V60 PIH Top of Flop

Het board om te praten over zaken die exclusief voor de Plug In Hybrid Volvo's van toepassing zijn
Gebruikersavatar
Cem
2nd Gear member
Berichten: 143
Lid geworden op: 20.01.2017 - 12:59

mikepih schreef: Mijn eerste pomp ging na ongeveer 178k kapot nadat ik voor het eerst de pre condition bij hoge temperatuur gebruikte na aanschaf van de auto bij 172k. Ik weet niet of de vorige eigenaar ook de zomer pre condtion ooit gebruikt heeft maar ik doe het niet meer. Enkel inde winter maar dan wordt de standkachel en niet de airco ingezet. Vooralsnog 20k probleemloos(op de keyless en camera storing na....)
Ik begrijp waarvoor je preconditioning in de zomer niet gebruikt, maar eigenlijk vind ik dat niet oke. Het is een optie van de auto, er is dik voor betaald en dan uit voorzorg niet gebruiken?

Een kleine kant tekening, in de handleiding wordt aangegeven dat het gebruik van preconditioning in de zomer de levensduur van de airco kan beïnvloeden.

Op de opmerking van de TSer, ik geloof dat ieder (hybride) auto wel probleempjes heeft, dus of een overstap naar een Audi je irritatie verhelpt, weet ik niet.
Heb altijd VAG gereden en mijn ervaring met VAG dealers is een stuk negatiever dan bij de volvo dealer.
Volvo v60 PIH Summum my2015
Gebruikersavatar
Gouwe
7th Gear member
Berichten: 6698
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Cem schreef: Een kleine kant tekening, in de handleiding wordt aangegeven dat het gebruik van preconditioning in de zomer de levensduur van de airco kan beïnvloeden.
Waar lees jij dat dan? Ik lees alleen:
Bij koeling van het interieur (wanneer de auto niet op het stroomnet is aangesloten)* wordt stroom afgenomen van de hybride-accu, wat een beperking van de actieradius betekent.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
RoaldH
6th Gear member
Berichten: 3971
Lid geworden op: 15.06.2013 - 17:03
Locatie: Utrecht

Gouwe schreef:
Cem schreef: Een kleine kant tekening, in de handleiding wordt aangegeven dat het gebruik van preconditioning in de zomer de levensduur van de airco kan beïnvloeden.
Waar lees jij dat dan? Ik lees alleen:
Bij koeling van het interieur (wanneer de auto niet op het stroomnet is aangesloten)* wordt stroom afgenomen van de hybride-accu, wat een beperking van de actieradius betekent.
Meestal “klapt” hij er dan met 2 min uit.
2013 Volvo V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Polestar
2021 Tesla Model 3 RWD Deep Blue / White
2023 Peugeot 208 GT 136 Rouge Elixir
V60Driver
3rd Gear member
Berichten: 380
Lid geworden op: 28.05.2018 - 20:47

Ik zou ook graag weten waar staat dat de airco levensduur wordt beïnvloed bij gebruik van voorconditioning.
Sterker nog er staat dat het juist beter is om te gebruiken, want preconditioning van de auto beperkt de slijtage.

Verder heb ik nooit dat hij er uit klapt na 2 minuten.
In de boeken staat dat hij 50 min moet werken. Dat heb ik nooit getest, maar na 2 min uit herken ik niet.
Gebruikersavatar
Gouwe
7th Gear member
Berichten: 6698
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

V60Driver schreef: ………...Sterker nog er staat dat het juist beter is om te gebruiken, want preconditioning van de auto beperkt de slijtage.
Maar dat geldt alleen in de winter (je voorkomt de belasting van een ijskoude motor). Ik reageerde op het feit dat pre-conditioning in de zomer slecht zou zijn voor de levensduur van de airco.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
RoaldH
6th Gear member
Berichten: 3971
Lid geworden op: 15.06.2013 - 17:03
Locatie: Utrecht

V60Driver schreef: Ik zou ook graag weten waar staat dat de airco levensduur wordt beïnvloed bij gebruik van voorconditioning.
Sterker nog er staat dat het juist beter is om te gebruiken, want preconditioning van de auto beperkt de slijtage.

Verder heb ik nooit dat hij er uit klapt na 2 minuten.
In de boeken staat dat hij 50 min moet werken. Dat heb ik nooit getest, maar na 2 min uit herken ik niet.
Hij klapt er alleen uit als je in de zomer zonder laadkabel de auto laar koelen. Blijkbaar om de accu te beschermen.
2013 Volvo V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Polestar
2021 Tesla Model 3 RWD Deep Blue / White
2023 Peugeot 208 GT 136 Rouge Elixir
V60Driver
3rd Gear member
Berichten: 380
Lid geworden op: 28.05.2018 - 20:47

Ik zie het inderdaad in de boeken zo staan. 2-3 minuten als je niet aan de oplader staat.
Maar ik ben in de zomer met 28 graden wel eens 30 min na preconditioning in de auto gestapt en hij was gewoon gekoeld.
Blijkbaar zijn die 2-3 minuten daar dan toch voldoende voor.
Gebruikersavatar
360Degreez
5th Gear member
Berichten: 1524
Lid geworden op: 20.10.2004 - 19:02
Locatie: Poortugaal

Wat ik me afvraag; Kan je de degradatie van de compressor merken? In mijn geval is de auto nog steeds snel koel als ik de airco aanzet. Veel sneller dan mijn vorige (en nieuwere..) D4 die ik hiervoor had.
Gebruikersavatar
IkeV70
5th Gear member
Berichten: 2136
Lid geworden op: 27.01.2006 - 22:18
Locatie: Heerhugowaard

Ik heb sterk het idee dat velen hier een verkeerd idee hebben van het probleem van de airco compressor in de V60 PIH.

Voor zover ik het begrijp:

Het probleem is niet dat de pomp zelf stuk gaat. Het probleem is niet gerelateerd aan hoe veel de airco gebruikt wordt. Er is geen sprake van geleidelijke achteruitgang van de koelfunctie. Het probleem is niet gerelateerd aan wel of geen preconditioning gebruiken.

Het probleem zou zijn dat er electrische hoogspanningsleidingen door/rond de pomp lopen die in aanraking zijn met olie. De isolatie van de leidingen kan niet tegen die olie en degradeert geleidelijk. Dat leidt tot electrische lekkage (kortsluiting), eerst minimaal, later meer. Die electische lekkage wordt opgemerkt door de auto en resulteert uiteindelijk tot het actief uitschakelen van het hybride systeem en de airco (en dan zie je meldingen op het display verschijnen).

(maar misschien klopt dit verhaal ook niet (meer))
V70 - 2.5D
V60 PIH
V60 T5
Gebruikersavatar
360Degreez
5th Gear member
Berichten: 1524
Lid geworden op: 20.10.2004 - 19:02
Locatie: Poortugaal

IkeV70 schreef: Ik heb sterk het idee dat velen hier een verkeerd idee hebben van het probleem van de airco compressor in de V60 PIH.

Voor zover ik het begrijp:

Het probleem is niet dat de pomp zelf stuk gaat. Het probleem is niet gerelateerd aan hoe veel de airco gebruikt wordt. Er is geen sprake van geleidelijke achteruitgang van de koelfunctie. Het probleem is niet gerelateerd aan wel of geen preconditioning gebruiken.

Het probleem zou zijn dat er electrische hoogspanningsleidingen door/rond de pomp lopen die in aanraking zijn met olie. De isolatie van de leidingen kan niet tegen die olie en degradeert geleidelijk. Dat leidt tot electrische lekkage (kortsluiting), eerst minimaal, later meer. Die electische lekkage wordt opgemerkt door de auto en resulteert uiteindelijk tot het actief uitschakelen van het hybride systeem en de airco (en dan zie je meldingen op het display verschijnen).

(maar misschien klopt dit verhaal ook niet (meer))
Aha; Ik wist van de periodieke weerstandsmeting en dacht dat juist het invreten van vocht in de olie inwerking had op de motor van de compressor zelf. In dat scenario zou minder pompvermogen een indicator kunnen zijn.

Maar laten we die heel snel vergeten, het is al verwarrend genoeg ;-)
Gebruikersavatar
RoaldH
6th Gear member
Berichten: 3971
Lid geworden op: 15.06.2013 - 17:03
Locatie: Utrecht

IkeV70 schreef: Ik heb sterk het idee dat velen hier een verkeerd idee hebben van het probleem van de airco compressor in de V60 PIH.

Voor zover ik het begrijp:

Het probleem is niet dat de pomp zelf stuk gaat. Het probleem is niet gerelateerd aan hoe veel de airco gebruikt wordt. Er is geen sprake van geleidelijke achteruitgang van de koelfunctie. Het probleem is niet gerelateerd aan wel of geen preconditioning gebruiken.

Het probleem zou zijn dat er electrische hoogspanningsleidingen door/rond de pomp lopen die in aanraking zijn met olie. De isolatie van de leidingen kan niet tegen die olie en degradeert geleidelijk. Dat leidt tot electrische lekkage (kortsluiting), eerst minimaal, later meer. Die electische lekkage wordt opgemerkt door de auto en resulteert uiteindelijk tot het actief uitschakelen van het hybride systeem en de airco (en dan zie je meldingen op het display verschijnen).

(maar misschien klopt dit verhaal ook niet (meer))
Voor zover ik het heb begrepen is dit het verhaal.
2013 Volvo V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Polestar
2021 Tesla Model 3 RWD Deep Blue / White
2023 Peugeot 208 GT 136 Rouge Elixir
Gebruikersavatar
Gouwe
7th Gear member
Berichten: 6698
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Plus 1
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
Gouwe
7th Gear member
Berichten: 6698
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

360Degreez schreef: Wat ik me afvraag; Kan je de degradatie van de compressor merken? In mijn geval is de auto nog steeds snel koel als ik de airco aanzet. Veel sneller dan mijn vorige (en nieuwere..) D4 die ik hiervoor had.
Een verklaring kan zijn dat de compressor van de PIH/TE niet afhankelijk is van het motortoerental van de auto, is immers elektrisch aangedreven. Een "normale" airco is voor het te leveren systeem koelvermogen afhankelijk van het toerental van de verbrandingsmotor.
Of je met de PIH dus stil staat of 150 rijdt, hij koelt afhankelijk van de vraag altijd even hard. Bij een "normaal" systeem is dat dus niet zo, daar is het koelvermogen afhankelijk van het toerental van de compressor die weer afgeleid is van het toerental van de motor.
Een andere mogelijke verklaring is dat bij je vorige auto er minder/ te weinig koudemiddel in het systeem aanwezig was.
Ook is het mogelijk dat jij je gewoon wat inbeeldt :-).

Maar goed we dwalen af van het onderwerp in dit topic.
Laatst gewijzigd door Gouwe op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
V60Driver
3rd Gear member
Berichten: 380
Lid geworden op: 28.05.2018 - 20:47

IkeV70 schreef: Ik heb sterk het idee dat velen hier een verkeerd idee hebben van het probleem van de airco compressor in de V60 PIH.

Voor zover ik het begrijp:

Het probleem is niet dat de pomp zelf stuk gaat. Het probleem is niet gerelateerd aan hoe veel de airco gebruikt wordt. Er is geen sprake van geleidelijke achteruitgang van de koelfunctie. Het probleem is niet gerelateerd aan wel of geen preconditioning gebruiken.

Het probleem zou zijn dat er electrische hoogspanningsleidingen door/rond de pomp lopen die in aanraking zijn met olie. De isolatie van de leidingen kan niet tegen die olie en degradeert geleidelijk. Dat leidt tot electrische lekkage (kortsluiting), eerst minimaal, later meer. Die electische lekkage wordt opgemerkt door de auto en resulteert uiteindelijk tot het actief uitschakelen van het hybride systeem en de airco (en dan zie je meldingen op het display verschijnen).

(maar misschien klopt dit verhaal ook niet (meer))

Duidelijke uitleg. Dank.
Maar dan blijft het bizar dat het 10 versies duurt om een betere isolatievorm te vinden.
Maar de beste stuurlui staan wel altijd aan wal......
Gebruikersavatar
IkeV70
5th Gear member
Berichten: 2136
Lid geworden op: 27.01.2006 - 22:18
Locatie: Heerhugowaard

V60Driver schreef: Duidelijke uitleg. Dank.
Maar dan blijft het bizar dat het 10 versies duurt om een betere isolatievorm te vinden.
Maar de beste stuurlui staan wel altijd aan wal......
Inderdaad vreemd dat ze dit probleem maar niet onder controle krijgen. Maar als het makkelijk geweest zou zijn dan was het al opgelost.
V70 - 2.5D
V60 PIH
V60 T5
Gebruikersavatar
NielsPHEV
7th Gear member
Berichten: 5300
Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13

Wat ik meest opvallend vind is dat het op de T8 geen probleem is en op de D6 zo lang duurt of duurde om op te lossen
Jelmer de Jong
6th Gear member
Berichten: 3160
Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04

Andere auto, ander ontwerp.
TimV
2nd Gear member
Berichten: 107
Lid geworden op: 21.12.2017 - 05:27

Het grootste probleem is niet het isolatieprobleem denk ik. Het grootste probleem is dit toe te passen in een pomp die exacte afmetingen moet hebben omdat er gewoon geen plaats is voor een iets grotere/andere vorm.
Gebruikersavatar
Gouwe
7th Gear member
Berichten: 6698
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Dat denk jij dan verkeerd :-). Zie mail IkeV70, laten we niet weer beginnen met verwarring te scheppen hier.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Athome
2nd Gear member
Berichten: 204
Lid geworden op: 15.07.2017 - 19:01

IkeV70 schreef: Ik heb sterk het idee dat velen hier een verkeerd idee hebben van het probleem van de airco compressor in de V60 PIH.

Voor zover ik het begrijp:

Het probleem is niet dat de pomp zelf stuk gaat. Het probleem is niet gerelateerd aan hoe veel de airco gebruikt wordt. Er is geen sprake van geleidelijke achteruitgang van de koelfunctie. Het probleem is niet gerelateerd aan wel of geen preconditioning gebruiken.

Het probleem zou zijn dat er electrische hoogspanningsleidingen door/rond de pomp lopen die in aanraking zijn met olie. De isolatie van de leidingen kan niet tegen die olie en degradeert geleidelijk. Dat leidt tot electrische lekkage (kortsluiting), eerst minimaal, later meer. Die electische lekkage wordt opgemerkt door de auto en resulteert uiteindelijk tot het actief uitschakelen van het hybride systeem en de airco (en dan zie je meldingen op het display verschijnen).

(maar misschien klopt dit verhaal ook niet (meer))
Welke olie bedoel je?
Als de Airco opnieuw gevuld wordt, komt er ook een klein beetje olie mee tijdens het vullen. Nu kwam ik hier op forum een link tegen over deze olie. Electrische aircoś (zoals in de PiH) mogen niet gevuld worden met de standaard olie voor airco's
Kan het zijn dat bij veel mensen toch de verkeerde olie gebruikt wordt?
Volvo V60 PiH Summum MY14
Plaats reactie

Terug naar “Plug In Hybrid Volvo's”