Pagina 2 van 4
T2 motor
Geplaatst: 07.11.2020 - 21:55
door Hans Eilander
Erikho schreef: ↑07.11.2020 - 21:35 Ik nodig je van harte uit om eens te komen luisteren
Beste Erik. Ik heb geen enkele reden om aan jouw verhaal te twijfelen. Ik spreek hier uit mijn eigen ervaring, met mijn vorige bijna fluisterstille 3 pitter, en mijn huidige, wat meer temperamentvolle...? 3 pitter. Ik zou op mijn beurt zeggen: Stap eens in een Opel Grandland X automaat, en maak eens een proefritje.

T2 motor
Geplaatst: 07.11.2020 - 22:20
door Erikho
Nee dank je Hans, ik ben zeer tevreden over mijn XC40 T4
T2 motor
Geplaatst: 07.11.2020 - 22:39
door Hans Eilander
Erikho schreef: ↑07.11.2020 - 22:20 Nee dank je Hans, ik ben zeer tevreden over mijn XC40 T4
Dat begrijp ik. Je hebt een 4 pitter met 190 pk. Maar ik zeg dit ook niet opdat je er eentje zou kopen, maar alleen maar een proefritje, om je te kunnen overtuigen dat een 3 pitter fluistertil kan zijn. Dus gewoon ff voor de gein.

T2 motor
Geplaatst: 07.11.2020 - 23:16
door Erikho
Heb ook al eens in de XC40 Twin Engine gereden, da’s ook een driepitter.
T2 motor
Geplaatst: 09.11.2020 - 08:52
door Hans Eilander
Erikho schreef: ↑07.11.2020 - 23:16 Heb ook al eens in de XC40 Twin Engine gereden, da’s ook een driepitter.
Okee Erik, maar dat was dus óok een Volvo. Het ging mij om de opmerking, dat ALLE 3 pitters zo,n raar geratel/geklop geven, bij plots wat meer gas geven. Dus alle merken. En dat spreek ik slechts tegen. Dat is zeker niet het geval. Maar ik laat het hierbij....

T2 motor
Geplaatst: 09.11.2020 - 10:17
door Erikho
Dat heb ik nooit beweerd Hans
T2 motor
Geplaatst: 09.11.2020 - 12:36
door Hans Eilander
Erikho schreef: ↑09.11.2020 - 10:17 Dat heb ik nooit beweerd Hans
Dat klopt Erik, ik bedoelde jouw ook niet specifiek, dat was namelijk een andere forummer.

T2 motor
Geplaatst: 01.12.2020 - 13:30
door markvanloo
De ervaring van Hans mbt geluidsproductie T2 is identiek aan mijn ervaring, helaas. In een Recharge T4/T5 is de motor iig stuk stiller!
T2 motor
Geplaatst: 01.12.2020 - 13:46
door Hans Eilander
markvanloo schreef: ↑01.12.2020 - 13:30 De ervaring van Hans mbt geluidsproductie T2 is identiek aan mijn ervaring, helaas. In een Recharge T4/T5 is de motor iig stuk stiller!
Hallo Mark. Ik vind bij normaal rustig rijden, de T2 een stille motor hoor, daar niet van. Maar zo gauw je power van hem vraagt, maakt hij een raar geroffel. Daar willen de hier echte fanatieke, Volvo ondergoed dragende forummers, niets van weten. Maar mijn vorige 3 pitter van 130 pk had dit dus niet. Die had ook nog wat extra,s bij een snel in willen voegen, of snel in willen halen. Dat kan je met deze T2 wel vergeten. Al met al, ben ik zeer tevreden hoor over mijn Volvo. Begrijp me goed. Maar wat waar is, mag gezegd worden. Jij komt er nu ook eerlijk voor uit. Gr, Hans.

T2 motor
Geplaatst: 01.12.2020 - 23:56
door arjen
De t2 met automaat moet je niet hoog in de toeren jagen. Totaal zinloos.
Door juist meer gebruik te maken van het hoge koppel dus trekkracht kan je er vlot genoeg meer rijden. Ook inhalen. Maar niet zoals ik gewend was met handbak terug schakelen, hoog in de toeren gas ervoor bij. Kortom iets anderen mee omgaan en rijdt super relaxed en voldoende power.
Tis bijna een diesel zoals je moet rijden dus.
T2 motor
Geplaatst: 02.12.2020 - 10:07
door t5power
arjen schreef: ↑01.12.2020 - 23:56
De t2 met automaat moet je niet hoog in de toeren jagen. Totaal zinloos.
Waarom is het zinloos? Omdat de koppelkromme van de T2 dan is ingekakt? Als dat niet zo is, dan heb je toch bij meer toeren (koppel x toeren) meer pks op de wielen waardoor je sneller kunt inhalen?
T2 motor
Geplaatst: 02.12.2020 - 10:29
door Hans Eilander
arjen schreef: ↑01.12.2020 - 23:56 De t2 met automaat moet je niet hoog in de toeren jagen. Totaal zinloos. Kortom iets anders mee omgaan, en rijdt super relaxed en voldoende power. Tis bijna een diesel zoals je moet rijden dus.
Ik rij er ook mee, als voorheen met de vrachtwagen. ik heb ook een zeer rustige, en defensieve rijstijl. Bovendien kan je een automaat (want daar praten we over) niet op toeren jagen, zoals jij suggereert. Maar feit blijft, dat wanneer je flink gas geeft, (bij inhalen of snel invoegen) dus nog niet eens een kick-down, dat er dan bij de T2 een geratel klinkt, wat mijns inziens niet echt bij "Premium" hoort. Dát was het punt van discussie. Bovendien regelt de automaat zelf de versnellingen. Daar heb je alleen invloed op in de "Manual" stand.
T2 motor
Geplaatst: 02.12.2020 - 13:23
door danny3
Hans Eilander schreef: ↑02.12.2020 - 10:29
arjen schreef: ↑01.12.2020 - 23:56 De t2 met automaat moet je niet hoog in de toeren jagen. Totaal zinloos. Kortom iets anders mee omgaan, en rijdt super relaxed en voldoende power. Tis bijna een diesel zoals je moet rijden dus.
Ik rij er ook mee, als voorheen met de vrachtwagen. ik heb ook een zeer rustige, en defensieve rijstijl. Bovendien kan je een automaat (want daar praten we over) niet op toeren jagen, zoals jij suggereert. Maar feit blijft, dat wanneer je flink gas geeft, (bij inhalen of snel invoegen) dus nog niet eens een kick-down, dat er dan bij de T2 een geratel klinkt, wat mijns inziens niet echt bij "Premium" hoort. Dát was het punt van discussie. Bovendien regelt de automaat zelf de versnellingen. Daar heb je alleen invloed op in de "Manual" stand.
Elke motor klinkt anders , daarom hoeft er nog niets mis te zijn . En rustig rijden is de boodschap , automaat rijders zijn over het algemeen rustige rijders van oorsprong . Als je wild wilt doen en overal tussen wilt glippen rijdt dan met een handgeschakelde bak
T2 motor
Geplaatst: 02.12.2020 - 13:43
door diesel01
Mwoahh, een automaat met een dieseltje wil eigenlijk best vooruit.
1 van de redenen dat ik er altijd 1 koop met net de kop eraf is dat de eerste afschrijving al is gedaan en doorgaans net even vriendelijker dan nieuw.
Mensen kijken allemaal naar verbruik en 1tje met iets meer verbruik is direct not done maar je hoeft niet na te denken over wel of niet inhalen of versnelling terug of niet, er is altijd kracht en koppel.
Dat is ook wat waard en gelukkig geen zak knikkers in het vooronder.
T2 motor
Geplaatst: 02.12.2020 - 15:15
door Hans Eilander
diesel01 schreef: ↑02.12.2020 - 13:43 Dat is ook wat waard, en gelukkig geen zak knikkers in het vooronder.
Maar zo klinkt het soms wél, als je het mij vraagt.....

T2 motor
Geplaatst: 02.12.2020 - 15:21
door Hans Eilander
danny3 schreef: ↑02.12.2020 - 13:23 Elke motor klinkt anders , daarom hoeft er nog niets mis te zijn . En rustig rijden is de boodschap , automaat rijders zijn over het algemeen rustige rijders van oorsprong . Als je wild wilt doen en overal tussen wilt glippen rijdt dan met een handgeschakelde bak
Zo is dat, en dan neem je geen SUV van 1525 kg met 130 pk, maar een snelle bolide met pakweg 250 pk of zo. ik heb ook nergens beweerd dat er met de motor wat mis is. ik vind de sound ( dat geratel) bij flink gas geven, niet echt "Premium". Dat is alles wat ik er mee wil zeggen. En daar ik dit weet, vraag ik het ook niet meer van mijn T2. Gewoon lekker relaxed rijden, en genieten van de omgeving. Dan is de XC 40 T2 nog best wel zuinig ook. Een rustige rijstijl, spaart brandstof, banden, wiellagers, en het milieu.

T2 motor
Geplaatst: 18.02.2022 - 22:59
door Hvs
Mijn T2 is de stilste motor die ik ooit gehad heb. En tevens lekker bij de les. Heerlijk blokje. Bij plankgas een klein roffeltje, ik vind het wel prettig.
Had hiervoor een Mazda 2 liter, verschrikkelijk trage bak. Geef mij dan maar een turbotje die heeft veel minder toeren nodig om lekker levendig te zijn.
T2 motor
Geplaatst: 19.02.2022 - 00:37
door Hans Eilander
Hvs schreef: ↑18.02.2022 - 22:59 Mijn T2 is de stilste motor die ik ooit gehad heb. Bij plankgas een klein roffeltje, ik vind het wel prettig.
Dat is dus het grote verschil tussen opvattingen, bij de ratel van de XC 40 T2. De ene vind het een prettig roffeltje. De ander denkt bij dat "roffeltje", dat de onderdelen mogelijk om je oren vliegen....

T2 motor
Geplaatst: 19.02.2022 - 10:38
door Jelmer de Jong
t5power schreef: ↑02.12.2020 - 10:07
Waarom is het zinloos? Omdat de koppelkromme van de T2 dan is ingekakt? Als dat niet zo is, dan heb je toch bij meer toeren (koppel x toeren) meer pks op de wielen waardoor je sneller kunt inhalen?
Inderdaad, koppelkromme zakt in elkaar doordat het softwarematig geknepen wordt. Technisch kan het blok 250NM leveren totaan 6000 toeren, maar ergens vanaf 3500 zakt het in waardoor de uitkomst van koppel x toeren vanaf 4000 toeren vlak is.
T2 motor
Geplaatst: 19.02.2022 - 12:33
door Hans Eilander
Jelmer de Jong schreef: ↑19.02.2022 - 10:38t5power schreef: ↑02.12.2020 - 10:07 Waarom is het zinloos? Omdat de koppelkromme van de T2 dan is ingekakt? Als dat niet zo is, dan heb je toch bij meer toeren (koppel x toeren) meer pks op de wielen waardoor je sneller kunt inhalen?
Inderdaad, koppelkromme zakt in elkaar doordat het softwarematig geknepen wordt. Technisch kan het blok 250NM leveren totaan 6000 toeren, maar ergens vanaf 3500 zakt het in waardoor de uitkomst van koppel x toeren vanaf 4000 toeren vlak is.
Nu kan het aan mij liggen, maar ik snap niet helemaal met wat @t5power precies bedoeld, met: een T2 met automaat in de toeren jagen. De automaat bepaald namelijk zelf, hoe de toeren oplopen. Tenzij je op handmatig schakelen overgaat, of even "kick down"gebruikt, met het gaspedaal.
