Airco service vereist, iemand reset tips?

Het board om te praten over zaken die exclusief voor de Plug In Hybrid Volvo's van toepassing zijn
MacDeluxe
2nd Gear member

Helaas hebben wij drie weken geleden ook de airco opgeblazen in onze PIH uit nov 2014. Dus dik drie en een half jaar heeft hij het volgehouden.
Probleem was wel dat dit gebeurde een dag voor ons vertrek naar zuid Frankrijk! De dealer gaf aan dat ze geen aircopompen op de plank hadden liggen, omdat Volvo op dit moment geen goed werkend model heeft.
Daarom het internet maar eens afgespeurd en onder andere dit topic gevonden. Wel ff schrikken als je leest dat er mensen zijn die al aan hun zoveelste airco toe zijn!!!

Na veel gedoe met Volvolease NL hebben we een vervangende V60 T4 gekregen. Volvolease vond eigenlijk dat we geen vervangende auto moesten krijgen, want "vroeger gingen we ook zonder airco op vakantie". Ben best boos geworden en uiteindelijk dan toch een vervanger meegekregen (gelukkig niet de qashqai die ze me eerst voorgesteld hadden).

Na twee weken vakantie was hij weer gerepareerd. De dealer wist ons te vertellen dat dit inmiddels de vijfde generatie is die er bij ons ingekomen is en dat Volvo verwacht dat deze goed is. Het geheel is kosteloos vervangen. Volvo biedt inmiddels ook verlengde garantie op de aircopompen, omdat het een bekend probleem is.
Ik hoop dat we over een maand niet weer bij de dealer staan, maar laten we er maar vanuit gaan dat het nu goed is ;)
aristo
2nd Gear member

Helaas hier ook......wij hadden gehoop dat het bij ons uitbleef, maar een maand nadat we de auto op onze naam hadden gezet is vlak voor onze vakantie de eerste aircopomp verwisseld. Dankzij de goede service van Nieuwenhuyse.....maar helaas krijg ik nu de storing airco service vereist...dus helaas binnen 2 maand. Ik merk en misschien hebben meer d6 rijders dit meegemaakt dat voordat de melding komt de motorcheck langer blijft branden en ook af en toe nog een keer de startknop moet indrukken. Ook bij Nieuwenhuyse hebben ze de pomp niet op voorraad dus ik moet hoop ik het een week nog volhouden.
Ik blijf het een heerlijke auto vinden en hoop echt van harte dat de aircopomp leverancier de fout kan oplossen.. Het moet toch kunnen....een koelkast draait toch ook moeiteloos 10 jaar.....
jefko
1st Gear member

Eind April heb ik bij van der Woude in Woerden een 5 jaar oude V60-PIH aangeschaft. Met 247.000 Km op de teller uit de lease gekomen. Uit de bijgeleverde onderhoudshistorie stond in maart 2017 een aircopomp en distributie genoemd en 28-12-2017 een Dynamo compleet. Zojuist terug van 3 weken Frankrijk en jawel hoor op de terugreis melding Airco Check service en warme lucht uit de roosters. Bij een airco controle bedrijf in Wateringen bleek vandaag dat de druk okay is, maar wel 2 foutcodes ACCM-8102D92 (Stroomsensor hoogspanning Onderdelenstoring) en BECM-C105700 (Fout niveau 1 isolatie spanningssysteem hybride/EV-accu). Volgens de dealer in Leiderdorp zou de airco pomp vervangen moeten worden.
Ik heb hem gevraagd contact op te nemen met de dealer in Nijmegen, waar de pomp in maart 2017 vervangen zou zijn.
Ik wil uiteraard de garantie gaan claimen.
PS1: een van de redenen om mijn V70 classic uit 1998 (na 15 jaar bezit) te vervangen was juist dat de airco van de V70 niet werkte.
PS2: hoewel de onderhoudshistorie van de V60 de aircopomp meldt, kon op mijn telefonische vraag bij de onderhoudsdealer deze airco pomp melding niet bevestigd worden. Lijkt mij geen goed begin voor deze garantieafwikkeling.
iemand suggesties?
Jefko
V60-PIH 2013
MacDeluxe
2nd Gear member

Onze pomp is ook door Henk Scholten in Nijmegen vervangen. Daar gaven ze aan dat Volvo een verlengde garantie had ingesteld voor de aircopompen. Dus ik weet niet beter dan dat het kosteloos moet worden vervangen.
Wij (en Volvo Lease NL) hebben iig geen kosten gehad aan het vervangen van onze pomp van minder dan een maand geleden (wist Henk Scholten mij te vertellen).
IkeV70
5th Gear member

jefko schreef: ACCM-8102D92 (Stroomsensor hoogspanning Onderdelenstoring) en BECM-C105700 (Fout niveau 1 isolatie spanningssysteem hybride/EV-accu). Volgens de dealer in Leiderdorp zou de airco pomp vervangen moeten worden.
Dit is hèt probleem met de aircopomp in de V60 PIH. De isolatie van electrische leidingen kan niet tegen olie waar het mee in aanraking komt. Dat leidt tot kortsluiting. Begint beperkt (niveau 1) maar wordt steeds erger. Bij niveau 4 stopt de auto er geloof ik mee. In de praktijk blijkt dat die pompen het soms maar 2 maanden volhouden, meestal een paar maanden langer.

Zoals je al hebt kunnen lezen in de topics over de aircopomp van de PIH bestaat er een soort verlengde 100% garantie op die pompen. Daar moet je maar eens achteraan.
V70 - 2.5D
V60 PIH
V60 T5
evkessel
2nd Gear member

IkeV70 schreef:
jefko schreef: ACCM-8102D92 (Stroomsensor hoogspanning Onderdelenstoring) en BECM-C105700 (Fout niveau 1 isolatie spanningssysteem hybride/EV-accu). Volgens de dealer in Leiderdorp zou de airco pomp vervangen moeten worden.
Dit is hèt probleem met de aircopomp in de V60 PIH. De isolatie van electrische leidingen kan niet tegen olie waar het mee in aanraking komt. Dat leidt tot kortsluiting. Begint beperkt (niveau 1) maar wordt steeds erger. Bij niveau 4 stopt de auto er geloof ik mee.
Isolatie in de pomp op de koelolie?
V60 Hybride Limited Edition 038 MY13
aristo
2nd Gear member

Zoals ik kan lezen en de garage was hier ook niet helemaal duidelijk over dat het gaat over de interne isolatie van de pomp. De receptionist had het over het afbreken van een onderdeel in de pomp maar dat lijkt me stug. Ik lees in Amerikaanse sites dat vaak de fout wordt gemaakt met hybride systemen dat de hoogvoltage systemen na vervanging van de hoogvoltage aircopomp geflushed worden en dit schijnt nadelig uit te pakken voor dit soort systemen. Ook dient het dus aan te bevelen om niet de reguliere vulsysteem te gebruiken( dus een apart vulsysteem). Voor hybride systemen omdat de kleinste hoeveelheid verkeerde olie in het systeem de windingen kan aantasten. De windingen zijn gedrenkt in olie speciaal voor hoogvoltage systemen. Nu ga ik niet zeggen dat er fouten worden gemaakt maar als ik hoor dat bij nieuwe auto's de aircopomp het vaak 3 tot 5 jaar of langer uithoudt en zodra deze verwisseld wordt het maar een maand of 3 uithoudt zou het dan.........???????? De pompleverancier levert niet merkspecifiek en het lijkt wel of Volvo de kroon spant met de problemen van de aircopomp.
TimV
2nd Gear member

Hier ook om de 3 a 4 dagen eens een hybride storing systeem. Nieuwe aircopomp van 30 mei.
evkessel
2nd Gear member

aristo schreef: Zoals ik kan lezen en de garage was hier ook niet helemaal duidelijk over dat het gaat over de interne isolatie van de pomp. De receptionist had het over het afbreken van een onderdeel in de pomp maar dat lijkt me stug. Ik lees in Amerikaanse sites dat vaak de fout wordt gemaakt met hybride systemen dat de hoogvoltage systemen na vervanging van de hoogvoltage aircopomp geflushed worden en dit schijnt nadelig uit te pakken voor dit soort systemen. Ook dient het dus aan te bevelen om niet de reguliere vulsysteem te gebruiken( dus een apart vulsysteem). Voor hybride systemen omdat de kleinste hoeveelheid verkeerde olie in het systeem de windingen kan aantasten. De windingen zijn gedrenkt in olie speciaal voor hoogvoltage systemen. Nu ga ik niet zeggen dat er fouten worden gemaakt maar als ik hoor dat bij nieuwe auto's de aircopomp het vaak 3 tot 5 jaar of langer uithoudt en zodra deze verwisseld wordt het maar een maand of 3 uithoudt zou het dan.........???????? De pompleverancier levert niet merkspecifiek en het lijkt wel of Volvo de kroon spant met de problemen van de aircopomp.
Ik lees het nu ook inderdaad. Bij het flushen van het a/c systeem, kan er een restant van verkeerde olie voor zorgen dat de airco een high voltage storing detecteert en uit veiligheid stopt. Lees ook of mogelijke schok voor monteur. Wat dus in mijn optiek voor gevolgschade kan zorgen aan de ISG.
Dit kan dus bij een airco beurt ontstaan.

Allemaal hypothetisch of dit ook bij Volvo een oorzaak kan zijn.
Veel info dateert uit ervaringen van zelfs 2009.
En er zijn veel andere merken met electrische airco's zonder deze problemen.
En ook lijkt het me dat dit bij de garages in NL allang bekend zou moeten zijn.

Gedoe in ieder geval, veel gedoe.
Gouwe
7th Gear member

https://www.amt.nl/werkplaats-onderhoud ... s-10153151

Ik kan me alleen niet voorstellen dat Volvo zijn garantie verlengt en betaald voor al die compressoren terwijl het de dealers zouden zijn die op een onjuiste methode compressoren vervangen?
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
evkessel
2nd Gear member

Tot zover de hypothese, dit is dus echt een mogelijke oorzaak.
Inderdaad vanwaar de coulance dan....

Aircocheck bij ern kwikfit is dus opletten geblazen.
Maar gecertificeerde Volvo garages moeten dit weten.
En ik begrijp dat voldoende gebruikers met deze ervaringen bij Volvo onderhoud genieten....
IkeV70
5th Gear member

evkessel schreef: Tot zover de hypothese, dit is dus echt een mogelijke oorzaak.
Inderdaad vanwaar de coulance dan....

Aircocheck bij ern kwikfit is dus opletten geblazen.
Maar gecertificeerde Volvo garages moeten dit weten.
En ik begrijp dat voldoende gebruikers met deze ervaringen bij Volvo onderhoud genieten....
Er is echt geen Kwik-Fit aircocheck nodig voor die storing hoor. Er is helemaal geen (verkeerd) uitgevoerd onderhoud voor nodig. Die pompen (door de delaer geplaatst) gaan soms na 2 of 3 maanden al stuk, zonder dat er uberhaupt enig onderhoud heeft plaatsgevonden.

Ik denk toch echt dat de oorzaak in het ontwerp zit. Gebruikte materialen, gebruikte soort olie, locatie van de wikkelingen, zoiets. Er wordt wel eens gesproken over generatie 3, 4, 5 pompen. Het verhaal (van dealers) is dat er al een aantal aanpassingen zijn gedaan in het huidige model pomp om dit probleem op te lossen. Geen idee wat, maar tot dusver zonder succes.
V70 - 2.5D
V60 PIH
V60 T5
Gouwe
7th Gear member

@Ike V70: Het gaat er om dat als een pomp wordt vervangen door een nieuw exemplaar er bij het vullen van het systeem met R134a koudemiddel nog restanten van de verkeerde olie in de koelmachine zitten. In het AMT stukje lees ik dat meer dan 1% (circa 15 druppels) al schadelijk zijn voor de windingen in de pomp
Dat kan dus wel degelijk een issue zijn wanneer er een pomp wordt vervangen en een monteur niet de juiste machine/procedure volgt. Alleen begrijp ik dan niet dat Volvo daar een verlengde garantie op geeft en dus de kosten (deels) betaald. Ook zou ik in dat geval verwachten dat Volvo zijn dealernetwerk hier actief over informeert. Je zou dus zeggen dat er meer aan de hand is.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
IkeV70
5th Gear member

Gouwe schreef: @Ike V70: Het gaat er om dat als een pomp wordt vervangen door een nieuw exemplaar er bij het vullen van het systeem met R134a koudemiddel nog restanten van de verkeerde olie in de koelmachine zitten. In het AMT stukje lees ik dat meer dan 1% (circa 15 druppels) al schadelijk zijn voor de windingen in de pomp
Dat kan dus wel degelijk een issue zijn wanneer er een pomp wordt vervangen en een monteur niet de juiste machine/procedure volgt. Alleen begrijp ik dan niet dat Volvo daar een verlengde garantie op geeft en dus de kosten (deels) betaald. Ook zou ik in dat geval verwachten dat Volvo zijn dealernetwerk hier actief over informeert. Je zou dus zeggen dat er meer aan de hand is.
Ik kan mij niet voorstellen dat Volvodealers massaal en keer op keer een montage-fout maken. Die kosteloze vervangingen kosten Volvo handenvol geld (normaal betaal je zo'n 2000,- voor zo'n vervanging). Als dat door een aanpassing van de montageprocedure opgelost zou zijn dan waren ze daar allang van doordrongen.
V70 - 2.5D
V60 PIH
V60 T5
Gouwe
7th Gear member

En daarmee zeggen we dus hetzelfde :-)
V50 R
6th Gear member

Toch is de hypothese wel een goede mogelijkheid. De problemen ontstaan na de vervanging vd pomp, terwijl daarvoor de boel prima draaide bij de meeste auto’s met de orginele pomp af fabriek.
Ik ben benieuwd wat de oplossing gaat zijn, neem aan dat ze toch wel een proefopstelling oid hebben bij volvo, als een hardnekkig probleem zich blijft voordoen.
IkeV70
5th Gear member

V50 R schreef: Toch is de hypothese wel een goede mogelijkheid. De problemen ontstaan na de vervanging vd pomp, terwijl daarvoor de boel prima draaide bij de meeste auto’s met de orginele pomp af fabriek.
Ik ben benieuwd wat de oplossing gaat zijn, neem aan dat ze toch wel een proefopstelling oid hebben bij volvo, als een hardnekkig probleem zich blijft voordoen.
Zoals ik het begrepen heb:
De originele pomp, die de eerste 2 of 3 jaar in de fabriek gemonteerd werd, was van een ander type. Die eerste type pompen hadden een ander probleem, nl. dat ze op een gegeven moment begonnen te lekken (maar dat kon wel een paar jaar duren). Om dat probleem op te lossen is er vanaf een bepaald moment een ander type pomp gemonteerd. Maar die bleek dus inmiddels bekende isolatieprobleem te hebben. Vandaar dus dat de originele pompen wel een paar jaar mee konden gaan, maar de vervangen pompen niet.
V70 - 2.5D
V60 PIH
V60 T5
aristo
2nd Gear member

Ik hoop...en dat hoop ik echt van harte want ik wil deze auto echt niet laten gaan, maar als het teveel problemen geeft kan ik dit niet volhouden. Ik hoop dat ze de problemen oplossen vooral omdat Volvo met polestar volledig elektrisch wil gaan inzetten en dat ze per 2021 elke motor hybride light hybride of plug-in willen rijden en hier dus ook een HVAC in zit. En als dit dus een probleem blijft ze gezichtsverlies leiden. Vooralsnog voel ik me toch een beetje pionier met een tweedehands PIH en hier zolang mogelijk mee willen rijden......
Autowina
3rd Gear member

Ik heb een keer gehoord dat bij een aantal auto's het hele aircosysteem gespoeld werd en dat het probleem dan was opgelost, maar dat dit erg kostbaar zou zijn.
Verder is opvallend dat nieuwere auto's de aircoproblemen niet schijnen te hebben.
Dat oudere olierestanten problemen veroorzaken sluit ik dus zeker niet uit.
Maar het blijft een bijzonder verhaal en steeds kosteloos vervangen lijkt mij veel kostbaarder.
2013: V60 Pih Ember Black, Beechwood sportst., Conn. Touch, Prem. audio, Winter Line, Hybr. Techn. Line, Snelh. afh. stuurbekr., Sadia &
2019: XC60 T8 R-design Bursting Blue, Audio line, Business Pack Connect
2020: Polestar 2 Midnight Blue
aristo
2nd Gear member

Ik ben net bij de garage geweest om de boel te laten uitlezen en voor wat vragen.....bij mij is het nu een sensorprobleem waardoor de aircopomp de geest geeft . Dit en dus het isolatieprobleem gaan hand in hand samen. Ik wilde dit weten omdat ik niet stil wil komen te staan, dat de airco het niet doet neem ik voor lief. Als bij de interne meting dus het isolatieprobleem de kop op steekt dan stopt de hele auto ermee als het te erg wordt want dan kan de hele auto onder spanning komen te staan. Ik vroeg over de olie en airco waarop geantwoord wordt; we hebben een speciale installatie voor alle hybride wagens, waarmee het vervuilen dus niet voorkomt. Verder vroeg ik waarom de T8 dit probleem niet heeft, deze heeft een andere pomp maar kan jammergenoeg niet uitgewisseld worden ivm de aansluitingen. Er komt dus nu weer een nieuwe generatie pompen aan, ze zijn er intern erg mee bezig ook met de leverancier omdat Volvo en ook Sanden geen gezichtsverlies wil leiden.....
Plaats reactie

Terug naar “Plug In Hybrid Volvo's”