Overdrive; wel of niet doen

De auto's met kleurrijke bijnamen als the brick, de baksteen.
Gebruikersavatar
volvodutchy
1st Gear member
Berichten: 14
Lid geworden op: 10.08.2008 - 13:54
Contacteer:

Niks mis met een overdrive J-type of later.
Gedurende 3 jaar dagelijks Arnhem-Leiden met een '81 244 turbo gereden met OD.
Rij nu al 3 jaar met een 164 met M410 bak en OD, blok is behoorlijk getuned met 3 strombergs en nooit een centje pijn met de OD.
Wel is het te adviseren om bij max accelereren terug te gaan naar de 4, zeker met een turbo, valt beter in izjn toeren en minder slijtage op aandrijfriemen.

Ed van der Zee
Gebruikersavatar
Jambon
2nd Gear member
Berichten: 162
Lid geworden op: 31.12.2008 - 12:26
Locatie: Loon op zand

Stabilisator. Doe eerst de voorzijde!, anders voor en achter tegelijk. Je stturt met de voorkant de rest volgt vanzelf. Ik heb zolang ik er dagelijks mee gereden heb voldoende gehad aan de voorkant.

Maar let op!!

Ik kwam er achter dat bij normale wagenhoogte, de bevestigingen op de onderste draagarmen afscheurden. De stabi is 2x zo dik en wil niet met de veerweg mee op grotere hoogte verschillen (links inveren / rechts uitveren), net iets teveel van het goede. En wat gebeurd er als je dit niet in de gaten hebt, hard de bocht in en er scheurt er eentje af??!!

Ik heb de auto toen verlaagd, de stuentjes met driehoekjes verstevigd en nogmaals, met alleen de voorzijde mét dikke stabi, erg neutraal op de weg. Gewoon heel veel plezier mee gehad.

Maar, het is een kwestie van smaak en proberen. Je kunt natuurlijk een standaard stabie van een 240 aan de achterzijde proberen, zien wat er gebeurd...


De OD, dan dus op zoek naar een zeldzame P1800 kopelinghuis om e.e.a. aan de B20 te kunnen knopen. En idd, op tijd een tandje terug, ook een normale 5bak kan in een te hoge verssnelling en teveel vermogen de geest geven. Vergeet niet dat bij overbelasten zaken als distributie het ook voor de kiezen krijgt!!!

Weber, niet speciaal, 32/36 DGV. Vanaf 3500 trekken tot ie in ademnood komt. 6800tpm is meer dan genoeg......herrie
Afbeelding
Gebruikersavatar
Iroll
6th Gear member
Berichten: 4440
Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
Locatie: Zeist

Kijk uit met een achter stabi, die kan ervoor zorgen dat hij ineenkeer overstuurt. Vooral in natte omstandigheden kan dit erg tricky zijn. Even teveel gas in de bocht en je achterkant haalt je in. Goede schokbrekers (bilstein, koni) en PU bussen samen met een voor stabi volstaat ruimschoots, rijd als een trein. Plaats op zijn minst in de bovenste draagarmen PU, daar hebben ze het meeste effect. De bovenste draagarm rubbers slijten het snelst door de hitte van de motor vooral aan de rechterkant (uitlaat spruitstuk), PU heeft daar veel minder last van.
Gebruikersavatar
whitehorsekart
5th Gear member
Berichten: 1655
Lid geworden op: 30.12.2005 - 21:31
Locatie: Champagne-Ardennes, departement Marne 51530

Jambon en Troll, dank voor je advies.
Ik ga dus voor de voorkant stabi. De PU bussen stonden al op de agenda.
1967-122S Combi B18D....1972-144deLuxe B20A overdrive LPG....1988 244DL .....1986-780 Bertone B280E....1987-780 Bertone B280E....1997-940 2,3 LPT Estate Sports Edition.....MY 2016-XC60 AWD D4 XENIUM......................en een 1986 Land Rover Series III 110

BLOG over mijn Volvo's: http://klassiekevolvo.jouwweb.nl/
Gebruikersavatar
ferdy
4th Gear member
Berichten: 820
Lid geworden op: 12.06.2007 - 14:08

Mijn 164 heeft zowel voor als achter een stabilisator stang. Een 28 mm voor maakte al een heel groot verschil. De achterste merk je toch ook wel, de auto voelt net iets stabieler aan in de bochten. Ik heb er trouwens een complete set van IPD onder zitten.
Gebruikersavatar
Rin
1st Gear member
Berichten: 30
Lid geworden op: 04.11.2007 - 20:00

Dag

In mijn 164 1970 zit een vierbak.
Ik heb een complete overdrive met aandrijflijn van een 245 van 1981.
Begrijp ik uit jullie berichten dat een overdrive van een 245 is aan te passen voor een 164 of juist helemaal niet?http://www.volvo-forum.nl/images/smiles/confused.gif

Overigens: met de overdrive uit mijn 245 rijd ik al jaren probleemloos, superzuinig (1:9 op gas), en naar mijn ervaring rijdt deze in de vijfde stiller dan een gewone 240 vijfbak.http://www.volvo-forum.nl/images/smiles/icon_razz.gif
Gebruikersavatar
whitehorsekart
5th Gear member
Berichten: 1655
Lid geworden op: 30.12.2005 - 21:31
Locatie: Champagne-Ardennes, departement Marne 51530

Je kunt hier beter even een nieuw draadje van maken. Je reageert nu op een heel oud draadje!
1967-122S Combi B18D....1972-144deLuxe B20A overdrive LPG....1988 244DL .....1986-780 Bertone B280E....1987-780 Bertone B280E....1997-940 2,3 LPT Estate Sports Edition.....MY 2016-XC60 AWD D4 XENIUM......................en een 1986 Land Rover Series III 110

BLOG over mijn Volvo's: http://klassiekevolvo.jouwweb.nl/
Gebruikersavatar
retsok
2nd Gear member
Berichten: 72
Lid geworden op: 29.08.2010 - 19:38

whitehorsekart schreef:De J-types zijn sterk, maar met een diesel of een turbo ervoor?
Ik zou zelfs met in- en uitschakelen met de koppeling nog niet zeker zijn.
Ik zou dan altijd kiezen voor de 5-bak, da's ook eenvoudiger inbouwen bij de "schuine" Volvo motoren.

Achter een motor met het koppel en vermogen van een B20 gaat het prima met een Laycock overdrive, zelfs met de injectieversie. (Wél de koppeling gebruiken!)


@jambo: weet je dat je op een heel oud draadje van oktober 2005 reageerde?.
Het is in oude Volvo land algemeen bekend dat de 5 bakken veel minder sterk waren dan de 4 bakken met OD.
Ik heb een 164 met een originele M410 + OD. Deze past niet zomaar aan een B20 blok. Andersom trouwens ook niet. Een B30 heeft juist een andere, veel sterkere bak gekregen omdat de M40 en M41 stuk gingen.

Maar er werd iets heel anders gevraagd door de topic starter.
Een OD is ALTIJD beter dan een 4 bak. Hij is sterker dan een 5 bak.
De problemen die je hier en daar leest zijn in 90% van de gevallen een gebrek aan onderhoud of een te lage oliestand.
Als hij bij de proefrit goed schakelt is er niks loos.
En ik heb nog nooit een koppeling gebruikt bij mijn overdrive. Gewoon even je voet iets omhoog bij het opschakelen en gas los bij terugschakelen. Eigenlijk hetzelfde als bij gewoon schakelen.
Plaats reactie

Terug naar “De 140 - 240 - 160 - 260 series”