Pagina 2 van 12
Re: Horrorverhalen V60 PIH | Aankoop annuleren?
Geplaatst: 05.12.2018 - 20:41
door edraket
Als je keuze voornamelijk vanuit economisch oogpunt zou zijn (korte stukje elektrisch rijden) zou ik overstappen op een benzine denk ik, of af en toe een ommetje maken met de D4. Zoals ik al aangaf is de D6 kostentechnisch alleen interessant als je gebruik kunt maken van de lage bijtelling of zakelijke voordelen. Ik meen ook dat de lagere wegenbelasting binnenkort gaat vervallen, maar correct me if I'm wrong.
Re: Horrorverhalen V60 PIH | Aankoop annuleren?
Geplaatst: 05.12.2018 - 20:46
door Paul
Ik heb met mijn eerste allerlei issues gehad na 2,5 jaar, maar hij stond laatst te koop met een ton meer erop, dus volgens mij is het goed gegaan met het beestje.
Aircopomp inderdaad, maar goed ik ken mensen die gewoon met de eerste rijden.
Er rijden er meer dan 8000 rond volgens mij in Nederland en de probleem gevallen zie je zeker op het forum. Maar als je hem bij een dealer koopt heb je ook nog op alle electra dingen garantie volgens mij. Dus wat minder risico.
Re: Horrorverhalen V60 PIH | Aankoop annuleren?
Geplaatst: 05.12.2018 - 21:25
door NielsPHEV
Ik heb 3 jaar een V60PIH gereden en nu 3 jaar een XC90T8 beide auto's zakelijk gekocht met 5 jaar garantie en evidente fiscale incentives . Ik sluit me aan bij Ed, prive zou ik er niet aan beginnen met een 5 jaar oude auto het echt is complexe techniek en je hebt qua service en reparatie geen alternatieven.
Re: Horrorverhalen V60 PIH | Aankoop annuleren?
Geplaatst: 05.12.2018 - 21:34
door Sambk
Ik heb de v60 pih nu twee weken in bezit. De auto komt bij een Volvo dealer vandaan, zolang ik mijn onderhoud bij een Volvo dealer laat doen is de garantie op mijn accupakket met 10 jaar of 250.000km verlengd vanaf datum van aankoop en dan niet de aankoop van de eerste eigenaar vijf jaar geleden, maar echt vanaf de datum dat ik de auto heb gekocht. Zo een auto zou ik sowieso niet bij een universele garage langsbrengen voor onderhoud
Re: Horrorverhalen V60 PIH | Aankoop annuleren?
Geplaatst: 05.12.2018 - 21:40
door Gouwe
edraket schreef:
.. Ik meen ook dat de lagere wegenbelasting binnenkort gaat vervallen, maar correct me if I'm wrong.
Kleine correctie dan Ed: half tarief MRB is er t/m 2020. Dus dat duurt nog twee jaar:
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... 018---2020
En voor diegene die echt risico willen mijden: koop een Toyota (een Prius of Landcruiser of zo

)
Re: Horrorverhalen V60 PIH | Aankoop annuleren?
Geplaatst: 05.12.2018 - 21:42
door Sambk
Gouwe schreef:
edraket schreef:
.. Ik meen ook dat de lagere wegenbelasting binnenkort gaat vervallen, maar correct me if I'm wrong.
Kleine correctie dan Ed: half tarief MRB is er t/m 2020. Dus dat duurt nog twee jaar:
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... 018---2020
En voor diegene die echt risico willen mijden: koop een Toyota (een Prius of Landcruiser of zo

)
Ik heb een Prius gehad, nooit problemen mee gehad. Maar ik vind niet dat je een Prius met een V60 kan vergelijken
Re: Horrorverhalen V60 PIH | Aankoop annuleren?
Geplaatst: 06.12.2018 - 11:20
door 360Degreez
Pfoe, dank voor alle tips en advies heren! Hoop info en nieuwe inzichten
Een kleine update;
De auto is altijd bij Hooftman Waddinxveen in onderhoud geweest. Zojuist heb ik met ze gebeld en ze zijn natuurlijk op de hoogte van het probleem en de oorzaak. Ze geven aan de compressor kosteloos te vervangen, ook bij mijn auto.
"Mijn" auto toonde nog geen melding op het
display dus volgens de dealer kan het best zijn dat de melding in de computer vals alarm is. Het schijnt vaker te gebeuren dat een isolatiemeting valse waardes geeft. Ze worden dan wel gelogd in het systeem maar vallen nog niet binnen de waarden die wijzen op een fysiek defect.
Hierna heb ik ook nog even contact gehad met mijn eigen dealer (Mobility Center in Barendrecht) die aangeeft wél een coulanceregeling te kunnen hanteren maar slechts voor 50% wanneer de auto daar niet eerder in onderhoud geweest is.
Het loont dus om voor dit specifieke onderdeel naar Waddinxveen te rijden. De compressor zelf zit al op €990,- daar komt de arbeid plus koudemiddel nog bij..
Het viel me op dat beide dealers heel begripvol waren en dat het een gevoelig probleem betreft. Ook tussen de dealers en importeur is het een hot issue en naar wat ik heb begrepen zetten ze nu flink in op het oplossen van het probleem.
Zo zijn ze 8 weken geleden begonnen met de uitlevering van een gloednieuw model compressor die voorgoed een einde moet maken aan het debacle. In het ergste geval krijg ik volgend jaar zomer te maken met issues en moet ik een ritje naar Waddinxveen maken om de compressor kosteloos te laten vervangen voor een model dat (als het goed is) probleem vrij is. Dat is te overzien..
De auto heeft overigens al een nieuw type ISG, dus op dat vlak ben ik al uit de brand.
Ik overleg vanavond nog even met mijn partner en met mijn eigen garagehouder en dan hak ik een knoop door...
Re: Horrorverhalen V60 PIH | Aankoop annuleren?
Geplaatst: 06.12.2018 - 11:37
door diesel01
Ik weet wel wat het wordt, de PIH komt.
Re: Horrorverhalen V60 PIH | Aankoop annuleren?
Geplaatst: 06.12.2018 - 11:38
door Gouwe
Goed dat je e.e.a. hebt nagevraagd, geeft rust in het keuze proces. Ik zeg doen! Onder de voorwaarde dat je een financiële tegenvaller kunt opvangen (maar anders moet je sowieso geen auto rijden).
Een D6 is een D5++, ja je hebt wat meer risico, je moet misschien een keer vaker naar de garage, maar de ISG is dus al opgelost en de compressor komt ook goed. Overigens gingen de mijne vorig jaar in december en februari defect. Heeft dus niets met de zomer te maken.
Een D6 is gewoon een hele fijne machine (als je de nukken op de juiste wijze kunt relativeren). Succes met de keuze en laat het ons weten!
Re: Horrorverhalen V60 PIH | Aankoop annuleren?
Geplaatst: 06.12.2018 - 11:39
door Gouwe
diesel01 schreef:
Ik weet wel wat het wordt, de PIH komt.
+1
Re: Horrorverhalen V60 PIH | Aankoop annuleren?
Geplaatst: 06.12.2018 - 11:53
door Summum
Ik vind het wel bijzonder dat een forumlid van het eerste uur ertoe over gaat om eerst een V60 PIH te kopen en zich vervolgens pas de vraag gaat stellen of hij daar verstandig aan doet? Je weet toch dat de D6 een complexe auto is en dat er op het forum best wat probleempjes voorbij komen. Nu je beslissing terugdraaien gaat ook geld kosten.
Dat gezegd hebbende, er zijn ook probleemloze D6-en. De mijne rijd ik inmiddels drie jaar en 70.000 km, zonder dat er ooit airco-pompen of andere zaken problemen hebben gegeven. Hij heeft nog geen slag fout gedaan. Met mijn vorige V60 2.0T (benzine) heb ik meer problemen gehad, met name met de Powershift automaat. Die zijn overigens met het vervangen van de powershift transmissie verholpen.
Hoe het ook zij, de D6 is een fantastische auto om mee te rijden. Stil en zuinig als het moet, sterk en snel als het mag. En bovendien over de top luxe, de meeste D6-en kregen af fabriek bijna alle opties mee. Gebruikt worden ze ook erg scherp aangeboden, je krijgt gewoon heel veel auto voor het geld. Voor jouw gebruik kan het PIH concept ook goed werken. Maar ik denk dat je hem niet moet kopen met het idee veel op kilometerkosten te gaan sparen, want in mijn ervaring liggen de kosten van een elektrische kilometer niet veel lager dan een dieselkilometer. Na het verstrijken van de leasetermijn en het bijtellingsvoordeel ga ik deze auto waarschijnlijk niet naar prive halen, onderhoud gaat toch een potentiele kostenpost worden na vijf jaar.
Re: Horrorverhalen V60 PIH | Aankoop annuleren?
Geplaatst: 06.12.2018 - 12:00
door MacDeluxe
Tja, ieder zijn visie op de aircoproblematiek. Wij hebben ervoor gekozen om ons leasecontract eerder open te breken om van het gedonder af te zijn. Na drie nieuwe aircopompen hebben wij het vertrouwen er wel in opgegeven.
Persoonlijk zou ik dus geen PIH kopen, tenzij je het geen probleem vindt om af en toe de wagen een dag kwijt te moeten zijn en niet met een gerust hart in de zomer op vakantie kunt.
Re: Horrorverhalen V60 PIH | Aankoop annuleren?
Geplaatst: 06.12.2018 - 13:25
door Ben
Ik zou het volledige onderhoud lekker in Waddinxveen laten doen.
Alleen voor de aircopomp naar Hooftman gaan zou mij niet goed voelen.
Wat mij betreft het volledige onderhoud in één hand.
Re: Horrorverhalen V60 PIH | Aankoop annuleren?
Geplaatst: 06.12.2018 - 13:58
door 360Degreez
Summum schreef:
Ik vind het wel bijzonder dat een forumlid van het eerste uur ertoe over gaat om eerst een V60 PIH te kopen en zich vervolgens pas de vraag gaat stellen of hij daar verstandig aan doet? Je weet toch dat de D6 een complexe auto is en dat er op het forum best wat probleempjes voorbij komen. Nu je beslissing terugdraaien gaat ook geld kosten.
Dat gezegd hebbende, er zijn ook probleemloze D6-en. De mijne rijd ik inmiddels drie jaar en 70.000 km, zonder dat er ooit airco-pompen of andere zaken problemen hebben gegeven. Hij heeft nog geen slag fout gedaan. Met mijn vorige V60 2.0T (benzine) heb ik meer problemen gehad, met name met de Powershift automaat. Die zijn overigens met het vervangen van de powershift transmissie verholpen.
Hoe het ook zij, de D6 is een fantastische auto om mee te rijden. Stil en zuinig als het moet, sterk en snel als het mag. En bovendien over de top luxe, de meeste D6-en kregen af fabriek bijna alle opties mee. Gebruikt worden ze ook erg scherp aangeboden, je krijgt gewoon heel veel auto voor het geld. Voor jouw gebruik kan het PIH concept ook goed werken. Maar ik denk dat je hem niet moet kopen met het idee veel op kilometerkosten te gaan sparen, want in mijn ervaring liggen de kosten van een elektrische kilometer niet veel lager dan een dieselkilometer. Na het verstrijken van de leasetermijn en het bijtellingsvoordeel ga ik deze auto waarschijnlijk niet naar prive halen, onderhoud gaat toch een potentiele kostenpost worden na vijf jaar.
De volgorde van acties verdient inderdaad niet de schoonheidsprijs. De combinatie van een impulsieve inborst plus een echt buitenkansje heeft gezorgd voor de spagaat waar ik nu in zit
De kosten zijn, onvoorziene kosten voor onderhoud aan dit specifieke model daargelaten, vergelijkbaar als je hem aan de laadpaal zet. Ik kan de auto echter zelf laden en op de plekken waar ik veel kom zelfs gratis.
Ik hoop in dat geval op een storingsvrije D6 en voel me gesterkt door het feit de meest voorkomende problemen netjes en kosteloos verholpen kunnen worden.
Re: Horrorverhalen V60 PIH | Aankoop annuleren?
Geplaatst: 06.12.2018 - 14:01
door 360Degreez
Ben schreef:
Ik zou het volledige onderhoud lekker in Waddinxveen laten doen.
Alleen voor de aircopomp naar Hooftman gaan zou mij niet goed voelen.
Wat mij betreft het volledige onderhoud in één hand.
Waddinxveen is Volvo Hooftman

En misschien is het een idee, hangt een beetje af van de mogelijkheden tot vervangend vervoer.
Bij mijn eigen dealer kan ik de mountainbike achterin klappen en naar huis fietsen.
Van en naar Waddinxveen fietsen is net iets te veel vam het goede.
Re: Horrorverhalen V60 PIH | Aankoop annuleren?
Geplaatst: 06.12.2018 - 14:08
door 360Degreez
MacDeluxe schreef:
Tja, ieder zijn visie op de aircoproblematiek. Wij hebben ervoor gekozen om ons leasecontract eerder open te breken om van het gedonder af te zijn. Na drie nieuwe aircopompen hebben wij het vertrouwen er wel in opgegeven.
Persoonlijk zou ik dus geen PIH kopen, tenzij je het geen probleem vindt om af en toe de wagen een dag kwijt te moeten zijn en niet met een gerust hart in de zomer op vakantie kunt.
In zakelijk opzicht kan ik daar alleen maar in meegaan. Zaken zoals dit kosten altijd geld. Privé kost het alleen tijd.
De laatste keer dat ik met een zeker gevoel op vakantie gegaan ben was met de V40 1.9D. Ding was niet vooruit te branden maar hij liet me nooit in de steek. En dat met een Renault blok...
De twee V50's hadden steevast EGR problematiek en electronica issues zoals de navigatie die stopte en deurstekkers die zorgden voor een kerstboom in de auto.
De huidige D4 verloor in Frankrijk op een berg in the middle of nowhere een turboslang met een caravan aan de knobbel

Probeer dat maar eens te fixen.
Nee.. ik denk dat ik op elke vakantie rekening hou met een of meer verrassingen...
Re: Horrorverhalen V60 PIH | Aankoop annuleren?
Geplaatst: 06.12.2018 - 14:19
door NielsPHEV
360Degreez schreef:
Ben schreef:
Ik zou het volledige onderhoud lekker in Waddinxveen laten doen.
Alleen voor de aircopomp naar Hooftman gaan zou mij niet goed voelen.
Wat mij betreft het volledige onderhoud in één hand.
Waddinxveen is Volvo Hooftman

En misschien is het een idee, hangt een beetje af van de mogelijkheden tot vervangend vervoer.
Bij mijn eigen dealer kan ik de mountainbike achterin klappen en naar huis fietsen.
Van en naar Waddinxveen fietsen is net iets te veel vam het goede.
Veel dealers doen onderhoud met twee monteurs tegenwoordig, een beurt duurt dan zo'n 90 minuten en kan je in dat geval op wachten. Wel opvallend trouwens dat er zo'n verschil is in coulance afwikkeling, het zijn toch beide officiële Volvo dealers ? je zou haast denken dat mobility center graag heeft dat je naar Waddinxveen gaat
Re: Horrorverhalen V60 PIH | Aankoop annuleren?
Geplaatst: 06.12.2018 - 21:49
door vaudi
360Degreez schreef:
[...
Qua motivatie; Ik heb nu een VEA D4 die prima bevalt. De D4 had ik gekocht omdat ik een langdurige opdracht deed waarvoor ik elke dag 180km mocht rijden. Die opdracht is even geleden komen te vervallen en sinds kort maak ik veel korte ritten waarbij de motor niet eens de kans heeft om warm te worden. Dat is zonde, vooral met de EGR issues van de VEA's in het achterhoofd.
De korte ritten zou ik allen op elektro kunnen doen. Dan behoud ik de luxe van het incidenteel kunnen rijden van lange afstanden en het trekken van de caravan plus de flexibiliteit van een EV. Daarnaast helpen ook het laagtarief op de wegenbelasting en het feit dat de D6 lekker in de opties zit
Ik wil nog 5 jaar in deze auto blijven rijden en dan, afhankelijk van de financiële situatie, de eerste echte EV gaan kopen. De PIH is een mooie tussenstap.
100% de goede redenen om juist wel een D6 aan te schaffen. Zeker als je onder de indruk bent van het hoge zoef gehalte van de combinatie electro / diesel.
Op korte stukjes waar de diesel niet eens warm wordt kun je met zeer weinig slijtage uitermate goedkoop rijden.
Ik denk dat je wel moet gaan pluggen, zoals eerder aangegeven. Dan pas onderscheid deze auto zich tov de normale V60 als een auto met een veel fijnere aandrijving. De D4 wordt al geroemd en jij als ervaren D4 gebruiker ervaart die D6 ook als veel verfijnder, dat zegt toch al genoeg?
Die airco blijft men vervangen totdat het probleem de wereld uit is.
En over 8 jaar zal die accu wellicht 40% van haar huidige capaciteit hebben, maar dan rij je nog steeds 20km elektrisch. Altijd nog veel verder dan een Prius met een 100% nieuwe accu.
En bij die Prius is een vervangende accu een zeldzaamheid, ook bij leeftijden > 10 jaar. Die elektrotechniek is echt bere sterk.
Zet die van ons ook per jan. over naar privé. Heb er dan 150k km in gereden. Alleen in het begin een keer een nieuwe driver, + diverse airco's de afgelopen 3 jaar. Maar verder: Top auto.
Wellicht iets minder wendbaar dan een normale volvo.
Doch het veercomfort en de snelweg eigenschappen ervaar ik als zeer fijn. Terwijl ik toch ook andere klasse auto's gewend ben.
Mercedes en audi, wel van het model die in de basis qua verfijning en motorisch duidelijk boven de V60 uitsteken.
Maar onze D6 is door de stoelen en de power/elektro aandrijving op dit vlak superieur aan die andere 2.
Re: Horrorverhalen V60 PIH | Aankoop annuleren?
Geplaatst: 07.12.2018 - 09:37
door 4wielen
edraket schreef:
Ik vraag me oprecht af waarom mensen een D6 kopen buiten het kosten aspect. Het kan heel leuk zijn om van complexe nieuwe techniek te genieten zolang dat een daadwerkelijke verbetering geeft. Mijn D5 heeft dezelfde motor, maar is wel een heel stuk lichter en daarmee wat makkelijker rijdbaar. Tuurlijk is de elektrische modus leuk, maar zonder de auto tekort te willen doen is dit in mijn ogen meer een gadget dan dat het de wereld gaat redden of bijdraagt tot een significant betere auto. Zolang het risico wordt gedekt door garantie en de kosten door een 4% bijtellingsregeling evt in combintatie met zakelijke aftrek snap ik hem heel goed. Maar ik heb het vermoeden dat 360 degrees de auto prive rijdt, en dan liggen de kaarten er heel anders bij. Dan zou ik toch lekker in mijn diesel blijven tuffen en dan over een paar jaar op volledig elektrisch. Hybride, zeker icm diesel is nu een gepasseerd station, ben heel benieuwd of ze straks niet onder dezelfde regels worden geschaard als de diesels zonder elektra, en dan hoger worden belast, maar dat is natuurlijk koffiedik kijken.
Waarom?
> Het is veel minder slecht voor het milieu en een perfecte tussenoplossing tot full EV's betaalbaar zijn. Alle beetjes helpen.
> Het rijdt geweldig!!! Zelfs file rijden is nu minder erg.
> Het vermogen van de auto en AWD. Ik gebruik het amper, maar als het moet...

> De aankoopprijs is gewoon erg goed nu; duizenden euro's goedkoper dan een vergelijkbaar exemplaar met een reguliere motor.
Ik vraag me eerder af waarom mensen géén D6 kopen buiten het airco-probleem. Op de markt staan vooral T3 en T4-modellen (die rijden ruk, verbruiken veel en de betrouwbaarheid moet je nog maar zien) en saaie D2's. Ik rij de mijne met heel veel plezier en vind het een forse stap vooruit op mijn V70. Ik haal met gemak 1:25 - 1:30 met alleen thuis laden. Ook het bekende aircoprobleem gehad, maar pomp is kosteloos vervangen. Auto heeft niet stilgestaan en ik kreeg een vervangende auto, dus dat valt allemaal wel mee. Nee, ik heb er nog geen spijt van. Au contraire!
Re: Horrorverhalen V60 PIH | Aankoop annuleren?
Geplaatst: 07.12.2018 - 09:43
door Walter
360Degreez schreef:
Waddinxveen is Volvo Hooftman

En misschien is het een idee, hangt een beetje af van de mogelijkheden tot vervangend vervoer. Bij mijn eigen dealer kan ik de mountainbike achterin klappen en naar huis fietsen.
Van en naar Waddinxveen fietsen is net iets te veel vam het goede.
Hooftman heeft ook electrische fietsen beschikbaar
NielsPHEV schreef:
je zou haast denken dat mobility center graag heeft dat je naar Waddinxveen gaat
Nu zie ik hier persoonlijk niet zo veel problemen in
