DAB+ aftermarket

In deze rubriek alle vragen en opmerkingen die met beeld en geluid te maken hebben voor alle modellen.
mga1600
6th Gear member

IkeV70 schreef:
VolvoTech schreef: En dat dab+ het gewoon niet gaat halen ivm ontvangst kwaliteit ...
Verwacht je dat DAB+ uiteindelijk een stille dood gaat sterven ?
Dat denk ik niet omdat de overheid verplicht is zijn burgers bij calamiteiten te informeren zonder dat daar drempels als internetbundels of iets dergelijks voor liggen. Zal dus wrl naast elkaar blijven bestaan...... Maar ik vind zelf DAB wel super met in NL een goed signaal overal, goede geluidskwaliteit etc.
XC60 T6 Ultimate Dark my24
V480-S60
Geartronic member

Wat je zegt klopt helemaal. In NL wordt het daadwerkelijk de vervanger van FM in Free to Air broadcasting. En ja ik heb thuis en in de caravan DAB+ radio's. Heb ik eenmaal ontvangst dan werkt het perfect met goede geluidskwaliteit.

Ik hoor echter ook verhalen van mensen dat de signalen nogal eens geblokkeerd of te zwak zijn als ze door NL rijden. Dus dat moet eerst beter worden.
BTW, ik begreep dat Noorwegen per 2019 volledig overgaat naar DAB+. Daar is straks geen FM meer. Zweden is daarentegen voorlopig gestopt met de uitrol ervan.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
Rinootje
4th Gear member

Persoonlijk moet ik nog zien, of dit de vervanging van FM gaat worden.
Zolang nog 99,9% van het Nederlandse (Europese) wagenpark nog niet voorzien is van een DAB(+) radio zie ik nog niet zo snel DAB(+) FM vervangen.
Laten we eerlijk zijn, ik heb een V40 uit 2016 (MY2017) waar de voorbereiding niet eens in zit. En ik heb gekeken naar deze Dension aftermarket ontvanger.
Mij is het te duur. Tevens stream ik niet vanaf mijn telefoon, maar ik heb bijna altijd de radio aanstaan, of een USB stick en heb verkeersinformatie aan staan.

Als oud-omroep medewerker, moet ik ook nog zien of dit de vervanger gaat worden.
Ook, omdat ze pretenderen, dat 64 kB/s (ja echt!) de hoogste samplings/resolutie is...
Mazda CX-30 SkyActive-X Takumi (MY2025)
Volvo V40 T5 Inscription (MY2017) Polestar
VW Scirocco 2.0 Tsi (MY2011)
OGA244
8th Gear member

Dab was ooit de toekomst, dab is niet langer beschikbaar, zal dab+ dat wel blijven?
Rinootje
4th Gear member

OGA244 schreef: Dab was ooit de toekomst, dab is niet langer beschikbaar, zal dab+ dat wel blijven?
Dab+ is alleen maar een door ontwikkeling van Dab. In het Verenigd Koninkrijk is Dab in gebruik. De (weinige) inwoners daar, die zo'n radio in hun auto hebben, kunnen in de EU niet eens iets ontvangen.
Omgekeerd wel, Dab+ is downwards compatible met Dab.
Toch, is ook in het Verenigd Koninkrijk FM nog volop in gebruik. En als je naar de republiek Ierland gaat, heb je alleen Dab+ ontvangst in Dublin. Ben er zelf geweest, deze zomer, met een portable Dab+ ontvanger die bijna nergens ontvangst had.

Nogmaals, zelf zie ik er geen vervanger voor de FM in. Hoe graag ook de politiek de FM band vrij ziet komen.
Laatst gewijzigd door Rinootje op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Mazda CX-30 SkyActive-X Takumi (MY2025)
Volvo V40 T5 Inscription (MY2017) Polestar
VW Scirocco 2.0 Tsi (MY2011)
Fulaks
6th Gear member

Ik vind het erg sneu dat ik nu twee mooie, vrij dure en prima klinkende Tivoli tafelradio's en een Pure Evoke heb met DAB, waar ik nu weinig mee kan omdat ze geen DAB+ hebben (nog wel FM, maar had ze net gekocht voor DAB omdat het FM-signaal binnenshuis zonder extra antenne niet goed was). In Vlaanderen is DAB verdwenen ten voordele van DAB+, maar voor mij is die hele DAB+ dus geen schot in de roos...
V90 D4 Inscription (2019); Mini Cooper (2012); V70 D4 (2014); V70 2.4D (2008); V70 2.4D (2002); Talbot-Toyota-Mitsubishi-Renault
Paul
Geartronic member

Hebben die dingen geen internet radio dat je het daar mee oplost? Ik heb gelukkig het hele huis vol met Sonos alleen als internet eruit ligt moet ik het even met mijn lokale muziek doen. Maar heb geen Ziggo meer dus dat probleem is weg ;-)
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus

MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
Fulaks
6th Gear member

Nee, enkel de Pure Evoke kan ik vanaf mijn mobiel streamen via bleutooth. De Tivoli's zijn iets ouder en beperkter, maar hebben wel het betere geluid.
V90 D4 Inscription (2019); Mini Cooper (2012); V70 D4 (2014); V70 2.4D (2008); V70 2.4D (2002); Talbot-Toyota-Mitsubishi-Renault
mga1600
6th Gear member

Hier in het noorden van de provincie Noord-Holland is FM ronduit slecht, radio 1 is niet zonder uitval te beluisteren, DAB+ is daarentegen heel goed, zowel binnenshuis als buiten. Daarom mis ik DAB in mijn huidige auto enorm (mijn vorige auto had het wel). En helaas is het alternatief (de TuneIn app) voorlopig niet beschikbaar omdat Volvo die teruggetrokken heeft voor een remake.
Daarom sta ik in nauw contact met Dension om de DAB+ U unit die ze maken 100% geschikt te krijgen voor het nieuwe Sensus zoals dat in de SPA en CMA auto’s zit. Ze zijn erg gecommitteerd en ik heb al ongeveer 10 firmware en 20 config-files van ze als ‘test piloot’ kunnen testen zodat ze het kunnen perfectioneren en vrijgeven.

Als het straks beschikbaar is het een briljante oplossing omdat het integreert met de head-unit en zenders met zowel de drukknoppen op het stuur als met het aanraakscherm te selecteren zijn.
En ook niet onbelangrijk : er is geen echte installatie nodig: kwestie van een snoertje inpluggen in het USB-slot (eventuee via een hub) en een antenne achter een ruit plakken en inpluggen.

Wordt vervolgd.....
Laatst gewijzigd door mga1600 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
vankol
4th Gear member

mga1600 schreef: Hier in het noorden van de provincie Noord-Holland is FM ronduit slecht, radio 1 is niet zonder uitval te beluisteren, DAB+ is daarentegen heel goed, zowel binnenshuis als buiten. Daarom mis ik DAB in mijn huidige auto enorm (mijn vorige auto had het wel). En helaas is het alternatief (de TuneIn app) voorlopig niet beschikbaar omdat Volvo die teruggetrokken heeft voor een remake.
Daarom sta ik in nauw contact met Dension om de DAB+ U unit die ze maken 100% geschikt te krijgen voor het nieuwe Sensus zoals dat in de SPA en CMA auto’s zit. Ze zijn erg gecommitteerd en ik heb al ongeveer 10 firmware en 20 config-files van ze als ‘test piloot’ kunnen testen zodat ze het kunnen perfectioneren en vrijgeven.

Als het straks beschikbaar is het een briljante oplossing omdat het integreert met de head-unit en zenders met zowel de drukknoppen op het stuur als met het aanraakscherm te selecteren zijn.
En ook niet onbelangrijk : er is geen echte installatie nodig: kwestie van een snoertje inpluggen in het USB-slot (eventuee via een hub) en een antenne achter een ruit plakken en inpluggen.

Wordt vervolgd.....
Gebruik het zelf ook in mijn S60 2011 (laatste generatie)
Werkt perfect, met plak antenne bijna onzichtbaar op achterruit, module onder de stoel en kabeltje naar usb in armleuning. Alles totaal onzichtbaar.
En goed bedienbaar vanaf stuur en natuurlijk de radio zelf, enige nadeel is nog de buffer van het laden naar een volgend station die is bij mij 21 sec.
Ontvangst is prima ook in Duitsland plezier van gehad.
Hoop wel op software verbetering voor sneller laden van de stations.
VOLVO S60 D3 2011 GT V40 T2 Nordic+ 2016
mga1600
6th Gear member

vankol schreef:
mga1600 schreef: Hier in het noorden van de provincie Noord-Holland is FM ronduit slecht, radio 1 is niet zonder uitval te beluisteren, DAB+ is daarentegen heel goed, zowel binnenshuis als buiten. Daarom mis ik DAB in mijn huidige auto enorm (mijn vorige auto had het wel). En helaas is het alternatief (de TuneIn app) voorlopig niet beschikbaar omdat Volvo die teruggetrokken heeft voor een remake.

Wordt vervolgd.....
Gebruik het zelf ook in mijn S60 2011 (laatste generatie)
Werkt perfect, met plak antenne bijna onzichtbaar op achterruit, module onder de stoel en kabeltje naar usb in armleuning. Alles totaal onzichtbaar.
En goed bedienbaar vanaf stuur en natuurlijk de radio zelf, enige nadeel is nog de buffer van het laden naar een volgend station die is bij mij 21 sec.
Ontvangst is prima ook in Duitsland plezier van gehad.
Hoop wel op software verbetering voor sneller laden van de stations.

Het probleem met de nieuwe Sensus (met iPad-achtig scherm) was in eerste instantie dat de DAB-unit maar een keer wilde verbinden. Na afsluiten lukte het niet meer. Dat probleem was al bij Dension bekend en in een van de nieuwe firmware versies is dat opgelost. Wat met die nieuwe versies van de firmware gebeurt is dat het systeem een paar minuten lang perfect speelt en daarna ontstaat en raar geluid en gaat de headunit resetten. Na de reset speelt het opnieuw weer een tijdje goed. Met verdere aanpassingen en andere config files wordt het steeds beter, maar het is nog niet helemaal goed. Ik heb zoals gezegd enorm veel ondersteuning van de mensen van Dension en rapporteer minutieus de bevindingen met iedere volgende versie.
VolvoTech
7th Gear member
Contacteer:

Al die problemen zijn terug te voeren op memory problemen.
En dat ontstaat doordat we veel en veel te veel moeten bufferen...
En dan ook nog eens moeten valideren welke ingekomen data goed is en welke niet.

Wij blijven er vandaan , teveel onzekerheden en ‘toestandjes’...
Creating Solutions for Volvo's!
www.volvotech.eu
www.facebook.com/volvotech

Commerciele/Technische vragen uiteluitend naar [mail=info@volvotech.eu]info@volvotech.eu[/mail] aub!
Prive zaken mogen natuurlijk per PM.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen A-V-N”