Pagina 2 van 2

Re: Chiptuning V50 1.6D 2012

Geplaatst: 26.11.2017 - 18:01
door OGA244
Ik gaf n ervaring, maar die had anders moeten zijn begrijp ik..

Re: Chiptuning V50 1.6D 2012

Geplaatst: 26.11.2017 - 19:02
door Blade
Wel een beetje eens met frits.

Re: Chiptuning V50 1.6D 2012

Geplaatst: 29.11.2017 - 22:00
door edv
Heb laten tunen door Rica. Wel d2 versie uit 2013. Slippende koppeling na 2 maanden. Volgens Rica en de dealer ook omdat er gem. 12k per jaar mee was gereden, veel stadsritten. Zonder koppeling reed ie in de eerste instantie prima. Met koppeling, slippen. Met veel lagere tuning ook slippen. Zonder, geen last. Koppeling vervangen, en vliegwiel vervangen. Echt wel iets om over na t denken. Tuning is er nu af. Maar ik denk nu wel... alles nieuw, kan er nu toch geen tuning weer op 8-)

Re: Chiptuning V50 1.6D 2012

Geplaatst: 01.12.2017 - 19:19
door Henk555
Is dit de V40 D2 (2013)? Is dit de zelfde motor dan de V50 1.6 D start stop (2012)?? De tuner vertelde mij dat het vliegwiel in onballans was en dat hij wanneer die vervangen moest worden beter door een "vast" vliegwiel vervangen kon worden ipv de standaard 2 massa vliegwiel? Kan dit uberhaupt en is dit aan te bevelen?

Re: Chiptuning V50 1.6D 2012

Geplaatst: 01.12.2017 - 22:39
door Marcnij
edv schreef: Heb laten tunen door Rica. Wel d2 versie uit 2013. Slippende koppeling na 2 maanden. Volgens Rica en de dealer ook omdat er gem. 12k per jaar mee was gereden, veel stadsritten. Zonder koppeling reed ie in de eerste instantie prima. Met koppeling, slippen. Met veel lagere tuning ook slippen. Zonder, geen last. Koppeling vervangen, en vliegwiel vervangen. Echt wel iets om over na t denken. Tuning is er nu af. Maar ik denk nu wel... alles nieuw, kan er nu toch geen tuning weer op 8-)
Het is achteraf natuurlijk lastig te bepalen wat de koppeling hard heeft laten slijten.
Ik heb een V50 1.6D gehad (109pk), gekocht met 80K op de teller en deze bij aankoop laten tunen (Rica Eco tune)
Bij 100K was de koppeling versleten. Met een nieuwe koppeling daarna 40K probleemloze km’s gereden.
Dus lag het aan de tuning? Zeker niet alleen, anders had ik er niet 40K mee kunnen rijden. De eerste koppeling moet al een eind heen geweest zijn toen ik de auto kocht.

Re: Chiptuning V50 1.6D 2012

Geplaatst: 02.12.2017 - 09:29
door BlackcurrantV70
40k met een koppeling is toch niks ?
Mijn 240 uit 1987 heb ik ingeruild bij 300k km en die had nog steeds de originele koppeling !

Re: Chiptuning V50 1.6D 2012

Geplaatst: 02.12.2017 - 10:06
door Marcnij
BlackcurrantV70 schreef: 40k met een koppeling is toch niks ?
Mijn 240 uit 1987 heb ik ingeruild bij 300k km en die had nog steeds de originele koppeling !
Die koppeling is ook wel langer dan 40K meegegaan, maar ik heb de V50 na 40K ingeruild op de C70. :-)
Wat ik probeerde duidelijk te maken is dat het feit dat de 1e koppeling er bij 100K de brui aan gaf, niet alleen aan de tuning gelegen kan hebben, aangezien die er maar 20k opgezeten heeft.
Als dat wel zo was geweest had ik met die nieuwe koppeling geen 40k kunnen rijden.
Overigens was die tuning een eco tuning, met slechts 30nm koppelwinst.
Ik denk daarom dat de koppeling van de 1.6D (5bak) sowieso aan de lichte kant is.
Ik heb in iedergeval ook geen koppeling verslindende rijstijl, denk ik zelf.

Slijtage

Geplaatst: 03.12.2017 - 19:27
door Henk555
Klopt het dat de V50 1.6D Startstop 2012, sowieso (snel) de koppelingsplaten moet vervangen? Ik heb nu 160k op de teller staan. Er is namelijk door de tuner aangegeven dat er ruimte zit op het vliegwiel en dit te maken zou kunnen hebben met de koppeling... Kan het vliegwiel gerepareerd worden of moet deze bij instabiliteit vervangen worden? Dan ook gelijk de koppelingsplaten vervangen? (vastvliegwiel ipv 2 massa vliegwiel mogelijk?)
Ik hoor het graag!

Re: Chiptuning V50 1.6D 2012

Geplaatst: 03.12.2017 - 21:21
door MartijnAbel
Chiptuningnoord, oef... Voor mij nooit weer met een Volvo naar hem toe.
508nm uit mijn T5 rammen is leuk, maar als de wastegate te kust en te keur opengegooid moet om de druk weg te laten 1.8 tot 2 bar waar 1.2 echt wel de max is voor dit blok, dan ben je in mijn ogen gewoon niet fris bezig.
In mijn geval geen enkele wil gehad om het op te lossen helaas...

Re: Chiptuning V50 1.6D 2012

Geplaatst: 03.12.2017 - 21:32
door OGA244
Ik vond 200pk en 450nm voor n verder std D2 tamelijk gewaagd...
Remmen en koppeling zijn geen match.
Fabrieksgarantie trouwens ook niet

Re: Chiptuning V50 1.6D 2012

Geplaatst: 03.12.2017 - 22:52
door Schorpioen
Hebben we het hier nu over het tunen van een 1,6 D of over de D2 in een V50
Lees verschillende ervaringen waarbij ook de 1,6 109 PK en een 1,6 met een 5-bak wordt gesproken.
De D2 115 PK heeft voor zover ik weet een 6-bak en een andere koppeling.

Ik heb een V50 D2 MY 2012 en ben al eerder aan het kijken geweest om hem te laten tunen maar er was niets voor.
Er is er nu sinds september een tuning mogelijk bij zowel Obbe als Rica.
Ik ben deze aan het vergelijken geweest.
Bij Obbe van 115 PK naar 140 PK en van 270 NM naar 320 NM
Bij Rica van 115 PK naar 140 PK en van 270 NM naar 330 NM

Behalve de 10 KW minder bij Obbe scheelt het ook behoorlijk in Euro's
Bij Rica betaal je bijna € 700,00 en kun je de tuning via de webshop bestellen waarna je hem thuis gestuurd krijgt.
Komt dan wel € 90,00 voor een isoftloader bij waarmee je de software zelf erop kunt zetten of voor je naar een dealer gaat de originele weer kunt terug zetten.
Bij Rica krijg je dan een standaard pakket met gemiddelde waardes en controleren ze niet wat het effect is.

Dit is was voor mij een reden om het bij Obbe te laten uitvoeren en dat gaat 23 december dan ook gebeuren.

Re: Chiptuning V50 1.6D 2012

Geplaatst: 04.12.2017 - 20:16
door sebastiaan84
Nm mag ik hopen ;-)

Re: Chiptuning V50 1.6D 2012

Geplaatst: 04.12.2017 - 20:23
door BlackcurrantV70
320KW uit een D2 is wel heeel veel !

Re: Chiptuning V50 1.6D 2012

Geplaatst: 04.12.2017 - 20:32
door OGA244
450nm is imho ook onverantwoord

Re: Chiptuning V50 1.6D 2012

Geplaatst: 04.12.2017 - 20:34
door Jelmer de Jong
Dat is een VEA D2. Nogsteeds veel maar iets geloofwaardiger.

Re: Chiptuning V50 1.6D 2012

Geplaatst: 04.12.2017 - 22:41
door Schorpioen
sebastiaan84 schreef: Nm mag ik hopen ;-)
BlackcurrantV70 schreef: 320KW uit een D2 is wel heeel veel !
Inderdaad NM :'(
Aangepast. 8-)

Re: Chiptuning V50 1.6D 2012

Geplaatst: 08.02.2018 - 21:46
door V50 R
En willem, hoe bevallen de aanpassingen door Obbe?

Re: Chiptuning V50 1.6D 2012

Geplaatst: 08.02.2018 - 23:16
door Schorpioen
V50 R schreef: En willem, hoe bevallen de aanpassingen door Obbe?
Goed,
Hij pakt hem lekker op, waar ik voorheen terug moest schakelen, rijdend op de cc tunnel uit, gaat hij nu vrolijk verder.
Optrekken gaat een stuk vlotter.
Brandstofverbruik kan ik nog weinig over zeggen. Standkachel staat regelmatig aan.

Re: Chiptuning V50 1.6D 2012

Geplaatst: 09.02.2018 - 00:20
door V50 R
Bedankt voor je reactie! Klinkt als een aangename vooruitgang qua comfort en vermogen. Hoe gaat het met onderhoud, wordt de software dan overschreven?

Re: Chiptuning V50 1.6D 2012

Geplaatst: 26.02.2018 - 21:46
door Dezeiler
Afgelopen zomer met een C30 1.6D bij Obbe geweest. Best idea evor!

Helaas is wel een verstuiver gaan lekken. Maar gezien de hoeveelheid meuk die om de verstuiver zat durf ik er geen geld op te zetten of het door de tuning kwam of gewoon de 220K.

Brandstof verbruik blijft wisselend maar minder uitschieters. Rustig rijden (100km/h) haal ik 5.3l/100km maar afgelopen weekend met 130 heen en weer naar Groningen 5.6l/100km.
Met spritmonitor mijn verbruik aan de tank gaan bijhouden van ongeveer 10 tankbeurten voor de tuning dus mijn voor meting is niet heel zuiver. Toen ook "dipjes" van 5.4 maar veel meer hoge pieken in de 5.8 laag 6.

Overall durf ik te zeggen dat ik toch 5% zuiniger rij. Binnen kort maar eens een uitgebreide analyse er op los laten.