rollen...
Of een braam op een poelie door een steentje wat er tussen is gekomen? Die vreten uiteindelijk ook je riem op.
Re: Multiriem in distributie
Geplaatst: 29.10.2017 - 11:40
door V70/2.4D/2003
Bij mijn vorige was het een vastgeslagen aircopomp waardoor delen van die aandrijfriem in de distributie terecht kwam, met alle dure gevolgen vandaan. En nu is ons aller JosW aan de beurt, oorzaak is dezelfde. Een steentje, braampje whatever....kost een bak poen en een bult ellende.
Re: Multiriem in distributie
Geplaatst: 29.10.2017 - 21:23
door Msuidgeest
Het blijft ruk.
In het begin was het nog erger met deze motoren: de eerste 960's hadden riemen die bijna jaarlijks vervangen moesten worden. De latere modellen gingen naar 60 of 90.000 km. Maar ook kettingen is niet alles want die rekken op. Tandwielen is volgens mij de minst slechte keuze: mijn vader had toch tandwielen op z'n 140. Tenzij ik mij vergis ...
Re: Multiriem in distributie
Geplaatst: 29.10.2017 - 21:32
door NicoV40
Klopt, 100 reeks was voorzien van tandwielen. Amazon ook als ik me niet vergis. Alle oude redblocks dan eigenlijk. (?)
Re: Multiriem in distributie
Geplaatst: 03.11.2017 - 20:15
door Frederik Welvaert
Elli is terug thuis!
Nieuwe distributie set, nieuwe multiriem set, 12 nieuwe inlaatkleppen, nieuwe valveseals, nieuwe nokkenaskeerringen, nieuwe pakking op de inlaat, nieuwe pakkingen op de uitlaat, nieuwe dichtingen op de injectoren,... Eigenlijk volgens mij alle pakkingen en rubbers die aan de kop voorkomen en uiteraard verse koelvloeistof.
Ik ben de garage deels tegemoet gekomen in de kosten voor wat betreft dichtingen omdat veel van die rubbers sowieso vroeg of laat zouden moeten vervangen worden. (En aan sommigen te zien eerder vroeg dan laat) Alles wat moest vervangen worden door de versprongen riem en de werkuren hebben zij voor hun rekening genomen.
Belangrijkste is dat de motor gered is en weer subliem rijdt, hulde voor mijn garage Caryncar in Lovendegem!
Re: Multiriem in distributie
Geplaatst: 03.11.2017 - 20:23
door Blade
Heel, heel netjes opgelost.
Re: Multiriem in distributie
Geplaatst: 03.11.2017 - 21:34
door lint
Prima garage en je auto is weer gerepareerd en goed voor vele probleemloze kilometers.