Pagina 2 van 4

Terugroepactie 2,2 miljoen Volvo's ....

Geplaatst: 19.11.2020 - 10:14
door Dexter
Bij mij zojuist deze recall ook uitgevoerd. In combinatie met de extra koelslang recall was het binnen 20 minuten klaar.
Vraag me idd af of het verwijderen van de gordelspanner echt niet zorgt voor juist minder veiligheid. Volgens de dealer zou de aanpassing juist beter zijn. Maar die gordelspanner zat er niet voor niets toch?
En wie weet waarom het alleen aan de bestuurderszijde aangepast wordt?
Zit het aan de passagierszijde sowieso al anders?

Terugroepactie 2,2 miljoen Volvo's ....

Geplaatst: 19.11.2020 - 16:23
door MU
Ja dit vind ik ook vreemd, dat ding heeft gewoon een functie.

Terugroepactie 2,2 miljoen Volvo's ....

Geplaatst: 19.11.2020 - 22:25
door Dexter
Idd. En crashtesten zijn uitgevoerd met de gordelspanner. Komt het resultaat van de crashtest nog wel overeen met de werkelijkheid bij een vergelijkbare aanrijding als in de test.

Terugroepactie 2,2 miljoen Volvo's ....

Geplaatst: 20.11.2020 - 00:44
door Kurt1975
Ik denk persoonlijk niet dat Volvo hun auto´s onveiliger gaat maken hiermee. Past niet echt bij hun imago.
De recal zal wel ter degen doordacht zijn.
Neemt niet weg dat het een rare actie is.

Terugroepactie 2,2 miljoen Volvo's ....

Geplaatst: 21.11.2020 - 20:59
door DB200
Dexter schreef: 19.11.2020 - 22:25 Komt het resultaat van de crashtest nog wel overeen met de werkelijkheid bij een vergelijkbare aanrijding als in de test.
Dat is een goede vraag. Mogelijk van niet. 2,2 miljoen auto's is natuurlijk best veel. Als het bijvoorbeeld 50 euro per auto kost, lopen de kosten richting de 100 miljoen. Maar zolang Volvo voldoet aan de wettelijke vereisten, is voldoende goed genoeg.

Terugroepactie 2,2 miljoen Volvo's ....

Geplaatst: 21.11.2020 - 22:13
door Msuidgeest
Die veronderstelde 50 euro wordt echt wel terug verdiend. Al is het maar door een onderhoudsbeurt een paar euro te verhogen, in welke vorm dan ook.

Terugroepactie 2,2 miljoen Volvo's ....

Geplaatst: 17.02.2021 - 16:52
door redikim
Kurt1975 schreef: 20.11.2020 - 00:44 Ik denk persoonlijk niet dat Volvo hun auto´s onveiliger gaat maken hiermee. Past niet echt bij hun imago.
De recal zal wel ter degen doordacht zijn.
Neemt niet weg dat het een rare actie is.
zie bijlage voor de toelichting die Volvo geeft.

Terugroepactie 2,2 miljoen Volvo's ....

Geplaatst: 02.03.2021 - 23:54
door Dexter
redikim schreef: 17.02.2021 - 16:52
Kurt1975 schreef: 20.11.2020 - 00:44 Ik denk persoonlijk niet dat Volvo hun auto´s onveiliger gaat maken hiermee. Past niet echt bij hun imago.
De recal zal wel ter degen doordacht zijn.
Neemt niet weg dat het een rare actie is.
zie bijlage voor de toelichting die Volvo geeft.
Bedankt. Goed om te weten dat er ook echt onderzoek naar is gedaan.

Terugroepactie 2,2 miljoen Volvo's ....

Geplaatst: 18.04.2021 - 10:51
door Yamy_Daffy
Ik lees nu hier wat voor een aanpassing Volvo heeft bedacht voor de terugroepactie.

En ik verbaas me er eigenlijk over dat er niet meer weerstand hier tegen is?

Ze vervangen een heupgordel spanner voor een vast aansluiting. Iets waar een auto ooit mee verkocht is als extra veiligheid word eruit gehaald en een weerstand terug geplaatst.

Ik zie het als, er is een probleem met uw xenon verlichting en als terugroepactie plaatsen we een halogeenlamp aangezien testen uitwijst dat er nog voldoende lichtopbrengst word gegarandeerd.

Bij aanschaf van een auto betaal je voor al die veiligheids systemen op een auto. En nu halen ze er 1 optie uit.

Krijg ik dan ook geld terug?

Terugroepactie 2,2 miljoen Volvo's ....

Geplaatst: 18.04.2021 - 19:55
door Johan s60
Volvo moet ook aan de centjes denken, geen geld terug denk ik.

Terugroepactie 2,2 miljoen Volvo's ....

Geplaatst: 18.04.2021 - 21:03
door Yamy_Daffy
Dat snap ik, alleen persoonlijk vind ik dit onacceptabel om een gordel spanner te vervangen voor een vast punt.

Ik wil iets gelijkwaardigs terug. Of ben ik dan een zeikerd?

Terugroepactie 2,2 miljoen Volvo's ....

Geplaatst: 18.04.2021 - 21:05
door Ben
Yamy_Daffy schreef: 18.04.2021 - 21:03 Dat snap ik, alleen persoonlijk vind ik dit onacceptabel om een gordel spanner te vervangen voor een vast punt.

Ik wil iets gelijkwaardigs terug. Of ben ik dan een zeikerd?
Toelichting op het verwijderen van de heupgordelspanner.
QBR 10029

Het verwijderen van de heupgordelspanner heeft geen invloed op de veiligheid van de bestuurder en passagier door nieuwe inzichten en nieuwe meetmethoden in het Volvo Safety Centre.
Het oorspronkelijke doel van de heupgordelspanner was een optimale balans verzorgen tussen de voorwaartse beweging van de heup en de torso in nauwe samenwerking met de airbag tijdens een frontale botsing.
Recente crashtest studies,met veel geavanceerder crashtest dummy’s, tonen echter aan dat er geen toegevoegde waarde is van de heupgordelspanner op de nog altijd aanwezige gordelspanner in de B-stijl.
Het vervangen van de heupgordelspanner door een vaste verbinding heeft derhalve geen negatieve gevolgen voor de veiligheid van inzittenden en de auto voldoet ook nog steeds aan alle eisen en normen.

Terugroepactie 2,2 miljoen Volvo's ....

Geplaatst: 18.04.2021 - 22:15
door Yamy_Daffy
Ben schreef: 18.04.2021 - 21:05
Yamy_Daffy schreef: 18.04.2021 - 21:03 Dat snap ik, alleen persoonlijk vind ik dit onacceptabel om een gordel spanner te vervangen voor een vast punt.

Ik wil iets gelijkwaardigs terug. Of ben ik dan een zeikerd?
Toelichting op het verwijderen van de heupgordelspanner.
QBR 10029

Het verwijderen van de heupgordelspanner heeft geen invloed op de veiligheid van de bestuurder en passagier door nieuwe inzichten en nieuwe meetmethoden in het Volvo Safety Centre.
Het oorspronkelijke doel van de heupgordelspanner was een optimale balans verzorgen tussen de voorwaartse beweging van de heup en de torso in nauwe samenwerking met de airbag tijdens een frontale botsing.
Recente crashtest studies,met veel geavanceerder crashtest dummy’s, tonen echter aan dat er geen toegevoegde waarde is van de heupgordelspanner op de nog altijd aanwezige gordelspanner in de B-stijl.
Het vervangen van de heupgordelspanner door een vaste verbinding heeft derhalve geen negatieve gevolgen voor de veiligheid van inzittenden en de auto voldoet ook nog steeds aan alle eisen en normen.
Dat had ik al gelezen inderdaad.

Dus door nieuwe inzichten en nieuwe meetmethoden in het Volvo Safety Centre. Mag Volvo een goedkope oplossing verzinnen en mij met een vaste gordelpunt de weg opsturen.
Met andere woorden ik heb voor een dubbele gordelspanner betaald en er word er 1 verwijderd door de zuinigheid van Volvo.

Als er een terugroepactie komt voor me Xenon verlichting dan krijg ik er een halogeen lamp voor terug? want die geeft ook genoeg licht.

En wat als de gordelspanner in de B-stijl nu eens weigert? dan had de gordelspanner in de heup mij nog redding kunnen bieden!?
Er is een mogelijk defect in de gordelspan installatie van de heup, dan wil ik er een goed werkende gordelspanner voor terug. En geen andere goedkope oplossing. Dan had ik net zo goed een Dacia kunnen kopen.

Terugroepactie 2,2 miljoen Volvo's ....

Geplaatst: 19.04.2021 - 09:07
door Ben
Tja, zo ken ik er nog wel een paar.

Je kunt je blinde darm ook weg laten halen zonder dat je kwaliteit van leven minder wordt.
Is ook een kwestie van voortschrijdend inzicht. Dat ding zit er wel maar je hebt 'm niet nodig.
Ben je minder als je geen blinde darm meer hebt ?

Maar terug on topic:
Je kunt die spanner natuurlijk ook gewoon niet laten weghalen.

Terugroepactie 2,2 miljoen Volvo's ....

Geplaatst: 19.04.2021 - 09:23
door Walter
Als die halogeenlamp doorontwikkeld is en nu evenredig lichtbeeld geeft als de xenon? Vind de vergelijking zeer vergezocht. Ze zetten niet de gordel van een amazone erin, maar een nieuwe unit.

Terugroepactie 2,2 miljoen Volvo's ....

Geplaatst: 19.04.2021 - 10:05
door Edgecrusher
Beetje dubbel.
"door nieuwe inzichten en nieuwe meetmethoden in het Volvo Safety Centre"
Ik lees dat als in een eerdere meetmethode hadden we hem wel nodig/ had het wel een toegevoegde veiligheidsfunctie, maar omdat de meetmethode is gewijzigd halen we toch net de vereiste veiligheid en hebben we de extra veiligheid niet meer benodigd voor o.a. het aantal sterren. Dus je gaat wel een heel klein stapje terug op veiligheid, het is alleen niet terug te zien in de nieuwe meet methode.

Terugroepactie 2,2 miljoen Volvo's ....

Geplaatst: 19.04.2021 - 10:45
door MU
Ik interpreteer het anders: door de nieuwe meetmethoden kunnen ze beter meten wat ze willen meten, en blijkt de heupgordelspanner niks toe te voegen. Een prima oplossing.

Dan natuurlijk wel de hamvraag: iemand een idee of de nieuwe generatie Volvo's nu zonder heupgordelspanner geleverd worden?

Terugroepactie 2,2 miljoen Volvo's ....

Geplaatst: 19.04.2021 - 12:51
door flevodirk
Ja, de reactie van MU lijjkt me wel logisch toe, er is -denk ik- wel “iets” wat deze terugroepactie getriggered heeft maar dat zal wel niet naar buiten komen.

ik laat het maar maken; toen ik mijn auto paar week geleden kocht zag ik dit als item in het RDW rapport, de vorige eigenaar (lease) heeft het in elk geval niet laten herstellen.
In dit forum of andere zag ik ook wat commentaren over verzekering en aansprakelijjkheid als je het NIET laat maken.. Dat zette me ook een beetje aan het denken.
Het kost mij weinig tijd/moeite in elk geval; een kort bezoekje aan de dealer(waar ik toch al heen moet om de rubber strip voor de achterklep + zo’n klein touchup flesje verf in de juiste kleur op te halen), wat goede koffie drinken in die luxe hoek daar en weer foetsie. Ik ben vrij op maandagen tegenwoordig, dus een ritje die kant op is zo gedaan.

Vanochtend belde Broekhuis Harderwijk dat ze heel graag dit wilden herstellen (vast voor de cijfertjes oid) en dan combineer ik het wel met die onderdeeltjes op te halen. Als mijn kar maar redelijk veilig is ben ik al tevreden. (En dit zou dan in positieve zin bijdragen aan die veiligheid.)
Daarnaast scheelt het wellicht weer iets als ik hem verkoop over een aantal jaren, dan zie je die dikke letters TERUGROEPACTIE tenminste niet meer in het RDW rapport.😇

Terugroepactie 2,2 miljoen Volvo's ....

Geplaatst: 19.04.2021 - 16:44
door Yamy_Daffy
Ben schreef: 19.04.2021 - 09:07 Tja, zo ken ik er nog wel een paar.

Je kunt je blinde darm ook weg laten halen zonder dat je kwaliteit van leven minder wordt.
Is ook een kwestie van voortschrijdend inzicht. Dat ding zit er wel maar je hebt 'm niet nodig.
Ben je minder als je geen blinde darm meer hebt ?

Maar terug on topic:
Je kunt die spanner natuurlijk ook gewoon niet laten weghalen.
Laat dan gelijk ook 1 long, 1 nier 1 arm een been
oog en oor weg halen? Die heb je ook dubbel. En met voortschrijdend inzicht leef je net zo lang.

Ik vind het apart dat mensen zo klakkeloos alles accepteren wat een merk voor schrijft. Ze halen er een optie uit en komen ineens met nieuwe meet gegevens zodat ze goedkoper uit zijn met een terugroepactie en mensen slikken het als zoete koek.

Terugroepactie 2,2 miljoen Volvo's ....

Geplaatst: 19.04.2021 - 16:50
door Ben
Maar de hamvraag is natuurlijk, laat je 'm weghalen of niet ?