Pagina 2 van 4
Re: Ik moet wat bekennen......
Geplaatst: 08.06.2018 - 15:16
door DB200
Gefeliciteerd, dat worden weer een aantal onrustige nachtjes in de dagen voor uitlevering

.
Re: Ik moet wat bekennen......
Geplaatst: 08.06.2018 - 15:45
door RoaldH
mga1600 schreef:
Laadpaal hoeft niet perse toch, hij laadt toch maar 1-fase 13A - of zie ik dat verkeerd? Nou heb ik wel 3-fase in de garage dus kan het nooit ingewikkeld zijn toch?
Het is inderdaad een privé auto, de gunstige bijtelling die hoort bij 49 gram heb ik niets meer aan, alleen wel halve wegenbelasting zo lang als dat nog duurt. Ik rij relatief veel kleine afstanden dan zou hybride dus echt wel wat moeten helpen.....
Foto’s volgen - uiteraard - als ik de auto ‘krijg’.
Je kan maximaal laden op 1-fase met 16A. Eventueel kun je adapter maken van de rode stekker (3 fase male) naar de blauwe stekker (1 fase female), dan kun je met een Mennekes met 16A CEE aansluiting laden. Daarvoor heb je geen laadpaal nodig.
Re: Ik moet wat bekennen......
Geplaatst: 08.06.2018 - 19:17
door Autozoeker
Autozoeker schreef:

noooooit proefrijden... gaat je knaken kosten hehe
Hahahahha ik heb ook een Zweed en er zit ook gratis spatlappen voor bij en gelamineerd glas
Re: Ik moet wat bekennen......
Geplaatst: 08.06.2018 - 22:02
door Msuidgeest
RoaldH schreef:
mga1600 schreef:
...
Je kan maximaal laden op 1-fase met 16A. Eventueel kun je adapter maken van de rode stekker (3 fase male) naar de blauwe stekker (1 fase female), dan kun je met een Mennekes met 16A CEE aansluiting laden. Daarvoor heb je geen laadpaal nodig.
Dat mag dus niet. Het is onveilig en verboden om van een krachtaansluiting een 230 volt dingetje te maken. In dit geval zul je een 230 volt-aansluiting in de meterkast moeten maken voor je blauwe Mennekes-wcd.
Re: Ik moet wat bekennen......
Geplaatst: 08.06.2018 - 22:10
door mga1600
Msuidgeest schreef:
RoaldH schreef:
mga1600 schreef:
...
Je kan maximaal laden op 1-fase met 16A. Eventueel kun je adapter maken van de rode stekker (3 fase male) naar de blauwe stekker (1 fase female), dan kun je met een Mennekes met 16A CEE aansluiting laden. Daarvoor heb je geen laadpaal nodig.
Dat mag dus niet. Het is onveilig en verboden om van een krachtaansluiting een 230 volt dingetje te maken. In dit geval zul je een 230 volt-aansluiting in de meterkast moeten maken voor je blauwe Mennekes-wcd.
Maar je hebt toch ook van die ‘officiële’ CEE-wandcontactdozen met daarop al van de fabriek uit een 240 enkel-fase WKD gemonteerd. Dan doe je eigenlijk hetzelfde toch namelijk een fase afsplitsen. Mag dat wel?
Re: Ik moet wat bekennen......
Geplaatst: 08.06.2018 - 22:25
door RoaldH
mga1600 schreef:
Maar je hebt toch ook van die ‘officiële’ CEE-wandcontactdozen met daarop al van de fabriek uit een 240 enkel-fase WKD gemonteerd. Dan doe je eigenlijk hetzelfde toch namelijk een fase afsplitsen. Mag dat wel?
Het mooiste is natuurlijk een officieel CEE aansluitpunt op een eigen 16a groep. Een elektricien kan dat zo voor je regelen. Dan heb je geen verloop nodig. Is minder storingsgevoelig en is ook buiten te monteren, als je de auto niet in de garage zou parkeren. Als de kosten geen probleem zijn, zou dat mijn voorkeur zijn boven een verloopstuk.

Re: Ik moet wat bekennen......
Geplaatst: 08.06.2018 - 22:50
door RoaldH
Hier de officiële adapter:
http://www.allekabels.nl/cee-stekker/71 ... apter.html
Hieraan kan de Volvo Mennekes CEE lader worden aangesloten.

Re: Ik moet wat bekennen......
Geplaatst: 08.06.2018 - 23:41
door Rudyvg
Gefeliciteerd met de aankoop. Benieuwd naar de foto’s!
Re: Ik moet wat bekennen......
Geplaatst: 09.06.2018 - 08:23
door CH Racing M900
Proficiat. Ga je van genieten!
Re: Ik moet wat bekennen......
Geplaatst: 09.06.2018 - 13:10
door mga1600
Dank iedereen voor de belangstelling, de tips en de goede wensen! Voor wat betreft het accu-laden: een installateur komt een dezer dagen kijken wat er moet en kan gebeuren om het goed en veilig te laten geschieden. Kun je de laadkabel trouwens “ongestraft” voor langere tijd aangekoppeld laten (als je een paar dagen weg bent bijvoorbeeld) of is dat af te raden?
We hebben echt zin in deze auto, hij gaf ons een nog grotere ‘kick’ dan de nieuwe XC60 hoewel dat ook echt een fijne auto bleek te zijn. De XC90 is wel heel groot, dat is meestal wel fijn, (maar niet altijd praktisch bij het parkeren). Maar gelukkig zit er wel een 360 graden camerageval op. Dat helpt.....!
Ik was eerst bang dat mijn vrouw ‘m te groot zou vinden om in te rijden, maar ze vond ‘m juist heel ‘gemakkelijk’ rijden met goed uitzicht en overzicht.
En hij kan theoretisch zelf parkeren.......werkt dat ‘een beetje’ trouwens? Ik vind de kleur en de uitvoering van de auto helemaal geweldig en hij is lekker compleet. Hij mist alleen- net als de Momentum van een vriend van me - DAB. Dat is jammer maar het kan niet nagebouwd worden werd mij verteld. Dus internet radio dan maar.via TuneIn..! Hij heeft ook geen B&W Audio, da’s wel wat jammer maar dat was een keuze en er is niets aan te doen. Het geluid van de HIgh Performance is niet slecht, maar wel een beetje “dun” en “vlak”vergeleken met de HK die we nu in de XC60 hebben. Niet veel bas en de hoge tonen zijn wat flets. Ik heb nog een compacte Active Subwoofer liggen die ik in mijn eerste X60 had aangesloten (met zelf-gefabriceerde kabel die tussen de versterker en de speakerkabels kwam zodat ik niet hoefde te ‘hakken’ in de auto kabelboom. Misschien past dat wel. Heeft iemand toevallig een plaatje van de. pin-out van de versterker? Dan is het bas-probeer wel getackeld. Wellicht kan er met een eters tweeter wat aan de hoge tonen gedaan worden? Iemand ervaring wellicht? Klinkt waarschijnlijk vreemd (of negatief) om al over aanpassingen te praten zoals je de auto nog niet eens hebt?
Voor de goede orde: we zijn juist heel Erg blij met alle wèl aanwezige toeters en bellen: zoals de fijne luchtvering, het met leer-beklede dashboard, de gelamineerde ruiten, de Actieve led lampen, de electrisch uitklappende trekhaak, de lekkere stoelen die elektrisch alle kanten op kunnen (die zitting-verlenging die de nieuwe modellen hebben is erg prettig), het feit dat hij is 7-zits is is leuk voor de kleinkinderen, de ingebouwde verhoging in de achterbank is fijn voor de kleinste van dat spul, en de al aanwezige Polestar tuning is leuk voor mezelf.
Kortom allemaal helemaal blij.
Bijna zonde om er dit jaar niet mee op vakantie te kunnen omdat we naar Perth in Australië gaan (waar mijn dochter tijdelijk woont en van haar eerste kind gaat bevallen).
Re: Ik moet wat bekennen......
Geplaatst: 09.06.2018 - 13:46
door Msuidgeest
Huib (en anderen): die rode 400 volt CEE-contactdozen met een blauwe 230 volt aansluiting mogen alleen als er een 4 polige automaat in de meterkast is gemonteerd. En dan ook nog eens alleen maar 16 ampère. Waarom 4 polig? Bij sluiting schakelt namelijk de hele handel uit inclusief de nulgeleider: er kan dus nooit spanning blijven staan op de andere 2 fasen.
Wat ik hier eerder heb begrepen is dat er een 230 volt aftakking gemaakt zou kunnen worden van een 3-fasegroep. Dat mag niet, wel in een gecombineerde situatie dus. Zie het plaatje als voorbeeld.
Re: Ik moet wat bekennen......
Geplaatst: 09.06.2018 - 14:01
door RoaldH
@Mark.
Duidelijk verhaal. Je wil natuurlijk niet dat je onder stroom zou komen te staan.
Re: Ik moet wat bekennen......
Geplaatst: 09.06.2018 - 14:12
door mga1600
Dank je Mark!
Zoals ik zojuist schreef haal ik er een installateur (specifiek met verstand van 3 fase stroom) bij om de hele boel hier eens goed te komen bekijken en aan te passen waar nodig. Ons huis is in de loop der jaren (ook door voorgangers) flink verbouwd met bijbehorende elektrische aanpassingen en ik vind het tijd voor een “APK” want het moet wel veilig!
Re: Ik moet wat bekennen......
Geplaatst: 09.06.2018 - 21:32
door Msuidgeest
Voor aanvullende vragen ben ik natuurlijk bereikbaar.
Re: Ik moet wat bekennen......
Geplaatst: 09.06.2018 - 22:00
door mga1600
Msuidgeest schreef:
Voor aanvullende vragen ben ik natuurlijk bereikbaar.
Dank je, dat is goed om te weten!
geleverd...!
Geplaatst: 26.06.2018 - 12:34
door mga1600
Een paar dagen geleden is onze Zweedse import bolide afgeleverd.
Hij was werkelijk bijna-mooier-dan-nieuw opgepoetst en dus van binnen en van buiten en zelfs onder de motorkap echt niet van nieuw te onderscheiden (behalve dan de km-teller die op 28.500 stond). Echt super- netjes gedaan door Ton van Kuijk
Hij rijdt echt fantastisch, heeft een lekkere hoge instap (zonder hoofdstoten kan ik instappen) hij is erg ruim (we hebben ‘m al even als ‘verhuiswagen’ gebruikt), hij is dankzij de luchtvering erg comfortabel met lange veerwegen maar toch ligt hij voor je gevoel vlak in de bochten ondanks het hoge gewicht.
Meteen de eerste avond een (geheel) elektrische rit van bijna 35 km gemaakt en dat is toch wel heel relaxed en luxueus: ‘doodstil en voornaam’ glijdt de auto dan door het verkeer, het gelaagde glas zal aan die rust bijdragen denk ik. De actieve LED koplampen geven ontstellend veel licht, veel meer nog dan xenon van de XC60, prettig dus!
Maar het is ook een Jekyll & Hyde auto want in de Powerstand toont hij een heel ander karakter en is het geen sjieke cruiser meer maar gewoon ‘een beest’. Dan heeft hij een absurde acceleratie die voor je gevoel eigenlijk niet kàn met het hoge gewicht van de auto (maar het toch echt doet en dat is af-en-toe wel leuk), een strakkere vering, een steviger stuurgevoel etc. Voelt bijna als een andere auto. (Deze auto was al Polestar getuned en je merkt wel dat je dan toch even voorzichtig moet zijn met gas geven als hij in de Powerstand staat om wielspin te voorkomen.)
Op een langere rit dit weekend (ca. 250 km) en flink beladen, blijkt - ook als de accu zo’n beetje leeg is en de benzinemotor er dus echt bij moet komen - dat de auto verrassend zuinig is. Want ondanks veel drukte en file (èn na aankomst een ruige proefrit door mijn zoon) blijkt dat het gemiddelde benzineverbruik over de dag 6,5 l/100 km bedroeg. Alles in aanmerking nemend erg netjes voor zo’n bakbeest vind ik.
Wat in deze auto nieuw is voor mij is het zelf-parkeren (werkt goed), het zelf kunnen sturen (tikje onrustig naar mijn smaak), Apple CarPlay (handig) en natuurlijk het iPad dashboard. Dat is nog wel even zoeken, maar dat komt wel.... toch?
Er zit ook een button ‘Connected Safety’ op het scherm, dat schijnt een systeem te zijn waar auto’s elkaar onderling waarschuwen bij bijvoorbeeld gladheid op een bepaald wegdeel. Volgens de dealer zit dat nog niet op origineel Nederlandse auto’s en heeft het nog geen zin om voor die ‘dienst’ te registreren. Weet iemand daar iets van?
Kortom een heerlijke auto, een forse stap vooruit in vrijwel alle opzichten, alleen wat kwaliteit van de audio betreft ben ik er helaas juist niet op vooruitgegaan: het is High Performance en eerder had ik Harman Kardon, dat was echt aanmerkelijk beter (al vond ik de Premium Sound in de V70n van weleer nog weer beter).
Maar je kunt niet alles hebben......
Ik heb van mijn voor-vorige auto nog een actieve subwoofer liggen, dus die ga ik denk ik weer aansluiten om daarmee het geluid wat meer body te geven. We zien wel....!
Verder dik tevreden en blij....
Re: Ik moet wat bekennen......
Geplaatst: 26.06.2018 - 13:49
door Walter
schitterend Huib, veel plezier met het blauwe gevaarte
Re: Ik moet wat bekennen......
Geplaatst: 26.06.2018 - 13:55
door diesel01
Gaaf ding hoor, veel plezier ermee!
Re: Ik moet wat bekennen......
Geplaatst: 26.06.2018 - 14:53
door mga1600
Walter schreef:
schitterend Huib, veel plezier met het blauwe gevaarte
... gevaarte....? Er stond kortgeleden in een bericht dat dit een van de veiligste auto’s is......haha!
Re: Ik moet wat bekennen......
Geplaatst: 26.06.2018 - 15:25
door Walter