Pagina 2 van 4

Re: Volvo V50 2.0D -> Dan toch roetfilter vol?

Geplaatst: 26.03.2018 - 16:10
door OGA244
een euro6 diesel heeft niet standaard ad blue

Re: Volvo V50 2.0D -> Dan toch roetfilter vol?

Geplaatst: 26.03.2018 - 16:34
door 4wielen
Blade schreef: Helaas is een nieuw filter niet altijd de oplossing. Hoe het precies met de tuningssoftware zit weet ik niet. Maar ik kan me voorstellen dat die een stuk vervuilender is met het gas intrappen. Logisch ook met een x aantal procent meer vermogen toch?

Wat ik wel weet dat de nieuwe diesels erg moelijk zijn om te kraken (tunen) dat zal niet zonder enige reden gedaan worden.

Het zou fijn zijn als er wat genuanceerder op gereageerd zou worden. De wagens van 2005-2012 zijn domweg niet allemaal even goed doorontwikkeld met die technologie als de autos van nu.

Mijn sdi doet gemiddeld 1:18 en op de plekken waar die niet meer mag komen komt die ook niet. Prima toch?

Ik zelf ben erg gecharmeerd vd toyota hybride techniek. Maarja dat zijn geen volvo’s. Mijn vader rijdt in een compleet originele v60 2011 d3. Erg blij mee. Super zuinig ook en naar ik meen euro5. De euro6 diesels zijn helemaal schoon icm adblue.
Je gaat uit van een 1:1 relatie tussen verbruik en vervuiling, maar die is er niet. Tevens ga je ervan uit dat ik scheur omdat mijn auto getuned is. Ook niet waar. Ik rij 1:17 met mijn D5, dus bijna net zo zuinig als jouw Inca.

Euro 5 en Euro 6 zijn uiteraard schoner, maar de verbeteringen zijn veel kleiner dan die van Euro 3 naar Euro 4. Hoe eerder ze alles onder Euro 4 verbieden, hoe beter. Ik weet nog hoe mijn A3 1.9 TDI (uit 2006) kon roeten en stinken. Reed overigens heerlijk, maar als ik nu wel eens achter zo’n wagen rijd, snap ik niet dat ze nog op de openbare weg mogen.

De D3 is inderdaad een heerlijke motor, maar nog steeds geen zuinig-/schoonheidswonder. Ik denk dat diesel zijn beste tijd gehad heeft.

Re: Volvo V50 2.0D -> Dan toch roetfilter vol?

Geplaatst: 26.03.2018 - 16:38
door Elho
4wielen schreef:
Ik denk dat diesel zijn beste tijd gehad heeft.
Inderdaad, daarom dat het zuur is om een auto die nog maar 4000 / 5000 eur waard is zo'n herstelling te laten ondergaan. In de wetenschap dat ook de distributieriem moet vervangen worden. Dat hij met 2 kleine peuters/kleuters eigenlijk wat te klein is. Ik zit zelf ook in een nieuwbouwproject. Ik heb langs de andere kant niet de middelen om een ruimere (benzine) te kopen. Zou ook niet weten naar welk ik merk dan zou moeten gaan kijken. De betaalbare 2dehands TSI's van VAG zijn blijkbaar ook geen aanrader.

Re: Volvo V50 2.0D -> Dan toch roetfilter vol?

Geplaatst: 26.03.2018 - 16:47
door Blade
OGA244 schreef: een euro6 diesel heeft niet standaard ad blue
Dat weet ik. De enne euro6 is de andere ook niet meer. Euro6 bestaat al wat langer, maar de wagens worden nog steeds schoner met euro6 label.

Ik ga er zeker niet vanuit dat je een hardrijder bent 4wielen. Hoe de verhoudingen zijn weet ik niet, en die zullen we ook nooit weten.

Het enige wat ik wel weet, dat polestar officiele tuning is, en die waardes zijn allemaal lang niet zo hoog als de onofficiele tuners.

Re: Volvo V50 2.0D -> Dan toch roetfilter vol?

Geplaatst: 26.03.2018 - 16:48
door Blade
Elho schreef:
4wielen schreef:
Ik denk dat diesel zijn beste tijd gehad heeft.
Inderdaad, daarom dat het zuur is om een auto die nog maar 4000 / 5000 eur waard is zo'n herstelling te laten ondergaan. In de wetenschap dat ook de distributieriem moet vervangen worden. Dat hij met 2 kleine peuters/kleuters eigenlijk wat te klein is. Ik zit zelf ook in een nieuwbouwproject. Ik heb langs de andere kant niet de middelen om een ruimere (benzine) te kopen. Zou ook niet weten naar welk ik merk dan zou moeten gaan kijken. De betaalbare 2dehands TSI's van VAG zijn blijkbaar ook geen aanrader.
Je moet even 750-1000€ apart houden voor een distributieketting revisie bij die vag autos. Verder best wel ok hoor.

Re: Volvo V50 2.0D -> Dan toch roetfilter vol?

Geplaatst: 26.03.2018 - 16:54
door OGA244
het ligt er aan hoe lang je hem houdt, want die revisie schijnt om de zoveel tijd terug te komen

Re: Volvo V50 2.0D -> Dan toch roetfilter vol?

Geplaatst: 26.03.2018 - 17:38
door 4wielen
Elho schreef:
4wielen schreef:
Ik denk dat diesel zijn beste tijd gehad heeft.
Inderdaad, daarom dat het zuur is om een auto die nog maar 4000 / 5000 eur waard is zo'n herstelling te laten ondergaan. In de wetenschap dat ook de distributieriem moet vervangen worden. Dat hij met 2 kleine peuters/kleuters eigenlijk wat te klein is. Ik zit zelf ook in een nieuwbouwproject. Ik heb langs de andere kant niet de middelen om een ruimere (benzine) te kopen. Zou ook niet weten naar welk ik merk dan zou moeten gaan kijken. De betaalbare 2dehands TSI's van VAG zijn blijkbaar ook geen aanrader.
Is inderdaad lastig, ik ben me ook al een tijd aan het oriënteren. TSI's durf ik ook niet aan. BMW benzine ook niet zonder problemen. De 1.6 benzinemotoren van Volvo/Ford verbruiken mij teveel, zeker aangezien ik ze verre van rap vind. Was bijna over naar een V60 D6 (kan net zonder kinderwagens), maar na alles wat ik erover lees aan problemen en het gegeven dan de motor slechts Euro 5 is, hebben me toch weerhouden. Wat dan... Ik weet het ook niet, daarom rij ik nog maar even door. Gelukkig kan mijn D5 nog honderdduizenden kilometers mee... Dan kan ik me wel een Tesla veroorloven.

Re: Volvo V50 2.0D -> Dan toch roetfilter vol?

Geplaatst: 26.03.2018 - 18:57
door Elho
Inderdaad... Erg weinig alternatieven.

Ik zal hem ook maar herstellen en dan beslissen om door te sparen totdat ik een budget van 15.000eur - 20.000eur kan uitgeven.

De nieuwe Mazda CX5 kan me bekoren, lijkt me ruim voldoende. Of een 2dehands vw passat / skoda suberp met een bouwjaar na de TSI problemen. Eventueel een Mercedes C200, maar echt een ruimtewonder is dat ook niet denk ik.

Re: Volvo V50 2.0D -> Dan toch roetfilter vol?

Geplaatst: 26.03.2018 - 20:23
door 4wielen
Misschien een hybride Lexus (niet de CT uiteraard)?

Volvo 940?

Geplaatst: 27.03.2018 - 10:32
door Kogelman
Ik zeg een Volvo 940 met G3?
De beste Volvo ooit gemaakt, volgens de fabrieksarbeiders in Zweden. Uit een tijd dat ingenieurs de maatstaven bepaalden i.p.v. boekhouders.
Duurzamer en groener rijden kan haast niet (levensduur van min. 25 jaar en km-standen tussen de 500.000 en 800.000 en meer zijn geen uitzondering).
Ruimte voldoende aan boord en alle standaard luxe die je nodig hebt is aan boord.
Onderhoud ook erg goed betaalbaar (lees: veelal zelf te doen) en geen afschrijving. Integendeel, de prijzen voor goede exemplaren trekken nu weer aan.

Re: Volvo V50 2.0D -> Dan toch roetfilter vol?

Geplaatst: 27.03.2018 - 10:33
door OGA244
maar echt schoon is een 940 qua uitstoot niet echt

Re: Volvo V50 2.0D -> Dan toch roetfilter vol?

Geplaatst: 27.03.2018 - 11:59
door Blade
4wielen schreef: Misschien een hybride Lexus (niet de CT uiteraard)?
De 300h is een serieus fijne en redelijk schone auto. Wel klein, erg klein.

Re: Volvo V50 2.0D -> Dan toch roetfilter vol?

Geplaatst: 27.03.2018 - 12:48
door 4wielen
Dat is de 200h...

Re: Volvo V50 2.0D -> Dan toch roetfilter vol?

Geplaatst: 27.03.2018 - 14:25
door Blade
Die ook ja. Ook hele goede auto's. Maar met een mooiere koets dan een prius.

Re: Volvo V50 2.0D -> Dan toch roetfilter vol?

Geplaatst: 27.03.2018 - 16:23
door hsv70
OGA244 schreef: maar echt schoon is een 940 qua uitstoot niet echt
Wel op LPG.
Hoewel de oudere wagens en de oldtimers verketterd worden, denk ik dat het schoner om een oude auto op te rijden, ondanks de wat hogere vervuiling van die auto.
De vervuiling die het produceren van een nieuwe auto met zich meebrengt, mag er best wezen.
En eenmaal rijdend zijn ze ook niet schoon...

Re: Volvo V50 2.0D -> Dan toch roetfilter vol?

Geplaatst: 27.03.2018 - 17:20
door OGA244
wat wil je nu zeggen? en onderbouw het eens....

Re: Volvo V50 2.0D -> Dan toch roetfilter vol?

Geplaatst: 27.03.2018 - 20:05
door TijnOnlijn
Ik blijf even uit de buurt van de welles/nietes discussie van het leeghalen van het filter. Maar ik wil wel even noemen dat de dieselspecialist er een nieuwe vulling in kan zetten. Dat kost ongeveer 350 euro wat een heel wat vriendelijker prijsje is dan een nieuw filter bij de dealer laten monteren.

Re: Volvo V50 2.0D -> Dan toch roetfilter vol?

Geplaatst: 27.03.2018 - 20:08
door TijnOnlijn
Hoe kan de distributieriem er trouwens aan zitten te komen? Rij je nog met de originele rond en had het eigenlijk al gedaan moeten zijn? Of heb je misschien een onjuiste interval in je hoofd?

Re: Volvo V50 2.0D -> Dan toch roetfilter vol?

Geplaatst: 27.03.2018 - 20:12
door Elho
Ik trek het nog altijd in twijfel dat mijn filter nu plots vol is. Het lijkt me sterk dat hij continu aan het regenereren is waardoor ik nu diesel bij mijn olie heb. Dit moet dan toch de laatste 12000 km gebeurd zijn. Ik heb nooit iets raar gemerkt aan mijn verbruik. Ik ken het roetfilter probleem bij Volvo en keek soms expliciet naar mijn actueel verbruik om een eventuele regeneratie op te merken. Ik heb nooit iets abnormaal opgemerkt. Het enige wat we de laatste maanden merken is de dieselgeur in het interieur. Als ik niet per toeval mijn oliepeil zou gemeten hebben afgelopen zondag zou ik het nooit geweten hebben. Morgenvroeg breng ik hem voorzichtig binnen.

De distributieriem moet volgens mijn garagist vanaf 170.000 km?

Re: Volvo V50 2.0D -> Dan toch roetfilter vol?

Geplaatst: 27.03.2018 - 20:17
door OGA244
Of 10jaar