Re: Besteld XC60
Geplaatst: 06.04.2018 - 21:54
Als je dit leest zou het nog niet van toepassing zijn voor besteld in 2018
BPM aanschafbelasting
Voor het kalenderjaar 2018:
De stukken van Prinsjesdag 2017 bevatten geen wijzigingen in de BPM.
De BPM-tarieven worden tussen 2017 en 2020 stapsgewijs verlaagd met uiteindelijk 12% ten opzichte van de 2016-tarieven.
Volledig batterij-elektrische (FEV) en waterstof-elektrische (HEV) auto’s blijven tot en met 2020 BPM-vrijgesteld.
De CO2-uitstoot van nieuwe modellen wordt vanaf 1 september 2017 berekend aan de hand van een nieuwe Europese testmethode (WLTP in plaats van NEDC). Door een grotere nauwkeurigheid en striktheid van de nieuwe test leidt dit op papier tot een hogere CO2-uitstoot. Om te voorkomen dat dit financieel doorwerkt in de BPM, worden in elk geval tot 1 januari 2019 de NEDC CO2-waarden aangehouden. Voor die nieuwe modellen betekent dit dat de WLTP CO2-waarden worden teruggerekend naar oude NEDC-waarden.
Jurisprudentie heeft ertoe geleid dat voortaan wordt toegestaan dat voor het verschuldigde bedrag aan BPM voor:
a) bestelauto’s die op enig moment op naam van een particulier komen en die als gebruikt voertuig zijn geïmporteerd, en
b) voor de ombouw van bestelauto’s tot personenauto, de afschrijving wordt bepaald aan de hand van de werkelijke waarde en niet de forfaitaire BPM-afschrijvingstabel.
MRB Motorrijtuigenbelasting
In de Prinsjesdag-stukken wordt aangekondigd dat op een nader te bepalen tijdstip in 2018 de MRB-grondslag (en provinciale opcenten) ‘massa ledig gewicht’ wordt vervangen door ‘massa rijklaar’ (= altijd 100 kg méér). De bedoeling hiervan is om aan te sluiten bij Europese grondslagen en het gewicht dat op de kentekencard staat. Om te voorkomen dat de MRB voor auto’s omhoog gaat, worden de tarieven in de MRB-tabel naar beneden bijgesteld. Daarnaast gelden voor de komende jaren de volgende aanpassingen zoals die al zijn vastgelegd in de Autobrief II van 2015:
Oude diesels: MRB-verhoging per 2019 voor dieselauto’s zonder af-fabriek roetfilter met 15% (grondslag is inclusief provinciale opcenten). Komt neer op ongeveer € 225 per jaar. Bij bestelauto’s: alleen af-fabriek roetfilter én ouder dan twaalf jaar. 15% Tariefsverhoging correspondeert daar (ondernemerstarief) met zo’n € 62 per jaar. De MRB dieselstraf is niet te ontlopen door een retrofit roetfilter onder een voertuig te monteren. De effectiviteit ervan is te laag (vangt slechts eenderde van de roetdeeltjes af).
Plug in-hybrides (PHEV’s): 2017 t/m 2020: behoud halftarief zoals dat ook in 2016 gold, maar dan exclusief de gewichtscorrectie van 125 kg voor het accupakket.
BPM aanschafbelasting
Voor het kalenderjaar 2018:
De stukken van Prinsjesdag 2017 bevatten geen wijzigingen in de BPM.
De BPM-tarieven worden tussen 2017 en 2020 stapsgewijs verlaagd met uiteindelijk 12% ten opzichte van de 2016-tarieven.
Volledig batterij-elektrische (FEV) en waterstof-elektrische (HEV) auto’s blijven tot en met 2020 BPM-vrijgesteld.
De CO2-uitstoot van nieuwe modellen wordt vanaf 1 september 2017 berekend aan de hand van een nieuwe Europese testmethode (WLTP in plaats van NEDC). Door een grotere nauwkeurigheid en striktheid van de nieuwe test leidt dit op papier tot een hogere CO2-uitstoot. Om te voorkomen dat dit financieel doorwerkt in de BPM, worden in elk geval tot 1 januari 2019 de NEDC CO2-waarden aangehouden. Voor die nieuwe modellen betekent dit dat de WLTP CO2-waarden worden teruggerekend naar oude NEDC-waarden.
Jurisprudentie heeft ertoe geleid dat voortaan wordt toegestaan dat voor het verschuldigde bedrag aan BPM voor:
a) bestelauto’s die op enig moment op naam van een particulier komen en die als gebruikt voertuig zijn geïmporteerd, en
b) voor de ombouw van bestelauto’s tot personenauto, de afschrijving wordt bepaald aan de hand van de werkelijke waarde en niet de forfaitaire BPM-afschrijvingstabel.
MRB Motorrijtuigenbelasting
In de Prinsjesdag-stukken wordt aangekondigd dat op een nader te bepalen tijdstip in 2018 de MRB-grondslag (en provinciale opcenten) ‘massa ledig gewicht’ wordt vervangen door ‘massa rijklaar’ (= altijd 100 kg méér). De bedoeling hiervan is om aan te sluiten bij Europese grondslagen en het gewicht dat op de kentekencard staat. Om te voorkomen dat de MRB voor auto’s omhoog gaat, worden de tarieven in de MRB-tabel naar beneden bijgesteld. Daarnaast gelden voor de komende jaren de volgende aanpassingen zoals die al zijn vastgelegd in de Autobrief II van 2015:
Oude diesels: MRB-verhoging per 2019 voor dieselauto’s zonder af-fabriek roetfilter met 15% (grondslag is inclusief provinciale opcenten). Komt neer op ongeveer € 225 per jaar. Bij bestelauto’s: alleen af-fabriek roetfilter én ouder dan twaalf jaar. 15% Tariefsverhoging correspondeert daar (ondernemerstarief) met zo’n € 62 per jaar. De MRB dieselstraf is niet te ontlopen door een retrofit roetfilter onder een voertuig te monteren. De effectiviteit ervan is te laag (vangt slechts eenderde van de roetdeeltjes af).
Plug in-hybrides (PHEV’s): 2017 t/m 2020: behoud halftarief zoals dat ook in 2016 gold, maar dan exclusief de gewichtscorrectie van 125 kg voor het accupakket.