Pagina 2 van 2

Re: Aankoop 940 estate

Geplaatst: 22.12.2017 - 22:53
door OGA244
Met nephout is het waarschijnlijk n limited edition

Re: Aankoop 940 estate

Geplaatst: 23.12.2017 - 08:26
door BlackcurrantV70
wim123 schreef: Heb de Volvo inmiddels alweer een weekje in bezit. Kwam erachter dat het een Limited edition 945 2.3T (kleur is Nautic blue) met een redblock (lijkt me de goede versie...) Verder heeft die veel opties, zoals leren bekleding, cruise control.. Superblij mee!

Afbeelding
Afbeelding
In 1 woord...WOOOW, wat zijn dit toch klasse bakken, echt prachtige auto, gefeliciteerd !

Re: Aankoop 940 estate

Geplaatst: 23.12.2017 - 08:56
door whitehorsekart
Al vanaf 1983 had Volvo de typeaanduidingen veranderd: het aantal deuren werd niet meer aangegeven, dus voortaan waren alle 240's gewoon 240 en niet meer 242, 244, 245. Ook de 940 station is dus oficieel een "940" en geen 945.
We blijven het gewoon gebruiken natuurlijk want het is duidelijk!

Kijk eens op de kap van de distributie wat voor motortype je hebt, meestal zit daar een sticker, de 2.3 bestond als LPT (Low Pressure Turbo) , motor B230FK, met maximaal 0.35 Bar turbodruk en de B230FT, dezelfde motor maar met 0.6 Bar. Als je trouwens een turbometertje in de klokkenboel op je dashboard hebt, is het een FT....

Re: Aankoop 940 estate

Geplaatst: 23.12.2017 - 11:38
door dbosker
klopt, bij de 240 is de nieuwe type-aanduiding ingezet. De 740/760 en 940/960 hebben nooit het aantal deuren en cilinders in de type-aanduiding gekend.

Re: Aankoop 940 estate

Geplaatst: 23.12.2017 - 12:28
door Msuidgeest
Kleine aanvulling op cilinders en deuren: de 40-serie waren 4-cilinders behalve dieselmotoren (6 van VAG) en bij de 60-serie waren het 6-cilinders, behalve de Turbo want dat was weer een 4-cilindermotor.

Ja, Volvo werd steeds duidelijker met z'n aanduidingen.

40 of 60 zei meer iets over uitrusting en luxe. 60 is luxer uitgevoerd.

Re: Aankoop 940 estate

Geplaatst: 23.12.2017 - 14:45
door OGA244
In de variantcode staan hoeveelheid deuren wel

Re: Aankoop 940 estate

Geplaatst: 23.12.2017 - 15:12
door wim123
Ik zag zelf inderdaad ergens in de papieren 945 tegenkomen. Maar noem m wel 940.
Ik had de klep zojuist nog even open en zag de sticker met B230FT. (turbodruk metertje zit er ook) Het is inderdaad de limited edition, niet de Malmo.

automaat

Geplaatst: 23.12.2017 - 16:49
door Kogelman
Same here, Limited Edition ik heb een B230FK LPT+ MBC op 0,7 bar= HPT met ongeveer 170 pk.
Turbometer heb ik achteraf in de tellerbak gemonteerd.
In combinatie met de automaat (AW71) ben je lekker vlot vd plek bij een stoplicht.

Wim is jouw 940 een automaat of handgeschakeld?

Re: Aankoop 940 estate

Geplaatst: 23.12.2017 - 17:06
door dbosker
wim123 schreef: Ik zag zelf inderdaad ergens in de papieren 945 tegenkomen. Maar noem m wel 940.
Ik had de klep zojuist nog even open en zag de sticker met B230FT. (turbodruk metertje zit er ook) Het is inderdaad de limited edition, niet de Malmo.
Het is net als met kinderen.
Petrus Johannes Maria - We noemen hem ....... Piet :D

Re: Aankoop 940 estate

Geplaatst: 23.12.2017 - 17:47
door wim123
Ik heb handgeschakelde bak. Heb wel zefde kleur leer er in.

Re: Aankoop 940 estate

Geplaatst: 23.12.2017 - 18:45
door whitehorsekart
Mooi hoor, een originele HPT! Zuinig op zijn!
(Ik rijdt met een LPT met MBC, op 0.8 Bar....)

Re: Aankoop 940 estate

Geplaatst: 26.12.2017 - 23:12
door piet22
In het laatste modeljaar 1998 werd de 940 In Nederland alleen nog maar met de B230FK lage druk turbo motor geleverd en in drie uitvoeringen: Polar, Nordic en Limited Edition.
Omdat jouw 940 van de B230FT hoge druk turbomotor is voorzien kan dit dus eigenlijk geen Limited Edition zijn. Ook had de LE witte knippers voor.

Als jouw 940 uit modeljaar 1997 is zou het een Sports Edition kunnen zijn maar die had een open dak en dat zie ik niet op jouw foto's.

Wat leuk is om na te gaan of er een antislip (sper) differentieel is gemonteerd. Dit gebeurde vaak i.c.m. een hoge druk turbo. Code op het differentieel is 1031 of 1041. Zie https://volvo700vereniging.nl/node/29969

Piet

Re: Aankoop 940 estate

Geplaatst: 26.12.2017 - 23:39
door dbosker
Sperdifferentieel is een zeldzame optie. Is ook in mijn 960 gemonteerd - i.c.m. multilink achteras.

Re: Aankoop 940 estate

Geplaatst: 27.12.2017 - 17:38
door Msuidgeest
Ik heb toch op menig camping plezier gehad van mijn S90 met sperdiff ... Dat is toch beter dan ASR waarbij een wiel wordt afgeremd: ik wil juist dat de wielen blijven draaien.

Re: Aankoop 940 estate

Geplaatst: 09.01.2018 - 20:40
door Polar334
whitehorsekart schreef: Al vanaf 1983 had Volvo de typeaanduidingen veranderd: het aantal deuren werd niet meer aangegeven, dus voortaan waren alle 240's gewoon 240 en niet meer 242, 244, 245. Ook de 940 station is dus oficieel een "940" en geen 945.
We blijven het gewoon gebruiken natuurlijk want het is duidelijk!

Kijk eens op de kap van de distributie wat voor motortype je hebt, meestal zit daar een sticker, de 2.3 bestond als LPT (Low Pressure Turbo) , motor B230FK, met maximaal 0.35 Bar turbodruk en de B230FT, dezelfde motor maar met 0.6 Bar. Als je trouwens een turbometertje in de klokkenboel op je dashboard hebt, is het een FT....
De HPT is ook te herkennen aan het opschrift TURBO op het luchtfilterhuis. Op het luchtfilterhuis van de LPT uitvoering staat niets.

Schitterende 940 in een prachtige kleur!!

Re: Aankoop 940 estate

Geplaatst: 09.01.2018 - 22:10
door whitehorsekart
Hmmm..bij mijn LPT staat ook TURBO op het luchtfilterdeksel, dat deksel heb ik er zelf opgezet... :bandit:

Re: Aankoop 940 estate

Geplaatst: 11.01.2018 - 15:21
door Polar334
whitehorsekart schreef: Hmmm..bij mijn LPT staat ook TURBO op het luchtfilterdeksel, dat deksel heb ik er zelf opgezet... :bandit:
Ik heb het hele luchtfilterhuis in mijn LPT vervangen door ééntje van een HPT. Afgezien van het TURBO opschrift wordt de lucht nu uit het zijscherm aangezogen ipv uit de motorruimte. Was plug & play. Geen idee waarom Volvo deze verschillen hanteerde. Koudere lucht, betere vulling cylinders en daardoor meer vermogen?