Pagina 2 van 2

V70 D4 MY16 niet stabiel stationair

Geplaatst: 03.12.2020 - 14:38
door rupsenkind
Heb ook licht stotteren/inhouden in zijn 1-2 vlak na starten en wegrijden (daarna treedt het niet meer op), ben in Duitsland bij een (voormalig) Volvo monteur geweest om te vragen of dit de EGR klep zou kunnen zijn (dit vermoeden had ik gefilterd uit de diverse topics op dit forum) echter volgens hem kan je alleen problemen krijgen met een vervuilde EGR klep als de motor warm is. (Mijn V70-D4 heeft er 191000 op zitten, heb hem 4 weken terug gekocht bij een Volvo dealer met 6 maanden garantie dus wil ze er ook nog naar laten kijken.) Als ik echter dit lees kan een vervuilde EGR klep ook bij een koude motor problemen geven, dus wat is waar?

V70 D4 MY16 niet stabiel stationair

Geplaatst: 03.12.2020 - 21:47
door Kees Jan
De EGR staat dicht bij koude motor, anders zou het blok bij lage kilometerstanden al zwaar vervuild zijn.
Problemen die door vervuiling worden veroorzaakt kunnen ook bij koude motor opspelen (vervuilde sensoren enz).

V70 D4 MY16 niet stabiel stationair

Geplaatst: 04.12.2020 - 10:26
door V70Bolhaarslaan
Mijn 2014 D4 had dezelfde problemen - koude motor enorm bokken op gegeven moment en op snelheid geen last meer van echt. Hij deed het ook met warme motor trouwens. Ik heb toen mijn EGR uit laten schrijven en dat heeft wel het probleem verholpen toen. Week erop mijn EMAP pijp laten vervangen, en daarna heeft ie (door omstandigheden) nog een weekje met de EGR aan weer gereden maar toen deed ie het perfect. Overigens wel gewoon de EGR weer uitgeschreven na die week.

V70 D4 MY16 niet stabiel stationair

Geplaatst: 04.12.2020 - 12:41
door -KJ-
Je zou eens kunnen kijken of je boost pressure sensor erg vuil is. Kijk even op de site van D5T5 in de Wiki onder Optimize. Als je korte stukken rijdt en/of goedkope diesel met een hoog bio-aandeel tankt dan kan hij erg vies worden met bokken/stotteren tot gevolg.

V70 D4 MY16 niet stabiel stationair

Geplaatst: 20.12.2020 - 14:11
door Ferrari
rupsenkind schreef: 03.12.2020 - 14:38 Heb ook licht stotteren/inhouden in zijn 1-2 vlak na starten en wegrijden (daarna treedt het niet meer op), ben in Duitsland bij een (voormalig) Volvo monteur geweest om te vragen of dit de EGR klep zou kunnen zijn (dit vermoeden had ik gefilterd uit de diverse topics op dit forum) echter volgens hem kan je alleen problemen krijgen met een vervuilde EGR klep als de motor warm is. (Mijn V70-D4 heeft er 191000 op zitten, heb hem 4 weken terug gekocht bij een Volvo dealer met 6 maanden garantie dus wil ze er ook nog naar laten kijken.) Als ik echter dit lees kan een vervuilde EGR klep ook bij een koude motor problemen geven, dus wat is waar?
Hier wat informatie m.b.t. de EGR, redelijk helder uitgelegd: https://www.mvwautotechniek.nl/egr/#:~: ... ig%20benut.

Een EGR-klep gaat alleen open tijdens deellast. Bij accelereren (vollast), decelereren en stationair draaien is de klep dicht. De problemen komen dan ook als de klep (gedeeltelijk) open blijft staan door vervuiling. Hij moet eigenlijk dicht, maar dat kan hij niet. Een vervuilde ERG-klep alleen softwarematig dichtzetten gaat dus ook niet, want er zit vuil tussen. Bij de ERG-klep "uit/wegschrijven" zal dus of eerst de vervuiling weggehaald moeten worden (zodat hij mechanisch weer dicht kan) of de EGR-leiding of aansluiting moet afgestopt worden met een plaatje. Een vervuilde EGR-klep geeft dus altijd problemen als hij dicht moet zijn en dat niet is. Dat kan met zowel een warme als koude motor zijn.
Kees Jan schreef: 03.12.2020 - 21:47 De EGR staat dicht bij koude motor, anders zou het blok bij lage kilometerstanden al zwaar vervuild zijn.
Problemen die door vervuiling worden veroorzaakt kunnen ook bij koude motor opspelen (vervuilde sensoren enz).
Bij oudere motoren wel, bij nieuwere motoren (die voldoen aan de strengere milieueisen) is de EGR-klep ook bij koude motor geopend om de motor sneller op te warmen (met inderdaad alle vervuiling van de motor van dien).

Stotterende motoren direct na koud starten, maar verder geen problemen? Wat ook kan helpen is een keertje de tank volgooien met premium diesel (V-Power, BP-Ultimate, ...) en een paar flesjes diesel systeemreiniger erbij.

V70 D4 MY16 niet stabiel stationair

Geplaatst: 30.03.2021 - 09:23
door Hans oet Twent
Ik tank nu Premium diesel. Voorlopig blijf ik dat ook maar even doen. Daarna zal ik het om en om gaan doen. Qua verbruik zit het gelijk aan alle ander D4'tjes die ik gereden heb. Zo rond de 1 op 15/16/17. Zitten 3 lange ritten tussen. (Totaal nu kleine 1300 km mee gereden) Bij aanschaf hebben ze er een nieuwe EGR koeler in gezet. De oude was compleet vol geslibd moet roet drap. Nieuwe koeler is er één met grotere lamellen.