Pagina 2 van 2
Re: Particulier een V60 PIH rijden
Geplaatst: 27.12.2017 - 22:16
door vaudi
NielsPHEV schreef:
Een vijf jaar oude D5 of D4 zal ongeveer hetzelfde kosten en heeft geen erad. isg, accu, AC/DC converter elec waterpomp elec airco pomp etc etc. Als die componenten falen, en dat doen ze een keertje dan praat je meteen over serieus geld dit nog los van de bandenconsumptie van de V60 PIH waar je het wegenbelastingvoordeel voor kunt gebruiken. Prive zijn er weinig voordelen
De mogelijkheid om elektrisch te rijden is interessant. (wordt hierboven niet eens genoemd). Juist dat kan een particulier veel voordeel opleveren.
Bij de meeste PIH's is de IGS, de aircopomp al vervangen voor een betere versie. Dus je moet zeker tot ruim 300K km door kunnen.
Die banden slijtage is mits goed uitgelijnd niet abnormaal voor een zo krachtige auto. Wij rijden nu 50k plus km met een setje. Net als op de bmw 5.
Ook andere zeer krachtige auto's kunnen hoge onderhouds kosten krijgen. De automaat van deze Volvo is ook goed. Krijgt vaak elektrische ondersteuning bij het wegrijden. Daardoor ook veel minder te lijden. Kortom ik zie het wel zitten en overweeg dan ook zeker onze zakelijke D6 naar prive over te zetten. Eind 2018 is dat zo ver.
Re: Particulier een V60 PIH rijden
Geplaatst: 31.01.2018 - 21:38
door TMacD
Heeft iemand het overwogen om leasecontract op de V60 PIH na 5 jaar om te zetten naar private lease..?
Re: Particulier een V60 PIH rijden
Geplaatst: 31.01.2018 - 21:41
door NielsPHEV
TMacD schreef:
Heeft iemand het overwogen om leasecontract op de V60 PIH na 5 jaar om te zetten naar private lease..?
euh zijn er leasmij's die na 5 jaar nog doorgaan ?
Re: Particulier een V60 PIH rijden
Geplaatst: 31.01.2018 - 21:53
door OGA244
Lijkt mij niet..
Of het is een open leasecontract waarbij je gaat betalen wat het gekost heeft, 0 risico voor n leasemaatschappij
Re: Particulier een V60 PIH rijden
Geplaatst: 31.01.2018 - 21:56
door TMacD
NielsPHEV schreef:
TMacD schreef:
Heeft iemand het overwogen om leasecontract op de V60 PIH na 5 jaar om te zetten naar private lease..?
euh zijn er leasmij's die na 5 jaar nog doorgaan ?
Zal er vanaf hangen hoe creatief het lease bedrijf is, van de circa 4k D6-en die op kenteken zijn gekomen tijdens 2013 zal het gross dit jaar uit de lease komen, waar laat je die allemaal???
Als je al youngtimers kan leasen waarom niet een 5 jaar oude D6?
Als de dagwaarde rond de 20k komt is het ook nog wel te doen om die in de private lease te zetten
Re: Particulier een V60 PIH rijden
Geplaatst: 03.02.2018 - 00:55
door vaudi
@TMacD de dagvaarding ligt nu rond de 13K excl.
Re: Particulier een V60 PIH rijden
Geplaatst: 04.02.2018 - 14:40
door Speedyace
Ik ben benieuwd wat ze gaan doen in Den Haag met de MRB voor een plug-in hybride.
Het is nu nog half tarief tot en met 2020 en daarna? de volle mep in één keer! of een paar procent erbij per jaar.
Met als gevolg dat de mooie V60 PIH niets meer waard is, omdat deze aan de straatstenen niet meer te verkopen zijn.
Ik zie een hoop export aankomen.
Re: Particulier een V60 PIH rijden
Geplaatst: 04.02.2018 - 15:21
door V60Majolee
Ik begin mij nu hardop af te vragen wat ik ga doen in september als de 5 jaar en 0% voorbij zijn"
- puur zakelijk gaan rijden (0% bijtelilng)
- naar prive halen en voor zakelijke km 18 ct/km declareren
- verkopen en andere auto aanschaffen.
Iemand suggesties?
Re: Particulier een V60 PIH rijden
Geplaatst: 05.02.2018 - 11:13
door +++t blijft behelpen+++
Dat zijn de opties..
het goedkoopste is 1. Mits je al een andere auto hebt.
2. Naar prive halen lijkt me kostentechnisch niet uitkomen omdat je maar 18 ct/ km krijgt.
Even afhankelijk van hoeveel je zakelijk rijdt. (bij 100.000 per jaar is het geen probleem) maar
dit is het geld wat je ophaalt bji het aantal kms per jaar
10000 € 1.800,00
15000 € 2.700,00
20000 € 3.600,00
25000 € 4.500,00
30000 € 5.400,00
35000 € 6.300,00
40000 € 7.200,00
45000 € 8.100,00
50000 € 9.000,00
55000 € 9.900,00
60000 € 10.800,00
65000 € 11.700,00
70000 € 12.600,00
75000 € 13.500,00
80000 € 14.400,00
85000 € 15.300,00
90000 € 16.200,00
95000 € 17.100,00
100000 € 18.000,00
Kan dat uit met je brandstof(fen) onderhoud,verzekering afschrijving?
Ik denk dat je meer dan 50.000 km moet gaan rijden voor een afdoende kostendekking.
Optie 3.... tiens
ook weer in ogenschouw nemend wat je dan koopt. en wat dat kost.
mijn D2 tje kost 41 cent per km bij 40.000 km/jaar ..
een 2013 PIH die ik vond op Autoscout van 2013 met 200.000 km er op voor 15.750
Die kost 30.000 km per jaar 0.38 en met 5 jaar 40.000 km 0.33
Een 2008 V70 komt op 42 cent
Dus.....
https://www.anwb.nl/auto/autokosten#/autokosten
Re: Particulier een V60 PIH rijden
Geplaatst: 05.02.2018 - 11:32
door 4wielen
V60Majolee schreef:
Ik begin mij nu hardop af te vragen wat ik ga doen in september als de 5 jaar en 0% voorbij zijn"
- puur zakelijk gaan rijden (0% bijtelilng)
- naar prive halen en voor zakelijke km 18 ct/km declareren
- verkopen en andere auto aanschaffen.
Iemand suggesties?
Je mag zakelijke kilometers opvoeren tegen € 0,19 per kilometer.
Wat de goedkoopste optie is, is niet te zeggen zonder meer informatie: hoeveel kilometers zakelijk, hoeveel privé, heb je al een andere auto, wat zou de andere auto zijn waar je aan denkt, etc.
Ik denk dat je het beste af bent met de auto zelf kopen en dan € 0,19 per kilometer declareren, als de auto je weinig problemen geeft. Grootste afschrijving gehad, lage onderhoudskosten, lage verbruikskosten als je veel elektrisch rijdt en voorlopig nog lage MRB. Ik denk er zelf ook aan een PIH te kopen juist vanwege deze argumenten. Enige issue vind ik nog een betaalbaar exemplaar vinden waarvan ik weet dat hij totnogtoe probleemloos is, maar jij weet dat al!
Re: Particulier een V60 PIH rijden
Geplaatst: 16.02.2018 - 21:37
door TijnOnlijn
Speedyace schreef:
Ik ben benieuwd wat ze gaan doen in Den Haag met de MRB voor een plug-in hybride.
Het is nu nog half tarief tot en met 2020 en daarna? de volle mep in één keer! of een paar procent erbij per jaar.
Met als gevolg dat de mooie V60 PIH niets meer waard is, omdat deze aan de straatstenen niet meer te verkopen zijn.
Ik zie een hoop export aankomen.
Met die 1.2tdi bluemotion polo's ging het ook direct naar 100%. Ik had toen eigenlijk een soort LPG G3 achtige constuctie verwacht maar dat werd het dus niet. En dan heb je hier een flinke wegenbelasting op diesel. Dan is het ding is flink zwaar; volgens mij kon dat wel eens heel erg hard gaan afschrijven.
Re: Particulier een V60 PIH rijden
Geplaatst: 17.02.2018 - 14:33
door Cem
Moeilijk te zeggen wat de overheid gaat doen, Nederland staat wel onder druk, we zijn akkoord gegaan met het klimaatakkoord van Parijs. Als je de kranten mag geloven is de CO2 uitstoot de afgelopen jaar alleen maar hoger geworden. (
https://www.volkskrant.nl/buitenland/cb ... ~a4514766/). Dit komt uiterraad niet alleen door (vervuilende) auto's en iedere beetje uitstoot beperking helpt. Denk dat het nu moeilijk te zeggen is wat er gaat gebeuren in 2020, als we goed op weg zijn met het behalen van de klimaat doelen en er rijden voldoende PHEV's dan kan dat heel goed een melkkoe worden voor de overheid.
Wellicht komt er in 2020 een heel nieuwe MRB stelsel waarbij niet meer naar het gewicht maar de co2 uitstoot, vemogen enz. wordt gekeken. Het zou heel krom zijn als zware maar schone (PH)EV's worden belast met een hoge MRB dan een vervuilde oude licht ICE. Wat mij betreft is het heel krom om op basis van brandstof en gewicht belasting te berekenen in deze tijd.
Re: Particulier een V60 PIH rijden
Geplaatst: 21.03.2018 - 12:51
door eriksc
Na 4 jaar en 3 maanden met veel plezier en probleemloos met een V60 PIH gereden te hebben gereden stap ik over op een EV. De auto heb ik eerst zelf proberen te verkopen, maar merkte bij aspirant kopers een soort van huivering ten aanzien van de geavanceerde techniek. Dat zie je ook terug in de prijs die men ervoor wil betalen. Heb er toen voor gekozen om de auto in te ruilen wat onder de streep op hetzelfde neerkwam. De relative lage prijs vind ik zeer jammer aangezien je veel auto krijgt en ik nul problemen heb gehad (160k ). Gezien de genoten subsidies is echter de TCO bijzonder laag gebleken.
Re: Particulier een V60 PIH rijden
Geplaatst: 21.03.2018 - 13:26
door Tukker999
De V60 staat op gaspedaal te koop voor grofweg tussen de 19 en 23k
Ik wil hem straks overnemen naar privé.
Weet iemand wat de executiewaarde is?
en @eriksc: welke EV heb je gekocht?
Re: Particulier een V60 PIH rijden
Geplaatst: 21.03.2018 - 13:54
door eriksc
HeinvdW schreef:
De V60 staat op gaspedaal te koop voor grofweg tussen de 19 en 23k
Ik wil hem straks overnemen naar privé.
Weet iemand wat de executiewaarde is?
en @eriksc: welke EV heb je gekocht?
Reken rond de 15k voor een behoorlijk uitgeruste versie en het een Tesla model S geworden.
Re: Particulier een V60 PIH rijden
Geplaatst: 21.03.2018 - 17:44
door Speedyace
Ik heb er ook voorgestaan om een pih aan te schaffen voor privé gebruik. Maar in 2020 mag je de hoofdprijs betalen aan mrb en daar pas ik voor. Ik heb hem dan ook maar laten staan.
Re: Particulier een V60 PIH rijden
Geplaatst: 21.03.2018 - 18:09
door eriksc
Speedyace schreef:
Ik heb er ook voorgestaan om een pih aan te schaffen voor privé gebruik. Maar in 2020 mag je de hoofdprijs betalen aan mrb en daar pas ik voor. Ik heb hem dan ook maar laten staan.
Tot en met 2020 geldt het halftarief. Zie website van de rijksoverheid. Quote "Voor plug-in hybride auto’s geldt tot en met 2020 een halftarief in de mrb"
Even een rekensommetje van de wegenbelasting Noord Holland over een looptijd van 5 jaar:
Volvo V60 D3 1482kg
5 x 1588 =
7940 euro
Volvo V60 PIH 1849kg
2 jaar en 9 maanden x 1000 = 2750 euro + 2 jaar en 3 maanden x 1996 = 4491, TOTAAL komt het op
7241 euro.
WB tarieven kunnen natuurlijk stijgen in de toekomst. Het ligt in dit voorbeeld dicht bij elkaar.