Lekker modelletje Rob!gsx750r schreef: Omdat ik geen Volvo rijder meer ben, ben ik ook niet meer actief op dit forum maar na het lezen van dit bericht in de media kon ik het toch niet nalaten om snel eens even in te loggen en naar de commentaren te kijken![]()
Tja, die verkeersdoden , die verkeersdoden, het is me toch allemaal wat zeg. Volvo denkt natuurlijk als we geen ingrijpende BETUTTELENDE maatregelen nemen dan gaan wie die deadline (grappig woord in dit geval) van 0 = NUL verkeersdoden en/of zwaargewonden in een Volvo nooit een keer halen. Gouden tip voor Volvo: onmiddellijk de fabricage staken. Succes verzekerd, nou ja moeten natuurlijk wel eerst al die oude Volvo's, die maar blijven rijden, ook nog van de weg!
Maar hoezo 180 km/u? Dat is kennelijk wél een veilige snelheid en dan kan er je niets gebeuren bij een frontale botsing of tegen een boom knallen om maar wat te noemen. Ben weer te zwart-wit natuurlijk ......
Maar meer veiligheidssystemen daar ben ik wel voor want de mensheid is toch al aan het debiliseren dus dan hoef je helemaal niet meer te denken. Ideaal lijkt mij. Bij meer veiligheidssystemen denk ik bijv. aan airbags die al opgeblazen zijn, pre-activated zeg maar.
Auto's met veiligheidssystemen vaker betrokken bij ongelukken
Auto's met rijhulpsystemen vaker betrokken bij ongevallen
Een citaat uit dit laatste artikel: "De onderzoekers constateren daarnaast dat 42 procent van de zakelijke rijders zich er niet van bewust is dat de auto voorzien is van ADAS. Bovendien krijgt slechts 24 procent van het koperspubliek een uitleg bij de systemen. Tot slot wordt aangevoerd dat bestuurders teveel op de techniek vertrouwen."
Die zakelijke rijders moeten daarom ook maar eens flink onder de loep genomen worden. Wellicht zijn er aardige dingen mogelijk met de bijtelling en lease en zo. En uiteraard de autoverkopers die in 24% van de gevallen geen uitleg geven. Verder stel ik voor dat élke koper van een auto, nieuw of gebruikt, een heel zwaar examen af moet leggen over de kennis van het instructieboekje .......
Jonge automobilisten zijn een gevaar op de weg: 'De telefoon is echt de boosdoener'
Simpel op te lossen natuurlijk: autorijden alleen tussen je 30ste en 40ste levensjaar! Geldt alleen voor mannen natuurlijk want dat zullen altijd kinderen blijven en die bij 40 ook nog eens aan hun 2de jeugd beginnen!
Natuurlijk is de telefoon de boosdoener. En al die zaken die je via, niet altijd even gebruiksvriendelijke of intuïtieve, menu's moet instellen dan?. Oh sorry, daar 'speelt' natuurlijk niemand mee tijdens het rijden!
Ik merk nog wel op dat ik niet voor de juistheid van het inhoudelijke van de artikelen kan instaan omdat ze bij mijn weten niet van Facebook of Twitter komen. En GL en '66 heb ik er ook nog niet over gehoord.
Is er trouwens iemand al iets bekend of de 'beschaafde' mensheid al werkt aan een oplossing om alle doden die vallen tijdens allerlei (lokale) gewapende conflicten of kleine ruzietjes te voorkomen. Nou ja ik zal maar stoppen want ik raak erg opgewonden van dit soort berichten en helaas niet zo 'lekker' als ik me dat nog kan herinneren van uhh....... enige tijd geleden![]()
Ongetwijfeld willen jullie ook nog iets te lachen hebben dus daar komt 'ie: Roberto maakt tegenwoordig de Portugese wegen onveilig met een MINI John Cooper Works! Grappig ding hoor en past wel bij m'n leeftijd (71) vind ik.
Rob
Volvo Cars beperkt topsnelheid alle modellen vanaf 2020
- RoaldH
- 6th Gear member
2013 Volvo V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Polestar
2021 Tesla Model 3 RWD Deep Blue / White
2023 Peugeot 208 GT 136 Rouge Elixir
- RoaldH
- 6th Gear member
Ik heb 2x de 243 km/h aangetikt in de 5 jaar dat ik de V60 heb...Jeroen schreef: De laatste keer dat ik harder dan 180 heb gereden kan ik me niet herinneren, ook als ik in Duitsland ben heb ik al heel lang de behoefte niet meer om hard te gaan.
2013 Volvo V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Polestar
- Risrael
- 5th Gear member
Geen noodzaak die 180 maar ik laat me niet betuttelen. Dat wordt dus geen volvo meer na mijn V60.
Nu: V60 T6 MY2024 Plus Dark, platinum grey, nappa leder/open grid textiel.
Had: V60 T5 Momentum, Savile Grey, Charcoal leder, donkere hemel.
Had: V70 D4 MY14 Summum Nordic+ Luxury line. Caspian Blue. Dymamic Select leder zwart.
Had: V70 D4 MY14 Summum Nordic+ Luxury line. Caspian Blue. Dymamic Select leder zwart.
- teebee
- 7th Gear member
Dan is het verstandig deze ruim voor 2022 in te ruilen voor 1 die die snelheid nog wel kan overschrijden. Vanaf 2022 wil men dat voor alle auto’s invoeren....Risrael schreef: Geen noodzaak die 180 maar ik laat me niet betuttelen. Dat wordt dus geen volvo meer na mijn V60.
Om nu alleen vanwege de betutteling zo’n prachtauto niet meer te willen rijden.... tja....
“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”
Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder + heel veel lekkers !
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. + veel lekkers
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger (hij&zij) oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, V40CC, Peugeot 208
Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder + heel veel lekkers !

Vroeger (hij&zij) oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, V40CC, Peugeot 208
- teebee
- 7th Gear member
Dat je 1x de wens hebt naar een andere wereld te vertrekken.... maar 2x ?OGA244 schreef: Is het trots zijn om 2x 243km uur aangetikt te hebben nu echt iets om trots op te zijn?
Ik begrijp die ‘noodzaak’ niet... zeker niet op onze wegen en met onze drukte.. zelfs in Duitsland voel ik die behoefte niet (is tegenwoordig ook 1 grote bouwput, maar dat terzijde)

- teebee
- 7th Gear member
Ben, begrijp je opmerking niet, heb het hele artikel gelezen hoor.Ben schreef: @teebee, lees het hele bericht even, dat is wat genuanceerder dan alleen de eerste regel.
Mijn opmerking heeft betrekking op de uitgesproken verwachting dat de nieuwe Volvo’s van nu minder zullen afschrijven omdat deze die begrenzing nog niet kennen.
Ik heb opgemerkt dat dit wel ns via een software-update alsnog zou kunnen worden gedaan, dit uiteraard met een knipoog.
Daarnaast kan de zin “Volvo Cars beperkt topsnelheid alle modellen vanaf 2020” op 2 manieren worden gelezen:
1. Alle nieuwe modellen worden vanaf 2020 beperkt
2. Alle modellen worden miv 2020 beperkt
Daar zat mijn knipoog in, dus.....
Laatst gewijzigd door teebee op 01.01.1970 - 01:00, 4 keer totaal gewijzigd.

- Risrael
- 5th Gear member
@teebee het is een prachtauto maar daar zijn er meer van en als ik dan voor een keuze wordt gesteld dan weet ik het wel.
Nu: V60 T6 MY2024 Plus Dark, platinum grey, nappa leder/open grid textiel.
-
- 3rd Gear member
Dit soort ideeën zijn natuurlijk niet echt handig.
Hoe moet de staat straks nog de inkomsten uit de boetes halen als er geofencing is en automatische snelheidsbeperkingen.
Bovendien gaat dan de maximum snelheid in Duitsland ook naar 180?
En Nederland bestaat niet alleen uit de drukke randstad op maandag middag.
Ik rijd met enige regelmaat wel even tegen de 200 al dan niet net uber die grenze.
En nee dan is het dus niet druk en niet gevaarlijk.
Krijgen we dan straks ook allemaal powerhouse wagentjes die de versnellingsbak zodanig aangepast hebben dat je niet meer dan 180 kan maar
die snelheid dan ook in 3 seconden kan bereiken?
Meer als 100 pk heb je immers niet meer nodig dan.
Overigens zie ik het nu van geofencing dan nog wel in bij scholen ed.
Hoe moet de staat straks nog de inkomsten uit de boetes halen als er geofencing is en automatische snelheidsbeperkingen.
Bovendien gaat dan de maximum snelheid in Duitsland ook naar 180?
En Nederland bestaat niet alleen uit de drukke randstad op maandag middag.
Ik rijd met enige regelmaat wel even tegen de 200 al dan niet net uber die grenze.
En nee dan is het dus niet druk en niet gevaarlijk.
Krijgen we dan straks ook allemaal powerhouse wagentjes die de versnellingsbak zodanig aangepast hebben dat je niet meer dan 180 kan maar
die snelheid dan ook in 3 seconden kan bereiken?
Meer als 100 pk heb je immers niet meer nodig dan.
Overigens zie ik het nu van geofencing dan nog wel in bij scholen ed.
- teebee
- 7th Gear member
Maar dan maakt het miv 2022 dus geen r**t meer uit welk merk je kiest.... kan je dus net zo goed in zo’n mooie Volvo blijven rijden.Risrael schreef: @teebee het is een prachtauto maar daar zijn er meer van en als ik dan voor een keuze wordt gesteld dan weet ik het wel.

- teebee
- 7th Gear member
@KWW
snelheden rond de 200 ‘niet gevaarlijk’....? uhu...

- Msuidgeest
- Geartronic member
- Contacteer:
Ach ... 70 is ook een gevaarlijke snelheid.
Bebouwde kom: die is daar niet voor ingericht
Wielrennen: geen bescherming
Snelweg: levensgevaarlijk om zo zacht te rijden
Jetski: water is bij 70 km/h erg "hard" als je valt
Vliegtuig: die stijgt niet op of valt uit de lucht.
Feitelijk is elke snelheid harder dan 30 km/h gevaarlijk en wel hierom: onze ogen zijn niet gemaakt om beelden boven 30 km/h scherp te zien (de mens kan niet harder rennen dan 30). Waarom is een mol bijna blind en ziet een adelaar vele malen scherper dan wij? Mol leeft in het bijna donker en gebruikt z'n snorharen terwijl een arend heel snel kan vliegen en ziet een muis lopen op honderden meters hoogte.
Ik heb ook wel eens 200+ gereden. En na afloop stond het zweet in de bilnaad omdat er gelukkig niets gebeurd is. Stel dat er iemand even niet goed kijkt, een knippertje doet en naar links komt ... Hoe snel vertraag je dan een 2 ton zware auto? Dat doe je niet omdat het te laat is.
Bebouwde kom: die is daar niet voor ingericht
Wielrennen: geen bescherming
Snelweg: levensgevaarlijk om zo zacht te rijden
Jetski: water is bij 70 km/h erg "hard" als je valt
Vliegtuig: die stijgt niet op of valt uit de lucht.
Feitelijk is elke snelheid harder dan 30 km/h gevaarlijk en wel hierom: onze ogen zijn niet gemaakt om beelden boven 30 km/h scherp te zien (de mens kan niet harder rennen dan 30). Waarom is een mol bijna blind en ziet een adelaar vele malen scherper dan wij? Mol leeft in het bijna donker en gebruikt z'n snorharen terwijl een arend heel snel kan vliegen en ziet een muis lopen op honderden meters hoogte.
Ik heb ook wel eens 200+ gereden. En na afloop stond het zweet in de bilnaad omdat er gelukkig niets gebeurd is. Stel dat er iemand even niet goed kijkt, een knippertje doet en naar links komt ... Hoe snel vertraag je dan een 2 ton zware auto? Dat doe je niet omdat het te laat is.
Mark
Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.
[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.
[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
-
- 3rd Gear member
Klopt, als er geen verkeer is en de wegen zijn goed en leeg dan is 200 plus prima te doen.teebee schreef: @KWW
De enige die dan eventueel gevaar loopt, ben ik zelf.
Ik heb ook weleens urenlang regelmatig tussen de 200 en de 230 gereden toen ik naar Praag reed.
Dan rij je zo ongeveer met het verkeer mee.
En nee geen angstige momenten, de auto is er op gebouwd dat ie deze snelheden aan kan.
- jalex_h
- 6th Gear member
Tja, klinkt als betutteling, maar inderdaad, wen er maar aan, na 2022 wordt dat nog erger.
Persoonlijk zal het me boeien, de keren dat ik de laatste, pak'm beet 10 jaar, boven de 150 heb gereden, zijn op de vingers van 1 hand te tellen. Als het maar niet betekent dat we alleen nog Fred Flinstone-uitvoeringen krijgen omdat we toch niet harder kunnen. Want er moet nog wel steeds 1500 kg mee gesleept kunnen worden.
Aan de andere kant: ergens vind ik het ook symboolpolitiek. Hebben ze uit gerekend hoe veel doden dit daadwerkelijk scheelt? Hooguit in Duitsland en Frankrijk. Ik weet het, in dat laatste land mag je officieel niet harder dan 130 maar ik weet ook dat er regelmatig kneiterhard gereden wordt.
Wat me wel intrigeert: Volvo geeft ook aan dat afleiding een belangrijke oorzaak is. Inderdaad, Sensus nodigt uit met andere dingen bezig te zijn, zeker als Android Auto of Apple Car Play aan staat. Lekker Whatsappen en zo.... Benieuwd wat ze daar op 20 maart over gaan zeggen.
Persoonlijk zal het me boeien, de keren dat ik de laatste, pak'm beet 10 jaar, boven de 150 heb gereden, zijn op de vingers van 1 hand te tellen. Als het maar niet betekent dat we alleen nog Fred Flinstone-uitvoeringen krijgen omdat we toch niet harder kunnen. Want er moet nog wel steeds 1500 kg mee gesleept kunnen worden.
Aan de andere kant: ergens vind ik het ook symboolpolitiek. Hebben ze uit gerekend hoe veel doden dit daadwerkelijk scheelt? Hooguit in Duitsland en Frankrijk. Ik weet het, in dat laatste land mag je officieel niet harder dan 130 maar ik weet ook dat er regelmatig kneiterhard gereden wordt.
Wat me wel intrigeert: Volvo geeft ook aan dat afleiding een belangrijke oorzaak is. Inderdaad, Sensus nodigt uit met andere dingen bezig te zijn, zeker als Android Auto of Apple Car Play aan staat. Lekker Whatsappen en zo.... Benieuwd wat ze daar op 20 maart over gaan zeggen.
Ooit:
Een kale 440 1.7 DL uit 1989, een flink aangeklede V40 2.0 uit 1996
V70 D4 GT Nordic+ met een aantal leuke dingetjes uit 2015 zie hier
Een rode V90 T4 Business Sportuit 2019
Huidig: XC60 Essential Fusion Red
Je kunt beter een optimist zijn die ongelijk heeft dan een pessimist die gelijk krijgt.
Een kale 440 1.7 DL uit 1989, een flink aangeklede V40 2.0 uit 1996
V70 D4 GT Nordic+ met een aantal leuke dingetjes uit 2015 zie hier
Een rode V90 T4 Business Sportuit 2019
Huidig: XC60 Essential Fusion Red
Je kunt beter een optimist zijn die ongelijk heeft dan een pessimist die gelijk krijgt.
- teebee
- 7th Gear member
De auto is er wellicht op gebouwd, maar de mens zeker niet. Urenlang nog wel..... right.
Standaard draag je ws ook een cape en een T-shirt met een S
Temeer een bewijs dat begrenzen nog niet zo’n gek idee is.
Standaard draag je ws ook een cape en een T-shirt met een S
Temeer een bewijs dat begrenzen nog niet zo’n gek idee is.
Laatst gewijzigd door teebee op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.

- NielsPHEV
- 7th Gear member
rationeel een logische beslissing emotioneel lastiger en auto's zijn een heel stuk emotie. Een S60 T8 Polestar engineered max 180 km/h hmmm
zou voorstander zijn van een de optie standaard begrenzen en alleen na een gedegen rijopleiding begrenzer er af
zou voorstander zijn van een de optie standaard begrenzen en alleen na een gedegen rijopleiding begrenzer er af
Laatst gewijzigd door NielsPHEV op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.