Pagina 2 van 21
Re: Helaas weer de aircopomp van onze V60 D6
Geplaatst: 26.08.2019 - 18:46
door Millimetervreter.
Ook bij mij weer de laatste 2 weken 4 keer de melding.
Auto vandaag bij de dealer neergezet, liep al een afspraak voor een beurt. Ook het bereik komt niet verder meer dan 45 km bij volledig volgeladen.
Maar gelukkig is het eind in zicht!
Nog even en ik ben van dit onbetrouwbare ding af. Echt meer dan blij, wat zijn dit 4 tegenvallende jaren geweest voor mij. En dan heb ik nog het geluk dat het een zakelijke auto is, ik moet er niet aan denken zoiets privé te hebben.
Sorry voor al de Volvo liefhebbers hier maar het gaat het voor mij nooit meer worden.
Re: Helaas weer de aircopomp van onze V60 D6
Geplaatst: 26.08.2019 - 21:02
door RoaldH
@henkchroom & 360Degreez: zijn ze dan overgestapt van de geleidende PAG olie naar een compatible POE olie?
Je zou dan ondanks het niet volledig spoelen dat na elke vervanging er steeds minder PAG in het systeem zit, waardoor de nieuwe pompen steeds een stukje langer mee kunnen gaan...
Re: Helaas weer de aircopomp van onze V60 D6
Geplaatst: 26.08.2019 - 21:07
door RoaldH
Millimetervreter. schreef:
Ook bij mij weer de laatste 2 weken 4 keer de melding.
Auto vandaag bij de dealer neergezet, liep al een afspraak voor een beurt. Ook het bereik komt niet verder meer dan 45 km bij volledig volgeladen.
Maar gelukkig is het eind in zicht!
Nog even en ik ben van dit onbetrouwbare ding af. Echt meer dan blij, wat zijn dit 4 tegenvallende jaren geweest voor mij. En dan heb ik nog het geluk dat het een zakelijke auto is, ik moet er niet aan denken zoiets privé te hebben.
Sorry voor al de Volvo liefhebbers hier maar het gaat het voor mij nooit meer worden.
Tja, jij hebt het vanaf dag 1 niet getroffen met jouw exemplaar. Afgezien van de ongeplande vervanging in 2017 (feb+jun) heeft mijn exemplaar ons nooit laten staan. Onze tesla is een ander verhaal met 2x een lege 12v accu gestrand, kapot DCDC board, 5 kapotte deurhandels, kapot achterklepslot, laadpoort die niet ontgrendeld, krakende vering, defecte leds in remlicht, vocht in achterlampen, etc, etc
Re: Helaas weer de aircopomp van onze V60 D6
Geplaatst: 26.08.2019 - 21:14
door Millimetervreter.
RoaldH schreef:
Millimetervreter. schreef:
Ook bij mij weer de laatste 2 weken 4 keer de melding.
Auto vandaag bij de dealer neergezet, liep al een afspraak voor een beurt. Ook het bereik komt niet verder meer dan 45 km bij volledig volgeladen.
Maar gelukkig is het eind in zicht!
Nog even en ik ben van dit onbetrouwbare ding af. Echt meer dan blij, wat zijn dit 4 tegenvallende jaren geweest voor mij. En dan heb ik nog het geluk dat het een zakelijke auto is, ik moet er niet aan denken zoiets privé te hebben.
Sorry voor al de Volvo liefhebbers hier maar het gaat het voor mij nooit meer worden.
Tja, jij hebt het vanaf dag 1 niet getroffen met jouw exemplaar. Afgezien van de ongeplande vervanging in 2017 (feb+jun) heeft mijn exemplaar ons nooit laten staan. Onze tesla is een ander verhaal met 2x een lege 12v accu gestrand, kapot DCDC board, 5 kapotte deurhandels, kapot achterklepslot, laadpoort die niet ontgrendeld, krakende vering, defecte leds in remlicht, vocht in achterlampen, etc, etc
Haha, mijn opvolger wordt een Tesla.....gelukkig schijnen de nieuwe M3's een stuk beter te zijn, maar bij Tesla verwacht je het een en ander, dat heeft een ander verwachtingspatroon, bij Volvo had ik dit totaal niet verwacht.
Re: Helaas weer de aircopomp van onze V60 D6
Geplaatst: 27.08.2019 - 21:13
door RoaldH
Millimetervreter. schreef:
Haha, mijn opvolger wordt een Tesla.....gelukkig schijnen de nieuwe M3's een stuk beter te zijn, maar bij Tesla verwacht je het een en ander, dat heeft een ander verwachtingspatroon, bij Volvo had ik dit totaal niet verwacht.
Ja Arnold, die M3 zit beter in elkaar dan mijn MS. Echter hoor ik van veel mensen op het Tesla forum dat de afwerking wisselend is. Dit varieert van lakproblemen, vastlopend mainscreen, vergeten pushpins onder de auto, etc. Maar de M3 is wel de “beste” EV voor een redelijk bedrag. Al zouden mijn ouders hun X5 enkel om willen ruilen voor de Etron...
Dus grote kans dat ik de MS ook ga inruilen voor de M3 zodra het nieuwe huis geregeld is..,
Re: Helaas weer de aircopomp van onze V60 D6
Geplaatst: 28.08.2019 - 08:48
door Autozoeker
Ik heb wat lakissues, scheve rubbers. Vastlopende mainscreens heb ik nog nooit gehad, dat is denk ik oude firmware denk ik.
De vergeten pushpins heb ik ook in de achterwielkast, even erop wijzen bij volgende bezoek.
Re: Helaas weer de aircopomp van onze V60 D6
Geplaatst: 28.08.2019 - 14:19
door RoaldH
Autozoeker schreef:
Ik heb wat lakissues, scheve rubbers. Vastlopende mainscreens heb ik nog nooit gehad, dat is denk ik oude firmware denk ik.
De vergeten pushpins heb ik ook in de achterwielkast, even erop wijzen bij volgende bezoek.
Dan valt het bij je mee. Heb je ook last van de Bluetooth bug als je Sentry mode hebt ingeschakeld? Dus de M3 staat op de oprit maximaal 10m bij je vandaan en als je je mobiel opneemt, is het gesprek wel hoorbaar in de auto?
Mijn MS is daar te oud voor...
Re: Helaas weer de aircopomp van onze V60 D6
Geplaatst: 28.08.2019 - 14:36
door Autozoeker
Nog nooit opgevallen. Sentry staat altijd aan bij mij, omdat ik (nog) geen eigen oprit heb.
De keren dat ik gebeld ben, werkte alles naar behoren hoor. Maar ik zal het wel keer testen, naast de auto staan en vragen of iemand mij belt
[edit]
ik heb gewoon te nieuwe firmware, is al opgelost per 24.4
https://teslamotorsclub.com/tmc/threads ... 774/page-7
hmm toch niet,
https://teslamotorsclub.com/tmc/threads ... it.152613/
heb nog niet zelf ervaren, maar zal eens op letten of mijn BT connect als ik binnen ben.
Re: Helaas weer de aircopomp van onze V60 D6
Geplaatst: 28.08.2019 - 18:52
door S80 TDI
Ik dacht dat ik de mazzel had. Mijn eerste pomp werd vervangen na 160.000 km omdat er een rammel in zat. Werkte goed en geen meldingen.
Vandaag had ik pech. De PIH wilde niet starten na een korte stop. Storing hybride systeem. Storing Spoed en Controle systeem Druk na 60s weer op startknop. ANWB erbij. gereset en naar de garage. Isoltatiewaarde level 3. Niet meer mee rijden. Nieuwe pomp.
Ik sta aan de vooravond om de wagen over te nemen van de baas opdat de mrs er mee gaat rijden, maar dit gezeur zit ik niet op te wachten. Ook al is ie spotgoedkoop tov van al het andere in aanschaf.
PS ANWB is er wel op vooruit gegaan. De vorige keer reden ze nog in golfjes...
Re: Helaas weer de aircopomp van onze V60 D6
Geplaatst: 28.08.2019 - 19:29
door RoaldH
Wat dat betreft is Tesla rijden net hetzelfde als met de V60 PIH in het 1e jaar. Reeds opgeloste bugs komen in een nieuwe software versie weer terug. Versie 8 deed het bij mij ook beter dan versie 9.
Re: Helaas weer de aircopomp van onze V60 D6
Geplaatst: 28.08.2019 - 19:32
door RoaldH
S80 TDI schreef:
Ik dacht dat ik de mazzel had. Mijn eerste pomp werd vervangen na 160.000 km omdat er een rammel in zat. Werkte goed en geen meldingen.
Vandaag had ik pech. De PIH wilde niet starten na een korte stop. Storing hybride systeem. Storing Spoed en Controle systeem Druk na 60s weer op startknop. ANWB erbij. gereset en naar de garage. Isoltatiewaarde level 3. Niet meer mee rijden. Nieuwe pomp.
Ik sta aan de vooravond om de wagen over te nemen van de baas opdat de mrs er mee gaat rijden, maar dit gezeur zit ik niet op te wachten. Ook al is ie spotgoedkoop tov van al het andere in aanschaf.
PS ANWB is er wel op vooruit gegaan. De vorige keer reden ze nog in golfjes...
Mijn ervaring is dat ik sinds 2018 minimaal 1 jaar doe met de pomp die dan preventief wordt vervangen. Ik vraag me alleen af of die storing eerder te detecteren zou zijn met een goede ODB lezer.
Re: Helaas weer de aircopomp van onze V60 D6
Geplaatst: 28.08.2019 - 21:11
door Gouwe
Gewoon overnemen die auto.
Re: Helaas weer de aircopomp van onze V60 D6
Geplaatst: 28.08.2019 - 21:53
door aristo
Ik heb mijn auto we terug, en na 3 weken A6 rijden moest ik wel weer even wennen. Ik wist niet dat de V60 zo zwaar stuurde

, maar goed toch weer de aircopomp. Dit keer een nieuw artikelnummer(schijnt) wel alle lof naar de pechhulp van Volvo/ANWB. Ik blijf toch nog even met de D6 rondrijden en hoop op het beste.
Re: Helaas weer de aircopomp van onze V60 D6
Geplaatst: 28.08.2019 - 22:07
door RoaldH
aristo schreef:
Ik heb mijn auto we terug, en na 3 weken A6 rijden moest ik wel weer even wennen. Ik wist niet dat de V60 zo zwaar stuurde

, maar goed toch weer de aircopomp. Dit keer een nieuw artikelnummer(schijnt) wel alle lof naar de pechhulp van Volvo/ANWB. Ik blijf toch nog even met de D6 rondrijden en hoop op het beste.
Die Audi’s sturen nogal licht, is mijn ervaring met de A3. Heb je instelbare stuurbekrachtiging?
Re: Helaas weer de aircopomp van onze V60 D6
Geplaatst: 01.09.2019 - 13:28
door Athome
Ook hier komt het verhaal van de PAG weer naar boven. Wat ik even niet goed begrijp is wat er nu precies vervangen wordt bij een airco wissel.
Dit begrijp ik nu:
De PAG olie in de airco-zelf tast de keerring aan die voor afdichting moet zorgen tussen de elektromotor en de airco zelf. Wanneer deze gaat lekken, komt er PAG olie in de elektromotor waardoor de waardoor deze kapot gaat en de airco dus vervangen moet worden.
Maar......
In [link=
viewtopic.php?p=1633127#real1633127]deze post[/link] wordt gezegd dat bij iedere vervanging er steeds minder PAG olie in het systeem zit.
Maar bij een airco vervanging of opnieuw afvullen wordt het systeem toch sowieso een soort van doorgespoeld waardoor de PAG olie eigenlijk al verwijderd zou zijn. Hierdoor zouden er wellicht toch geen handvol airco pompen per V60 nodig moeten zijn om het probleem op te lossen. Of wordt alleen de elektromotor vervangen waardoor de PAG olie zijn werk kan blijven doen en de volgende motor ook weer kan slopen.
Of gebruiken de meeste dealers toch nog steeds PAG olie voor de V60 omdat dit voorgeschreven staat, terwijl de PAG olie een deel van de oorzaak is (zoals het lijkt).
Re: Helaas weer de aircopomp van onze V60 D6
Geplaatst: 01.09.2019 - 15:37
door 360Degreez
Athome schreef:
Ook hier komt het verhaal van de PAG weer naar boven. Wat ik even niet goed begrijp is wat er nu precies vervangen wordt bij een airco wissel.
Dit begrijp ik nu:
De PAG olie in de airco-zelf tast de keerring aan die voor afdichting moet zorgen tussen de elektromotor en de airco zelf. Wanneer deze gaat lekken, komt er PAG olie in de elektromotor waardoor de waardoor deze kapot gaat en de airco dus vervangen moet worden.
Maar......
In [link=
viewtopic.php?p=1633127#real1633127]deze post[/link] wordt gezegd dat bij iedere vervanging er steeds minder PAG olie in het systeem zit.
Maar bij een airco vervanging of opnieuw afvullen wordt het systeem toch sowieso een soort van doorgespoeld waardoor de PAG olie eigenlijk al verwijderd zou zijn. Hierdoor zouden er wellicht toch geen handvol airco pompen per V60 nodig moeten zijn om het probleem op te lossen. Of wordt alleen de elektromotor vervangen waardoor de PAG olie zijn werk kan blijven doen en de volgende motor ook weer kan slopen.
Of gebruiken de meeste dealers toch nog steeds PAG olie voor de V60 omdat dit voorgeschreven staat, terwijl de PAG olie een deel van de oorzaak is (zoals het lijkt).
Bij mij deed je link het niet, misschien zo wel.
https://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?p=1633127#real1633127
Volgens mij werken we langzaam toe naar het identificeren van een oorzaak van het falen. Het probleem lijkt nu voornamelijk te liggen bij het niet flushen van het systeem.
Flushen is iets anders dan het doorspoelen en afvullen van het systeem met een normaal airco-serviceapparaat en wordt gedaan met speciale apparatuur en spoelfloeistof. Daarna moet er gedroogd worden met stikstof.
Hier meer info van Hella zelf. (De Compressoren worden gebouwd door Sanden in opdracht van Hella)
Waarschijnlijk is simpelweg afvullen onvoldoende om alle oude (al dan niet verkeerde) olie, vocht en slijtagevuil uit het systeem te krijgen waardoor je problemen blijft houden.
Re: Helaas weer de aircopomp van onze V60 D6
Geplaatst: 01.09.2019 - 15:48
door IkeV70
Maar klopt het wel dat die PAG olie niet meer gebruikt wordt?
Re: Helaas weer de aircopomp van onze V60 D6
Geplaatst: 01.09.2019 - 16:38
door 360Degreez
IkeV70 schreef:
Maar klopt het wel dat die PAG olie niet meer gebruikt wordt?
Als je de documentatie van Hella in de bijlage bekijkt zou voor de elektrische compressor een 120ml POE-Olie Spotgun patroon gebruikt moeten worden met een viscositeitsklasse van ISO 46.
(Info over olie vanaf Pagina 62)
Re: Helaas weer de aircopomp van onze V60 D6
Geplaatst: 01.09.2019 - 16:55
door Gouwe
360Degreez schreef:
Hier meer info van Hella zelf. (De Compressoren worden gebouwd door Sanden in opdracht van Hella)
De compressoren worden OEM door Sanden in opdracht van Volvo gemaakt.
Hella is in deze gewoon een soort van Makro groothandel voor aftermarket automotive onderdelen.
Re: Helaas weer de aircopomp van onze V60 D6
Geplaatst: 06.09.2019 - 11:51
door Giant2000
Hier ook een kapotte Aircopomp, 4 weken na aanschaf. Keurig onder coulance vervangen.
Valt me meteen op dat bij het laden het geluid van de ventilator er niet meer is.
Mooie auto, maar na de verhalen die ik her en der lees en hoor wordt de volgende toch maar weer een gewone diesel.