Pagina 2 van 2
Re: Wellicht binnenkort V60 PiH rijder
Geplaatst: 15.01.2019 - 16:54
door Maikel1991
vaudi schreef:
J@Maikel1991
uist bij kortere ritjes waarbij de diesel motor koud zou moeten starten, is het voordeel elektrisch voordeel groot.
Ook veel beter voor de dieselmotor. Die houden niet zo van koude starts en verbruiken met koude motor ook vrij veel.
Jouw woon / werk verkeer ritjes zijn echt ideaal.
Maar is het dan niet zo dat ik met een koude motor meteen de snelweg op ga met 130km/u, lijkt me ook niet heel lekker voor de motor toch?
Re: Wellicht binnenkort V60 PiH rijder
Geplaatst: 15.01.2019 - 16:56
door IkeV70
Maikel1991 schreef:
vaudi schreef:
J@Maikel1991
uist bij kortere ritjes waarbij de diesel motor koud zou moeten starten, is het voordeel elektrisch voordeel groot.
Ook veel beter voor de dieselmotor. Die houden niet zo van koude starts en verbruiken met koude motor ook vrij veel.
Jouw woon / werk verkeer ritjes zijn echt ideaal.
Maar is het dan niet zo dat ik met een koude motor meteen de snelweg op ga met 130km/u, lijkt me ook niet heel lekker voor de motor toch?
Klopt. Dat vergt dus wat beleid. Ruim voordat je 130 km/h gaat rijden moet je de dieselmotor al gestart hebben, bv door AWD te kiezen.
Re: Wellicht binnenkort V60 PiH rijder
Geplaatst: 15.01.2019 - 20:39
door Cem
Maikel1991 schreef:
vaudi schreef:
J@Maikel1991
uist bij kortere ritjes waarbij de diesel motor koud zou moeten starten, is het voordeel elektrisch voordeel groot.
Ook veel beter voor de dieselmotor. Die houden niet zo van koude starts en verbruiken met koude motor ook vrij veel.
Jouw woon / werk verkeer ritjes zijn echt ideaal.
Maar is het dan niet zo dat ik met een koude motor meteen de snelweg op ga met 130km/u, lijkt me ook niet heel lekker voor de motor toch?
Waarom niet? 130 km/u is rond de 1.800 rpm constant. Het is zo toch veel beter om een motor op deze manier warm te laten draaien?
Re: Wellicht binnenkort V60 PiH rijder
Geplaatst: 15.01.2019 - 21:17
door toppertje
Cem schreef:
Maikel1991 schreef:
vaudi schreef:
J@Maikel1991
uist bij kortere ritjes waarbij de diesel motor koud zou moeten starten, is het voordeel elektrisch voordeel groot.
Ook veel beter voor de dieselmotor. Die houden niet zo van koude starts en verbruiken met koude motor ook vrij veel.
Jouw woon / werk verkeer ritjes zijn echt ideaal.
Maar is het dan niet zo dat ik met een koude motor meteen de snelweg op ga met 130km/u, lijkt me ook niet heel lekker voor de motor toch?
Waarom niet? 130 km/u is rond de 1.800 rpm constant. Het is zo toch veel beter om een motor op deze manier warm te laten draaien?
denk dat je een denkfout maakt.
1800tpm lijkt jou mischien niet zoveel, maar als je een helling opgaat van 15% met 1800tpm moet de motor behoorlijk aan de bak, wat niet echt bevordelijk is voor een koude dieselmotor.
dus die 1800tpm zegt niet alles.
in de bebouwde kom in zijn 3 met 1800tpm is dus veel minder belastend voor de motor.
Re: Wellicht binnenkort V60 PiH rijder
Geplaatst: 15.01.2019 - 21:28
door Cem
toppertje schreef:
Cem schreef:
Maikel1991 schreef:
Maar is het dan niet zo dat ik met een koude motor meteen de snelweg op ga met 130km/u, lijkt me ook niet heel lekker voor de motor toch?
Waarom niet? 130 km/u is rond de 1.800 rpm constant. Het is zo toch veel beter om een motor op deze manier warm te laten draaien?
denk dat je een denkfout maakt.
1800tpm lijkt jou mischien niet zoveel, maar als je een helling opgaat van 15% met 1800tpm moet de motor behoorlijk aan de bak, wat niet echt bevordelijk is voor een koude dieselmotor.
dus die 1800tpm zegt niet alles.
in de bebouwde kom in zijn 3 met 1800tpm is dus veel minder belastend voor de motor.
Helling opgaan ben ik met je eens, maar gewoon op de snelweg met constante snelheid? Een maat van me rijdt 3 serie en als ik naast hem zit dan laat hij altijd de vermogen en koppel meter zien op het scherm, verbazingwekkend hoe weinig vermogen en koppel je nodig hebt als je bijv. constant 100 km/h rijdt.
Re: Wellicht binnenkort V60 PiH rijder
Geplaatst: 16.01.2019 - 18:31
door Autowina
Bij mij is de accu met 30 kilometer wel leeg, ook als ik veel binnendoor rijd (max. 80 km). Een veel meer dan 35 kilometer is het ook niet geweest.
Of het de rijstijl of de auto is durf ik niet te zeggen. Maakt ook niet zoveel uit, voor mijn woon-werkverkeer is dit voldoende.
Re: Wellicht binnenkort V60 PiH rijder
Geplaatst: 16.01.2019 - 18:33
door rsnhakan
Toen onze auto net nieuw was kon ik met "gemak" 50 km halen op een acculading. Nu is 30 echt wel het maximum.
Re: Wellicht binnenkort V60 PiH rijder
Geplaatst: 17.01.2019 - 14:02
door 360Degreez
rsnhakan schreef:
Toen onze auto net nieuw was kon ik met "gemak" 50 km halen op een acculading. Nu is 30 echt wel het maximum.
Zowel in de winter als in de zomer?
Ik heb met dagteller bij ong. 12 graden 46km gemeten, maar dat was met heel korte stukjes, bejaard rijden (max 60), airco & stoelverwarming uit en spiegels ingeklapt

Afgelopen week zat ik op 30.7km op een lading. Het lijkt erop dat de temperatuur behoorlijk invloed heeft op de actieradius.
Ik ben benieuwd of je in de toekomst ook de accu of cellen kunt laten vervangen voor een versie met meer capaciteit. Er zijn al [link=
https://hybride-accu.nl/]bedrijfjes[/link] die batterijen kunnen reviseren. Ik ben benieuwd of je zomaar zwaardere cellen kunt laten plaatsen zonder wijzigingen in de software te maken..
Re: Wellicht binnenkort V60 PiH rijder
Geplaatst: 17.01.2019 - 14:19
door RoaldH
Cem schreef:
Helling opgaan ben ik met je eens, maar gewoon op de snelweg met constante snelheid? Een maat van me rijdt 3 serie en als ik naast hem zit dan laat hij altijd de vermogen en koppel meter zien op het scherm, verbazingwekkend hoe weinig vermogen en koppel je nodig hebt als je bijv. constant 100 km/h rijdt.
Meestal schakel ik tussen de 80 en 100 km/h in handmatig 6.
Re: Wellicht binnenkort V60 PiH rijder
Geplaatst: 17.01.2019 - 14:21
door RoaldH
360Degreez schreef:
Zowel in de winter als in de zomer?
Ik heb met dagteller bij ong. 12 graden 46km gemeten, maar dat was met heel korte stukjes, bejaard rijden (max 60), airco & stoelverwarming uit en spiegels ingeklapt

Afgelopen week zat ik op 30.7km op een lading. Het lijkt erop dat de temperatuur behoorlijk invloed heeft op de actieradius.
Ik ben benieuwd of je in de toekomst ook de accu of cellen kunt laten vervangen voor een versie met meer capaciteit. Er zijn al [link=
https://hybride-accu.nl/]bedrijfjes[/link] die batterijen kunnen reviseren. Ik ben benieuwd of je zomaar zwaardere cellen kunt laten plaatsen zonder wijzigingen in de software te maken..
Temperatuur is een grote factor. De cellen van de V60 zouden hetzelfde zijn als die van de Zoe met 22 kWh pakket. Aangezien die nu een 41 kWh pakket heeft, zou je denken dat het mogelijk is om de cellen te wisselen en de BMS aan te (laten) passen. Dan heb je 80/90% meer range.
Re: Wellicht binnenkort V60 PiH rijder
Geplaatst: 17.01.2019 - 15:51
door Tukker999
80% meer range, zo'n 60-70 km, zou een mooie optie zijn als ze die pakketten gaan verkopen in de toekomst.
Het zal wel bij dagdromen blijven......
Re: Wellicht binnenkort V60 PiH rijder
Geplaatst: 17.01.2019 - 16:02
door RoaldH
HeinvdW schreef:
80% meer range, zo'n 60-70 km, zou een mooie optie zijn als ze die pakketten gaan verkopen in de toekomst.
Het zal wel bij dagdromen blijven......
De cellen zijn makkelijk te wisselen, maar om te zorgen dat je de cellen goed kan laden, de auto goed blijft functioneren etc is veel kennis nodig (en zal dus kostbaar zijn). Toch hebben een aantal Turkse wetenschappers een 39 kWh pakket werkend gekregen in de een 22 kWh ZOE nog voordat Renault met het grote pakket op de markt kwam. Zelfs de vergrote range was zichtbaar op het dashboard...
Re: Wellicht binnenkort V60 PiH rijder
Geplaatst: 17.01.2019 - 16:02
door RoaldH
Hoe maak je je nieuwe BMS compatible met de auto zal het toverwoord zijn.
Re: Wellicht binnenkort V60 PiH rijder
Geplaatst: 17.01.2019 - 16:23
door 360Degreez
RoaldH schreef:
Hoe maak je je nieuwe BMS compatible met de auto zal het toverwoord zijn.
Gebaseerd op logica en zonder enige kennis van de materie zou je kunnen redeneren dat als het systeem om kan gaan met een accu met minder capaciteit (degradatie) deze ook overweg zou moeten kunnen met meer capaciteit. Het hangt er een beetje vanaf of er bij het laden ook een maximale laadtijd is ingebouwd.
Wel zal de weergave van laadtijd en bereik op het display niet kloppen. De auto lijkt los van de capaciteit bij een volle batterij (100%) altijd 50KM (max) weer te geven dus zal bij een batterij met hogere capaciteit de meter eerst 40km lang op 50km staan en daarna pas teruglopen
Maar desalniettemin interessant om eens voor te leggen bij een revisiebedrijf.
Re: Wellicht binnenkort V60 PiH rijder
Geplaatst: 17.01.2019 - 16:24
door 360Degreez
RoaldH schreef:
HeinvdW schreef:
80% meer range, zo'n 60-70 km, zou een mooie optie zijn als ze die pakketten gaan verkopen in de toekomst.
Het zal wel bij dagdromen blijven......
De cellen zijn makkelijk te wisselen, maar om te zorgen dat je de cellen goed kan laden, de auto goed blijft functioneren etc is veel kennis nodig (en zal dus kostbaar zijn). Toch hebben een aantal Turkse wetenschappers een 39 kWh pakket werkend gekregen in de een 22 kWh ZOE nog voordat Renault met het grote pakket op de markt kwam. Zelfs de vergrote range was zichtbaar op het dashboard...
Ha, ik zag deze reactie later pas. Precies dat dus

Re: Wellicht binnenkort V60 PiH rijder
Geplaatst: 17.01.2019 - 19:36
door RoaldH
https://pushevs.com/2016/08/03/43-kwh-b ... nault-zoe/
Misschien dat Kreisel Electric zou kunnen helpen met de aanpassing in de BMS.
Re: Wellicht binnenkort V60 PiH rijder
Geplaatst: 28.01.2019 - 12:57
door PHEV60PHEV
Ik hoop hier ook nog altijd stiekum op.
En dat ik het oude pakket kan gebruiken om thuis via zonnepanelen ook in het donker de auto kan deels kan laden met overdag opgeslagen zonne-energie.
Het zal niet lang meer duren voordat ze het salderen afschaffen, zeker nu zoveel mensen zonnepanelen hebben..
Re: Wellicht binnenkort V60 PiH rijder
Geplaatst: 28.01.2019 - 14:03
door RoaldH
ppheijnen schreef:
Ik hoop hier ook nog altijd stiekum op.
En dat ik het oude pakket kan gebruiken om thuis via zonnepanelen ook in het donker de auto kan deels kan laden met overdag opgeslagen zonne-energie.
Het zal niet lang meer duren voordat ze het salderen afschaffen, zeker nu zoveel mensen zonnepanelen hebben..
Je kan de oude cellen inderdaad gebruiken voor een eigen opslag voor de zonne-energie. Ik denk dat je ongeveer 8 kWh capaciteit daarvoor zou kunnen gebruiken. Dat is wat meer dan de originele Tesla Powerwall.
Er zijn genoeg filmpjes op Youtube met bouwinstructies te vinden.
Re: Wellicht binnenkort V60 PiH rijder
Geplaatst: 29.01.2019 - 00:11
door Tukker999
Daar zou ik mijn vingers niet aan willen 'branden'