Pagina 2 van 2
Re: Pilotassist II
Geplaatst: 12.10.2018 - 23:57
door NBu
Die versie 3 bij de v60 klinkt hoopvol! Hopelijk gaan ze dit ook aanbieden voor de xc90.
Weet iemand of de hardware identiek is bij deze modellen?
Re: Pilotassist II
Geplaatst: 13.10.2018 - 18:37
door mga1600
NBu schreef:
Die versie 3 bij de v60 klinkt hoopvol! Hopelijk gaan ze dit ook aanbieden voor de xc90.
Weet iemand of de hardware identiek is bij deze modellen?
Ik vroeg er van de week naar bij de dealer toen ik daar was voor een nieuwr schop sensor. Het antwoord “neen, want de “camera” en processor van de V60 is sneller waardoor een betere pilot assist mogelijk is”. Volgens hen komt er dus geen vergelijkbare update voor de eerdere modellen......
Re: Pilotassist II
Geplaatst: 15.10.2018 - 09:53
door NBu
Dat klinkt helaas niet hoopgevend.
Re: Pilotassist II
Geplaatst: 16.10.2018 - 20:34
door snrbcb
Heb het systeem een aantal malen uitgeprobeerd, ben er niet kapot van. in de file wel, maar bij 130km/h hartstikke link.
Met 130 op de rechterbaan een uitvoegstrook naderend gaf het stuur ineens een ruk naar rechts bij begin uitvoegstrook . Die lijnen waren blijkbaar witter dan de onderbroken lijn rechtdoor. Schrok me rot!!
Re: Pilotassist II
Geplaatst: 16.10.2018 - 20:39
door liquid_force
het is ook een rij-ondersteunings-systeem ... pilot-Assist ... geen Autopilot!
Re: Pilotassist II
Geplaatst: 16.10.2018 - 21:51
door D5R-Design
liquid_force schreef:
het is ook een rij-ondersteunings-systeem ... pilot-Assist ... geen Autopilot!
Dat schijnen sommig hier niet te begrijpen...
Net als ABS, ESP en ga zo maar door.. hulpmiddelen.. niet meer en niet minder..
Re: Pilotassist II
Geplaatst: 16.10.2018 - 23:02
door IkeV70
liquid_force schreef:
het is ook een rij-ondersteunings-systeem ... pilot-Assist ... geen Autopilot!
Ohh, "assist". In dat geval is zo'n ruk naar rechts bij 130 km/h natuurlijk niet onacceptabel.
(Of bedoel je dat niet?)
Re: Pilotassist II
Geplaatst: 17.10.2018 - 10:15
door NBu
Ik ga er vanuit dat iedereen hier weet dat het een ondersteuningssysteem is. Hier gaat het gesprek verder ook niet over. wel worden hier ervaringen gedeeld over het systeem. lijkt mij niet vreemd op een forum?
Maar wat betreft het "automatisch een uitvoegstrook" nemen heb ik ook al ondervonden. dat is inderdaad schrikken!
Re: Pilotassist II
Geplaatst: 21.10.2018 - 08:58
door mariomaf
Ik heb ook al regelmatig gehad dat een afslaande auto voor mij (waar ik keurig langs kan als ik 30-50 cm naar links ga) mijn auto heel hard doet afremmen. Twee keer bijna een auto bij mij achterop gehad. Deze assist zaken vind ik erg arbitrair, tot nog toe heb ik er alleen maar last van en schrik ik me rot en veroorzaakt het bijna ongelukken. Aan de andere kant... ooit heb ik het misschien wel nodig en dan ben je blij dat het er in zit. Heel erg dubbel.
Re: Pilotassist II
Geplaatst: 21.10.2018 - 09:11
door OGA244
Maar kende de auto jouw voornemen ook dat je van plan was om die 30 tot 50cm naar links te gaan?
Die meet en reageert op basis van instellingen waarbij deze concludeerde dat er op basis van de op dat moment gekozen koers een aanrijding plaats zou kunnen gaan vinden
Re: Pilotassist II
Geplaatst: 21.10.2018 - 09:53
door liquid_force
ik heb gisteren circa 450km snelweg gereden, en het grootste deel op de pilot-assist. 135kmh vastgetikt en voor de snelweg echt een super uitvinding! Filerijden in de stad ja, verder zie ik het nut er nog niet heel erg van.
Re: Pilotassist II
Geplaatst: 21.10.2018 - 11:38
door IkeV70
OGA244 schreef:
Maar kende de auto jouw voornemen ook dat je van plan was om die 30 tot 50cm naar links te gaan?
Die meet en reageert op basis van instellingen waarbij deze concludeerde dat er op basis van de op dat moment gekozen koers een aanrijding plaats zou kunnen gaan vinden
Waar het om gaat is dat de pilot assist een verkeerde inschatting maakt en vervolgens een gevaarlijke ingreep doet. Dat je dat technisch kunt uitleggen maakt de inschatting niet minder verkeerd. Het systeem is gewoon nog niet intelligent genoeg.
Re: Pilotassist II
Geplaatst: 21.10.2018 - 11:41
door OGA244
Het systeem maakt n inschatting, er kwam geen aanrijding, wat is verkeerd? (Aan D6 te zien geen eigen ervaringen?)
Re: Pilotassist II
Geplaatst: 21.10.2018 - 11:49
door Willy.VdW
City Safety heeft mij ook al wel eens flink doen schrikken door een plots remmanoeuver.
Het gebeurde toen ik een tegenligger zou kruisen ter hoogte van een asverschuiving van de weg.
Daardoor was die tegenligger op zeker moment, net voor de verschuiving, pal voor mijn auto.
Een verkeerde inschatting van het systeem? De situatie kennende wel, maar ook aannemelijk.
Het remmen was weliswaar kort, te kort om achteraan aangereden te worden bij een normale afstand.
Sinds ik de setting op "laat" gezet heb is zoiets niet meer voorgekomen.
Richtingaanwijzers gebruiken is denk ik ook van belang om de auto geen foute keuze te laten maken.
Re: Pilotassist II
Geplaatst: 21.10.2018 - 12:08
door IkeV70
OGA244 schreef:
Het systeem maakt n inschatting, er kwam geen aanrijding, wat is verkeerd? (Aan D6 te zien geen eigen ervaringen?)
...
Een onnodige remingreep is vanzelfsprekend verkeerd ja. Gevaarlijk zelfs.
Mujn D6 heeft alleen collision warning. Ik ben heel erg blij dat dat alleen maar een warning is en niet leidt tot remingrepen, gezien het grote aantal onterechte en premature warnings.
Re: Pilotassist II
Geplaatst: 21.10.2018 - 12:29
door OGA244
Collision warning is steeds wel gecombineerd met full auto brake..
Re: Pilotassist II
Geplaatst: 21.10.2018 - 13:05
door OGA244
Een hulpsysteem kan soms ingrijpen bij n wat onstuimigere rijstijl..
Re: Pilotassist II
Geplaatst: 23.10.2018 - 09:03
door mariomaf
Mijn rijstijl is echt niet onstuimig. ik bleef binnen mijn baan (als je deze denkbeeldig op een kruispunt zou doortrekken, de snelheid was rond de 35km/u). De auto maakt echt een inschattingsfout.
Ook een keer op een snelweg. Voor mij gaat men remmen, ik rem ook, ruim op tijd. De auto denkt op de een of andere manier dat ik niet aan het remmen was of dat de auto voor mij veel harder remde. Per saldo stond ik bijna stil met een auto bijna achter op me en had ik echt een zee van ruimte voor me. Dit heeft niks met onstuimig rijden te maken, maar met een verkeerde inschatting.
Ik vind het lastig, want zoals ik al zei, heb ik nu een aantal keer bijna iemand achter op me gehad en baal ik er van. Aan de andere kant... je zou het maar 1 keer echt nodig hebben.
De reactie van mensen achter je is ook best heftig, want die zitten bijna op je en zitten te vloeken en te tieren. Die begrijpen totaal niet wat er gebeurde, waarom ik ineens "op mijn rem" trap.
Re: Pilotassist II
Geplaatst: 23.10.2018 - 10:38
door diesel01
mariomaf schreef:
De reactie van mensen achter je is ook best heftig, want die zitten bijna op je en zitten te vloeken en te tieren. Die begrijpen totaal niet wat er gebeurde, waarom ik ineens "op mijn rem" trap.
Dat heeft te maken met het feit dat iedereen te weinig afstand houdt en geen rekening houdt met het onverwachte.
In Dld afgelopen week weer gezien dat de echt krachtige auto's afstand houden, het gat is namelijk zo dicht wanneer de voet naar beneden gaat.
En de auto's met gemiddeld vermogen allemaal erg kort volgen.
Re: Pilotassist II
Geplaatst: 23.10.2018 - 10:52
door IkeV70
diesel01 schreef:
mariomaf schreef:
De reactie van mensen achter je is ook best heftig, want die zitten bijna op je en zitten te vloeken en te tieren. Die begrijpen totaal niet wat er gebeurde, waarom ik ineens "op mijn rem" trap.
Dat heeft te maken met het feit dat iedereen te weinig afstand houdt en geen rekening houdt met het onverwachte.
In Dld afgelopen week weer gezien dat de echt krachtige auto's afstand houden, het gat is namelijk zo dicht wanneer de voet naar beneden gaat.
En de auto's met gemiddeld vermogen allemaal erg kort volgen.
Het is de altijd de schuld van alles en iedereen, behalve van Volvo...
De afstand was blijkbaar niet te klein, want zijn achterliggers knalden niet tegen hem aan. Neemt niet weg dat de noodrem van Volvo toch tot grote irritatie leidde (en dat kan ik me heel goed voorstellen)