Jelmer de Jong schreef:
Ik ben benieuwd naar de rollerbank, laat je hem afvlakken op 500Nm?
De rollenbankuitdraai zal ik t.z.t. proberen te posten. Het is wel het idee om hem af te laten vlakken rond de 500 nm. Na wat zoekopdrachten op Google ben ik erachter gekomen dat 500 nm een vrij conservatieve waarde is. Volgens mij leveren alle tunes (van verschillende leveranciers) fors meer koppel dan geadverteerd.
Het resultaat van een paar Google zoekopdrachten:
- Het Duitse Heico adverteert met 480 nm, deze tune levert in de praktijk ongeveer 550 nm. Mooi om hierbij te vermelden dat dit 'gewoon' met fabrieksgarantie wordt verkocht in Duitsland.
- Rica adverteert met 470 nm voor de e-power upgrade, deze tune levert in de praktijk ongeveer 520 nm.
- Rica adverteert met 500 nm voor de Stage 1 upgrade, deze tune levert in de praktijk ongeveer 580 nm.
- Rica adverteert met 536 nm voor de Stage 2 upgrade, deze tune levert in de praktijk ongeveer 600 nm.
Van het Zweedse BSR heb ik geen onafhankelijke dyno's voorbij zien komen, maar de verschillende tunes van BSR zullen waarschijnlijk ook wel meer koppel leveren dan opgegeven.
Ik heb natuurlijk geen idee of de metingen correct zijn uitgevoerd en of de dyno's überhaupt juist zijn gekalibreerd. Maar ik vind het op zijn minst nog wel opvallend te noemen dat op verschillende dyno's in verschillende landen, verschillende tunes van verschillende aanbieders fors meer koppel leveren dan geadverteerd. Zie de bijlagen hieronder.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.