Pagina 2 van 3

Wel of geen diesel

Geplaatst: 18.12.2019 - 10:08
door DB200
V480-S60 schreef: 18.12.2019 - 09:49 Niet vanwege het zgn. Anti-diesel sentiment maar wel vanwege alle trammelant die de extra appendages met zich meebrengen bij de moderne dieselmotoren om te voldoen aan de Euro6 normen.
Daarom dus kwaliteitsdiesel tanken (Esso of Shell) en mijn uitspraak "goedkope brandstof is (uiteindelijk) dure brandstof."

Wel of geen diesel

Geplaatst: 18.12.2019 - 10:39
door Bover
OGA244 schreef: 18.12.2019 - 09:58
edraket schreef: 18.12.2019 - 09:47
OGA244 schreef: 17.12.2019 - 17:23 Kijk je naar 'n automaat? 'n VEA D4 heeft 'n 8 traps, de rest een 6 traps, mag het 'n handbak zijn is met 'n VEA D2 of D3 ook niets mis.. De 4 cilinders zijn iig zuiniger dan de 5 cilinders.
Er bestaan ook euro 6 5 cilinders!
Een D4 en 'n D5 (vrijwel altijd AWD' s) in de basis dezelfde motoren maar met 6 traps automaten
Zijn er ook 5 cilinders euro6 zonder AWD geleverd dan?
zou het me voor kunnen stellen maar ken niet iedere variant die in europa geleverd wordt, in NL niet volgens mij
Als mn type niet in nederland zou zijn zou ik gewoon over de grens de gewenste Volvo kopen....

Wel of geen diesel

Geplaatst: 18.12.2019 - 10:58
door V480-S60
DB200 schreef: 18.12.2019 - 10:08 Daarom dus kwaliteitsdiesel tanken (Esso of Shell) en mijn uitspraak "goedkope brandstof is (uiteindelijk) dure brandstof."
Dat is en blijft ONZIN. Ook met zgn. "Kwaliteitsbrandstof" zijn korte stukjes funest. Een motor moet goed op temperatuur komen. En zeker een diesel.

Wel of geen diesel

Geplaatst: 18.12.2019 - 11:19
door Bover
V480-S60 schreef: 18.12.2019 - 09:49 Ik ben al jaren geleden privé overgestapt op benzine. Niet vanwege het zgn. Anti-diesel sentiment maar wel vanwege alle trammelant die de extra appendages met zich meebrengen bij de moderne dieselmotoren om te voldoen aan de Euro6 normen.
Overigens het is NIET de schuld van bepaalde Nederlandse partijen. Het is puur en volledig Europees dat zgn Anti-diesel sentiment.
Dat zou ik toch in mijn overwegingen meenemen.
Jazeker dat is een puntje, hier in Frankrijk bij ons in de buurt in ieder geval is het al onderwerp van gesprek.
Drie jaar geleden werd de diesel auto nog gestimuleerd en nu hoor ik mensen toch overwegen een benzine auto aan te schaffen.
Echter de stad en platteland is wel een heel verschillend verhaal hier. In Dijon rijden al elektrische taxi s rond, op platteland zie ik er nog geen.

Zou dan toch de diesel er echt uitgaan in dit grote land waar 85% diesel rijdt meen ik in 2017..
Bob

Wel of geen diesel

Geplaatst: 18.12.2019 - 12:07
door DB200
V480-S60 schreef: 18.12.2019 - 10:58 Ook met zgn. "Kwaliteitsbrandstof" zijn korte stukjes funest. Een motor moet goed op temperatuur komen. En zeker een diesel.
Dat klopt natuurlijk helemaal. Maar jouw uitspraak dat mijn uitspraak ONZIN is, is onzin.

Wel of geen diesel

Geplaatst: 18.12.2019 - 12:18
door V480-S60
Lees nu eens de echte onderzoeken. Dan weet je het. Shell en Esso willen het jou doen geloven. En daar zijn ze blijkbaar in geslaagd.

Natuurlijk voegen ze wat extra "dopes" toe. Maar ik weet dat dezelfde brandstof, inclusief "dopes", ook gewoon geleverd wordt aan de "goedkope" tankstations.
Echt, het maakt geen fluit uit waar je tankt.

De "verhalen" die je hoort komen doordat er af en toe, door "fouten" en/of onzorgvuldig handelen bij de "niet premium" stations wel eens water of "sludge" in de brandstof is gekomen. Dat eerste is de afgelopen jaren in het nieuws geweest. Die sludge is sinds een jaar of 15 vanwege de strenge verplichte controles gewoon verleden tijd.
(Even voor jou informatie, ik heb enkele jaren bij een tankinstallateur gewerkt en daarvoor was ik ook jarenlang op een andere wijze bij tankstations en oliemaatschappijen betrokken.)

Daar komt nog bij dat er maar weinig "goedkope" merken aan de autowegen zitten. In veel dorpen zijn de grote merken net zo "goedkoop" als de "kleine merken".

Wel of geen diesel

Geplaatst: 18.12.2019 - 13:28
door Jelmer de Jong
Dan weet je ook dat wanneer zo'n bootje met buitenlands frituurvet de haven binnen vaart iedere geintresseerde een monster mag nemen en dan een paar uur de tijd heeft om te besluiten of ze er geld voor over hebben. Als Shell meent dat er geen soep van te koken is gaat het hele zooitje naar iemand die er wel brood in ziet.

Wel of geen diesel

Geplaatst: 18.12.2019 - 13:28
door diesel01
Ach zo lang de Shell express op een paar centen na de goedkoopste is in Groningen blijf ik shell tanken en vaak om de beurt Vpower of de gewone diesel.
voor die 2 cent laat ik de tinq, Tango of hoe ze ook allemaal maar heten links liggen.

Wel of geen diesel

Geplaatst: 18.12.2019 - 17:42
door Bover
V480-S60 schreef: 18.12.2019 - 12:18 Lees nu eens de echte onderzoeken. Dan weet je het. Shell en Esso willen het jou doen geloven. En daar zijn ze blijkbaar in geslaagd.

Natuurlijk voegen ze wat extra "dopes" toe. Maar ik weet dat dezelfde brandstof, inclusief "dopes", ook gewoon geleverd wordt aan de "goedkope" tankstations.
Echt, het maakt geen fluit uit waar je tankt.

De "verhalen" die je hoort komen doordat er af en toe, door "fouten" en/of onzorgvuldig handelen bij de "niet premium" stations wel eens water of "sludge" in de brandstof is gekomen. Dat eerste is de afgelopen jaren in het nieuws geweest. Die sludge is sinds een jaar of 15 vanwege de strenge verplichte controles gewoon verleden tijd.
(Even voor jou informatie, ik heb enkele jaren bij een tankinstallateur gewerkt en daarvoor was ik ook jarenlang op een andere wijze bij tankstations en oliemaatschappijen betrokken.)

Daar komt nog bij dat er maar weinig "goedkope" merken aan de autowegen zitten. In veel dorpen zijn de grote merken net zo "goedkoop" als de "kleine merken".
Goh dat is feitelijk goed bericht. Ik durfde eigenlijk nooit bij "onbekende" merken te tanken. Doe meestal nu Esso omdat toevallig dichtbij 4 km de regionale distribiteur zijn opslag in de heuvels heeft verstopt dichtbij en daar staat Esso op. Bij de supermarkt scheelt rond de 10 cent.
Worden nu bang gemaakt, ik heb nog nooit met mn 500.000km iets met injectoren gehad en verwissel elk jaar gewoon de dieselfilter die er ook zwart uitkomt....

Wel of geen diesel

Geplaatst: 18.12.2019 - 18:49
door V480-S60
Jelmer de Jong schreef: 18.12.2019 - 13:28 Dan weet je ook dat wanneer zo'n bootje met buitenlands frituurvet de haven binnen vaart iedere geintresseerde een monster mag nemen en dan een paar uur de tijd heeft om te besluiten of ze er geld voor over hebben. Als Shell meent dat er geen soep van te koken is gaat het hele zooitje naar iemand die er wel brood in ziet.
Dan weet jij ook dat de 6 raffinaderijen (waaronder ook die van de "onafhankelijke" goedkope tankstations) die in Nederland voor de Nederlandse markt werken gewoon samenwerken en dat die olie niet in Nederland geraffineerd en verkocht wordt.

Maar goed: benzine en diesel moeten aan bepaalde Europese eisen voldoen. En daar voldoen alle leverbare brandstoffen in Nederland meer dan minimaal aan.

En nu graag weer terug naar de initiële vraag van TS: wel of geen diesel?

Wel of geen diesel

Geplaatst: 18.12.2019 - 19:19
door Bover
peterp schreef: 17.12.2019 - 16:33 Dank voor alle reacties zover. Ik ga me w.s. over niet al te lange termijn me richten op een euro 6 diesel. Zeker fijn in combi met de caravan.
en het wordt een............diesel dus.. 8)

Wel of geen diesel

Geplaatst: 18.12.2019 - 19:42
door OGA244
'n wijs besluit

Wel of geen diesel

Geplaatst: 19.12.2019 - 21:07
door DB200
diesel01 schreef: 18.12.2019 - 13:28 Ach zo lang de Shell express op een paar centen na de goedkoopste is in Groningen blijf ik shell tanken en vaak om de beurt Vpower of de gewone diesel.
voor die 2 cent laat ik de tinq, Tango of hoe ze ook allemaal maar heten links liggen.
Zou ik ook doen, zeker niet bij de Makro tanken die daar vlak bij in de buurt zit.

Wel of geen diesel

Geplaatst: 20.12.2019 - 09:41
door diesel01
DB200 schreef: 19.12.2019 - 21:07
diesel01 schreef: 18.12.2019 - 13:28 Ach zo lang de Shell express op een paar centen na de goedkoopste is in Groningen blijf ik shell tanken en vaak om de beurt Vpower of de gewone diesel.
voor die 2 cent laat ik de tinq, Tango of hoe ze ook allemaal maar heten links liggen.
Zou ik ook doen, zeker niet bij de Makro tanken die daar vlak bij in de buurt zit.
De afschrijving gaat harder dan die 2 cent winst per liter. 8)

Wel of geen diesel

Geplaatst: 20.12.2019 - 16:25
door Gerard1956
In september j.l. een V70 D3, automaat uit 2015 gekocht en in een woord: fantastisch!
Sinds die tijd is er 7000 km mee gereden.
Ik had ook zoiets iets van een 'diesel' maar deze E6 motor is zeer zuinig, mag er alle milieuzones mee in en het is een comfortabele V70.
Kortom, niets negatiefs te melden.

Wel of geen diesel

Geplaatst: 21.12.2019 - 10:53
door BlackcurrantV70

Een GT-8 schakelt beduidend fijner dan een GT-6 is mijn persoonlijke ervaring.
Mijn GT8 in de S90 schakelt zachter dan de GT6 in mijn XC70 en C70 maar de GT8 twijfelt veel meer bij gas los en weer gas erop, dan duurt het telkens een tel alvorens de bak oppakt, dat is bij de GT6 niet het geval.
Heb het eens gemeld bij de dealer en die zei “tja hoe meer versnellingen hoe meer kans op twijfelen”, dit vond ik een rare redenering omdat bvb Ford nu al een 10 traps bak heeft.

Ik hoorde dat een Polestar upgrade dit oplost maar dit is illegaal in Belgie.

Wel of geen diesel

Geplaatst: 21.12.2019 - 13:23
door Bover
BlackcurrantV70 schreef: 21.12.2019 - 10:53
Een GT-8 schakelt beduidend fijner dan een GT-6 is mijn persoonlijke ervaring.
Mijn GT8 in de S90 schakelt zachter dan de GT6 in mijn XC70 en C70 maar de GT8 twijfelt veel meer bij gas los en weer gas erop, dan duurt het telkens een tel alvorens de bak oppakt, dat is bij de GT6 niet het geval.
Heb het eens gemeld bij de dealer en die zei “tja hoe meer versnellingen hoe meer kans op twijfelen”, dit vond ik een rare redenering omdat bvb Ford nu al een 10 traps bak heeft.

Ik hoorde dat een Polestar upgrade dit oplost maar dit is illegaal in Belgie.
=====
Tja dan zou ik het benoemen dat Polestar een technisch probleem oplost en gewoon ff langsgaan.
Dat geeft nogal veel meer Volvo en rijoplezier terug om een goede 8 bak te hebben. Ik snap sowieso niet waarom ze dat af fabriek niet regelen want het kan dus wel.
Mijn 6 bak schakelt na de ``'aanpassing" bij Volvotune in 2013 super gelijkmatig en zonder bokkig of wachttijd....
Ik wist het wel....

Wel of geen diesel

Geplaatst: 21.12.2019 - 20:33
door Doc R
Vermoedelijk is doorrijden en extra kosten voor lief nemen de financieel meest verstandige optie.
Hoe dan ook krijg je altijd minder terug dan waar je exact dezelfde auto voor kan kopen...
Het gezeur dat je kan hebben met een euro 6 blok weerhoudt mij in ieder geval van het kijken naar iets nieuws..

Gaat een kwestie van tijd zijn, de transitie naar waterstof is al begonnen. Binnen 5 jaar net zo gewoon al elektrisch nu is..

Wel of geen diesel

Geplaatst: 22.12.2019 - 09:45
door Bover
diesel01 schreef: 20.12.2019 - 09:41
DB200 schreef: 19.12.2019 - 21:07
diesel01 schreef: 18.12.2019 - 13:28 Ach zo lang de Shell express op een paar centen na de goedkoopste is in Groningen blijf ik shell tanken en vaak om de beurt Vpower of de gewone diesel.
voor die 2 cent laat ik de tinq, Tango of hoe ze ook allemaal maar heten links liggen.
Zou ik ook doen, zeker niet bij de Makro tanken die daar vlak bij in de buurt zit.
De afschrijving gaat harder dan die 2 cent winst per liter. 8)
Ja dat is ook waar dat die afschrijvings risico groter is. Dan toch maar maar de Esso blijven hier.
N.a.v. dit schrijven over brandstof kwaliteit heb ik toch maar even twee Barclay injector reiniger gekocht.
Leve internet Scheelt 12 euro tussen de duurste en goedkoopste 0.5 liter kost dan 16,50

Wel of geen diesel

Geplaatst: 22.12.2019 - 19:16
door Frits V70
Mijn XC60 D3 Geartronic van 2011 staat nu op 143.000 km en die blijft zeker nog wel een poosje bij mij. Nu zoekt mijn dochter ook een XC 60 van 2011 - 2013 en rijdt zeker 25.000 km per jaar. Ik adviseer dan (uiteraard) een D3. Wat vinden jullie?