Pagina 2 van 4

City safety

Geplaatst: 20.09.2020 - 09:00
door Rob M
Mijn XC40 is de derde Volvo waar het CS systeem in zit (~ 500.000Kms) en ik kan de keren dat er een verkeerde ingreep kwam op de vingers van één hand tellen. Die keren had het telkens te maken met een vreemde situatie of schielijk uitgevoerde actie van mijn kant.
De keren dat het systeem mij en mijn omgeving gered heeft van groter leed is vaker gebeurd.
Mijn conclusie? Top systeem!

City safety

Geplaatst: 20.09.2020 - 09:37
door lancer
Eens, 3 auto's verder en nog geen enkele onnodige ingreep. Wel onnodige waarschuwingen gehad, voornamelijk door schaduwvorming.

Voor zover ik weet grijpt het systeem overigens niet in als je handelingen uitvoert met stuur, koppeling of rem. Bij een waarschuwing beweeg ik dan ook even met het stuur (maar niet genoeg om anderen te laten schrikken; de koppeling ben ik inmiddels keijt...)

City safety

Geplaatst: 20.09.2020 - 11:10
door V480-S60
Met de XC60 (en ook de bedrijfsleasert) heb ik toch echt een paar keer een onnodige remactie gehad. En altijd op dezelfde plek. Dat komt daar door idd schaduw en een geparkeerde auto in een parkeervak. En dat ook nog in een flauwe bocht.
Het geheel is uitermate overzichtelijk, maar op de één of andere manier vindt de computer dit niet en komt echt altijd daar tot een ingreep. Bij allebei de auto's. En er is geen verschil of ik rij of mijn vrouw. Als de bewuste auto er niet staat is de remactie er ook niet.

City safety

Geplaatst: 20.09.2020 - 12:13
door teebee
V480-S60 schreef: 20.09.2020 - 11:10 ....
Het geheel is uitermate overzichtelijk, maar op de één of andere manier vindt de computer dit niet
....
Dat is nou precies waar de misvatting van ‘onterecht ingrijpen’ ontstaat.
Jij interpreteert de situatie. Jouw (ons) brein is in staat een dergelijke situatie razendsnel te analyseren en in dit geval te concluderen dat het ok is.
De computer is geprogrammeerd obv variabelen en past deze eenvoudigweg toe. Het systeem is niet in staat om een dergelijke analyse uit te voeren. Beter 1x te veel gestopt dan 1x te weinig.

City safety

Geplaatst: 20.09.2020 - 12:47
door V480-S60
Het is GEEN misvatting dat er op die bewuste locatie onterecht ingegrepen wordt. Een computer (mits juist geprogrammeerd) "denkt" vele malen sneller / rekent vele malen sneller dan ons menselijk brein. Alleen is dit blijkbaar nog niet goed geprogrammeerd bij flauwe bochten.

De geparkeerde auto staat daar LEGAAL NAAST de rijbaan in een parkeervak. Ik of mijn vrouw rijden daar met LEGALE snelheid over de weg in de daarvoor bestemde rijbaan. Als die auto daar NIIET staat, vervolgt de auto (de auto's) gewoon zijn weg (ACC en autopilot) in de rijbaan en reageert de computer niet met een remingreep. Staat die auto daar wel: Steevast remingreep. Bij de XC60 zelfs zonder de overige "hulpmiddelen" aan.

City safety

Geplaatst: 20.09.2020 - 13:03
door teebee
Tutut, rustig maar... ;-)
Ook dat is een misvatting, een computer doet veel maar denkt niet. Hij doet slechts wat de mens in zijn programma chipje heeft gestopt, en het s niet in staat om interpretaties te doen waar wij wel toe in staat zijn. Ook de knapste computer is heel veel dommer dan een mens.
Dan kan het nog steeds een onterechte ingreep zijn, maar dat heeft te maken met de beperkingen van het systeem (en de ongekende complexiteit van ons brein).
Voor het systeem is het een terechte ingreep, obv de variabelen en programmercurve welke het systeem kent.

City safety

Geplaatst: 20.09.2020 - 14:24
door trabbit
@teebee:

Wat is nou precies je punt, discussie gaat nergens over? Of het systeem zijn eigen parameters nou wel of niet goed toepast, is naar mijn idee totaal irrelevant. Feit is dat er blijkbaar verkeerstechnisch onterecht wordt ingegrepen door te remmen. Wat de oorzaak ook is het systeem heeft dus blijkbaar in de praktijk zo zijn tekortkomingen. Een keer teveel remmen kan wel problematisch zijn, als de rest van het verkeer wel met menselijke logica vooruit kijkt, kan dit gevaarlijke situaties veroorzaken, nog los van de eventuele schrikreactie van de Volvo bestuurder.

Overigens heeft onze v90 uit eind 2018 nog nooit ingegrepen. Alle standen van city safety staan in het midden/gemiddeld.

City safety

Geplaatst: 20.09.2020 - 14:28
door danny3
teebee schreef: 20.09.2020 - 12:13
V480-S60 schreef: 20.09.2020 - 11:10 ....
Het geheel is uitermate overzichtelijk, maar op de één of andere manier vindt de computer dit niet
....
Dat is nou precies waar de misvatting van ‘onterecht ingrijpen’ ontstaat.
Jij interpreteert de situatie. Jouw (ons) brein is in staat een dergelijke situatie razendsnel te analyseren en in dit geval te concluderen dat het ok is.
De computer is geprogrammeerd obv variabelen en past deze eenvoudigweg toe. Het systeem is niet in staat om een dergelijke analyse uit te voeren. Beter 1x te veel gestopt dan 1x te weinig.
Als die 1 keer te veel gebeurt op bv. de snelweg kan het ook de laatste keer zijn dat het gebeurt 😏

City safety

Geplaatst: 20.09.2020 - 14:51
door V480-S60
En dat is het hele punt. Een achterligger zal die systemen niet hebben en zit er bij mij dan achterin.

En het "probleem" is daarbij dat die systemen niet "uit zijn te zetten". Dus ook als ik niet op ACC en/of autopilot rij grijpt het op die bewuste locatie in als die auto daar geparkeerd staat. Dat is een makke van het systeem.

Overigens ben ik verder wel blij met deze systemen.

City safety

Geplaatst: 20.09.2020 - 15:49
door danny3
V480-S60 schreef: 20.09.2020 - 14:51 En dat is het hele punt. Een achterligger zal die systemen niet hebben en zit er bij mij dan achterin.

En het "probleem" is daarbij dat die systemen niet "uit zijn te zetten". Dus ook als ik niet op ACC en/of autopilot rij grijpt het op die bewuste locatie in als die auto daar geparkeerd staat. Dat is een makke van het systeem.

Overigens ben ik verder wel blij met deze systemen.
Heb jij de gevoeligheid op “ laat” staan
??

City safety

Geplaatst: 20.09.2020 - 16:42
door V480-S60
Bij mij nog niet instelbaar. ((XC60 2009 ACC) en bedrijfsleasert ( ACC en autopilot in zeer rudimentaire vorm))

City safety

Geplaatst: 20.09.2020 - 17:50
door teebee
trabbit schreef: 20.09.2020 - 14:24 @teebee:

Wat is nou precies je punt, discussie gaat nergens over? Of het systeem zijn eigen parameters nou wel of niet goed toepast, is naar mijn idee totaal irrelevant. Feit is dat er blijkbaar verkeerstechnisch onterecht wordt ingegrepen door te remmen. Wat de oorzaak ook is het systeem heeft dus blijkbaar in de praktijk zo zijn tekortkomingen. Een keer teveel remmen kan wel problematisch zijn, als de rest van het verkeer wel met menselijke logica vooruit kijkt, kan dit gevaarlijke situaties veroorzaken, nog los van de eventuele schrikreactie van de Volvo bestuurder.

Overigens heeft onze v90 uit eind 2018 nog nooit ingegrepen. Alle standen van city safety staan in het midden/gemiddeld.
Discussie gaat idd nergens over.
Indien bv een camera van het systeem verkeerd staat afgesteld krijg je onterechte meldingen. Verder zijn het de beperkingen (noem het tekortkomingen, prima) van het systeem. Punt is dat dit maar al te vaak naar een slecht en fout systeem wordt vertaald.
Te snel (voor de parameters van het systeem) op een slagboom afrijden (in een ander topic al eens aangehaald) met de intentie wel te stoppen is al eerder eens vertaald als ‘slecht systeem’ en ‘onterechte ingreep’. Dat is het niet, het ligt aan de vertaling (en verwachting) van de berijder.
En ‘verkeerd remmen’ komt nog dagelijks voor icm abs, want ja er zijn nog altijd auto’s op de weg zonder abs.
Mocht je dit niet begrijpen, ook goed maar dan ga ik het punt ook niet verder verduidelijken.
En ook ik heb met mijn V60 nog nooit een ingreep gehad, los van een fietser welke als een blinde malloot de weg op dook tussen 2 geparkeerde auto’s door; terecht en voor de fietser maar goed ook want hij had anders beslist in het ziekenhuis gelegen of erger.

City safety

Geplaatst: 20.09.2020 - 17:56
door teebee
V480-S60 schreef: 20.09.2020 - 14:51 En dat is het hele punt. Een achterligger zal die systemen niet hebben en zit er bij mij dan achterin.
Ja, en dat geldt ook voor abs....

City safety

Geplaatst: 20.09.2020 - 18:02
door V480-S60
Jij snapt het punt niet dat in een volkomen NORMALE en veilige verkeerssituatie het systeem keer op keer een verkeerde ingreep plaatst. En dat daar niets tegen te doen is.

City safety

Geplaatst: 20.09.2020 - 18:09
door Sjaaktrekhaak
Ik heb het in mijn Volvo loopbaan 4 of 5x gehad. Alle keren betrof het een ingreep vóór een slagboom. Alle keren mijn eigen schuld. Ik rem laat en blijkbaar te laat en om een botsing te voorkomen grijpt het systeem in. Dat gaat inderdaad vol overgave :)

City safety

Geplaatst: 20.09.2020 - 18:10
door teebee
V480-S60 schreef: 20.09.2020 - 18:02 Jij snapt het punt niet dat in een volkomen NORMALE en veilige verkeerssituatie het systeem keer op keer een verkeerde ingreep plaatst. En dat daar niets tegen te doen is.
En jij begrijpt blijkbaar niet dat dat met beperkingen van een dergelijk systeem te maken heeft.
Geeft niet.

City safety

Geplaatst: 20.09.2020 - 18:12
door IkeV70
Als een veliligheidssysteem een stuur- of remingreep doet op een moment dat het niet nodig is, bijvoorbeeld omdat er helemaal geen aanrijding zou ontstaan zonder die ingreep, dan is dat een onterechte ingreep. Dat de oorzaak ligt in de implementatie, in beperkingen van de soft- en/of hardware maakt de ingreep niet opeens wel terecht. De norm is niet de grens van het gebruikte algoritme, maar de oorspronkelijke functionele doelstelling en functionele eisen (zoals: niet ingrijpen als het niet nodig is).

Het zou ook niet zo moeten zijn dat de gebruiker zich aan moet passen aan het veiligheidssysteem, puur om onterechte ingrepen te voorkomen. Als dat toch moet, bv bij slagbomen, dan is dat een volkomen terecht punt van kritiek op het systeem.

Of een veiligheidssysteem slecht is als het soms onterecht ingrijpt is weer een andere vraag.

City safety

Geplaatst: 20.09.2020 - 18:46
door trabbit
teebee schreef: 20.09.2020 - 17:50
trabbit schreef: 20.09.2020 - 14:24 @teebee:

Wat is nou precies je punt, discussie gaat nergens over? Of het systeem zijn eigen parameters nou wel of niet goed toepast, is naar mijn idee totaal irrelevant. Feit is dat er blijkbaar verkeerstechnisch onterecht wordt ingegrepen door te remmen. Wat de oorzaak ook is het systeem heeft dus blijkbaar in de praktijk zo zijn tekortkomingen. Een keer teveel remmen kan wel problematisch zijn, als de rest van het verkeer wel met menselijke logica vooruit kijkt, kan dit gevaarlijke situaties veroorzaken, nog los van de eventuele schrikreactie van de Volvo bestuurder.

Overigens heeft onze v90 uit eind 2018 nog nooit ingegrepen. Alle standen van city safety staan in het midden/gemiddeld.
Discussie gaat idd nergens over.
Indien bv een camera van het systeem verkeerd staat afgesteld krijg je onterechte meldingen. Verder zijn het de beperkingen (noem het tekortkomingen, prima) van het systeem. Punt is dat dit maar al te vaak naar een slecht en fout systeem wordt vertaald.
Te snel (voor de parameters van het systeem) op een slagboom afrijden (in een ander topic al eens aangehaald) met de intentie wel te stoppen is al eerder eens vertaald als ‘slecht systeem’ en ‘onterechte ingreep’. Dat is het niet, het ligt aan de vertaling (en verwachting) van de berijder.
En ‘verkeerd remmen’ komt nog dagelijks voor icm abs, want ja er zijn nog altijd auto’s op de weg zonder abs.
Mocht je dit niet begrijpen, ook goed maar dan ga ik het punt ook niet verder verduidelijken.
En ook ik heb met mijn V60 nog nooit een ingreep gehad, los van een fietser welke als een blinde malloot de weg op dook tussen 2 geparkeerde auto’s door; terecht en voor de fietser maar goed ook want hij had anders beslist in het ziekenhuis gelegen of erger.
Wel of geen abs is niet te vergelijken. Dan wordt er dus terecht geremd door twee auto's, alleen heeft de auto erachter een langere remweg. Voorbeeld waar het hier over gaat, is niet iemand die als een raket op een slagboom af rijdt, maar stelt normaal te rijden. Kortom een gevaarlijke tekortkoming van het systeem, met die nuance dat we er even vanuit mogen gaan dat het systeem goed gekalibreerd is.

Overigens ken ik 2 Tesla rijders waar het een paar keer is voorgekomen dat de auto op de snelweg uit het niet een noodstop maakt (zij stellen door schaduw, moeilijk te geloven voor mij...). Uit dit soort voorbeelden blijkt gewoon dat de systemen verre van waterdicht zijn en fabrikanten dus erg voorzichtig moeten zijn met de implementatie.

City safety

Geplaatst: 20.09.2020 - 18:53
door teebee
‘Te snel’ voor de parameters of ‘’te snel’ als een raket zit nogal een verschil in.
Of er met abs terecht wordt geremd is maar de vraag; er zijn idioten die om niks op het pedaal gaan staan en dan zit een achteropkomende niet-abs’er wel bij je binnen.
Het voorbeeld waar het hier om gaat heeft alles met de beperkingen van een systeem te maken. Pa ra me ters.
Dit soort ‘diskussies’ hebben geen gelijk of ongelijk.
Ik vind het wel goed zo.

City safety

Geplaatst: 20.09.2020 - 19:01
door V480-S60
teebee schreef: 20.09.2020 - 18:10
V480-S60 schreef: 20.09.2020 - 18:02 Jij snapt het punt niet dat in een volkomen NORMALE en veilige verkeerssituatie het systeem keer op keer een verkeerde ingreep plaatst. En dat daar niets tegen te doen is.
En jij begrijpt blijkbaar niet dat dat met beperkingen van een dergelijk systeem te maken heeft.
Geeft niet.
Ik begrijp uitermate goed dat dat een beperking van het systeem is. Maar dit is een uitermate gevaarlijke beperking. En helaas kan ik daar niets aan veranderen.
IkeV70 verwoord daarbij heel goed waar het aan schort. Dat jij dat niet kan aannemen is dan jou verantwoording.