Auto wassen, tips?

jvov60
4th Gear member

Mijn tip: was je auto zo weinig mogelijk.
Ik was m'n auto bijna nooit. Soms maanden lang gewoon niet. Daardoor heb ik ook weinig krassen.

In de herfst en winter is het na een paar dagen toch weer vies. Als de auto van binnen maar lekker schoon is.

Als ik wel de auto was, dan gewoon in de wasstraat. Voor wassen met de hand heb ik geen tijd en heb er ook geen zin in.
Nieuw blijft de auto toch niet. Steenslag zul je ook niet kunnen voorkomen en is veel erger dan een paar krasjes.

Nog een tip voor degene die het wil proberen. Wassen zonder aanraken, dus zonder krassen: https://touchless.store
Voor mij geen Volvo for life meer.
De laatste (XC60 II) is weg.
Nu naar volledig EV bij een merk met Duitse verfijning.
Veel plezier hier met prachtige Volvo's en misschien tot later.
Jelmer de Jong
6th Gear member

Het nadeel van touchless is dat je iets sneller door (deur)rubbers en ruitenwissers gaat.
Kinoúmai
2nd Gear member

Risrael schreef: OK, maar mag je dat al na de eerste maand doen?
Wassen? Tuurlijk mag je dat al na de eerste maand doen.
Ik laat mijn nieuwe wagens nooit meer opkuisen door de dealer. Enkel de stickers/beschermstrips mogen ze eraf halen, voor de rest zal ik hem zowel in ontvangst nemen maar zeker niet laten "opblinken".
Ik breng hem vervolgens naar een goede vriend die hem in de watten legt. Wij bezorgen hem alle benodigde producten, hij heeft er de materialen en gereedschappen voor om dit met zorg te doen.
Resultaat is er dan ook naar, het vuil hecht zich inderdaad dan veel minder snel op je lak. Wat je zeker ook niet mag vergeten zijn je ramen te laten behandelen met een speciaal product zodat je nog zelden je ruitenwissers moet gebruiken.
Kinoúmai
2nd Gear member

teebee schreef: Moderne wasstraten, regelmatig flappen vervangen, meerdere spoelbeurten.... maakt allemaal kein flaus aus, het resultaat is per definitie krassen.
Bij het woord krassen in deze context moet je niet denken aan het resultaat van bv een sleutel langs de lak. Het zijn ‘swirls’ dunne lichte krasjes te zien bij bv zonlicht of gericht kunstlicht. Je krijgt ze het best in beeld door een deel van zo’n oppervlakte grondig te behandelen (oa polijsten), daarna zal je een schreeuwend verschil constateren. Maar eenieder die dergelijke krassen in het oppervlak geen probleem vindt, prima want we hoeven niet allemaal wat te mankeren :bandit: . Maar roep niet dat t geen krassen geeft.
En mbt de handwas en 2 emmer methode kan je alsnog een heleboel ‘fout’ doen met krassen tot gevolg, maar daar heb je meer controle over dan een wasstraat.
Laat ik niet in de laatste plaats vogelpoep en insecten noemen welke zich flink kunnen (en zullen) invreten in de lak bij niet tijdig verwijderen. Bij dit verwijderen kan het resultaat alsnog blijvend zichtbaar zijn bij verkeerd ingrijpen. Vooraf behandelen (bv glasscoating) voorkomt dat deze zaken überhaupt zich op (of zelfs in) de lak kunnen vastzetten.
Een ritje op de snelweg van 100km in België bezorgt je meer krassen op je voorruit en laklaag dan je misschien zo vermoeden.
De twee emmer methode is toch iets wat je zelf nog het beste kan doen als je wagen je lief is en je de tijd er wil voor opbrengen. Als je het kan opbrengen om dit elke week te doen, des te beter natuurlijk maar wie heeft die tijd of mogelijkheid voor zijn woonst.
Kinoúmai
2nd Gear member

jvov60 schreef: Mijn tip: was je auto zo weinig mogelijk.
Ik was m'n auto bijna nooit. Soms maanden lang gewoon niet. Daardoor heb ik ook weinig krassen.

In de herfst en winter is het na een paar dagen toch weer vies. Als de auto van binnen maar lekker schoon is.

Als ik wel de auto was, dan gewoon in de wasstraat. Voor wassen met de hand heb ik geen tijd en heb er ook geen zin in.
Nieuw blijft de auto toch niet. Steenslag zul je ook niet kunnen voorkomen en is veel erger dan een paar krasjes.

Nog een tip voor degene die het wil proberen. Wassen zonder aanraken, dus zonder krassen: https://touchless.store
Ik zou toch beschaamt zijn moest ik telkens weken aan een stuk met een vieze wagen rondrijden.
Hier ga ik toch over andere week naar een zelf-car wash box waar ik hem touchless behandel en de andere week doe ik hem door een wasstraat.
Nu, jou voorbeeldlink is nu niet echt iets om daarmee het beste resultaat te bekomen.
Als je spreekt over touchless zou ik toch al zeker met een goede foam lance werken in combinatie met een daarvoor juiste shampoo. Het resultaat gaat alvast stukken beter zijn dan het miezerige laagje zeep dat hij gebruikt in jou filmpje.
Maar natuurlijk, iedereen beslist tenslotte toch zelf wat en hoe hij zijn wagen behandeld.
teebee
7th Gear member

Daarom ben ik blij dat de wegen in NL er beter bij liggen ;-)
Ik blijf herhalen dat een glasscoating een heleboel vuil en krassen voorkomt, en een wasstraat ‘er om vragen’ is.
Met het handje wassen: vanzelfsprekend.
2emmers: zeker, maar meer goed ‘gereedschap’ is nodig om er alsnog geen bende van te maken.
Tijd is niet altijd voor handen, maar wekelijks wassen is in het geval van een aanwezige coating ook niet nodig. Zeker niet in de wintermaanden.
Maar laat ieder vooral zn koets onderhouden zoals hij/zij het het beste vindt.
Zolang je je vooraf maar even overdenkt wat het 1 of ander voor (ongewenst) effect kan hebben.
Fijne kerst allemaal!
“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”

Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder + heel veel lekkers ! :-)
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. + veel lekkers
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger (hij&zij) oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, V40CC, Peugeot 208
Risrael
5th Gear member

Kinoúmai schreef:
Ik laat mijn nieuwe wagens nooit meer opkuisen door de dealer. Enkel de stickers/beschermstrips mogen ze eraf halen, voor de rest zal ik hem zowel in ontvangst nemen maar zeker niet laten "opblinken".
Ik breng hem vervolgens naar een goede vriend die hem in de watten legt. Wij bezorgen hem alle benodigde producten, hij heeft er de materialen en gereedschappen voor om dit met zorg te doen.
Resultaat is er dan ook naar, het vuil hecht zich inderdaad dan veel minder snel op je lak. Wat je zeker ook niet mag vergeten zijn je ramen te laten behandelen met een speciaal product zodat je nog zelden je ruitenwissers moet gebruiken.
Wat ik eigenlijk bedoel is of je hem al in de 1e maand door de wasstraat mag rijden. Ze zeggen dat de lak nog niet volledig is uitgehard. Maar om daarmee nou een half jaar te wachten....
Nu: V60 T6 MY2024 Plus Dark, platinum grey, nappa leder/open grid textiel.
Had: V60 T5 Momentum, Savile Grey, Charcoal leder, donkere hemel.
Had: V70 D4 MY14 Summum Nordic+ Luxury line. Caspian Blue. Dymamic Select leder zwart.
teebee
7th Gear member

Onzin, lakken zijn tegenwoordig uitgehard bij aflevering, als je hem krassen wil bezorgen ;-) kan dat gewoon in de eerste maand al hoor.

Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder + heel veel lekkers ! :-)
Vroeger (hij&zij) oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, V40CC, Peugeot 208
Millimetervreter.
5th Gear member

Schorpioen schreef:
Rha007 schreef:
teebee schreef: Hoe dan ook, er blijft ook in die nieuwe ‘borstels’ het nodige vuil zitten waar elke auto dan weer mee wordt gewassen.
De nodige ongewenste sporen achterlatend. Met het handje geeft nog altijd het ‘prettigste’ resultaat.
Maar ieder zo zn eigen manier.
Juist, juist en nog eens juist
Was ik de auto's zeker bij een goede wasstraat?
Op de V50 was geen krasje te zien.
Zet er maar eens een inspectielampje op, of in de volle zon :)
Werk maakt soms meer kapot, dan drank goed kan maken
Lakfluisteraar.
V60 PIH MY2016, Onyx black, R-design, Hybrid Technology Line, Intellisafe Proline, DAB+,getint glas, zilverkleurig roofrails, side scuffs
V70/2.4D/2003
8th Gear member

Viscose spons, wasstraat, verkeerd wassen: U KRIJGT KRASSEN. Hoe dan ook, succes verzekerd.
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Kinoúmai
2nd Gear member

teebee schreef: Daarom ben ik blij dat de wegen in NL er beter bij liggen ;-)
Ik blijf herhalen dat een glasscoating een heleboel vuil en krassen voorkomt, en een wasstraat ‘er om vragen’ is.
Met het handje wassen: vanzelfsprekend.
2emmers: zeker, maar meer goed ‘gereedschap’ is nodig om er alsnog geen bende van te maken.
Tijd is niet altijd voor handen, maar wekelijks wassen is in het geval van een aanwezige coating ook niet nodig. Zeker niet in de wintermaanden.
Maar laat ieder vooral zn koets onderhouden zoals hij/zij het het beste vindt.
Zolang je je vooraf maar even overdenkt wat het 1 of ander voor (ongewenst) effect kan hebben.
Fijne kerst allemaal!
Absoluut waar! :-)
Kinoúmai
2nd Gear member

Risrael schreef:
Kinoúmai schreef:
Wat ik eigenlijk bedoel is of je hem al in de 1e maand door de wasstraat mag rijden. Ze zeggen dat de lak nog niet volledig is uitgehard. Maar om daarmee nou een half jaar te wachten....
Zoals Teebee al schreef, zie ik nu juist, inderdaad totale onzin. Natuurlijk mag jij je wagen in de eerste maand wassen (jou wagen zal in vele gevallen ook al een maand oud zijn voor jij die in handen krijgt) en of jij dat nu doet met de hand, touchless of in een wasstraat, dat is je eigen keuze & verantwoordelijkheid natuurlijk.
Kinoúmai
2nd Gear member

Millimetervreter. schreef:
Schorpioen schreef:
Rha007 schreef: Juist, juist en nog eens juist
Was ik de auto's zeker bij een goede wasstraat?
Op de V50 was geen krasje te zien.
Zet er maar eens een inspectielampje op, of in de volle zon :)
Niet iedereen is er zo maniakaal mee bezig of heeft er "wat" voorover om met een glimmende wagen te rijden. En wat voor de ene persoon meer dan voldoende is, als ie maar "blinkt" is voor een ander persoon een basisbehandeling of nog minder.
Feit is dat detaillering bedrijven boomen en samenhangend de talrijke producten die crescendo op de markt worden gebracht. Het is niet meer of niet minder een commerciële bedrijfstak die mensen inkomsten kunnen geven daar waar andere ze over de toonbalk kunnen smijten voor een mooi resultaat van hun bolide.
Hoe je dat zelf wil hebben of bekomen kan jezelf invullen en heeft zoveel graduaties dat het voor de meeste mensen al meer dan voldoende is dat ie blinkt in de zon met of zonder krassen. ;-)
teebee
7th Gear member

TS vroeg om tips; deze heeft hij gekregen.
Hoe eenieder daar verder mee omgaat moet ieder zelf maar zien.
‘Maniakaal’ lijkt me wel heel ver gezocht.
Detaillering is meer dan glimmen alleen. Een coating aanbrengen levert heel veel meer voordelen op dan alleen een pracht glans. Met een dergelijke coating wordt wassen een eitje en is veel minder frequent ‘nodig’, lijkt me alles behalve maniakaal.
Dagelijks poetsen neigt naar maniakaal, mijn auto mag gerust vuil worden hoor en hij wordt in de wintermaanden zeer weinig gewassen. Maar door de toegepaste coating hecht het vuil nauwelijks. Dat is de essentie geweest van de input.
Daarnaast is er gesteld dat (moderne, goede) wasstraten niet meer krassen (een ‘krasvrije’ V50 van Schorpioen zou daar het ‘bewijs’ van zijn), dat is complete flauwekul, hetgeen Millimetervreter duidde.
Coating is een perfecte basis voor eenvoudig onderhoud (met de hand) met telkens prachtig resultaat.
Maargoed, probeer het eens en het verschil in onderhoud wordt je daarna al snel duidelijk. Maar pas op: voor je het weet ben je ook maniakaal.... :P

Maar dit is allemaal al ruimschoots uiteengezet, wordt een herhaling van zetten. TS weet inmiddels de do’s en dont’s, aan hem wat hij er mee doet.
Laatst gewijzigd door teebee op 01.01.1970 - 01:00, 3 keer totaal gewijzigd.

Millimetervreter.
5th Gear member

@teebee +1
Werk maakt soms meer kapot, dan drank goed kan maken
Lakfluisteraar.
V60 PIH MY2016, Onyx black, R-design, Hybrid Technology Line, Intellisafe Proline, DAB+,getint glas, zilverkleurig roofrails, side scuffs
Risrael
5th Gear member

Hoi Teebee,
Bedankt voor de tips hoor. En ik vind het ook prachtig als hij schittert zonder krassen e.d.
Ik denk dat als het mijn eigen auto was ik het absoluut zou overwegen. Het is en blijft een leasebak dus hij moet er netjes uitzien that is it.
Nu: V60 T6 MY2024 Plus Dark, platinum grey, nappa leder/open grid textiel.
Had: V60 T5 Momentum, Savile Grey, Charcoal leder, donkere hemel.
Had: V70 D4 MY14 Summum Nordic+ Luxury line. Caspian Blue. Dymamic Select leder zwart.
teebee
7th Gear member

Hahaaa, in dat geval was ik het topic niet begonnen maar had m gewoon af en toe een beetje gewassen zodat ie schoon toont.
Maar ik wens je sowieso veel genoegen met de V60 hetgeen beslist zal lukken, om het even vies, schoon of heeeeeeel schoon :D

Kinoúmai
2nd Gear member

teebee schreef: TS vroeg om tips; deze heeft hij gekregen.
Hoe eenieder daar verder mee omgaat moet ieder zelf maar zien.
‘Maniakaal’ lijkt me wel heel ver gezocht.
Detaillering is meer dan glimmen alleen. Een coating aanbrengen levert heel veel meer voordelen op dan alleen een pracht glans. Met een dergelijke coating wordt wassen een eitje en is veel minder frequent ‘nodig’, lijkt me alles behalve maniakaal.
Dagelijks poetsen neigt naar maniakaal, mijn auto mag gerust vuil worden hoor en hij wordt in de wintermaanden zeer weinig gewassen. Maar door de toegepaste coating hecht het vuil nauwelijks. Dat is de essentie geweest van de input.
Daarnaast is er gesteld dat (moderne, goede) wasstraten niet meer krassen (een ‘krasvrije’ V50 van Schorpioen zou daar het ‘bewijs’ van zijn), dat is complete flauwekul, hetgeen Millimetervreter duidde.
Coating is een perfecte basis voor eenvoudig onderhoud (met de hand) met telkens prachtig resultaat.
Maargoed, probeer het eens en het verschil in onderhoud wordt je daarna al snel duidelijk. Maar pas op: voor je het weet ben je ook maniakaal.... :P

Maar dit is allemaal al ruimschoots uiteengezet, wordt een herhaling van zetten. TS weet inmiddels de do’s en dont’s, aan hem wat hij er mee doet.
Dat heeft ie zeker.
Weet dat niet, iemand die zijn wagen elke maand wast met een emmer water met Dreft in zal meer dan waarschijnlijk ons maniakken vinden als ie ons bezig hoort. :D

Mijn laatste bestelling bij CarClean waren de volgende:
Fusso Coat Dark wax.
Microfiber Madness Dry me crazy drying towel in twee maten
Ultra Glaco glass sealant voor de ramen
Wheel cleaner & iron remover van Nanolex
Q2M Bathe+ van Gyeon
Voor mij tot hiertoe voldoende om mijn wagens langer proper te houden.
s80d503
2nd Gear member

Een klein beetje in het verlengde, maar ik las (ik meen bij de buren) veel positieve verhalen over Turtle wax clear vue. Zelf nog geen ervaringen mee, maar ik haal in het nieuwe jaar zeker even een flesje op.
'01 Volvo V70 2.4T AUT
'96 Volvo 850 2.5 I 10V aut.
'94 Volvo 940 2.3i Polar aut.
'03 Volvo S80 D5 aut.
'98 Volvo S80 T6 Geartronic
steven.vuylsteke
5th Gear member

Waarschijnlijk zijn enkelen van jullie wel al eens over deze kerel gestruikeld als het gaat om kuisen van de wagen. Hij heeft best wel goede tips en tricks.
top 10 van fouten bij het wassen van de wagen:
V70 - 2001 D5 163pk verkocht met 145k aan een vriend - terug gekregen met 285K - verkocht met 318K aan een neef die net zijn rijbewijs behaald heeft
V70 - 2008 2.0D verkocht = PSA motor is geen Volvo! / XC70 - 2002 D5 - automaat- 275K van de vrouw. / XC70 -2008 D5 185pk : 276K MY2008
V90 CC - 2017 D4 -* Polestar * - Close to all inclusive
Land Rover Discovery 4 2014 - TDV6 - S
John Deere 2140 - 1982 + Belarus LTZ 55 - 1993
Plaats reactie

Terug naar “V60/S60 vanaf MY 2019”