Zwaardere lamp in het dimlicht ?

Geleverd vanaf 2003
Dejeeper
3rd Gear member

Verstralers worden in de wet apart genoemd, u mag dus 4 x groot licht hebben en daarbuiten nog een aantal verstralers.
Ik kwam het maximum aantal overigens niet tegen.
De enige eis is dat ze alleen tegelijkertijd met het groot licht mogen branden.

Dimlichten mogen er maar 2 zijn en die moeten dan van gelijke kleur en gelijke sterkte zijn.

Ik zag ook nog een opmerking van het plaatsen van Xenon.
Ook dat is niet zo maar toegestaan, bij Xenon moet een last afhankelijk systeem aanwezig zijn.
Dat wil zeggen dat de lichten in principe altijd op dezelfde hoogte stralen.
Dus bij het in-en uit veren blijft de lichtbundel op gelijke hoogte.
In principe wordt de auto bij de APK keuring afgekeurd indien die voorziening niet aanwezig is.
Onderweg kan er een bekeuring uit voort vloeien maar het ergste is dat bij Xenon montage zonder deze hoogte regeling het zeer vervelend is voor tegen liggers.
Die worden door uw lichten verblind.
Van uit Gårelehöjden lijken de wereld problem altijd ver weg.
MartijnAbel
4th Gear member

Peukje1 schreef: Projectoren en lampen zijn vernieuwd en dat is een groot verschil .
Omdat het bij de nieuwe projectoren mogelijk is om ze van dim naar grootlicht te veranderen ga ik ze zo aansluiten dat ik bij grootlicht 4x grootlicht krijg. Tijdens het maken van dit bericht vraag ik mij af of ik dit ook zo kan maken dat ik 4x dimlicht krijg.
De nieuwe lenzen worden gebruikt in div auto's zoals Volvo BMW en Audi. De lenzen zijn voorzien van een elektro spoeltje wat het mogelijk maakt om met het zelfde lampje twee verschillende lichtbeelden te maken .
Bij de oude lenzen was het een reflector met daarvoor een vast ijzer plaatje wat voor een kort en breed lichtbeeld zorgt (dimlicht).
Maar het spoeltje zit aan gesloten op het groot licht en zorgt er voor dat het plaatje weg klapt en dat het een lang en smal lichtbeeld wordt (grootlicht).
Het is dus niets nieuws maar wordt gebruikt op de wat nieuwere type .Het is dus een origineel lampje van 35w met twee mogelijkheden.
Het werkt prima en omdat niet heel Nederland uit alleen maar snelweg bestaat zijn er best nog mogelijkheden voor grootlicht.
Ook buiten de Beekse bergen kunnen er dieren ,of afgebroken takken en suikerbieten op de weg liggen.
Het is met de bijgeleverde kabeltje gewoon plug en play.
Wat adaptief betekend en hoe het werkt weet ik niet maar dat lijkt mij een super combinatie.
Pakketje met de nieuwe projectoren goed aangekomen dus en nu al ingebouwd, netjes! :D
Goed om te horen dat je er profijt van hebt.
Volvo V70 2.0T 2011 - Volvo V60 2013 D5 Polestar - Volvo V50 T5 2004 DTC/RICA
sebastiaan84
4th Gear member
Contacteer:

Die automatische niveauregeling die je aanhaalt was van toepassimg op auto's van na 2006, en is in 2012 aangepast als ik het goed heb.

Volgens mij is handmatige niveauregeling reeds voldoende, en dat hebben deze auto's als ze geleverd zijn met halogeentjes.

Ik heb dat stelwieltje niet, de OEM xenon heeft de automatische niveauregeling waaraan gerefereerd werd.
Volvo V60 D6 AWD Plug-in Hybride Summum, Polestar optimised MY14

Past:
Volvo V50 2.4i Geartronic summum MY05
Volvo V40 D2 summum full options MY15
Toyota Avensis Wagon TA22 1.8i Terra Kouki '01
Toyota Corolla AE111 1.6i G6-R(ally) Zenki '99
Toyota Starlet EP81 1.3i Si Whiteline/Koni edition Zenki '91
Dejeeper
3rd Gear member

Sebastiaahelemaal 84, jij hebt helemaal gelijk.
Ik wist dit niet maar ingaande 1 april 2012 mag in elke koplamp Xenon verlichting geplaatst worden.
Zo zie je maar weer dat je nooit te oud bent om wat te leren.
Ik zal eens kijken of deze regelgeving ook in Zweden zo is.
JeroenSpock
7th Gear member
Contacteer:

Dat het mag wil niet zeggen dat het ook goed gaat.
In geval van peukje1 helemaal niet, de reflector in de projector verliest zijn chroom door hitte en dan gaat geen enkele lamp nog fatsoenlijk licht geven.
Alleen nieuwe projectoren helpen dan nog, en dat is ook gedaan (Y)
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Afbeelding Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 425.000 km - Vialle LPi
Peukje1
1st Gear member

JeroenSpock schreef: Dat het mag wil niet zeggen dat het ook goed gaat.
In geval van peukje1 helemaal niet, de reflector in de projector verliest zijn chroom door hitte en dan gaat geen enkele lamp nog fatsoenlijk licht geven.
Alleen nieuwe projectoren helpen dan nog, en dat is ook gedaan (Y)
Het verhaal van meer hitte gaat in dit geval niet op.
Er zit maar een lampje in de nieuwe reflector van 12 v 35 w en dit brandt even hardt bij dimlicht als bij grootlicht alleen het ijzeren plaatje wat voor dimlicht zorgt kantelt weg .
Aan de grootlicht reflector van de originele lamp is niets veranderd dus die slijt ook niet harder als normaal.
Het is gewoon het optimaal gebruiken van de beschikbare mogelijkheden zonder extra slijtage.
JeroenSpock
7th Gear member
Contacteer:

In je beginpost heb je het over H7 55W, dat is halogeen. Daar wil je een 70W lamp in die nog meer warmte geeft maar het chroom van de reflector was al verdwenen.
Maar nu heb je (complete?) bi-xenon koplampen gekocht begrijp ik? Altijd goed.
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Afbeelding Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 425.000 km - Vialle LPi
Dejeeper
3rd Gear member

Wat Peukje 1 schrijft klopt wel. De Xenon lamp geeft een stuk minder warmte af dan de "oude" halogeen lamp. Dat is voor ons in de winter wel eens lastig. Wij rijden bijna altijd met groot licht in Zweden (weinig of geen verkeer in de binnenlanden) en bij sneeuwval sneeuwen de groot lichten dicht. Je moet dan geregeld de lampen sneeuw vrij maken. Maar de licht opbrengst maakt alles goed.
MartijnAbel
4th Gear member

JeroenSpock schreef: In je beginpost heb je het over H7 55W, dat is halogeen. Daar wil je een 70W lamp in die nog meer warmte geeft maar het chroom van de reflector was al verdwenen.
Maar nu heb je (complete?) bi-xenon koplampen gekocht begrijp ik? Altijd goed.
Heeft een set projectoren gekocht die ook een grootlicht functie hebben(bi-xenon). Die hoef je natuurlijk niet te gebruiken met gewoon halogeen, maar kan wel door de kabels die er aan vast zitten door te lussen naar het bestaande grootlicht.
Volvo V70 2.0T 2011 - Volvo V60 2013 D5 Polestar - Volvo V50 T5 2004 DTC/RICA
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V50 series”