Pagina 2 van 4

Re: Wegligging

Geplaatst: 01.05.2019 - 22:02
door edraket
teebee schreef: @edraket, check eerst de posts (nr 4) even voordat je wat blaat
Jij reageert graag op alles wat je tegen komt zonder enige inhoudelijke bijdrage. Dit is ook weer zo’n zinloos voorbeeld. Over blaten gesproken.

Re: Wegligging

Geplaatst: 01.05.2019 - 22:06
door teebee
Jouw feestje
En jouw bijdrage in deze is?

Graag weer OT

Re: Wegligging

Geplaatst: 02.05.2019 - 08:12
door Kurt1975
Als ik mij niet vergis had je op de V60 4 verschillende onderstellen om uit te kiezen:
- comfort of touring
- dynamisch
- sport cc. R-design
- 4c
Iets zegt mij dat die in vergelijkbare omstandigheden allemaal anders zullen aanvoelen.
Ook het gewicht van de motor (5 pitter diesel tov 4 cilinder benzine) zal zijn rol spelen owv meer/ minder gewicht in de neus.
Ik had een dynamisch onderstel met een zware diesel in de neus, en herken dit gedrag hoegenaamd niet.

Re: Wegligging

Geplaatst: 02.05.2019 - 10:21
door jeroen701125
Weet iemand hoe je erachter kunt komen met welk onderstel je V60 is uitgerust?

Re: Wegligging

Geplaatst: 02.05.2019 - 11:18
door Kurt1975
jeroen701125 schreef: Weet iemand hoe je erachter kunt komen met welk onderstel je V60 is uitgerust?
Je dealer zou dit kunnen opvragen op basis van je chassisnummer.

Re: Wegligging

Geplaatst: 02.05.2019 - 12:00
door Beemax
Ik ben ook zo'n drie maanden afkomstig uit het VAG assortiment (Leon) en herken het zoekgedrag wat Nvr78 omschrijft. Geen last van spoorvorming of overstuur, maar moet wel wennen aan de nieuwe stuurbekrachtiging. Deze stuurbekrachtiging van de V60 voelt zoekerig alsof het balanceren is op een bergtop in plaats van op een heuvel (Seat), of wordt het nu te vaag voor jullie? Anyway, ik heb me erop ingesteld dat het een kwestie van wennen is.
Ben wel benieuwd naar de verschillen in chassis.

Re: Wegligging

Geplaatst: 04.05.2019 - 07:01
door V60Driver
Nou vraag ik me af in deze discussie.
Wat rijd beter en waarom.
18 inch met 235x45 of 19 inch met 235x40?

Wie heeft met deze verschillende banden en maten rijervaring opgedaan.

Re: Wegligging

Geplaatst: 04.05.2019 - 10:52
door diesel01
Volvo schrijft voor zowel 18 als 19 inch, 235/40 voor, tenminste dat was voor mijn V70 my16 wel het verhaal.

Re: Wegligging

Geplaatst: 04.05.2019 - 11:20
door V60Driver
Ja maar niet voor een PIH. Daar geven ze 235/45/18 (als standaard) aan.
Ik persoonlijk vindt die ook beter in de wielkast (qua looks) passen als 235/40/18.

Maar dat is misschien beter om in een ander topic to vragen?

Re: Wegligging

Geplaatst: 04.05.2019 - 11:37
door V70ORD5
Ik begrijp wat de topic starter bedoelt.
Mijn vorige auto was een Audi A3 en ik moet zeggen dat ik moest wennen aan het stuurgedrag van de V60.
De V60 lijkt zweveriger en minder stabiel dan de Audi, maar voor mij was dat een kwestie van wennen. Het ligt voor mij heel duidelijk aan de manier waarop Volvo de stuurbekrachtiging heeft "ingericht".
Bij de Audi had je het gevoel meer contact te hebben met de wegligging in de bochten en zo, hier laat de Volvo de stuurbekrachtiging zijn werk doen en stuur je net zo soepel door de bocht of je nu hard of zacht rijdt.

Voor mij was het een kwestie van wennen aan deze stuurbekrachtiging. Als ik de V60 hard door een bocht trek heb ik nooit een moment het gevoel dat er geen controle is of dat de auto een kant op wil waar ik niet heen wil.
Probeer eens een andere V60 uit en kijk of deze hetzelfde gedrag vertoont.
Succes

Re: Wegligging

Geplaatst: 04.05.2019 - 16:37
door 360Degreez
V60Driver schreef: Ja maar niet voor een PIH. Daar geven ze 235/45/18 (als standaard) aan.
Ik persoonlijk vindt die ook beter in de wielkast (qua looks) passen als 235/40/18.

Maar dat is misschien beter om in een ander topic to vragen?
Ik reed ook op 45's en heb ze heel recent zelfs vervangen voor 235/50/18 zomerbanden van Dunlop. Dit rijdt met de zware PIH net wat comfortabeler. Ik heb ze gekregen van de eigenaar van een garagebedrijf en tot onze grote verbazing bleken de hoge banden op deze velgen best heel dik te staan. Een beetje USA GT style.

Afbeelding

Afbeelding

De [link=https://www.autobanden-365.nl/Dunlop/SP+Sport+01.html]banden zelf[/link] zijn overigens verschrik-ke-lijk, ze maken een verschrikkelijke herrie en het profiel lijkt van beton! Het was een "gevertje" dus ik rij er nog een paar millimeter vanaf en als het niet beter is koop ik iets anders, maar wél in deze maat ;-)

Re: Wegligging

Geplaatst: 05.05.2019 - 00:02
door V60-stuurder
Wanneer ik het onderschrift van de topic van de starter lees rijdt hij in een T4, volgens mij zonder elektra aandrijving.
Ongeveer net als die van mij, en die staat nu op 235/40/r18, fabriek af. Geen problemen met rijden, stuurt strakker dan de auto's waar ik op het werk mee rijd (maar wel een r-design dus sport onderstel).
Ervaring met 19" heb ik nog niet maar de velgen liggen in de schuur, eerst deze zomer nog de oude banden oprijden.
Volvo geeft in de app zowel op 18 als 19" velgen banden van 235 breed en 40 hoog als advies (19" alleen met sport onderstel en bijstellen van de snelheidsmeter, alleen die laat ik achterwege. Ik denk/hoop dat de teller dan ongeveer de werkelijke snelheid aangeeft met de 19". De 18" velgen worden wintervelgen maar dan met 235/45/r18 banden. Kan niet wachten tot de winter weer voorbij is :-) :-) :-) )
mvg
Nico

Re: Wegligging

Geplaatst: 05.05.2019 - 14:04
door Volvolof
205/50x17 is ook te smal. Is geen standaard 17" maat voor deze auto. Standaard 17" is 215/50x17 (7J velgen) of 235/50x17 (7.5J of 8J velgen)
Niet toevallig banden met velgen afkomstig van een S40/V50/C30 of V40 ? Dan is is de ET waarde wellicht ook niet goed

Re: Wegligging

Geplaatst: 05.05.2019 - 22:48
door Tom V60
Dat van die 205 maat klopt (misschien wel afhankelijk van de motorisatie).
Ik had eerst ook winterbanden van 205 breed en het draagvermogen bleek ook te laag te zijn voor mijn D3 diesel, met deze banden had ik ook een heel zweverig weggedrag dus dit zou eea kunnen verklaren.
Na over te stappen naar 215/55 R16 met hoger draagvermogen (stijvere wanden) was het onveilig voelende gezweef weg.
Mijn 235/45 R17 zomerbanden voelen nog strakker aan maar je boet wel wat comfort in.
Overstappen van een ander merk is altijd even wennen maar zou wel geen onveilig gevoel mogen geven. Een V60 is geen Mazda MX-5 qua stuurgevoel maar ligt niet ver van een VAG product.
Succes ermee.

Re: Wegligging

Geplaatst: 06.05.2019 - 06:31
door Cem
V70ORD5 schreef: Ik begrijp wat de topic starter bedoelt.
Mijn vorige auto was een Audi A3 en ik moet zeggen dat ik moest wennen aan het stuurgedrag van de V60.
De V60 lijkt zweveriger en minder stabiel dan de Audi, maar voor mij was dat een kwestie van wennen. Het ligt voor mij heel duidelijk aan de manier waarop Volvo de stuurbekrachtiging heeft "ingericht".
Bij de Audi had je het gevoel meer contact te hebben met de wegligging in de bochten en zo, hier laat de Volvo de stuurbekrachtiging zijn werk doen en stuur je net zo soepel door de bocht of je nu hard of zacht rijdt.

Voor mij was het een kwestie van wennen aan deze stuurbekrachtiging. Als ik de V60 hard door een bocht trek heb ik nooit een moment het gevoel dat er geen controle is of dat de auto een kant op wil waar ik niet heen wil.
Probeer eens een andere V60 uit en kijk of deze hetzelfde gedrag vertoont.
Succes
Helemaal eens met de reactie hierboven en die van de TSer. Na 15 jaar VAG de overstap gemaakt naar Volvo. Bij hogere snelheden of inhaalacties leek het wel alsof de auto alle kanten op wilde, dit is echt een kwestie van wennen, als je eenmaal de auto goed kent heb je naar mij mening zelfs meer controle. Het was voor mij ook wennen dat de auto niet uitnodigd om hard te rijden, en als je dat dan doet dan merk je daar ook niet zo heel veel van, in een bocht is het dan ook af en toe schikken.

Re: Wegligging

Geplaatst: 09.05.2019 - 09:39
door Nvr78
Tot dusver iedereen bedankt voor het meedenken! Ik heb inmiddels een goed idee kunnen vormen over de eigenschappen inzake wegligging.

Ik ga allereerst opzoek naar andere zomersloffen. Ook moet ik nog een setje winterrubber met velg dus dan kan ik mooi alles eens met elkaar vergelijken (verschillend rubber, bandmaat, merk etc.)
Ook wil ik dan gelijk bij het monteren van de wielen de uitlijning onder de loep laten nemen.

Re: Wegligging

Geplaatst: 09.05.2019 - 20:54
door teebee
Goed plan, vermoed echt dat indien je wat breder gaat en ook de uitlijning laat controleren je verbetering zal constateren.

Re: Wegligging

Geplaatst: 09.05.2019 - 23:08
door wereldreiziger
Ik vind de mijne op zn winterbanden in de rechtuitstabiliteit stukken beter. Winterbanden (goodyear ultragrip 8 ) komen nog van de c30 en zijn eigenlijk te smal 205-50-17. Op de zomerbanden, Michelin premacy 4 235-45-17, voelt ie strakker in de bochten. Maar iets nerveuzer bij bolling of spoorvorming op een rechte weg. Niet gevaarlijk of echt hinderlijk. Maar het verschil tussen de bandbreedtes is zeker te merken.

Re: Wegligging

Geplaatst: 10.05.2019 - 10:08
door diesel01
En dan hebben jullie geen ervaring met bijv, een Sorento diesel met 197pk en 17" ballon banden.
Komend vanuit de XC60 haalde ik met de toenmalige Sorento van mijn vader even in zoals ik dat ook deed met mijn Volvo, de pk's en bolling van de weg maakte dat ik bijna doorschoot de berm in tegenovergesteld.
Neeeen, dan is het weggedrag van Volvo mooi voorspellend en neutraal.

Re: Wegligging

Geplaatst: 10.05.2019 - 14:09
door RoaldH
360Degreez schreef:
V60Driver schreef: Ja maar niet voor een PIH. Daar geven ze 235/45/18 (als standaard) aan.
Ik persoonlijk vindt die ook beter in de wielkast (qua looks) passen als 235/40/18.

Maar dat is misschien beter om in een ander topic to vragen?
Ik reed ook op 45's en heb ze heel recent zelfs vervangen voor 235/50/18 zomerbanden van Dunlop. Dit rijdt met de zware PIH net wat comfortabeler. Ik heb ze gekregen van de eigenaar van een garagebedrijf en tot onze grote verbazing bleken de hoge banden op deze velgen best heel dik te staan. Een beetje USA GT style.

Afbeelding

Afbeelding

De [link=https://www.autobanden-365.nl/Dunlop/SP+Sport+01.html]banden zelf[/link] zijn overigens verschrik-ke-lijk, ze maken een verschrikkelijke herrie en het profiel lijkt van beton! Het was een "gevertje" dus ik rij er nog een paar millimeter vanaf en als het niet beter is koop ik iets anders, maar wél in deze maat ;-)
Op mijn teller is 120km/h (met de 245/45/18) al 121km/h op de GPS. Dus met jouw "ballonbanden" zit ik aan 126km/h op de GPS en 120km/h op de teller...
Wel handig als je wil opschieten en je vrouw kijkt met een schuin oog naar je snelheid.