Pagina 2 van 4

OBC (onboard charger) kapot

Geplaatst: 20.11.2021 - 13:34
door NielsPHEV
Hans Eilander schreef: 20.11.2021 - 09:53
Nel schreef: 19.11.2021 - 06:16 Ik ga wel trouw naar het dure jaarlijks onderhoud. (= 450 euro voor een klein onderhoud. ). Maar het jaarlijkse garage bezoek werpt zijn vruchten af. Dus ik ben blij. Groetjes, Nel
Volvo kent gelukkig (net als sommige andere merken) na de garantieperiode, nog een coulance regeling. Mits de jaarbeurten stipt worden uitgevoerd, ongeacht de kilometers. Dit kan klanten tóch extra binden aan het merk. ;)
Coulance hebben ze idd maar ook een korte reguliere fabrieks garantie die in nl niet te verlengen is via de importeur doem andere merken beter en volvo zelf ook in bv belgie

OBC (onboard charger) kapot

Geplaatst: 09.04.2022 - 19:20
door S80 TDI
ViaAVIA kreeg ik de tip van iemand die de obc voor je repareert. Je bent hem 1 tot 2 weken kwijt, maar voor 500 euro heb je eigen gereviseerde obc terug met een jaar garantie…

https://varsanyipeter.hu/index6.html

OBC (onboard charger) kapot

Geplaatst: 25.04.2022 - 16:55
door P8 Recharge 2020
IK rijd een Volvo XC40 P8 van december 2020. Tijdens het opladen van de XC40 sloegen de stoppen eruit, bleek later. Ik heb toen verschillende keren langs de snelweg geladen en dat ging wel goed. Nadat er een check was uitgevoerd bleek het niet aan de thuis aansluiting maar aan de auto te liggen. Dit laatste vond plaat op 08 maart 2022. Ik ben naar de Volvo dealer gereden en dit euvel aangemeld. Ik kreeg toen ook al te horen dat de OBC in Backorder stond in Zweden. Ik heb vandaag 25-04-22 contact gezocht met de Volvo dealer, maar nog geen zicht op een leveringsdatum.

OBC (onboard charger) kapot

Geplaatst: 23.05.2022 - 20:23
door schaafsel
Beste "P8 Recharge 2020", welk merk en type thuislader gebruik je?

OBC (onboard charger) kapot

Geplaatst: 23.09.2022 - 18:00
door rianwouters
Hans Eilander schreef: 20.11.2021 - 09:53
Nel schreef: 19.11.2021 - 06:16 Ik ga wel trouw naar het dure jaarlijks onderhoud. (= 450 euro voor een klein onderhoud. ). Maar het jaarlijkse garage bezoek werpt zijn vruchten af. Dus ik ben blij. Groetjes, Nel
Volvo kent gelukkig (net als sommige andere merken) na de garantieperiode, nog een coulance regeling. Mits de jaarbeurten stipt worden uitgevoerd, ongeacht de kilometers. Dit kan klanten tóch extra binden aan het merk. ;)
Wat een ongelofelijke fauwekul dat er wel coulance is als je jaarbeurten laat uitvoeren.
Alsof er bij enige beurt ook maar iets gedaan wordt om te voorkomen dat de OBC of IGM kapot gaat.

Alsof mijn hartoperatie in het ziekenhuis uit coulance gratis is omdat ik elk jaar mijn botten heb laat controleren op breuken.

OBC (onboard charger) kapot

Geplaatst: 23.09.2022 - 18:20
door Hans Eilander
rianwouters schreef: 23.09.2022 - 18:00 Wat een ongelofelijke fauwekul, dat er wel coulance is als je jaarbeurten laat uitvoeren.
Dat kan jij flauwekul vinden. Maar dat is bij andere merken o.a. Opel, precies dezelfde voorwaarde. En die vergelijking van je, met een hartoperatie (...) raakt kant nog wal. Lees de Voorwaarden van Garantie/coulance. ik verzin dit niet! :-/
Volvo zou ook kunnen zeggen, na de 2 jaar fabrieksgarantie bij eventuele problemen: Bekijk het maar! Maar... ze hebben een coulance regeling. Dat is een tegemoetkoming in de kosten, NA de garantie. En voorwaarde aan die coulance is, dat je regelmatig bij Volvo je onderhoud laat uitvoeren. Dat is toch niet zo moeilijk te bevatten?

OBC (onboard charger) kapot

Geplaatst: 17.07.2023 - 19:14
door Saam
Beste lezers,
Ongeveer twee jaar geleden bij de Volvo dealer heb ik de nieuwe airco compressor laten vervangen. Twee dagen geleden de OBC werd defect na een kort opladen bij een Allego laadpaal. Kan de laadpaal oorzaak van dit probleem zijn? Ik lees namelijk slechte opmerking over deze laadpaal.

M.v.g. Saam

OBC (onboard charger) kapot

Geplaatst: 17.07.2023 - 22:23
door Gouwe
Ik denk dat het heel moeilijk is voor iemand hier om daar iets over te zeggen.

OBC (onboard charger) kapot

Geplaatst: 21.07.2023 - 22:31
door The Mechanic
Saam schreef: 17.07.2023 - 19:14 Kan de laadpaal oorzaak van dit probleem zijn?
Een laadpaal met een technisch mankement kan zeker voor een defecte OBC zorgen.

Dit is ook iets wat Volvo onderzoekt bij de OBC's die onder garantie vervangen worden. Deze worden opgevraagd en onderzocht met de bijbehorende data uit de auto. Klanten moeten zelfs een laad historie lijst invullen.
Er worden onder garantie bergen OBC's vervangen waar Volvo geen schuld aan heeft.

OBC (onboard charger) kapot

Geplaatst: 23.07.2023 - 03:12
door NielsPHEV
Dat snap ik niet zo goed, een AC charger doet toch niet veel meer dan 230v per fase aan en af schakelen, laadstroom etc doet de obc hoe kan de AC wall box dan de obc om zeep helpen,.

OBC (onboard charger) kapot

Geplaatst: 23.07.2023 - 10:34
door Gouwe
@The Mechanic: Interessant wat je aangeeft. Vraag ik die dan heb: Waar dienen dan die twee zekeringen achter de wielkuip precies voor? Je zou verwachten (mijn aanname) dat één daarvan juist bedoeld is om schade aan de OBC vanwege een defecte laadpaal te voorkomen?

OBC (onboard charger) kapot

Geplaatst: 23.07.2023 - 22:52
door Washy
S80 TDI schreef: 09.04.2022 - 19:20 ViaAVIA kreeg ik de tip van iemand die de obc voor je repareert. Je bent hem 1 tot 2 weken kwijt, maar voor 500 euro heb je eigen gereviseerde obc terug met een jaar garantie…

https://varsanyipeter.hu/index6.html
Welke taal is dit? Ziet er niet heel professioneel uit, oogt erg verouderd.

OBC (onboard charger) kapot

Geplaatst: 24.07.2023 - 07:35
door XC60silverdawn
Washy schreef: 23.07.2023 - 22:52
S80 TDI schreef: 09.04.2022 - 19:20 ViaAVIA kreeg ik de tip van iemand die de obc voor je repareert. Je bent hem 1 tot 2 weken kwijt, maar voor 500 euro heb je eigen gereviseerde obc terug met een jaar garantie…

https://varsanyipeter.hu/index6.html


Welke taal is dit? Ziet er niet heel professioneel uit, oogt erg verouderd.
.hu lijkt mij Hongarije.
En idd, ziet er niet professioneel uit. ff je auto opsturen naar Hongarije 😀

OBC (onboard charger) kapot

Geplaatst: 24.07.2023 - 23:18
door evkessel
Ik heb m'n OBC zelf gerepareerd. In mijn geval, en in veel gevallen, waren het de condensatoren voor ontstoringen. Ze zitten in de AC en de DC lijnen.
Vwb de AC condensatoren, die gaan langzaam stuk, dit kan vanalles veroorzaken. Zekering in de meterkast of aardlek. Met minder vermogen laden. Tot helemaal niets meer laden.
Van AC naar DC met hoge vermogens heeft een goed design van de schakelende voeding nodig, wat een OBC is. Misschien zit daar toch een onder dimensionering in het ontwerp.
Voor volvo een inkoop onderdeel, met erg veel gedoe.
Net als de airco uit de D6, heeft men ook ontzettend veel leergeld voor betaald.

OBC (onboard charger) kapot

Geplaatst: 25.07.2023 - 13:25
door NielsPHEV
XC60silverdawn schreef: 24.07.2023 - 07:35
Washy schreef: 23.07.2023 - 22:52
S80 TDI schreef: 09.04.2022 - 19:20 ViaAVIA kreeg ik de tip van iemand die de obc voor je repareert. Je bent hem 1 tot 2 weken kwijt, maar voor 500 euro heb je eigen gereviseerde obc terug met een jaar garantie…

https://varsanyipeter.hu/index6.html


Welke taal is dit? Ziet er niet heel professioneel uit, oogt erg verouderd.
.hu lijkt mij Hongarije.
En idd, ziet er niet professioneel uit. ff je auto opsturen naar Hongarije 😀
Ziet er juist enorm professioneel uit, ga maar eens wat van die artikelen lezen. Tegenwoordig wordt gladde marketing vaak verward met vakkennis, dat laatste is professioneel marketing is slechts de verpakking

OBC (onboard charger) kapot

Geplaatst: 25.07.2023 - 14:32
door Henry82
Vakkennis lijkt deze Peter zeker wel te hebben inderdaad. Interessant om te lezen allemaal via de translator

OBC (onboard charger) kapot

Geplaatst: 16.09.2023 - 20:27
door albertje
evkessel schreef: 24.07.2023 - 23:18 Ik heb m'n OBC zelf gerepareerd. In mijn geval, en in veel gevallen, waren het de condensatoren voor ontstoringen. Ze zitten in de AC en de DC lijnen.
Vwb de AC condensatoren, die gaan langzaam stuk, dit kan vanalles veroorzaken. Zekering in de meterkast of aardlek. Met minder vermogen laden. Tot helemaal niets meer laden.
Van AC naar DC met hoge vermogens heeft een goed design van de schakelende voeding nodig, wat een OBC is. Misschien zit daar toch een onder dimensionering in het ontwerp.
Voor volvo een inkoop onderdeel, met erg veel gedoe.
Net als de airco uit de D6, heeft men ook ontzettend veel leergeld voor betaald.
Beste evkessel,

Vraagje, welke waarde condensatoren heb je hiervoor gebruikt? Bij mij in Vida geeft hij ook spanning te hoog aan. Heb alle panelen al weggehaald zodat ik de OBC uit kan bouwen wanneer we de auto een paar dagen niet meer nodig hebben (want op diesel doet ie het prima). Als het bij mij ook de condensatoren zijn, kan ik ze alvast van tevoren bestellen. :-)
Hoor het graag.

OBC (onboard charger) kapot

Geplaatst: 19.09.2023 - 22:47
door evkessel
De AC kant elco's zijn R46KN415040P1M
De DC kant elco's zijn R76QN282050H3J

Van ieder 4

Spanning te hoog kan in het slechtste geval ook een defect aan een subprint zijn, daarvoor is bij mij geen oplossing bekend.

OBC (onboard charger) kapot

Geplaatst: 24.09.2023 - 13:23
door RoaldH
Thx. Volgende keer maar zelf vervangen dan.

OBC (onboard charger) kapot

Geplaatst: 25.09.2023 - 21:49
door albertje
Beste evkessel,

Dank je wel voor je reactie met de typen condensatoren. Heb vandaag de OBC uit de auto gehaald. Uiteraard eerst de auto spanningsloos gemaakt volgens VIDA. Ik heb eerst de OBC open geschroefd om te kijken of ik direct iets zou kunnen vinden. Daarna die faston connectoren losgehaald en daarna de print losgeschroefd en eruit gehaald. De DC klemmen heb ik doorverbonden zodat de DC/DC converter ook z'n spanning blijft krijgen. Ook kon ik dan de koelleidingen laten zitten. Scheelt weer ontluchten enzo.

Op de werkbank de OBC verder onderzocht maar helaas geen zwarte vlekken of opgeblazen componenten gevonden. Toen maar zelf spanning op de OBC gezet en met de multimeter gemeten of ik bijzondere waarden kan vinden. Maar ook alles tot aan de diodebrug is netjes 230V. Ook de zekeringen zijn in orde.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik ga er vanuit dat er iets van een spanningsdeler zit die uiteindelijk naar een analoog-digitaal converter gaat om de spanning te meten. Maar ik kan het circuit maar tot een bepaald punt volgen omdat dan de printsporen onder de componenten verdwijnen.

Verder zitten er ook nog ledjes op de print. Als ik de spanning erop zet, gaat er een rood en een oranje ledje branden.
Afbeelding

Ik heb voor de zekerheid alvast op de onderdelenlijn een vraag uitgezet naar een andere unit.

Dank jullie wel in ieder geval voor het meedenken.