Pagina 2 van 18

Re: Olieverbruik VEA-D4

Geplaatst: 22.11.2018 - 19:29
door Martijn-A
Dusssss...

Nergens even fatsoenlijk een intructie doen, maar wel gelijk een poging doen om krachten te bundelen voor zijn probleem.

Re: Olieverbruik VEA-D4

Geplaatst: 02.12.2018 - 18:11
door VolvoRover
Hey!
Zijn er onder jullie ook gevallen geweten bij de benzine Vea's?
Bedankt!

Re: Olieverbruik VEA-D4

Geplaatst: 07.12.2018 - 21:18
door V50nuV60
Ik zit het forum en de verhalen op de site nog eens terug te lezen e zie dat iedereen met de klachten van hoog olie verbruik een VEA d4 GT8 heeft. Kan de automaat er mee te maken hebben? Teveel belasting in te lage toeren?

Re: Olieverbruik VEA-D4

Geplaatst: 09.12.2018 - 14:36
door edraket
Ik denk dat er niet zoveel handgeschakelde verkocht zijn als automaat. Geen idee van de verhouding overigens.

Re: Olieverbruik VEA-D4

Geplaatst: 12.12.2018 - 11:12
door V50nuV60
edraket schreef: Ik denk dat er niet zoveel handgeschakelde verkocht zijn als automaat. Geen idee van de verhouding overigens.
Weet jij wat meestal de oorzaak/ontstaan is van het verbruik is of zouden dit incidenten zijn? Zou er een oplossing zijn met flushen van zo'n motor? Mijn d4 heeft er geen last van, maar wil het wel graag voorkomen. ;)

Re: Olieverbruik VEA-D4

Geplaatst: 12.12.2018 - 13:14
door jalex_h
Vwb het flushen: dat heeft een relatie van me gedaan. Zijn S6D4 (handgeschakeld) verbruikte meer dan een liter per 1000 km. Na het flushen zit hij op zo’n 3000-4000 km op een liter en het verbruik is nog aan het verbeteren.

Re: Olieverbruik VEA-D4

Geplaatst: 12.12.2018 - 16:14
door edraket
V50nuV60 schreef:
edraket schreef: Ik denk dat er niet zoveel handgeschakelde verkocht zijn als automaat. Geen idee van de verhouding overigens.
Weet jij wat meestal de oorzaak/ontstaan is van het verbruik is of zouden dit incidenten zijn? Zou er een oplossing zijn met flushen van zo'n motor? Mijn d4 heeft er geen last van, maar wil het wel graag voorkomen. ;)
Dat is slechts gissen. Ik weet dat vanwege brandstof besparing er bij de VEA motoren zuigerveren met een 50% lagere aanlegdruk zijn gebruikt, er een ander hoonpatroon is toegepast en dat er daarnaast een coating op de bovenste zuigerveer zit. en daarnaast natuurlijk de extreem dunne olie. Ik kan me zo voorstellen dat deze alle vier aanleiding kunnen geven voor verhoogd olieverbruik:
- lagere druk zuigerveren: door geringe verontreinigingen kan lekkage van de zuigerveer ontstaan, en daardoor olieverbruik
- hoonpatroon: normaal gesproken wordt er in de hoongroeven olie vastgehouden. Als dit patroon fijner wordt gemaakt (lagere weerstand) wordt er minder olie vastgehouden en dus mogelijk meer slijtage
- coating zuigerveer: kan zijn dat deze coating niet duurzaam genoeg is en naarmate de km's verdwijnt
- dunne olie: deze helpt natuurlijk niet om het verbruik icm de bovenstaande zaken te verbeteren

Nogmaals blijft koffiedik kijken. Ik zou graag een compressietest doen op een gezonde en olie verbruikende motor.

Zou daarnaast natuurlijk andere zaken kunnen zijn, carter ventilatie verstopt. Maar dan was Volvo allang met een oplossing gekomen denk ik.
Is wel een heel vervelend probleem, en ik zou ook graag weten hoeveel mensen er boven de 2 ton gegaan zijn zonder noemenswaardig olieverbruik. Hopelijk is het geen VW TFSI verhaal aan het worden!

Re: Olieverbruik VEA-D4

Geplaatst: 12.12.2018 - 16:47
door V50nuV60
edraket schreef:
V50nuV60 schreef:
edraket schreef: Ik denk dat er niet zoveel handgeschakelde verkocht zijn als automaat. Geen idee van de verhouding overigens.
Weet jij wat meestal de oorzaak/ontstaan is van het verbruik is of zouden dit incidenten zijn? Zou er een oplossing zijn met flushen van zo'n motor? Mijn d4 heeft er geen last van, maar wil het wel graag voorkomen. ;)
Dat is slechts gissen. Ik weet dat vanwege brandstof besparing er bij de VEA motoren zuigerveren met een 50% lagere aanlegdruk zijn gebruikt, er een ander hoonpatroon is toegepast en dat er daarnaast een coating op de bovenste zuigerveer zit. en daarnaast natuurlijk de extreem dunne olie. Ik kan me zo voorstellen dat deze alle vier aanleiding kunnen geven voor verhoogd olieverbruik:
- lagere druk zuigerveren: door geringe verontreinigingen kan lekkage van de zuigerveer ontstaan, en daardoor olieverbruik
- hoonpatroon: normaal gesproken wordt er in de hoongroeven olie vastgehouden. Als dit patroon fijner wordt gemaakt (lagere weerstand) wordt er minder olie vastgehouden en dus mogelijk meer slijtage
- coating zuigerveer: kan zijn dat deze coating niet duurzaam genoeg is en naarmate de km's verdwijnt
- dunne olie: deze helpt natuurlijk niet om het verbruik icm de bovenstaande zaken te verbeteren

Nogmaals blijft koffiedik kijken. Ik zou graag een compressietest doen op een gezonde en olie verbruikende motor.

Zou daarnaast natuurlijk andere zaken kunnen zijn, carter ventilatie verstopt. Maar dan was Volvo allang met een oplossing gekomen denk ik.
Is wel een heel vervelend probleem, en ik zou ook graag weten hoeveel mensen er boven de 2 ton gegaan zijn zonder noemenswaardig olieverbruik. Hopelijk is het geen VW TFSI verhaal aan het worden!
Goede verklaringen! De mijne heb ik te kort om met zekerheid te zeggen of en hoeveel olie hij verbruikt. Als die dat gaat doen laat ik het weten. Ik ben inderdaad ook benieuwd of het om incidenten gaat of een serieuzer probleem is. Flushen lijkt zoals Alex aangeeft wel iets te helpen.

Re: Olieverbruik VEA-D4

Geplaatst: 12.12.2018 - 17:28
door V50nuV60
Compressietest mag bij mij, maar ik weet nog niet onder welke categorie mijn d4 valt met olie verbruik. En met 15k per jaar (gebruik alleen voor langere ritten) duurt het wel even voordat ik er achter kom. Staat nu op bijna 180k.

Re: Olieverbruik VEA-D4

Geplaatst: 18.12.2018 - 21:19
door meije513
Goedemiddag. Hier ook overmatig olieverbruik. Ik heb mijn V60 2.0D4 geartronic uit 2014 in mei gekocht met 188000km. Gelijk vanaf begin af aan vraagt de auto ongeveer elke 1000 km om een halve liter. Waar ik hem gekocht heb vindt dit niet zo spannend en gewoon bijvullen en lekker genieten.
Nog wat dikkere olie gekregen na een flush maar lijkt hetzelfde gebleven. Ik vind dit niet normaal, maar mijn garage vindt tot een liter op 800-1000 km niet iets om in actie te komen, "die auto mankeert gewoon niets, accepteer het olie vullen en je rijdt zonder problemen zo een ton verder".
Maar wat doet dit met mijn roetfilter en egr? Dit topic begon met de vraag wie nog meer last heeft van extreem olieverbruik, nou ik vind dat ik daar wel last van heb.

Re: Olieverbruik VEA-D4

Geplaatst: 18.12.2018 - 22:25
door Speedyace
Het roetfilter gaat dit niet zo lekker vinden.

Re: Olieverbruik VEA-D4

Geplaatst: 19.12.2018 - 00:35
door sanco
Elke 1000km een halve liter bijvullen vind ik niet normaal na 188k. Dat de verkopende partij dat wel vind heeft m.i. alles te maken met rekken en daarna / daardoor weglopen voor de verantwoordelijkheid om een auto af te leveren die voldoet aan hetgeen je mag verwachten. Daar hoort niet bij dat je elke 2e tankbeurt met de oliekan over je motor staat gebogen. En daarbij kun je er inderdaad wel op rekenen dat er andere zaken achterweg gaan komen, zoals vervuiling en filter ellende. Ik denk dus dat je voor het te laat is hierover in gesprek moet gaan.

Re: Olieverbruik VEA-D4

Geplaatst: 19.12.2018 - 11:15
door Speedyace
Da’s net zoiets als schoenzolen die je na elke 12 wandelingen moet laten vervangen. Of laptop die na drie sessies World of Warcraft noeste arbeid een nieuwe accu nodig heeft.
Nee hoor! gewoon actie ondernemen en ze gaan het maar regelen bij Volvo.

Kwam dit nog tegen, ook een stukje over een Volvo met olie verbruik.
http://www.uwwet.nl/wetten-en-regelingen/privaatrecht/burgerlijk-wetboek-7/rechtspraak/23-waarschuwingsplicht-koper-rechtszaak.htm

Re: Olieverbruik VEA-D4

Geplaatst: 19.12.2018 - 22:32
door Jelmer de Jong
Mooi verhaaltje met een lekkere praktische rechter.

Re: Olieverbruik VEA-D4

Geplaatst: 31.12.2018 - 11:25
door T.Mulder
Even een kleine toevoeging vanuit mijn kant.

Ook ik heb last (hopelijk gehad) van een hoger dan normaal olieverbruik met mijn V60 D4 (VAE).
Zo rond de 150.000 km begon de auto ongeveer elke 2.500-3.000 km te vragen om een 0.5 liter olie.

In eerste instantie had ik het niet direct door, aangezien we in de zomervakantie een lange rit naar Frankrijk & Italie hadden gemaakt.
Op dit soort ritten heb ik wel eens vaker wat meer olie bij moeten vullen.
Maar na terugkomst in NL bleef het hoge vebruik doorgaan.

Dus toch maar even aan de bel getrokken en de dealer (Bangarage Amsterdam ZO) om advies gevraagd.
Zij hebben een inspectie gedaan en gevonden dat de turbo retour slang een lekkage had.

Ik ben ergens blij dat het niet een motorisch verbruik is net zoals de Audi's & Volkswagens, zoiets wat @edraket beschreef.

Ik hoop dat het probleem hiermee verholpen is, we zullen zien....
Wellicht dat andere mensen wat aan deze informatie hebben.

Re: Olieverbruik VEA-D4

Geplaatst: 31.12.2018 - 11:51
door NielsPHEV
Olieverbruik door een lekke turboslang ? hmm dat snap ik niet lekt er wat lucht maar toch geen olie...?

Re: Olieverbruik VEA-D4

Geplaatst: 31.12.2018 - 12:03
door Jelmer de Jong
Turbo wordt gekoeld en gesmeerd door motorolie.

Re: Olieverbruik VEA-D4

Geplaatst: 31.12.2018 - 16:16
door NielsPHEV
Jelmer de Jong schreef: Turbo wordt gekoeld en gesmeerd door motorolie.
gelukkig wel maarre bij een turboslang komt die smeerolie niet bedoelt TS wellicht olielekkage bij de turbo ?, dan verwacht je lekkage onder de auto of verbrande olie op de turbo.

Re: Olieverbruik VEA-D4

Geplaatst: 08.01.2019 - 12:16
door Bert P
Hier het zelfde probleem. Olieverbruik na 160 k met behoorlijke stappen toegenomen. Volvodealer te Zevenaar kon niets vinden bij inspectie van het blok. Dealer stelde voor om een camera-inspectie uit te voeren van het inwendige blok in ruil voor € 588,00 Dit voorstel heb ik vriendelijk van de hand gewezen.
Ben vervolgens te rade gegaan bij Volvoservice.eu te Elst. Na het verwijderen van de inmiddels door olie verzadigde bodemplaat, werd een lekke turboslang vastgesteld. Veel voorkomend gebrek, aldus de monteur.
De vertrouwenstemperatuur in "mijn" Volvodealer is fors gedaald.

Re: Olieverbruik VEA-D4

Geplaatst: 08.01.2019 - 19:15
door Speedyace
Bert P schreef: Hier het zelfde probleem. Olieverbruik na 160 k met behoorlijke stappen toegenomen. Volvodealer te Zevenaar kon niets vinden bij inspectie van het blok. Dealer stelde voor om een camera-inspectie uit te voeren van het inwendige blok in ruil voor € 588,00 Dit voorstel heb ik vriendelijk van de hand gewezen.
Ben vervolgens te rade gegaan bij Volvoservice.eu te Elst. Na het verwijderen van de inmiddels door olie verzadigde bodemplaat, werd een lekke turboslang vastgesteld. Veel voorkomend gebrek, aldus de monteur.
De vertrouwenstemperatuur in "mijn" Volvodealer is fors gedaald.
Ze hebben dus niet verder gekeken dan hun neus lang is.... Zo jammer dit weer.