Niet laden stekker bij <5km acculading
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 58
- Lid geworden op: 18.07.2009 - 23:13
- Locatie: Zwolle
Kan ook zijn dat de laadkabel defect is.....de auto comuniceerd met het kastje en "vraagt" hoeveel ampère er geladen mag worden waarna de auto bepaald hoeveel er aan het net onttrokken wordt. Als dit proces niet helemaal goed werkt zou dit misschien problemen geven?
- henkchroom
- 3rd Gear member
- Berichten: 359
- Lid geworden op: 09.01.2014 - 21:58
- Contacteer:
Vanmorgen heeft de auto mij voor de eerste keer in de steek gelaten.
Lijkt op het probleem als in het onderwerp beschreven.
Gisteravond aan de stroom gezet (220V, CEE stekker) Accu was leeg.. Vanmorgen om 5:30 uur een alarmmelding op de app.
Om 6:00 uur bij de auto --> bijna geheel dood. Ontgrendelde ook niet meer. Lampje bij stekker brandde rood.
Goede reden om weer een keer op de fiets te gaan.
Om 10:00 uur is de Volvodealer langs gekomen, auto gestart op de "Booster"' .
Daarna naar de dealer om de auto uit te lezen.
-12V accu was niet meer in beste staat. --> vervangen
- fout meldingen over communicatie tijdens het laden in het logboek. Foutmeldingen gewist. Schijnt te betekenen dat het geen ernstige fouten zijn, anders blijven ze staan.
Naar de zaak gereden. Accu leeg gereden en weer aan de stroom (220V) gezet.
Hij laad nu wel goed op.
Hopelijk is het probleem met de accu verholpen, maar ik houd het voorlopig wel goed in de gaten.
Lijkt op het probleem als in het onderwerp beschreven.
Gisteravond aan de stroom gezet (220V, CEE stekker) Accu was leeg.. Vanmorgen om 5:30 uur een alarmmelding op de app.
Om 6:00 uur bij de auto --> bijna geheel dood. Ontgrendelde ook niet meer. Lampje bij stekker brandde rood.
Goede reden om weer een keer op de fiets te gaan.
Om 10:00 uur is de Volvodealer langs gekomen, auto gestart op de "Booster"' .
Daarna naar de dealer om de auto uit te lezen.
-12V accu was niet meer in beste staat. --> vervangen
- fout meldingen over communicatie tijdens het laden in het logboek. Foutmeldingen gewist. Schijnt te betekenen dat het geen ernstige fouten zijn, anders blijven ze staan.
Naar de zaak gereden. Accu leeg gereden en weer aan de stroom (220V) gezet.
Hij laad nu wel goed op.
Hopelijk is het probleem met de accu verholpen, maar ik houd het voorlopig wel goed in de gaten.
- RoaldH
- 6th Gear member
- Berichten: 3971
- Lid geworden op: 15.06.2013 - 17:03
- Locatie: Utrecht
Het zou inderdaad kunnen zijn dat een lege of zwakke 12v accu ervoor kan zorgen dat het laadproces niet goed gaat. Toen ik een probleem had met de noodaccu van VOC, trok die door de foutmeldingen de 12v accu leeg en was de 400v accu nog steeds niet (volledig) opgeladen. En ja, alleen met een booster kun je dan de auto starten. Het bijladen van de 12x accu is (behalve tijdens het rijden) alleen mogelijk tijdens het laadproces van de 400v accu. Dus langzamer laden (6A/8A) geeft de 12v accu meer kans om meer geladen te worden.henkchroom schreef: Vanmorgen heeft de auto mij voor de eerste keer in de steek gelaten.
Lijkt op het probleem als in het onderwerp beschreven.
Gisteravond aan de stroom gezet (220V, CEE stekker) Accu was leeg.. Vanmorgen om 5:30 uur een alarmmelding op de app.
Om 6:00 uur bij de auto --> bijna geheel dood. Ontgrendelde ook niet meer. Lampje bij stekker brandde rood.
Goede reden om weer een keer op de fiets te gaan.
Om 10:00 uur is de Volvodealer langs gekomen, auto gestart op de "Booster"' .
Daarna naar de dealer om de auto uit te lezen.
-12V accu was niet meer in beste staat. --> vervangen
- fout meldingen over communicatie tijdens het laden in het logboek. Foutmeldingen gewist. Schijnt te betekenen dat het geen ernstige fouten zijn, anders blijven ze staan.
Naar de zaak gereden. Accu leeg gereden en weer aan de stroom (220V) gezet.
Hij laad nu wel goed op.
Hopelijk is het probleem met de accu verholpen, maar ik houd het voorlopig wel goed in de gaten.
Laatst gewijzigd door RoaldH op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
2013 Volvo V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Polestar
2021 Tesla Model 3 RWD Deep Blue / White
2023 Peugeot 208 GT 136 Rouge Elixir
2021 Tesla Model 3 RWD Deep Blue / White
2023 Peugeot 208 GT 136 Rouge Elixir
- henkchroom
- 3rd Gear member
- Berichten: 359
- Lid geworden op: 09.01.2014 - 21:58
- Contacteer:
Inmiddels al weer een keer of 5 de auto met een lege 400V accu aan de stekker gelegd en geen problemen gehad.Hopelijk is het probleem met de accu verholpen, maar ik houd het voorlopig wel goed in de gaten.
Waarschijnlijk ligt het niet opladen dus aan een slechte 12V accu.
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1032
- Lid geworden op: 26.12.2013 - 20:33
Zorg ervoor dat je eerst het kastje in de 230V wandcontactdoos doet (zonder verlengsnoer)aristo schreef: Kan ook zijn dat de laadkabel defect is.....de auto comuniceerd met het kastje en "vraagt" hoeveel ampère er geladen mag worden waarna de auto bepaald hoeveel er aan het net onttrokken wordt. Als dit proces niet helemaal goed werkt zou dit misschien problemen geven?
Pas daarna in de Menneskes type2 connector in de auto pluggen.
Doe je het andersom, dan komt het wel eens voor dat het kastje de stroom niet doorgeeft aan de auto.
- rsnhakan
- 8th Gear member
- Berichten: 15305
- Lid geworden op: 13.04.2008 - 12:18
- Locatie: Thuis
- Contacteer:
12V accu is gewoon goed bij ons dus daar ligt het niet aan. Het probleem is na vervanging aircopomp niet weer voorgekomen.. ik houd het in de gaten.
Laatst gewijzigd door rsnhakan op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 109
- Lid geworden op: 27.06.2013 - 00:01
- Locatie: Eerbeek
Toch maar weer eens uitgetest. Accu volledig leeg gereden en met lagere stroomsterkte (stand 7,5 A) aam de 220v gelegd.
Dag later 0,0 geladen. Gelukkig nog voldoende spanning in de 12v accu om de motor wel te kunnen starten en na een verder nutteloos rondje van 6km de accu weer volledig op kunnen laden.
De nieuwe aircopomp die er bij mij in is gekomen 1 maand geleden heeft hier het probleem niet opgelost. En met lagere stroomsterkte laden helpt dus ook niet.
Volgende week di gaat hij naar de garage. Benieuwd of ze iets vinden.
Dag later 0,0 geladen. Gelukkig nog voldoende spanning in de 12v accu om de motor wel te kunnen starten en na een verder nutteloos rondje van 6km de accu weer volledig op kunnen laden.
De nieuwe aircopomp die er bij mij in is gekomen 1 maand geleden heeft hier het probleem niet opgelost. En met lagere stroomsterkte laden helpt dus ook niet.
Volgende week di gaat hij naar de garage. Benieuwd of ze iets vinden.
2013: Volvo V60 PIH Christal White MY 2014
2009 Volvo XC60 D5 Summum Electric Silver MY 2009
2000 Volvo V40 T4 Silver
2009 Volvo XC60 D5 Summum Electric Silver MY 2009
2000 Volvo V40 T4 Silver
- rsnhakan
- 8th Gear member
- Berichten: 15305
- Lid geworden op: 13.04.2008 - 12:18
- Locatie: Thuis
- Contacteer:
Waarschijnlijk laadunit defect, maar is een duur grapje en ik weet niet zeker of het ook echt daaraan ligt.
- IkeV70
- 5th Gear member
- Berichten: 2136
- Lid geworden op: 27.01.2006 - 22:18
- Locatie: Heerhugowaard
Dat lijkt mij ook de meest voor de hand liggende oorzaak.rsnhakan schreef: Waarschijnlijk laadunit defect, maar is een duur grapje en ik weet niet zeker of het ook echt daaraan ligt.
V70 - 2.5D
V60 PIH
V60 T5
V60 PIH
V60 T5
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1032
- Lid geworden op: 26.12.2013 - 20:33
Sinds paar dagen nu ook hier af en toe last van niet op willen laden. Ook nadat het blauwe vakje v.d. accu oplaadstand al weg is.
Gebeurde nu aan een laadpaal en aan de standaard succo lader. Eerst een tijdje normaal zodat de groene laad led knippert. Blijkbaar stopt het systeem na verloop van tijd maar met nog steeds niets erbij geladen. Wel liep de airco direct toen de stekker werd geplugd.
Gebeurde nu aan een laadpaal en aan de standaard succo lader. Eerst een tijdje normaal zodat de groene laad led knippert. Blijkbaar stopt het systeem na verloop van tijd maar met nog steeds niets erbij geladen. Wel liep de airco direct toen de stekker werd geplugd.
- rsnhakan
- 8th Gear member
- Berichten: 15305
- Lid geworden op: 13.04.2008 - 12:18
- Locatie: Thuis
- Contacteer:
Die van ons heeft het nog een keer gedaan, als de accu te leeg is komt dit probleem blijkbaar af en toe voor.
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 64
- Lid geworden op: 26.03.2018 - 15:58
Ik heb het laatst ook een keer gehad bij een laadpaal. Toen begon de airco inderdaad meteen behoorlijk te blazen, maar is de auto niet gaan laden. Wellicht dat er stiekum toch beveiliging is aangebracht die voorkomt dat de auto laadt op moment dat deze teveel gekoeld moet worden.
Ze kunnen in theorie OTA update sturen als je oncall, SOS functionaliteit hebt. Dit zou zo maar eens een oplossing voor Aircopomp probleem kunnen zijn. Ik heb wel idee dat als de auto niet binnen bepaalde tijd begint met laden dat dan de laadpaal ermee stopt en dat je opnieuw moet aanmelden met de pas. Zou daar een soort van timeout op zitten..
Ze kunnen in theorie OTA update sturen als je oncall, SOS functionaliteit hebt. Dit zou zo maar eens een oplossing voor Aircopomp probleem kunnen zijn. Ik heb wel idee dat als de auto niet binnen bepaalde tijd begint met laden dat dan de laadpaal ermee stopt en dat je opnieuw moet aanmelden met de pas. Zou daar een soort van timeout op zitten..
Current car: Volvo V60 D6 PIH
Previous Cars:
Seat Leon
Peugeot 3008
BMW 320D
Volvo S40
Citroen C5
Ford Focus
Renault Megane CC 2.0 IDE
Previous Cars:
Seat Leon
Peugeot 3008
BMW 320D
Volvo S40
Citroen C5
Ford Focus
Renault Megane CC 2.0 IDE
- RoaldH
- 6th Gear member
- Berichten: 3971
- Lid geworden op: 15.06.2013 - 17:03
- Locatie: Utrecht
Ik laad thuis met de Schuko/Mennekes adapter en heb daar een meter aan hangen zodat ik het (actuele) verbruik kan aflezen. Tijdens het koelen door de airco trekt de auto maximaal 4A, ongeacht de stand van de adapter (6A,8A, 10A of 13A). Nadat het koelen is gestopt gaat de auto pas laden met het ingestelde maximum. Misschien dat er een timeout zit op een laadpaal als die te lang een te lage belasting heeft?ppheijnen schreef: Ik heb het laatst ook een keer gehad bij een laadpaal. Toen begon de airco inderdaad meteen behoorlijk te blazen, maar is de auto niet gaan laden. Wellicht dat er stiekum toch beveiliging is aangebracht die voorkomt dat de auto laadt op moment dat deze teveel gekoeld moet worden.
Ze kunnen in theorie OTA update sturen als je oncall, SOS functionaliteit hebt. Dit zou zo maar eens een oplossing voor Aircopomp probleem kunnen zijn. Ik heb wel idee dat als de auto niet binnen bepaalde tijd begint met laden dat dan de laadpaal ermee stopt en dat je opnieuw moet aanmelden met de pas. Zou daar een soort van timeout op zitten..
2013 Volvo V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Polestar
2021 Tesla Model 3 RWD Deep Blue / White
2023 Peugeot 208 GT 136 Rouge Elixir
2021 Tesla Model 3 RWD Deep Blue / White
2023 Peugeot 208 GT 136 Rouge Elixir
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 202
- Lid geworden op: 03.08.2018 - 21:52
Ik heb dit nu ook.
Hypothese: indien de hybride accu te laag is, is er te weinig energie om het accu pakket te koelen waardoor er niet geladen mag worden. Laden stopt, en klaarblijkelijk geen failsafe dat indien door natuurlijke koeling (tijd) het accu pakket op veilige temperatuur is, opnieuw de laadcyclus te starten.
Verklaart niet waarom, ook bij mij, tot 45km wordt geladen.
Dat lijkt hand in hand te gaan.
Hypothese: indien de hybride accu te laag is, is er te weinig energie om het accu pakket te koelen waardoor er niet geladen mag worden. Laden stopt, en klaarblijkelijk geen failsafe dat indien door natuurlijke koeling (tijd) het accu pakket op veilige temperatuur is, opnieuw de laadcyclus te starten.
Verklaart niet waarom, ook bij mij, tot 45km wordt geladen.
Dat lijkt hand in hand te gaan.
Laatst gewijzigd door evkessel op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
V60 Hybride Limited Edition 038 MY13
- RoaldH
- 6th Gear member
- Berichten: 3971
- Lid geworden op: 15.06.2013 - 17:03
- Locatie: Utrecht
Bij mij hangt dit van de buitentemperatuur. Als het beneden de 30 graden ligt, trekt het koelen de auto niet helemaal leeg en lukt het laden wel. Met 6 of 8A laden zorgt weer voor een volle accu. Maar als het warmer is, dan stopt het laden na 5 minuten en blijft de accu leeg.
Enige oplossing is 2 of 3 blokjes prik in de accu te houden.
Enige oplossing is 2 of 3 blokjes prik in de accu te houden.
2013 Volvo V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Polestar
2021 Tesla Model 3 RWD Deep Blue / White
2023 Peugeot 208 GT 136 Rouge Elixir
2021 Tesla Model 3 RWD Deep Blue / White
2023 Peugeot 208 GT 136 Rouge Elixir
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 202
- Lid geworden op: 03.08.2018 - 21:52
Dat bevestigt mn hypothese. Vreemd dat het laden niet opnieuw wordt gestart zodra de temperatuur is gedaald.RoaldH schreef: Bij mij hangt dit van de buitentemperatuur. Als het beneden de 30 graden ligt, trekt het koelen de auto niet helemaal leeg en lukt het laden wel. Met 6 of 8A laden zorgt weer voor een volle accu. Maar als het warmer is, dan stopt het laden na 5 minuten en blijft de accu leeg.
Enige oplossing is 2 of 3 blokjes prik in de accu te houden.
V60 Hybride Limited Edition 038 MY13
- RoaldH
- 6th Gear member
- Berichten: 3971
- Lid geworden op: 15.06.2013 - 17:03
- Locatie: Utrecht
Dat snap ik ook niet. Ik heb een uur geprobeerd het laden wel aan de gang te brengen door opnieuw in te pluggen, zelfs de 12v accu 15 min te ontkoppelen en alles opnieuw te proberen, maar niets leek te werken. Zelfs de auto starten, waarop de D5 meteen aanslaat, uitzetten en opnieuw inpluggen werkte niet. Dus de enige oplossing was om te gaan rijden in AWD of Save. Waarbij het mij opviel dat het 3km duurde voor het eerste balkje van de accu weer zichtbaar was (blijkbaar te ver leeggetrokken door het koelen) en 3km daarna had ik 5 blokjes en meer dan 5km range.evkessel schreef:Dat bevestigt mn hypothese. Vreemd dat het laden niet opnieuw wordt gestart zodra de temperatuur is gedaald.RoaldH schreef: Bij mij hangt dit van de buitentemperatuur. Als het beneden de 30 graden ligt, trekt het koelen de auto niet helemaal leeg en lukt het laden wel. Met 6 of 8A laden zorgt weer voor een volle accu. Maar als het warmer is, dan stopt het laden na 5 minuten en blijft de accu leeg.
Enige oplossing is 2 of 3 blokjes prik in de accu te houden.
Het lijkt steeds of de auto gaat laden. Groen lampje knippert maar na 5 minuten is alles gedoofd. In VOC schuift het tijdstip dat de auto klaar is met laden steeds verder op.
2013 Volvo V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Polestar
2021 Tesla Model 3 RWD Deep Blue / White
2023 Peugeot 208 GT 136 Rouge Elixir
2021 Tesla Model 3 RWD Deep Blue / White
2023 Peugeot 208 GT 136 Rouge Elixir
- RoaldH
- 6th Gear member
- Berichten: 3971
- Lid geworden op: 15.06.2013 - 17:03
- Locatie: Utrecht
Bovenstaande had ik bij een buitentemperatuur van meer dan 39 graden in NL. Bij Hybrid niets aan de hand...
2013 Volvo V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Polestar
2021 Tesla Model 3 RWD Deep Blue / White
2023 Peugeot 208 GT 136 Rouge Elixir
2021 Tesla Model 3 RWD Deep Blue / White
2023 Peugeot 208 GT 136 Rouge Elixir
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 202
- Lid geworden op: 03.08.2018 - 21:52
En dan wordt het laad lampje geel.RoaldH schreef:Dat snap ik ook niet. Ik heb een uur geprobeerd het laden wel aan de gang te brengen door opnieuw in te pluggen, zelfs de 12v accu 15 min te ontkoppelen en alles opnieuw te proberen, maar niets leek te werken. Zelfs de auto starten, waarop de D5 meteen aanslaat, uitzetten en opnieuw inpluggen werkte niet. Dus de enige oplossing was om te gaan rijden in AWD of Save. Waarbij het mij opviel dat het 3km duurde voor het eerste balkje van de accu weer zichtbaar was (blijkbaar te ver leeggetrokken door het koelen) en 3km daarna had ik 5 blokjes en meer dan 5km range.evkessel schreef:Dat bevestigt mn hypothese. Vreemd dat het laden niet opnieuw wordt gestart zodra de temperatuur is gedaald.RoaldH schreef: Bij mij hangt dit van de buitentemperatuur. Als het beneden de 30 graden ligt, trekt het koelen de auto niet helemaal leeg en lukt het laden wel. Met 6 of 8A laden zorgt weer voor een volle accu. Maar als het warmer is, dan stopt het laden na 5 minuten en blijft de accu leeg.
Enige oplossing is 2 of 3 blokjes prik in de accu te houden.
Het lijkt steeds of de auto gaat laden. Groen lampje knippert maar na 5 minuten is alles gedoofd. In VOC schuift het tijdstip dat de auto klaar is met laden steeds verder op.
En als je op de AB follow me knop drukt, zie je op het dashboard wel dat er gestekkerd is, maar geen eindtijd.
Ik denk vanavond ervaren te hebben dat na een tijdje follow me te drukken, er opnieuw gepoogd wordt te laden.
Dat wil ik nog eens valideren.
Dan zou er een oplossing kunnen zijn door laden op later tijdstip te doen (uitgesteld laden).
Of, ook hypothese, parkeerverwarming instellen op een tijd in de nacht. Om de boel wakker te schudden, misschien start het laden dan opnieuw.
Feit is dus wel, voorkom leegrijden alvorens te laden
V60 Hybride Limited Edition 038 MY13