Pagina 2 van 3

Inhouden/stotteren XC70 D4 MY2016

Geplaatst: 26.05.2020 - 21:46
door rene.saab
Dankje!
JappieRocks schreef: 25.05.2020 - 22:46
rene.saab schreef: 25.05.2020 - 22:04 Weet je wat dat reinigen gekost heeft. Ik heb een V60 D3. Laatste tijd ook af en toe een hikje.
Goede vraag. Ik weet het niet. In mijn geval wordt de rekening door Autotrust betaald. Als je even met Volvoservice.eu belt kunnen ze je het zo vertellen. Ze doen het een paar keer per week begreep ik.

Inhouden/stotteren XC70 D4 MY2016

Geplaatst: 28.05.2020 - 22:04
door V50nuV60
En geen klachten meer na een paar dagen rijden?

Inhouden/stotteren XC70 D4 MY2016

Geplaatst: 29.05.2020 - 23:24
door JappieRocks
V50nuV60 schreef: 28.05.2020 - 22:04 En geen klachten meer na een paar dagen rijden?
Nou, 2 dagen de auto gebruikt. een dag 150 km, en dagje met 400. Helemaal prima. Zoals het hoort zou ik zeggen.

Inhouden/stotteren XC70 D4 MY2016

Geplaatst: 10.06.2020 - 21:26
door JappieRocks
2000 kilometer verder nog steeds erg tevreden. Geen hik-up, stotter of inhouden gemerkt.

Inhouden/stotteren XC70 D4 MY2016

Geplaatst: 13.06.2020 - 21:42
door rene.saab
JappieRocks schreef: 10.06.2020 - 21:26 2000 kilometer verder nog steeds erg tevreden. Geen hik-up, stotter of inhouden gemerkt.
Dat is hoopvol! Ik zal woensdag heen en de mijne onderhanden laten nemen.
Ben benieuwd.

Ik zal mijn bevindingen hier posten.

René

Inhouden/stotteren XC70 D4 MY2016

Geplaatst: 09.07.2020 - 20:10
door rene.saab
Inmiddels een 1700km gereden en het lijkt nu goed allemaal en het schokken is verdwenen.

René

Inhouden/stotteren XC70 D4 MY2016

Geplaatst: 10.07.2020 - 14:43
door V50nuV60
rene.saab schreef: 09.07.2020 - 20:10 Inmiddels een 1700km gereden en het lijkt nu goed allemaal en het schokken is verdwenen.

Heb je het ook door volvoservice laten uitvoeren? En wat waren de kosten ongeveer?

René

Inhouden/stotteren XC70 D4 MY2016

Geplaatst: 10.07.2020 - 14:44
door V50nuV60
V50nuV60 schreef: 10.07.2020 - 14:43
rene.saab schreef: 09.07.2020 - 20:10 Inmiddels een 1700km gereden en het lijkt nu goed allemaal en het schokken is verdwenen.

René
Heb je het ook door volvoservice laten uitvoeren? En wat waren de kosten ongeveer?

Inhouden/stotteren XC70 D4 MY2016

Geplaatst: 27.07.2020 - 14:52
door JappieRocks
Zo. Ondertussen lekker op vakantie in Frankrijk. Auto houdt zich helemaal top. Rijdt heerlijk. Geen stotter, gewoon altijd bij de les en lekker veel koppel in 3e/4e versnelling. Heerlijk in de heuvels hier.

Normaal doe ik het altijd voor de vakantie, maar was er nu niet van gekomen. Oliepeil checken. Ik probeerde dat en bij 'gebrek' aan peilstok wilde ik dat via het menu doen, maar kon met geen mogelijkheid de optie oliepeil checken selecteren. Niet stilstaan met motor net uit, na een nachtje stil staan, op vlakke ondergrond. Kortom; misschien doe ik iets fout, of bij het uitprogrammeren van de EGR en de tuning is iets niet goed gegaan. Hij blijft donker en niet te selecteren. Iemand een idee? Zou ht wel fijn vinden om te weten of ik niet met te weinig rond rijd.
IMG_1051.jpg

Inhouden/stotteren XC70 D4 MY2016

Geplaatst: 27.07.2020 - 14:57
door -KJ-
Het contact moet in stand 2 staan, dus de startknop enkele seconden ingedrukt houden zonder de pedalen aan te raken. Dan zou de oliepeil-optie bruikbaar moeten zijn.

Inhouden/stotteren XC70 D4 MY2016

Geplaatst: 27.07.2020 - 15:20
door JappieRocks
-KJ- schreef: 27.07.2020 - 14:57 Het contact moet in stand 2 staan, dus de startknop enkele seconden ingedrukt houden zonder de pedalen aan te raken. Dan zou de oliepeil-optie bruikbaar moeten zijn.
Hier was ik al bang voor. Amateur dat ik ben. Dit was de truuk. Oliepeil nog helemaal vol. Na 2500km ermee gereden te hebben. Dat is mooi. Dank.

Inhouden/stotteren XC70 D4 MY2016

Geplaatst: 31.07.2020 - 12:31
door Koenta Kinte
Ook net een SW update gahad van Volvo. Ook mijn auto hikt nu af en toe in lage toeren. 1e en 2e versnelling. Ze waarschuwde al dat na een tijdje met Engine Check lampje aan zou kunnnen gaan. Ben ik lekker onderweg in Frankrijk en ja hoor. Gaat dat lampje aan, dus waarschijnlijk ook een verstopte EGR etc. Dus ook maar eens langs volvoservice.

Voor de duidelijkheid ze halen niks los maar spoelen alleen? Er kan toch echt veel drab en angekoekt spul in de EGR klep etc zitten. Waar blijft dat spul dan allemaal. En loopt de dpf dan niet vol met die rotzooi?

PS het kan zelf zijn dat het oliepijl stijgt. Bij een Dicht zittende EGR.

Inhouden/stotteren XC70 D4 MY2016

Geplaatst: 01.08.2020 - 12:46
door Speedyace
Ik denk dat de EGR nog wel meevalt, deze was bij nog gewoon schoon maar de EGR-koeler zat helemaal dicht.
Hier komt waarschijnlijk ook de melding door omdat er te weinig flow geregistreerd word.
Als je handig bent, kan je hem zelf demonteren en schoonmaken. scheelt weer €750,-

Inhouden/stotteren XC70 D4 MY2016

Geplaatst: 02.08.2020 - 19:16
door Koenta Kinte
Ik ben zelf erg handig dus zou het makkelijk zelf kunnen doen. Had al een mooi filmpje gevonden van hoe alles losgehaald moet worden.



Maar wat voor schoonmaak spul raden jullie aan. Ik zoek een spulletje dat die aangekoekte diesel zooi goed losmaakt/oplost.

Inhouden/stotteren XC70 D4 MY2016

Geplaatst: 04.08.2020 - 23:10
door JappieRocks
Ik dacht toch even voor de zekerheid een litertje olie in de auto te leggen. In het boekje opgezocht dat er 0W20 in gaat. Dus die gekocht. Zag ik vandaag op het servicekaartje dat ze er bij Volvoservice 5W30 in hebben gedaan. Zou dat met een speciale reden zijn? En om te mengen bij een lage oliestand lijkt me ook niet goed.

Inhouden/stotteren XC70 D4 MY2016

Geplaatst: 05.08.2020 - 07:02
door Fredhead
5W30 is wat er meestal in het grote vat zit dus zullen ze het daarom wel hebben gebruikt.
Is ietsje dikker, dus ook iets minder kans op olieverbruik.

Inhouden/stotteren XC70 D4 MY2016

Geplaatst: 05.08.2020 - 09:16
door Jelmer de Jong
Of de schraapveren gaan nog sneller vol zitten...

Inhouden/stotteren XC70 D4 MY2016

Geplaatst: 06.08.2020 - 11:40
door T.Goossens
Soms heb ik gevoel dat mijn V40 (D4) ook een beetje inhoud, jaar geleden heb ik wel bij aankoop een nieuw inlaat traject gekregen, de egr was toen als reeds gedaan, maar hoelang dat geleden is weet ik niet.

Nu kwam ik zelf op de site van Carbon cleaning terecht, dit zou doormiddel van waterstof dus de koolopbouw moeten afbreken. Zijn er hier ook mensen met ervaring met carbon cleaning?

Inhouden/stotteren XC70 D4 MY2016

Geplaatst: 07.08.2020 - 16:28
door sanco
Koenta Kinte schreef: 02.08.2020 - 19:16 Ik ben zelf erg handig dus zou het makkelijk zelf kunnen doen. Had al een mooi filmpje gevonden van hoe alles losgehaald moet worden.



Maar wat voor schoonmaak spul raden jullie aan. Ik zoek een spulletje dat die aangekoekte diesel zooi goed losmaakt/oplost.
Hij noemt op 10:20 volgens mij "pure aceton" ? Daarvoor probeert hij EGR cleaner uit een spuitbus, maar dat werkt volgens hem niet zo geweldig, ook niet na 24 u laten weken.

Ben ook wel benieuwd wat andere mensen met eigen EGR schoonmaak ervaring zelf hebben gebruikt, en wat goed blijkt te werken. Er wordt idd vaak veel beloofd, maar alleen de praktijk verteld de waarheid... wel zonde als je daarvoor tig verschillende busjes van 10-20 euro / stuk moet aanschaffen ;-)

Inhouden/stotteren XC70 D4 MY2016

Geplaatst: 25.08.2020 - 19:33
door Koenta Kinte
sanco schreef: 07.08.2020 - 16:28
Hij noemt op 10:20 volgens mij "pure aceton" ? Daarvoor probeert hij EGR cleaner uit een spuitbus, maar dat werkt volgens hem niet zo geweldig, ook niet na 24 u laten weken.

Ben ook wel benieuwd wat andere mensen met eigen EGR schoonmaak ervaring zelf hebben gebruikt, en wat goed blijkt te werken. Er wordt idd vaak veel beloofd, maar alleen de praktijk verteld de waarheid... wel zonde als je daarvoor tig verschillende busjes van 10-20 euro / stuk moet aanschaffen ;-)


Nou, van de week de EGR schoongemaakt zoals in het filmpje. Op zich goed zelf te doen.
Ik ben nog het langste bezig geweest om de bout onder de EGR koeler los te halen. Die is bij een XC70 bijna niet bereikbaar. Ook komt er nog 5l koelvloeistof uit de onderste koelslang. Met een zak opvangen helpt wel, maar er komt toch altijd nog een beetje uit de onderste slang "gezeken" nadat je alles beweegt en anders neerlegt.
Ik ben ook eerst begonnen met EGR reiniger uit een spuitbus. Werkt opzich best aardig. Daarna toch aceton gehaald bij de Hubo. Die werkte echt een stuk beter, na één nachtje laten inwerken. Daarna alles schoongemaakt met Dasty ontvetter. Dat werkte echt super. Alles zag er weer goed uit en beide kleppen gingen weer goed open en dicht.


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Maar na het zien van het inlaatspruitstuk toch besloten een goede reiniging uit te laten voeren door Sander van Volvo service. Er komt toch ook een hoop van die aangekoekte zooi in het inlaatspruitstuk en op de kleppen te zitten. Ik laat ook meteen de EGR klep softwarematig uitschrijven en een kleine tuning uitvoeren door Obbe van Voltune. Van 181pk en 400Nm naar 235pk en 470Nm.

Afbeelding