Pagina 2 van 3

Re: EGR uitschakelen D4 190PK 2014

Geplaatst: 28.01.2019 - 21:34
door Kees Jan
Eindelijk, we got him :D :fgrin:

Re: EGR uitschakelen D4 190PK 2014

Geplaatst: 28.01.2019 - 22:25
door Speedyace
Mocht hij bij mij problemen gaan geven, dan weet ik waar ik naar toe ga...

Re: EGR uitschakelen D4 190PK 2014

Geplaatst: 28.01.2019 - 22:30
door V50nuV60
Heeft iemand een idee wat het wegschrijven kost?

Re: EGR uitschakelen D4 190PK 2014

Geplaatst: 29.01.2019 - 18:55
door Speedyace
V50nuV60 schreef: Heeft iemand een idee wat het wegschrijven kost?
Volgens mij heb ik ergens gelezen €333,-

Re: EGR uitschakelen D4 190PK 2014

Geplaatst: 30.01.2019 - 20:42
door volvofrits2013
Heren vraagje: wanneer de EGR weggeschreven wordt door bijvoorbeeld Rica wat gebeurt er dan bij het eerste volgende dealer bezoek bij een software update? Is dan alles weer OEM?

Re: EGR uitschakelen D4 190PK 2014

Geplaatst: 30.01.2019 - 20:51
door Jelmer de Jong
Aangezien ze het amper een week verkopen heb je meer kans als je ze mailt. Nog niet veel die er mee/zonder rond rijden en ook al bij de dealer zijn geweest.

Re: EGR uitschakelen D4 190PK 2014

Geplaatst: 30.01.2019 - 20:53
door sbv
yep als die module nieuwe software krijgt wel

Re: EGR uitschakelen D4 190PK 2014

Geplaatst: 30.01.2019 - 21:11
door NielsPHEV
Rica heeft toch van de obd dingen dat je het zelf weer terug kan zetten ?

Re: EGR uitschakelen D4 190PK 2014

Geplaatst: 30.01.2019 - 21:58
door volvofrits2013
Ik heb de heren van Rica gemaild, ik hou jullie op de hoogte.

Re: EGR uitschakelen D4 190PK 2014

Geplaatst: 31.01.2019 - 07:47
door moos v40
Je kunt het wel bij de dealer aangeven, dan gaat ie niet in de software zitten. En als er wel een belangrijke update is. kun je vaak nadien bij de tuner de aanpassing weer opnieuw laten doen, vaak gratis of voor een gering bedrag.

Re: EGR uitschakelen D4 190PK 2014

Geplaatst: 31.01.2019 - 10:44
door edraket
heb hier nog zo'n OBD (i-softreader) ding liggen van Rica, mag voor een zacht prijsje weg als iemand interesse heeft

Re: EGR uitschakelen D4 190PK 2014

Geplaatst: 31.01.2019 - 19:10
door volvofrits2013
Reactie van Rica: bij update door dealer dient een en ander opnieuw aangepast te worden. Kan bij Rica of i-softreader.

Re: EGR uitschakelen D4 190PK 2014

Geplaatst: 22.02.2019 - 22:17
door Dexter
Iemand die weet of dit bij een APK nog problemen gaat opleveren?
Moet deze software dan tijdelijk weer verwijderd worden? Of is dit niet zichtbaar?

Re: EGR uitschakelen D4 190PK 2014

Geplaatst: 23.02.2019 - 09:18
door Kees Jan
Dit is niet zichtbaar en ook geen keuringspunt. Toevallig laatst gelezen in autoblad AMT.

Re: EGR uitschakelen D4 190PK 2014

Geplaatst: 23.02.2019 - 13:44
door Dexter
Kees Jan schreef: Dit is niet zichtbaar en ook geen keuringspunt. Toevallig laatst gelezen in autoblad AMT.
Oke. Bedankt voor de info. Als het niet zichtbaar is dan zijn er dus in de toekomst ook geen problemen te verwachten mochten de APK regels aangescherpt worden.

Re: EGR uitschakelen D4 190PK 2014

Geplaatst: 23.02.2019 - 16:14
door Doc R
Met de isoftreader kan je ook zelf weer de originele software installeren mocht je terug willen/moeten.

Re: EGR uitschakelen D4 190PK 2014

Geplaatst: 27.02.2019 - 14:26
door Dexter
Ik heb contact gehad met RICA.
Het blijkt bij de VEA motoren toch allemaal wat ingewikkelder.

Deze reactie kreeg ik via de mail:

Ik heb het er heel even met de heren over gehad, aangezien u een VEA heeft, is de procedure om de software te laden iets uitgebreider, dan alleen met de iSoftloader.

U heeft de VEA tool nodig. Deze kunt u lenen, maar hiervoor moet u wel een borg van € 250 betalen.

Ik zal de link van de beschrijving van deze tool bijvoegen, dan kunt u de handelingen zien die noodzakelijk zijn.
https://helpdesk.rica.nl/wp-content/upl ... nd_DEF.pdf

U hoeft geen fysieke handelingen te doen, maar u moet er wel rekening mee houden dat het niet 100% zeker is dat de foutcode van het motorvermogen verdwijnt.

Vriendelijke groeten,
Kind regards,


Om de isoftloader te gebruiken moet eerst de ECU uit de auto gehaald worden en vervolgens met de speciale VEA tool ge-unlocked worden. Pas hierna kan de isoftloader gebruikt worden.
Verder blijkt dus dat de foutcode (het schildpadje) mogelijk niet verdwijnt.

Re: EGR uitschakelen D4 190PK 2014

Geplaatst: 27.02.2019 - 16:03
door V70/2.4D/2003
edraket schreef: Kan niet met de VEA diesel. Er zijn geen tuners meer die de moeite nemen omdat het straks ook verboden is.
Daar komt bij, en ik heb dat al in andere topic geroepen, dat al dit soort handelingen strijdig zijn met de typegoedkeuring op basis waarvan het kenteken is afgegeven. Wat je hierdoor gaat doen is een verandering/wijziging toebrengen in de uitstoot van de auto en dus voldoet hij niet meer aan de waarden van de typegoedkeuring. FORMEEL is je kenteken daarna niet meer geldig en zul je voor een herkeuring Dienst Wegverkeer moeten.

En nu gaan we weer roepen over de APK en dusdanig handelen dat het allemaal niet op gaat vallen maar...het gaat allemaal strenger worden en er zal een moment komen dat je aan de beurt bent voor nieuwe originele software, werkende EGR en roetfilter.

Tot slot, het milieu zal je dankbaar zijn als je deze frauduleuze handelingen laat voor wat het is.

Re: EGR uitschakelen D4 190PK 2014

Geplaatst: 27.02.2019 - 22:10
door Schorpioen
V70/2.4D/2003 schreef:
edraket schreef: Kan niet met de VEA diesel. Er zijn geen tuners meer die de moeite nemen omdat het straks ook verboden is.
Daar komt bij, en ik heb dat al in andere topic geroepen, dat al dit soort handelingen strijdig zijn met de typegoedkeuring op basis waarvan het kenteken is afgegeven. Wat je hierdoor gaat doen is een verandering/wijziging toebrengen in de uitstoot van de auto en dus voldoet hij niet meer aan de waarden van de typegoedkeuring. FORMEEL is je kenteken daarna niet meer geldig en zul je voor een herkeuring Dienst Wegverkeer moeten.

En nu gaan we weer roepen over de APK en dusdanig handelen dat het allemaal niet op gaat vallen maar...het gaat allemaal strenger worden en er zal een moment komen dat je aan de beurt bent voor nieuwe originele software, werkende EGR en roetfilter.

Tot slot, het milieu zal je dankbaar zijn als je deze frauduleuze handelingen laat voor wat het is.
In plaats van een auto willen aanpassen ook eens naar het gebruik van de auto kijken. Of wel, gebruik je de diesel waar hij voor ontwikkeld is?
Regelmatig langere afstanden waarbij de motor goed op temperatuur komt?
Zet je de motor niet af als de regeneratie bezig is?
Op tijd het onderhoud en met de juiste olie?
Wij halen in de werkplaats de auto's die hier niet aan voldoen er zo tussen uit. Regelmatig EGR problemen.
Die de diesel wel goed gebruiken zien we hier nooit mee.

Re: EGR uitschakelen D4 190PK 2014

Geplaatst: 04.03.2019 - 23:15
door Kees Jan
Ik begrijp dat de EGR goed blijft functioneren als aan aangeven voorwaarden wordt voldaan.
Maar hoe ontwikkeld zich de vervuiling van de inlaatkanalen?
Mijn ervaring met een Golf TDI 150 PK was dat na ruim 200K de EGR nog storingsvrij werkte maar dat toch enkele paarden weg waren, waarschijnlijk agv interne vervuiling.