Pagina 2 van 3

Re: XC60 wint van nieuwe BMW X3 en Mercedes GLC

Geplaatst: 19.02.2019 - 20:23
door jvov60


Volgens Autoweek ook de beste van de XC- en CC Volvo's.
Als je niet enorm veel ruimte nodig hebt.

Re: XC60 wint van nieuwe BMW X3 en Mercedes GLC

Geplaatst: 20.02.2019 - 08:21
door BendW
Automaat blijft toch een min punt tozv de concurrentie...

Re: XC60 wint van nieuwe BMW X3 en Mercedes GLC

Geplaatst: 20.02.2019 - 09:10
door jvov60
BendW schreef: Automaat blijft toch een min punt tozv de concurrentie...
Dat merk je alleen als je heel sportief wilt rijden. En waarom zou je dat doen op de Nederlandse wegen en met het oog op brandstofprijzen e.d...
De DSG-automaat (van o.a. VAG) is snel, maar zorgt nog steeds voor ellende: https://www.autobild.de/artikel/doppelk ... 20631.html

Re: XC60 wint van nieuwe BMW X3 en Mercedes GLC

Geplaatst: 20.02.2019 - 12:11
door BendW
Ok...ik heb met de gt6 gereden in de xc 60 kWh 2010 en vond de automaat toen ondermaats.ik kwam toen uit een Audi a6 met multitronic en deze schakelde veel beter,sneller,soepeler,was gewoon dag en nacht verschil.nu de nieuwe Gt8 zou een groot verschil zijn tozv de 6 speed maar hier en daar hoor je toch nog dat ze wat achterlopen op concurrentie...ik heb enkele weken terug een Mercedes e gehad voor een paar dagen en daar lag de nieuwe 9 traps automaat in en ik moet zeggen dat ik versteld stond van de bak.in mijn ogen nog veel fijner rijden dan een dsg.supper verfijnd,mega snel stond er echt van te kijken...spijtig dat Mercedes niet echt mijn ding is maar kwa rij comfort echt top...

Re: XC60 wint van nieuwe BMW X3 en Mercedes GLC

Geplaatst: 20.02.2019 - 13:10
door Willy.VdW
Een 9-traps van ZF?

Re: XC60 wint van nieuwe BMW X3 en Mercedes GLC

Geplaatst: 20.02.2019 - 13:33
door BendW
Weet het niet zeker,zf is bmw dacht ik...was in ieder geval een 9 traps en supper automaat.

Re: XC60 wint van nieuwe BMW X3 en Mercedes GLC

Geplaatst: 20.02.2019 - 13:40
door BendW
Het is de 9G-tronic van Mercedes...zou ook in de nieuwe austin martin liggen en kan een koppel tot 1000Nm aan vertelde ze me in de garage...

Re: XC60 wint van nieuwe BMW X3 en Mercedes GLC

Geplaatst: 20.02.2019 - 14:48
door jvov60
BendW schreef: Ok...ik heb met de gt6 gereden in de xc 60 kWh 2010 en vond de automaat toen ondermaats.ik kwam toen uit een Audi a6 met multitronic en deze schakelde veel beter,sneller,soepeler,was gewoon dag en nacht verschil.nu de nieuwe Gt8 zou een groot verschil zijn tozv de 6 speed maar hier en daar hoor je toch nog dat ze wat achterlopen op concurrentie...ik heb enkele weken terug een Mercedes e gehad voor een paar dagen en daar lag de nieuwe 9 traps automaat in en ik moet zeggen dat ik versteld stond van de bak.in mijn ogen nog veel fijner rijden dan een dsg.supper verfijnd,mega snel stond er echt van te kijken...spijtig dat Mercedes niet echt mijn ding is maar kwa rij comfort echt top...
Multitronic van Audi is een CVT. Niet te vergelijken met een gewone automaat. Je voelt dan inderdaad geen/nauwelijks overgang.
Bovendien is de multitronic van Audi een groot probleem geval geweest. Zijn ze maar snel weer mee gestopt.
De 9 bak van Mercedes is volgens mij wel een goede inderdaad.

Zelf vind ik de 8-traps van Volvo stukken beter dan de oude 6-traps. En ook stukken beter dan de Multitronic van Audi. Die heb ik helaas ook gehad...

Re: XC60 wint van nieuwe BMW X3 en Mercedes GLC

Geplaatst: 20.02.2019 - 15:14
door BendW
Ik heb op de multitronic 380 dkm gezet zonder enig probleem...ze zitten nog steeds in al de voorwiel aangedreven modellen,in de qwattro versies zit de s tronic...

Re: XC60 wint van nieuwe BMW X3 en Mercedes GLC

Geplaatst: 20.02.2019 - 17:34
door jvov60
BendW schreef: Ik heb op de multitronic 380 dkm gezet zonder enig probleem...ze zitten nog steeds in al de voorwiel aangedreven modellen,in de qwattro versies zit de s tronic...
Aha, dan heb ik het mis.
Mijne was een A4 Avant met V6 TDI. Daarbij was het niet te vraag of ze kapot gingen, maar wanneer.

Re: XC60 wint van nieuwe BMW X3 en Mercedes GLC

Geplaatst: 20.02.2019 - 20:35
door Jelmer de Jong
Multitronic is volgens mij CVT of DSG, afhankelijk van het koppel. S-tronic 8 traps van ZF.

Re: XC60 wint van nieuwe BMW X3 en Mercedes GLC

Geplaatst: 26.02.2019 - 01:10
door Tjardi
Heb al eerder bericht, dat mijn Volvo, absoluut beter presteert, als ik had verwacht. Resp. gehoopt!

Berichten over de versnellingsbak, vind ik niet echt relevant.
Na 25 jaar BMW, vind ik de ZF-bak (die overigens 8 versnellingen telt) net een "tikkie beter presteren, als de Volvo automaat.
Maar dat is met m 'n intussen gematigde rijstijl, nauwelijks voelbaar.

Wat ik met name ongelofelijk vind, is dat het absoluut niet merkbaar is,
dat benzine aandrijvinging, resp. elektroaandrijving, volstrekt onvoelbaar in elkaar over gaan.

Ik kijk op de meter. Zie dat het gebeurt - Maar merk geen "aandrijfschok". Prachtig / geweldig)

*
In een van m 'n eerdere BMW 's zat een, ik meen, DSG.
Dan schakelt de bak nog net iets vlugger.
Vond ik in m 'n jonge jaren, geweldig.
Maar de schakeling is duidelijker voelbaar. Daarom vond ik de ZF 8 bak, een duidelijke verbetering.

Verreweg de beste bak, is naar mijn idee de 8 bak automaat van ZF. Je leest dat in iedere test.
Mercedes en Audi 's bakken heb ik geen ervaring mee.

*
Intussen is die ZF 8 bak, in diverse BMW 's, straks ook leverbaar met een ingebouwde elektromotor (In de bak)
De BMW X5 komt daar mee.
Technisch, is dat beslist mooier, dan wat Volvo nu biedt. Maar kost een paar centen!

Je bent dan in staat, de "4 wheel drive", daarheen te laten gaan, waar 't echt nodig is.
En niet, zoals nu, alle elektro naar de achterwielen, en alle benzinekracht, naar de voorwielen.

*
Heb de Volvo nu 4 maanden. Intussen precies 4000 km gereden. De "4 wheel drive", nog nooit gebruikt.
Dus waar heb je het over ..... Ook de "power-stand, nog nooit gebruikt.

Ik heb sinds ik de Volvo rijd, zo veel plezier, om juist "pure" te rijden. Maar weet ook, dat er anderen zijn ......
En probeer letterlijk, uit de elektrische aandrijving zoveel mogelijk te halen. Dat is m 'n nieuwe sport.

Nu de temperaturen wat hoger worden, haal ik in "pure", probleemloos 40 km afstand, op de 80 km wegen.
Net niet op de snelwegen. Dat scheelt een paar procent.

*
Had eigenlijk niet verwacht, zo verliefd te kunnen worden op de Volvo, na 25 jaar BMW. Die ik heerlijk vond.

Volvo stoelen zijn meesterlijk. Interieur is zeer vriendelijk. De bediening was even wennen. Maar dat is over.
Meer dan fantastisch, is de "fisheye camera", die je letterlijk alles laat zien. Beslist beter dan de BMW camera.

Alle "hulpsystemen" werken naar behoren. Ik ben enorm in m 'n sas met de XC60 T8.

*
Aangezien we veel kleine afstanden rijden, is 't "sterkeren" een klein feestje.
Heb een maand geleden, voor 't laatst getankt. En kan nu nog, op benzine, royaal 400 km.

Ik begrijp best, dat dat alles met stekkeren te maken heeft.
Maar dat was juist ook onze keuze, deze auto te kopen. Maar had liever nog iets meer bereik gehad.

*
Tijdens die 4000 km, was 't gemiddelde verbruik 5.4 liter per 100 km.
Gebruik aan benzine per km, 8 eurocent.
Stroomkosten per km, 2 eurocent. (Straks met zonnepanelen wordt dat minder)

*
Is de interesse in BMW dan volledig weg.
Natuurlijk niet. Ben vanmiddag nog even wezen kijken bij de nieuwe X5.
Die zoals gezegd, straks komt met een 80 km "range".
Een 6 cilinder 3.00 l. En verder van alles en nog wat aan "flauwekul".

Maar eerlijk is eerlijk. Zeker gelet op de prijsstelling van mijn XC60 T8.
Waar letterlijk alles op en aanzit aan extra 's.

De X5 BMW kost een "hele grote bak meer" geld. En biedt, voor zover ik kan zien, niet echt veel meer.
Ja, de koffer is vergelijkbaar met de XC90. Dus beslist wat groter als bij de XC60.
Maar ook in de XC60 past de rolstoel, of de rollator, die we altijd mee moeten.
De achterbank is nauwelijks groter.

*
Mijn conclusie kan kort zijn.
Onze XC60 T8, is een auto, die doet wat hij moet doen. Is prijstechnisch, uiterst concurrerend.

Stuurt goed. Is interieur technisch bijzonder fraai. Heeft voortreffelijke stoelen.
En is (te) voorzien van allerhande hulpjes.

Ergo, ik kan me volledig begrijpen, dat de Volvo hoge ogen gooit bij diverse tests.

Is het ding volmaakt. Nee, natuurlijk niet. Aan iedere auto kleven wel wat beperkingen.
Maar daar kan ik intussen prima mee leven.

Re: XC60 wint van nieuwe BMW X3 en Mercedes GLC

Geplaatst: 26.02.2019 - 07:09
door jvov60
Mooi verhaal. Leuk dat je zoveel plezier hebt met de XC60 en het elektrisch rijden.

Re: XC60 wint van nieuwe BMW X3 en Mercedes GLC

Geplaatst: 26.09.2019 - 19:39
door jvov60
XC60 Mild Hybrid postief beoordeeld door Duitsers: https://www.autobild.de/artikel/volvo-x ... 26319.html
En dat terwijl de Duitse auto's bijna altijd het beste zijn in tests en vergelijkende tests als ze worden getest door een Duits autoblad :-)

Iemand al een XC90 of XC60 B4 Diesel?
Andere modellen volgen ook nog met de B-motoren toch?

Re: XC60 wint van nieuwe BMW X3 en Mercedes GLC

Geplaatst: 23.10.2019 - 10:43
door jvov60
Alweer een win. XC60 T8 tegen nieuwkomer Q5 TFSI e: https://www.autoexpress.co.uk/audi/q5/1 ... vo-xc60-t8

Re: XC60 wint van nieuwe BMW X3 en Mercedes GLC

Geplaatst: 24.10.2019 - 00:14
door TomXC60
Ik vraag me af wanneer de XC60 zijn eerste facelift krijgt. Die is bij volvo meestal niet zo ingrijpend, maar vraag me vooral af wat het met de tech gaat doen.

Re: XC60 wint van nieuwe BMW X3 en Mercedes GLC

Geplaatst: 25.10.2019 - 07:05
door jvov60
TomXC60 schreef: Ik vraag me af wanneer de XC60 zijn eerste facelift krijgt. Die is bij volvo meestal niet zo ingrijpend, maar vraag me vooral af wat het met de tech gaat doen.
Ik denk dat ze voor de T8 met een grotere batterij moeten komen. Ik bedoel meer capaciteit richting 14 kWh.
Op dit moment valt de XC60 niet meer in alle uitvoeringen binnen grenzen waarbij ze in Duitsland een premie krijgen. De Duitse concurrenten hebben ook een batterij van rond 14 kWh.

Voor de rest zou wenselijk zijn:
- Snellere Sensus, minder vertragingen bij opstarten en bediening.
- Misschien Google Auto toepassen zoals in de XC40 Recharge.
- Verbeterd interieur verlichting. Van die strips en zo, i.p.v. 2 of 3 ledjes. Net zoals de concurrente.
- Verfijning op het gebied van comfort: geluiddemping en wegligging (alhoewel ik ergens op een Duitse site las dat het met MY 2020 al flink verbeterd is?)
- Noodoplossing van Volvo voor afsluiting achterportieren tegen vuil, definitief bouwen in wielkast.
- Gewichtsbesparingen.

XC60 wint van nieuwe BMW X3 en Mercedes GLC

Geplaatst: 05.04.2020 - 17:23
door jvov60

XC60 vs Macan & X3

XC60 wint van nieuwe BMW X3 en Mercedes GLC

Geplaatst: 08.04.2020 - 21:06
door Risrael
Er staat dat bij de Inscription navigatie een optie is. Volgens mij klopt dat echt niet.

XC60 wint van nieuwe BMW X3 en Mercedes GLC

Geplaatst: 09.04.2020 - 07:46
door V480-S60
Hier in NL klopt dat niet. Voor andere markten misschien wel.