Pagina 2 van 2

Re: Mysterie Parkeersensoren (V70XC 2002, met knopje/ kasje in achterbak)

Geplaatst: 02.12.2017 - 18:45
door MrNix
Ok, vandaag weer gemeten. Alle draden zijn goed en de sensoren ook.

Met contact aan, zonder draaiende motor is de spanning op het systeem circa 11v en op de pieper in rust 2v vloeiend oplopend naar 10v bij continue piep. Alle vier de sensoren afzonderlijk werken duidelijk en goed.
Met contact aan en draaiende motor is de spanning op het systeem circa 13v en op de pieper in rust 2v. Alleen als je dan de sensoren triggert wordt het een rommeltje. Het loopt niet meer netjes op en de pieper is in de war tot je dicht op de sensoren zit en de 10v er weer is, maar ook die is niet stabiel.

Mijn boerenverstand zegt dus dat de box die 13v niet aan kan. Maar ik weet nu dan ook niet hoe ik het systeem op een andere manier voeding kan geven op die 11v. Neem aan dat hij op het achterlicht moet (lichtgrijze blok op de foto), toch? En daar wisselt de spanning ook. Iemand een idee?

Re: Mysterie Parkeersensoren (V70XC 2002, met knopje/ kasje in achterbak)

Geplaatst: 05.12.2017 - 23:02
door MrNix
Omdat er ook geen ideeen/reacties meer komen hier en ook alle mensen in mijn omgevinge het niet meer weten vandaag maar besloten om het uit te proberen met een "nieuwe" module van de sloop. Krijg hem morgen binnen. Hopelijk dat het dan wel goed gaat! Maar mochten jullie nog een idee hebben natuurlijk graag!!

Re: Mysterie Parkeersensoren (V70XC 2002, met knopje/ kasje in achterbak)

Geplaatst: 05.12.2017 - 23:18
door Blade
Ik had hetzelfde gedaan.

Re: Mysterie Parkeersensoren (V70XC 2002, met knopje/ kasje in achterbak)

Geplaatst: 07.12.2017 - 13:15
door MrNix
Helaas!!! Met het "nieuwe" kastje krijg ik exact dezelfde symptomen. Bij contact aan, motor uit doet hij het goed en met contact aan motor aan is hij vaak in de war...

Wie o Wie weet nog iets??

Re: Mysterie Parkeersensoren (V70XC 2002, met knopje/ kasje in achterbak)

Geplaatst: 07.12.2017 - 13:48
door Blade
Ik zou even een aparte voeding aanleggen naar het pdc kastje.

Dus knip draad, en draad naar de +30 maken die bij de REM zit.

Re: Mysterie Parkeersensoren (V70XC 2002, met knopje/ kasje in achterbak)

Geplaatst: 07.12.2017 - 14:23
door MrNix
Sorry ben niet voldoende technisch om te snappen wat je met +30 bij de REM bedoelt. Als ik een andere/ aparte voeding maak moet hij nog wel op het achteruitsignaal (nu geloof ik via de voeding van de achteruitrijlampen) inschakelen, toch? Kan je meer voor een leek (zoals ik) uitleggen wat +30 REM betekend?

Re: Mysterie Parkeersensoren (V70XC 2002, met knopje/ kasje in achterbak)

Geplaatst: 07.12.2017 - 14:43
door Jelmer de Jong
De aanvoerdraad vanaf de dynamo. Die dikke rooie.

Re: Mysterie Parkeersensoren (V70XC 2002, met knopje/ kasje in achterbak)

Geplaatst: 07.12.2017 - 16:21
door MrNix
Dank. Ga kijken of ik die kan vinden.. :-)

Re: Mysterie Parkeersensoren (V70XC 2002, met knopje/ kasje in achterbak)

Geplaatst: 07.12.2017 - 20:17
door Blade
+30 is constante plus
+15 is plus geschakeld vanaf contact
-31 is massa


Hoeveel draden zitten er in de bruin kleurige stekker?

Ik denk:
+15 uit rem
Plus draad uit rem van achteruitrijlichten (inschakelen)
-31 massa

Wat ik bedoel is de +15 doorknippen die naar het pdc kastje gaat. En die aansluiten op de dikke plus draad die op de rem zit met een moertje.

Ik ben eerlijk gezegd alleen bekend met het nieuwere pdc systeem wat via de canbus gaat. Maar dit systeem is nog simpeler..

Re: Mysterie Parkeersensoren (V70XC 2002, met knopje/ kasje in achterbak)

Geplaatst: 07.12.2017 - 21:32
door haasje
Ik weet niet waar je vandaan komt, maar ik wil best met je meekijken.

Re: Mysterie Parkeersensoren (V70XC 2002, met knopje/ kasje in achterbak)

Geplaatst: 07.12.2017 - 21:52
door MrNix
Hallo Poika,

Heel fijn je extra uitleg!! Dank. Ik ga hier dit weekend mee aan de slag. Hopen dat het werkt. Ik laat het horen.

Mocht dit niet lukken heb ik inderdaad fysiek hulp nodig :-).

Dank allemaal voor de hulp!

Re: Mysterie Parkeersensoren (V70XC 2002, met knopje/ kasje in achterbak)

Geplaatst: 09.12.2017 - 16:45
door MrNix
Weer een update van mijn kant en het blijft vaag.

Ik heb op verschillende manieren geprobeerd om de voeding aan de PAM te hangen en elke keer hetzelfde resultaat. Motor uit werkt het ok en motor aan dan niet meer, dan is het systeem vaak van slag (blijft niet stabiel piepen bij dezelfde afstand, slaat soms piep over of lijkt wel of de piep niet goed door komt). Ik kan ook geen echte verschillen tussen de individuele sensoren ontdekken, dus lijkt me dat die allemaal goed werken.

Wat ik vandaag heb gedaan:
- geprobeerd direct op (wat ik denk de voeding op de REM) te koppelen
- geprobeerd of het verwijderen van de trekhaak nog uit maakt
- geprobeerd om via de voeding van de cd wisselaar\
- Yolo optie gedaan, + en - wisselen...

In alle gevallen geen precies hetzelfde resultaat (behalve bij de + en - wisselen, helemaal geen werking). En de PAM wordt natuurlijk gewoon de hele tijd ingeschakeld en niet alleen tijdens het activeren van de R stand.

Wat wel op valt is dat bij alle onderdelen de spanning motor uit circa 11,6v is en motor aan circe 13,8v. Dit is het enige verschil wat ik kan vinden.

Ook dus bij de dealer geweest (moest een onderdeeltje halen) en daar heeft de hoofd garage er naar gekeken, maar kwam er niet uit. Hij gaf aan dat het niet zou moeten uitmaken het verschil in spanning omdat dit beide waarden zijn die mooi binnen de bandbreedte vallen van wat het auto-systeem zou moeten zijn (tussen de 10v en 16v ongeveer volgens hem).

Ik weet het nu echt niet meer (eigenlijk wist ik het al niet, maar nu...). Iemand nog (nieuwe) ideeën? Bij andere werkt het wel, dus dat zou hier toch ook moeten lukken?

Re: Mysterie Parkeersensoren (V70XC 2002, met knopje/ kasje in achterbak)

Geplaatst: 09.12.2017 - 20:13
door Rinootje
Ik had je het al via de PM laten weten, ik wil er graag een keer samen met je naar kijken.
En zover wonen we niet uit elkaar.

Ik stuur je mijn contact gegevens even per PM

Re: Mysterie Parkeersensoren (V70XC 2002, met knopje/ kasje in achterbak)

Geplaatst: 31.03.2018 - 22:09
door MrNix
Het is een tijd stil geweest. Mijn aandacht even op andere dingen moeten hebben dan de pdc van mijn auto repareren.

Het gekke is dat gedurende de koude periode wij de auto bijna niet hebben gebruikt. Vervolgens wilde ik de eerste keer weer starten en toen had hij even behoorlijk veel moeite om voldoende spanning te geven aan de startmotor. Hij starte gelukkig uiteindelijk, na een goede hapering, wel, maar sindsdien werken de parkeersensoren ook weer zeer redelijk... vreemd...

Dat betekend nu dus ook dat ik het "probleem" niet meer kan opwekken en er moeilijk iets te maken meer is. :-)