Re: RaceChip ja of nee?
Geplaatst: 30.09.2018 - 20:15
Bij een lease is n motorschade door tuning rekening man, geen echt probleem dus voor n leasemaatschappij.
Welkom op Volvo-Forum.nl - Het forum voor alle Volvoliefhebbers
https://www.volvo-forum.nl/
+1Msuidgeest schreef: Zolang tuning niet op maat gemaakt wordt blijft het linke soep. Een stukje elektronica die de waardes bedot valt wat mij betreft niet onder tuning maar onder gefreubel.
Aanvulling: sinds 1 augustus is meneer hier niet meer geweest ...
Zou best wel eens kunnen. Bij mij is de motor vastgelopen. Niet zeker is of het aan het kastje lag maar ik ga m terugsturenteebee schreef:+1Msuidgeest schreef: Zolang tuning niet op maat gemaakt wordt blijft het linke soep. Een stukje elektronica die de waardes bedot valt wat mij betreft niet onder tuning maar onder gefreubel.
Aanvulling: sinds 1 augustus is meneer hier niet meer geweest ...
gefreubel is imho een understatement, ik zou meer richting ‘gepruts’ neigen
Ai. Daarom zijn we hier niet voor zulke dingen.volvojev schreef:
Zou best wel eens kunnen. Bij mij is de motor vastgelopen. Niet zeker is of het aan het kastje lag maar ik ga m terugsturen
Ja er is schade. De bougie was kapot gegaan en er zijn scherven in de cilinder gevallen. Einde van dit motorblok helaas
Je zou denken dat je een leermoment hebt ervaren.....volvojev schreef: ↑02.11.2019 - 09:20Ja er is schade. De bougie was kapot gegaan en er zijn scherven in de cilinder gevallen. Einde van dit motorblok helaas
Met verschillende experts gesproken maar ik heb nog geen echte verklaring. Wel denkt iedereen dat de racechip de oorzaak is of in ieder geval een belangrijke factor (er zit ook een grotere IC in maar dat schijnt niet veel uit te maken in dit geval). Verder zet er op moment van falen weinig benzine in de tank (meter gaf 50km aan) dus wellicht liep het niet lekker ook hierdoor. Tot slot wordt 95 benzine genoemd waardoor een motor minder loopt op zin top en eerder onbalans kan ontstaan en pingelen
Als de nieuwe motor er in zit dan eerst een tijdje inrijden en wellicht ga ik dan naar Fasttech wil toch blijven tunen
Ik neem aan dat iedereen zijn eigen avonturen mag hebben toch met de eigen auto. Ik begrijp ook dat niet iedereen zit te wachten op dit soort zakenDB200 schreef: ↑09.11.2019 - 20:46 Bijzonder interessant om dit draadje te lezen.
Op 3 oktober is Volvojev nog blij met zijn tuning, op 28 oktober niet meer. Maar na reparatie toch weer tuning, en dan door een ander. Dus dan gaat het vast beter. Verder lees ik dat bij garantieproblemen de tuner zoekplaatje is en als er iemand voor op moet draaien het de eigenaar of de dealer is. Dus een kwestie van "niet goed, geld weg". En tenslotte, een motor wordt opgefokt naar raceproporties en dan wordt er gewoon Euro95 mee opgestookt in plaats van brandstoffen als V-power of Euro102.
Ik snap dat je meer vermogen en koppel wil. Zelf heb ik veel ervaring met Powerboxen, ODB tuning, e.d. Toch vind ik Powerboxen meer een paardenmiddel. Omdat niet alles goed gecontroleerd kan worden (de Powerbox kan enkel een paar parameters aanpassen) kan er te veel koppel zijn bij te lage toerentallen, te veel brandstof waardoor er extra roet is of een bruuske gasrespons. Als je een slechte ervaring hebt gehad, zou ik eerder bij Volvotune aankloppen, als prijs een belangrijke factor is.volvojev schreef: ↑10.11.2019 - 10:07Ik neem aan dat iedereen zijn eigen avonturen mag hebben toch met de eigen auto. Ik begrijp ook dat niet iedereen zit te wachten op dit soort zakenDB200 schreef: ↑09.11.2019 - 20:46 Bijzonder interessant om dit draadje te lezen.
Op 3 oktober is Volvojev nog blij met zijn tuning, op 28 oktober niet meer. Maar na reparatie toch weer tuning, en dan door een ander. Dus dan gaat het vast beter. Verder lees ik dat bij garantieproblemen de tuner zoekplaatje is en als er iemand voor op moet draaien het de eigenaar of de dealer is. Dus een kwestie van "niet goed, geld weg". En tenslotte, een motor wordt opgefokt naar raceproporties en dan wordt er gewoon Euro95 mee opgestookt in plaats van brandstoffen als V-power of Euro102.
Wel hoop ik op een open discussie zonder waarde oordelen ("OO & opgefokt"?). Dit soort forums staan of vallen met objectiviteit en ik deel gewoon mijn ervaring
Verder verwachte ik inderdaad niet dat zo'n race chip problemen veroorzaken zou. Ik weet eerlijk gezegd nog steeds niet of dat echt zo is gezien het aantal variabelen. Persoonlijk vind ik het leuk om de grenzen van de techniek op te zoeken en die vind je dan. En ik denk dat ik dit ook blijf doen met de Volvo met in het achterhoofd de kosten
Volvo eigenaren die aan de veilige kant willen blijven dat is ook prima natuurlijk maar dit topic gaat over tunen en dat kent risico's. Anders zou je in dit topic niet meer hoeven te melden dan of blijf bij wat het is of koop Polestar er bovenop en dat is het dan
Jazeker, het is per slot van rekening jouw auto en jouw (leer)geld (zolang als je anderen daar tenminste niet mee benadeeld). Net zoals ik mijn mening er op na mag houden. Een forum is overigens niet louter objectief en naast ervaringen worden ook meningen gedeeld en standpunten uitgewisseld. En ik vind je verrassend eerlijk in het delen van je ervaring. In dit geval heb daar ook een mening over. En soms schrijf ik mijn mening op. Niet om iemand de gek aan te steken maar meer om kennis/ervaring te delen of iemand aan het denken te zetten. Dat laatste was de bedoeling.
Wat jij doet is continue schoppen tegen het tunen en iedereen die dat doet dan zeggen iedereen mag doen wat hij wilt...best beetje sneu.teebee schreef: ↑10.11.2019 - 15:17 Ieder doet wat ie wel / niet leuk vindt, ieder neemt de risico’s welke hij/zij aanvaardbaar vindt (al verkijkt menigeen zich op de mogelijke bijkomende letselschade welke eveneens een gevolg kunnen zijn). Desalniettemin geeft het een, laat ik zeggen “wat klunzige indruk” indien iemand z’n motor in puin draait door (naar alle waarschijnlijkheid) een tunings actie, en doodleuk aankondigde z’n nieuw geplaatste blok ook weer te laten tunen. Dat vraagt om reactie en diskussie.
Is dat het nou ècht waard? Rijdt die Volvo dan echt zoveel minder (slechter) zònder die tuning? Voor velen is tunen (behoudens oa de gerespecteerde Polestar verrijking) toch een beetje een ‘sjonnie ding’; de naam ‘Race Chip’ zegt in dat opzicht ook veel.
Objectiviteit gaat deels op, men houdt er nu eenmaal een mening op na en deze geeft men weer; niks mis mee.
Je noemt ‘veilig’ ik zou het op ‘verstandig’ willen houden. De beschreven actie van opnieuw tunen na een fatale poging valt dan toch al gauw in de tegengestelde categorie.
Maar,..... jouw auto, jouw geld, jouw keuze, jouw gezondheid. Maar ook,.... ieder z’n mening.